Logo

It is currently 19 Nov 2017, 07:08

Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message

15 Apr 2009, 22:06 

Camera Obscura wrote:
The Ring (1927), 6/10

Twee boksers vechten om de gunst van een mooie dame met al het melodrama wat er bij komt kijken. Schijnen allemaal cinematografische nieuwigheidjes in te zitten (die ik op het eerste gezicht niet herken), dus vanuit filmhistorisch perspectief en al helemaal voor Hitchcockianen zal het best de moeite waard zijn, maar ik had de grootste moeite om de aandacht erbij te houden.

De muzikale begeleiding (die voor één en dezelfde film vaak totaal verschillend on zijn in die tijd) bestaat op mijn DVD uit een standaard pianella-muziekje en werd na een tijdje vrij vervelend. Hadden ze geen orkesten in Engeland? Op dat niveau had zelfs ik een baantje kunnen krijgen als pianist in de bioscoop. Ik heb tevens geleerd dat de bokssport sinds de jaren '20 een stuk boeiender is geworden. Keurig sparrende heren uit een Engelse kostschool, beetje dat idee. Een sport voor gentlemen met af en toe een welgemikte moker op je koker.

Ook gezien en beetje zelfde reactie. Heb hem over 2 dagen gezien want was na een uur hopeloos in slaap gevallen...
Plot was iets te standaard, maar visueel bleef het allemaal nog interessant genoeg. Pianoscore was wel ok vond ik.

Offline Profile  

18 Jul 2009, 18:43 

Rope (1948)
Rope is technisch gezien wel interessant maar qua film werd ik er totaal niet door gegrepen. Ook omdat Hitchcock voor mijn gevoel dit teveel gewoon als een theater stuk heeft gefilmd.
De personages zijn ongeloofwaardig, te karikaturaal en komen niet als echte mensen over.

Het verhaal is niet spannend en het plot laat zich raden. Het 'homo' sub-plot komt totaal niet over, pas na de extra's gezien te hebben kwam ik erachter dat die erin zou zitten.

Ik vrees dat Hitchcock toch niet 'mijn' regisseur is. Want na The trouble with Larry, Foreign Correspondent en Shadow of Doubt viel ook deze film me erg tegen.

En dan te bedenken dat ik nog 14 onbekeken heb liggen..

**½

Offline Profile  

18 Jul 2009, 19:11 

Roi wrote:
The trouble with Larry

:lol: :lol: :lol:

Ik denk overigens dat je met Larry en Rope uitgerekend een tweetal on-Hitchcock-achtige films hebt gezien. Althans in mijn beleving zijn ze nu bepaald niet symbolisch voor zijn werk. Larry vond ik overigens helemaal te gek vanwege de zwarte humor.

Offline Profile  

18 Jul 2009, 19:21 

Nou, The Trouble with Harry (oeps!) is tot nu toe ook mijn favoriete van Hitchcock. :oops:

Offline Profile  

18 Jul 2009, 20:50 

Kijk Rear Window, Vertigo, North by Northwest en Psycho maar eens. Vind je het dan nog niks (wat ik me bijzonder moeilijk kan voorstellen), zou ik het opgeven als ik jou was ;)

Offline Profile  

20 Jul 2009, 19:37 

Strangers on a Train (1951)

Vandaag Strangers on a Train gezien, eindelijk een Hitchcock die me wist te vermaken!
Op een treinrit ontmoeten Bruno en Guy elkaar, na wat praatjes stelt
Bruno voor Guy's vriendin te vermoorden. In ruil wil hij dat Guy zijn vader vermoordt. Zonder motief zal niemand vermoeden dat hun de daders zouden zijn. Half om van Bruno af te komen en omdat hij denkt dat het een grap is stemt Guy toe. Als Bruno daad bij woord voegt beginnen de problemen voor Guy.

Het verhaal is leuk, de spanning zit er al vanaf het begin in de film blijft boeien tot het einde.
Mooi gefilmd en sterk acteerwerk. Geweldige kop heeft Robert Walker trouwens. Zonde dat hij zo vroeg gestorven is.

Toch mist ook deze Hitch diepgang. Het is allemaal (zeer) vermakelijk maar je wordt als kijker nooit echt uitgedaagd. Jammer want dat had deze film net dat extra's gegeven.

Offline Profile  

20 Jul 2009, 21:18 

Roi wrote:

Toch mist ook deze Hitch diepgang.

Wat verwacht je aan diepgang dan? Strangers On A Train is toch allesbehalve een oppervlakkige film lijkt mij.

Offline Profile  

20 Jul 2009, 22:19 

hitch_fan wrote:
Roi wrote:

Toch mist ook deze Hitch diepgang.

Wat verwacht je aan diepgang dan? Strangers On A Train is toch allesbehalve een oppervlakkige film lijkt mij.

Het is niet een standaard verhaal maar personages ondergaan nou niet echt een ontwikkeling. Ik las op Wikipedia dat in het boek Guy wel uiteindelijk de vader van Bruno vermoord, als dat in de film was gedaan had het een heleboel geholpen. Was Hitchcock daar te laf voor? Alles wat Guy nu doet lijkt hij te doen zonder in gewetensnood te komen.

Offline Profile  

20 Jul 2009, 23:37 

Roi wrote:

Het is niet een standaard verhaal maar personages ondergaan nou niet echt een ontwikkeling. Ik las op Wikipedia dat in het boek Guy wel uiteindelijk de vader van Bruno vermoord, als dat in de film was gedaan had het een heleboel geholpen. Was Hitchcock daar te laf voor? Alles wat Guy nu doet lijkt hij te doen zonder in gewetensnood te komen.

Natuurlijk was Hitchcock daar niet te laf voor. Zo'n einde was waarschijnlijk niet interessant en spectaculair genoeg voor hem. En is het van belang dat Guy gewetensnood krijgt? Of dat een personage zich moreel ontwikkelt? Daar gaat het toch helemaal niet om. De film gaat over de relatie tussen Guy en Bruno en de suspense die gecreëerd wordt doordat Guy uiteindelijk terugschrikt (of de afspraak sowieso al niet serieus nam) voor de moord op de vader van Bruno. Dat biedt Hitchcock namelijk de mogelijkheid om de volslagen immorele en gestoorde Bruno achter de "perfecte" persoonlijkheid Guy aan te laten gaan om te proberen Guy voor de moord die Bruno heeft gepleegd te laten opdraaien. Dat creeert suspense en leidt bv tot die prachtige tennis scene waar Hitchcock op een fenomenale manier met tijd speelt.
Hitchcock was een regisseur die veel met de beeldvorm en techniek van film speelde en zo veel mogelijk met beelden het verhaal probeerde te vertellen en niet alles met tekst voor te kauwen. Zo kun je Bruno, een overduidelijk homoseksueel personage, zien als het duistere spiegelbeeld van Guy en wat dat impliceert mag je zelf verzinnen. Maar dit geeft wel diepgang aan de film al is het dan een andere dan de morele die jij blijkbaar verwacht.
Er zijn overigens bewust vele spiegelbeelden in de film verwerkt. Niet alleen letterlijke spiegelbeelden zoals een reflectie in een bril maar zelfs in z'n cameo creeert Hitchcock een spiegelbeeld door z'n fysiek te spiegelen aan een bas.

Een interessant weetje: de eerste "draft" van het script dat Hitchcock samen met Raymond Chandler schreef eindigt met de arrestatie van Bruno en een beeld van hem in een dwangbuis in een gekkenhuis (ala Norman Bates in Psycho). Dit einde vond Hitchcock te tam. Het uiteindelijke script vervaardigde Hitchcock overigens met Czenzi Ormonde en niet met Chandler, en eindigt zoals bekend met de draaimolen.

Offline Profile  

23 Jul 2009, 17:28 

Roi wrote:

Sorry, maar ik vind Strangers on a Train echt een briljante film. Het gaat om de suspense en deze film staat er bol van. Qua diepgang zie de post hierboven (mooi beschreven trouwens). Welke films kunnen je wel bekoren en vindt je de "diepgang" die je zoekt?

Offline Profile  

24 Jul 2009, 13:58 

Foreign Correspondent - Hitchcock - 1940

Leuke jaren 40 Hitchcock die hier en daar wat propagandische trekjes heeft. Mooi geschoten en vooral de eindscene met het neerstortende vliegtuig is indrukwekkend, vooral voor 1940. Andere scenes hebben knulligere effecten (de pop gezien die naar beneden valt uit het raam bv). Maar dat maakt allemaal niet uit. De film is, naar huidige maatstaven, erg braaf. Een echte dreiging voel je nooit maar het is zeker entertaining. Ook grappig is het gesproken Nederlands....ahum....of een poging daartoe. Zeker geen topper maar gewoon een lekkere avonturenfilm met de bekende Hitchcock bravoure.

7,4

Offline Profile  

24 Jul 2009, 18:48 

Melzz wrote:
Foreign Correspondent - Hitchcock - 1940

[knip] Zeker geen topper maar gewoon een lekkere avonturenfilm... [knip]

Voor mij is Foreign Correspondent juist een schoolvoorbeeld van Hitchcock op z'n best: net als in het hierboven ook al besproken meesterwerk Strangers on a Train komen z'n karakteristieke thema's en motieven hierin op een vlotte en lichtvoetige manier voor het voetlicht. Daarbij ook nog een fisk aantal onvergetelijke set-pieces (bijv. de vaak geïmiteerde mise-en-scène van de moord tussen de paraplu's), een heerlijk ambigue slechterik gespeeld door de onvolprezen Herbert Marshall, en ook nog George Sanders en Edmund Gwenn in sublieme bijrollen. (Je merkt het al: ik krijg in al mijn enthousiasme meteen weer zin om hem op te zetten...) :)

Offline Profile  

24 Jul 2009, 19:16 

Strangers on a Train vind ik persoonlijk weer een paar niveaus hoger dan Foreign Correspondent. Het is zeker een zeer karakteristieke Hitch en heb me er vandaag dan ook prima mee vermaakt. Er zitten prachtige shots in de film die volledig gevuld zijn en waar van alles in gebeurt...zoals in de molen bijvoorbeeld. En "met geen topper" bedoel ik zeker niet slecht ofzo....maar niet elke Hitch kan favoriet zijn.

Offline Profile  

07 Aug 2009, 17:01 

VincentVega wrote:
Roi wrote:

Sorry, maar ik vind Strangers on a Train echt een briljante film. Het gaat om de suspense en deze film staat er bol van. Qua diepgang zie de post hierboven (mooi beschreven trouwens). Welke films kunnen je wel bekoren en vindt je de "diepgang" die je zoekt?

De films van Wes Anderson, de films van Lars von Trier, La Haine en Into the Wild o.a. :).

Maarr, vandaag heb ik North by Northwest gekeken en die beviel me zeer goed. Een geweldige film! Een film met wel geloofwaardige personages en verhaal, een verhaal met humor en niet te braaf. En natuurlijk een geweldige cast. Dit is de kwaliteit die ik verwachte had bij Hitchcock, en eindelijk heb ik het gevonden. :)

Offline Profile  

07 Aug 2009, 18:02 

Roi wrote:
VincentVega wrote:
Roi wrote:

De films van Wes Anderson, de films van Lars von Trier, La Haine en Into the Wild o.a. :).

Maarr, vandaag heb ik North by Northwest gekeken en die beviel me zeer goed. Een geweldige film! Een film met wel geloofwaardige personages en verhaal, een verhaal met humor en niet te braaf. En natuurlijk een geweldige cast. Dit is de kwaliteit die ik verwachte had bij Hitchcock, en eindelijk heb ik het gevonden. :)

Niks mis met het lijstje dat je opnoemt, maar ik ben blij dat North by Northwest je zo goed bevallen is! Blijf kijken, er valt nog veel moois te ontdekken.

Offline Profile  

20 Oct 2009, 10:22 

Saboteur
Fraaie film van master of suspense Alfred Hitchcock over een samenzwering binnen de VS. Een man wordt ten onrechte beschuldigd en moet zowel uitkijken voor de politie als de ware daders. Saboteur kent een aantal gedenkwaardige scènes, een goed verhaal en leuke humor. Het idee dat de hoofdpersonage zoveel uiteenlopende karakters op zijn reis ontmoet, geeft zijn ontwikkeling een grote meerwaarde. Enerzijds is deze film een product van zijn tijd, anderzijds ook nu nog zeker de moeite waard.

8/10

Offline Profile  

30 Oct 2009, 13:20 

Gisteren:

North By Northwest
Toen ik `m een jaar of 2 geleden voor het eerst zag vond ik er eigenlijk niet veel aan. "Een geinig filmpje, maar niet meer" was toen de strekking.
Nu, met de release van de blu-ray, kreeg de film een herkansing. Gelukkig maar, want dit keer beviel ie een stuk beter.
Een verhaal dat goed in elkaar zit en de nodige spanning bevat wordt door de humor van Cary Grant luchtig gehouden. Het is dan ook bovenal een vermakelijke film. De geweldige score zorgt wel dat de spanning erin blijft.
Grant zet een heerlijke rol neer en de chemie die hij en Eva Marie Saint hebben spat van het scherm.
Een heerlijke film, die een fenomenale beeldkwaliteit op blu-ray heeft, maar absoluut niet één van Hitchcock`s beste.

8,0/10

Offline Profile  

17 Nov 2009, 23:34 

Rear Window
Een zwoele zomer in het gips. Jefferies (James Stewart) verveelt zich stierlijk en om de tijd te doden begluurt hij zijn buren. Dan stuit hij op iets verdachts en denkt een misdrijf aan het licht te kunnen brengen...
Rear Window is een spannende film die zich grotendeels op dezelfde locatie afspeelt: het appartement van de hoofdrolspeler. Juist daarom is het knap dat Alfred Hitchcock er in is geslaagd de spanning vast te houden. De film bevat ook een dosis humor. Jefferies raakt geobsedeerd met het begluren en zijn acties zitten tegen het ridicule aan. Je kunt hem op sommige momenten nog amper serieus nemen. Het mooie is dat zijn metgezellen in zijn obsessie worden gesleurd en daarmee nog krankzinnigere dingen uithalen.
Hitchcock's film kan op allerlei wijzen geïnterpreteerd worden: voyeurisme, feminisme en bindingsangst zijn een aantal voorbeelden. Ikzelf vond dat eerste er het meest uitspringen. In Jefferies' geval komt een misdrijf aan het licht, maar in hoeverre is het moreel juist elkaar zomaar te begluren? Hitchcock lijkt het antwoord in het midden te laten...

8,5/10

Image

Offline Profile  

18 Nov 2009, 02:47 

Fucking hell - geef je wel 'ns een tien?

Offline Profile  

18 Nov 2009, 13:11 

tolpol wrote:
Fucking hell - geef je wel 'ns een tien?

Nee.

Dus eigenlijk moet je bij Stefan steeds +1 optellen want hoger dan een 9 gaat hij niet.

Offline Profile  

18 Nov 2009, 15:08 

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

vrolijke vrolijke vrienden

Offline Profile  

18 Nov 2009, 20:36 

LOL De logica van cijfers.

Offline Profile  

24 Nov 2009, 20:00 

Een 10? Mij niet gezien. Probeer de logica ervan niet te snappen. Ben sinds kort wel met halve cijfers gaan werken, om het wat concreter te maken. Tel er +1 bij op, of +1,5. Maak er je eigen feestje van :wink:

En zet je schrap:

North by Northwest
Een valselijk beschuldigde man (Cary Grant) slaat op de vlucht en wordt zowel achtervolgd door de politie als gewetenloze samenzweerders.
Wederom een hoog aangeschreven film van cineast Alfred Hitchcock. Het verhaal bevat volgens filmanalytici talloze freudiaanse verwijzingen, waarvan het merendeel mij is ontgaan. Spanning, pakkende dialogen en andere subtiele verwijzingen maken de film erg genietbaar en de gebruikelijke cameo van de regisseur ontging mij ditmaal niet. Ergens vond ik de film vooruitlopen op de latere James Bond-films die zich kenmerken door ongeloofwaardige heldendaden en plotgaten. Daar vond ik North by Northwest op sommige punten ook last van hebben. Misschien dat het me is ontgaan; Freud zag ik ook nergens terug; al moet ik toegeven diens gedachtegoed niet goed te kennen.
Kortom: zeer genietbaar, maar niet mijn favoriete Hitchcock.

7,5/10

Image

Offline Profile  

24 Nov 2009, 23:38 

Stefan wrote:
Een 10? Mij niet gezien. Probeer de logica ervan niet te snappen. Ben sinds kort wel met halve cijfers gaan werken, om het wat concreter te maken. Tel er +1 bij op, of +1,5. Maak er je eigen feestje van :wink:

Dus voor een 11/10 of 11,5/10 moet ik er -1 of -1,5 vanaf trekken?
Even terug op aarde. Als we de logica ervan niet moeten proberen te snappen, moet je niet je logica vervolgens gaan uitleggen. Zeker niet door uit te leggen dat we er +1 of +1,5 bij op moeten tellen, waardoor je becijfering automatisch bogus wordt en je net zo goed meteen dat cijfer kan geven waar een schaal van 1 tot 10 voor bedoeld is.

Twee vliegen in één klap. Je bent van het gezever af en je krijgt geen 1 voor logica. ;)

(hoe is je scriptie afgelopen trouwens? Als je docent geen enen of tienen geeft, moet je je collegegeld terug vragen en een klacht indienen bij de faculteit)
Stefan wrote:
Het verhaal bevat volgens filmanalytici talloze freudiaanse verwijzingen, waarvan het merendeel mij is ontgaan. Misschien dat het me is ontgaan; Freud zag ik ook nergens terug; al moet ik toegeven diens gedachtegoed niet goed te kennen.

Dat lijkt me logisch.
Doe je dat vaak? Tussen de plotgaten door naar Freudiaanse verwijzingen zoeken? ;)

Offline Profile  

25 Nov 2009, 01:25 

Camera Obscura wrote:
Dus voor een 11/10 of 11,5/10 moet ik er -1 of -1,5 vanaf trekken?

Don't encourage him.

Wie maalt er nu ook om wat voor cijfer iemand geeft aan films die iedereen al kent en die daarbij als gedoodverfde klassiekers te boek staan? Ik vind het altijd leuk om iets te lezen over de minder bekende film, of anders iemand die iets origineels te zeggen heeft over iets waarvan we dachten dat alles er al over gezegd was. Maar ik vraag me echt af wie er nog op een review zit te wachten waarin wordt vastgesteld dat The Silence of the Lambs of North by Northwest een prima film is...

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next