Logo

It is currently 19 Oct 2017, 18:24

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
  Charlie Chaplin
03 Feb 2006, 19:30 

ImageCharlie Chaplin (1889 - 1977)

---------------------------------------

Charlie Chaplin is ook wel een naam die thuis hoort in dit forumdeel. Met onder andere grote werken als The Great Dictator, Gold Rush, Modern Times en vele andere films, is dit toch ook een van de grootheden uit de filmgeschiedenis.

Zelf heb ik me nog niet echt verdiept in zijn eerdere werk (al zijn werk van voor The Kid ). Dus wellicht kan iemand me daar nog wat in aanraden... gezien ook de wildgroei van allerlei Chaplinboxsets.

Offline Profile  

03 Feb 2006, 20:46 

Heb onlangs The Chaplin Revue gekocht maar moet het nog kijken, het is in ieder geval een 2-disc uit The Chaplin Collection met de volgende shorts:

A Dog’s Life (1918)
Shoulder Arms (1918)
A Day’s Please (1919)
Sunnyside (1919)
The Idle Class (1921)
Pay Day (1922)
The Pilgrim (1923)

Alle shorts zijn gerestaureerd en incl. enkele extra's.
Als ik ze gezien heb zal ik er meer over vertellen.

Offline Profile  

22 Feb 2006, 17:55 

A Dog’s Life (1918) ****

Two-reeler van dik een half uur met Chaplin als The Tramp en een schattig hondje als kameraad. Erg leuk filmpje met perfect getimede capriolen.

Image

Offline Profile  

28 Feb 2006, 17:31 

Shoulder Arms (1918) ****

Korte film van rond de 40 minuten met Chaplin als soldaat tijdens de Eerste Wereldoorlog. Chaplin maakt handig gebruik van 'split screen' en een twist aan het eind, ver voordat het in de mode was. Erg vermakelijk.

Image

Offline Profile  

02 Mar 2006, 17:13 

The Pilgrim (1923) ***1/2

Soort van western met Chaplin als ontsnapte gevangene die verkleed als dominee in allerlei toestanden verzeild raakt. Matt Monro zingt het door Chaplin geschreven country nummer 'Bound For Texas' (pas in 1959 toegevoegd). Niet zo grappig als de vorige twee maar zeker vermakelijk.

Image

Offline Profile  

06 Mar 2006, 12:29 

Pay Day (1922) ****1/2

1 van de leukste Chaplin shorts die ik gezien heb. De timing in de eerste helft als hij op een bouwterrein werkt is magistraal, daarna gaat het tempo iets omlaag en speelt hij een dronkaard in een prachtig belichte nachtscene.

Image

Offline Profile  

08 Mar 2007, 00:43 

Limelight (1952) ***

Een van de laatste films van Charles Chaplin en niet exact vergelijkbaar met veel van zijn vroege werk, want een stuk serieuzer, hoewel Chaplin natuurlijk altijd een serieuze kant gehad heeft. De toon van deze film wordt vaak omschreven als elegisch, maar ik vond hem een beetje prekerig. De film opent met het statement dat de oude mensen plaats moeten maken voor de jeugd en in de film speelt Chaplin een gevallen komiek die een jonge ballerina onder zijn hoede neemt en er ontstaat een bijzondere band tussen beiden. Er is niet veel fantasie voor nodig om het autobiografische element in deze film te ontdekken, want de reputatie van Chaplin zelf was natuurlijk redelijk tanende toen hij deze film maakte dus dat geeft de film een prettig reflexief tintje. Ik had de toon van de film echter wat meer melancholisch verwacht, ik vond het toch iets te zeurderig allemaal en te gemakkelijk inspelen op goedkoop sentiment, het was allemaal wat gemakzuchtig. Het is zeker wel een goede film, maar iets te lang want het verhaal kun je van tevoren al volledig uittekenen. Aan de goede kant is er het prachtige nummer dat Chaplin doet samen met Buster Keaton, een glorieus moment waarin beide grootmeesters nog even hun ding doen maar uiteindelijk is ‘Limelight’ niet het late herfstmeesterwerk dat vele grote artiesten weten te creëren als ze terugkijken op hun roemrijke carrière, iets waar ik stiekem wel op gehoopt had.

Gekeken films

Offline Profile  

08 Mar 2007, 11:27 

The Kid (1921, Charlie Chaplin)
De eerste lange speelfilm van Chaplin van slechts 50 minuten. Het zet gelijk de toon voor latere Chaplinfilms met een bijna perfecte mix tussen komedie en drama. Immers, wat kan er dan nog mis gaan als je een schattig kind in de hoofdrol hebt (Jackie Coogan)? Zo goed als niets, want “vader en zoonâ€

Offline Profile  

12 May 2007, 00:30 

Monsieur Verdoux (1947) ****

Een van de minst populaire en minst succesvolle films van Chaplin en een van zijn meest controversiële ook. Nu was Chaplin dankzij zijn voorliefde voor iets te jonge meisjes niet bepaald vreemd van een beetje controverse, maar een film over een man die vrouwen om zeep helpt om zijn gehandicapte vrouw en kind te onderhouden bleek zelfs voor een icoon als Chaplin een stap te ver. Oorspronkelijk zou het een film van Orson Welles worden maar omdat Chaplin toch niet door een ander geregisseerd wilde worden nam hij het project over. Welles schijnt wel eens geclaimd te hebben dat hij het grootste deel van het scenario geschreven heeft, maar ik vond het vrij typisch Chaplin: de overpeinzingen over liefde, kunst en het leven, de sentimentaliteit die op gezette tijden om de hoek komt kijken en bovenal die vele wisselende emoties die door de film heen zwieren, het vormt voor mij de essentie van Chaplin – hij is nooit enkel grappig geweest. Ik moet zeggen dat de film mij behoorlijk goed beviel en dat de tijd erg aardig geweest is ervoor: het haalt wat mij betreft voorlopig nog niet bij zijn meesterwerken maar ik vind het zeker een van Chaplin’s meest intrigerende films.

Gekeken films

Offline Profile  

16 Dec 2009, 12:13 

Ik besloot deze week om weer eens een kleine Chaplin-marathon voor mezelf te organiseren, te beginnen met all-time favoriet City Lights. Maar ik kwam tot een vreemde ontdekking: alle dvd's uit mijn Chaplin Collection-box worden verkeerd weergegeven op m'n Sony BDP-S350 speler: in 16:9 ipv 4:3. De boven- en onderkant van het beeld wordt weggesneden, bizar genoeg niet alleen bij de films, maar ook bij de menuschermen, waardoor de opties aan de onderkant van het scherm niet eens zichtbaar zijn. Alle andere dvd's met 4:3-beeld spelen tot nu toe prima af; het is enkel deze MK2-reeks die dit rare fenomeen vertoont.

Offline Profile  

01 Jun 2011, 16:06 

Quote:
'Leuk blikje' bevat unieke Chaplin-film

Image

Een film die een verzamelaar voor nog geen vijf euro kocht op eBay, kan binnenkort wel eens voor een bedrag met vijf nullen worden verkocht op een veiling.

Het blijkt te gaan om het enige exemplaar van een verloren gewaande film van Charlie Chaplin. De eigenaar kocht de film in 2009 omdat hij het blik waar de filmrol inzat wel leuk vond.

Hij wil de film eind deze maand op een veiling in Groot-Brittannië verkopen.

WO I
Het gaat om de film 'Charlie Chaplin gets Zepped' uit 1917, waarin de beroemde stomme-filmacteur Londen verdedigt tegen een aanval van Duitse zeppelins. De film was mogelijk bedoeld om het moreel van de Britten op te vijzelen in de Eerste Wereldoorlog.

Om te verifiëren wat hij in handen had, sprak de verkoper met Chaplin-experts in Zwitserland, filmkenners uit Californië en zelfs een zeppelinexpert uit Duitsland, maar geen van allen kende het filmpje.

De film duurt zeven minuten en bevat ook fragmenten uit andere films van Chaplin. Omdat de film ook beelden bevat van Egypte, wordt vermoed dat dit exemplaar naar de Britse troepen in dat land was gestuurd ter vermaak.

Bron: NOS

Fragment van de film:

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ]