Logo

It is currently 17 Aug 2017, 19:11

Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message

07 Apr 2008, 18:31 

Camera Obscura wrote:
The Ring (1927), 6/10

De muzikale begeleiding (die voor één en dezelfde film vaak totaal verschillend on zijn in die tijd) bestaat op mijn DVD uit een standaard pianella-muziekje en werd na een tijdje vrij vervelend.

Dat herken ik wel. Het gebeurt best vaak dat ik mij al tijden erg verheug op een bepaalde stomme film, maar dat er dan weer zo´n vreselijk irritant muziekje onder zit waardoor de film een lange zit wordt!
En bij stomme films moet het muziek gewoon passen bij de scene, of de scene aanvullen o.i.d., maar vaak genoeg is het muziek te bombastisch en staat het juist buiten de scene en leidt het vooral af i.p.v. dat het ondersteunt.

Offline Profile  

02 Jun 2008, 20:06 

Blackmail (1929), 8/10

De eerste talkie voor GB - oorspronkelijk geschoten als een silent, maar vrijwel direct daarna ook uitgebracht als geluidsversie met additionele scenes met extra dialogen die later zijn geschoten. In de NL-box met zijn vroege werk zit alleen deze geluidsversie. Het doet soms wat gekunsteld aan, deze dialogen die - vrij letterlijk - over sommige scenes lijken te zijn geplakt, maar het is niet zo storend als bij veel andere knip- en plakwerkjes uit die periode 1927-32. Integendeel, het verhaal is fascinerend, prima cast, mooi camerawerk voor een vroege "talkie" (doordat het grootste deel zonder geluid is geschoten) en het materiaal is redelijk gewaagd, in elk geval voor een Britse film uit die tijd. Begon er een beetje aan met lichte tegenzin, met het idee dat ik deze moest zien, maar bleek zeer onderhoudend.

Murder! (1930), 5/10
Vrij standaard moordmysterie, zeer statisch gefilmd en erg flauw en belegen door ineens die eindeloze Britse chitchat. Te veel flauwe (en vreselijk gedateerde) "humor" voor een moordmysterie naar mijn mening. Klassen minder - meer iets voor die-hard Hitchcock-fans.

Offline Profile  

08 Jun 2008, 14:40 

Camera Obscura wrote:
Blackmail (1929), 8/10

Die heb ik pas geleden ook gezien en ik was aangenaam verrast. Ik denk dat Hitchcock met deze film zijn definitieve suspense-stijl had gevonden, want het bevat elementen die in zijn latere films veel voorkomen. De klassieke climax in, op en rond het Britse Museum was prachtig.

Offline Profile  

10 Aug 2008, 22:14 

Foreign Correspondent (1940) 8/10

Eentje van Hitchcock die eigenlijk maar zelden vernoemd wordt, verraste me dan ook hoe goed ik 'm vond. Een mix van geestige screwball-achtige comedy en een spannende avonturenfilm vol complotten, met een sterke bloedserieuze boodschap aan het Amerikaanse publiek in de vroege dagen van WO2. Joel McRae speelt de hoofdrol.

Een studio-shot stuk lijkt haast echt op locatie in Nederland geschoten met een hoop authentieke props, en de bijrollen spreken dan ofwel een vreemdsoortig brabbelnederlands dat doet denken aan het Frans in de Jacques Tati-films, ofwel een tergend slechte nabootsing die van fonetische steekkaarten lijkt afgelezen. Hier en daar praat iemand zelfs doodleuk in 't Duits.

Offline Profile  

08 Nov 2008, 13:42 

Psycho - Hitchcock - 1960

Tja...wat kan ik nog zeggen dat niet eerder is vermeld over deze sublieme film. Als kleine jongen had ik een fascinatie voor enkele films, Psycho was daar 1 van. Opgenomen van tv heb ik de videoband grijsgedraaid. Het fijne van een dvdcollectie is dat er soms een film door je heen schiet en je dan de gelegenheid hebt deze meteen te kijken. En wederom heb ik er zeer van genoten. Alles klopt aan deze film. De sfeer, het camerawerk, de regie, de acteerprestaties (Anthony Perkins...wow...wat een iconische acteerprestatie), de montage en de geweldige filmmuziek. Dit keer heb ik vooral gekeken naar de hoeveelheid shots en hoe die allemaal zo vlotjes in elkaar overvloeien. De beeldtaal van Hitch is zo rijk, zoveel informatie krijg je als kijker zonder woorden. Er zijn boeken vol geschreven over deze film met tal van klassieke scenes. Ik ben bezig in het boek "Film - A Critical Introduction" en in dat boek wordt Psycho enkele malen aangehaald. Scenes, camerastandpunten, opbouw van het verhaal en regie wordt besproken en dat triggerde me om Psycho weer eens uit de kast te trekken. Er valt zoveel over deze film te vertellen. Ik heb nog steeds de oude dvdversie, ik had graag de SE gehad. Er zijn maar weinig films die in mijn ogen een 10 verdienen maar deze is er 1 van. Dit doet mijn filmhart sneller kloppen.

Offline Profile  

11 Nov 2008, 14:49 

Dat mensen Shadow of A Doubt zo waarderen..
Nooit werd ik meegesleurd in het verhaal. Het was te ongeloofwaardig en niets was verassend.
Hier had ik wat meer van verwacht.
6.5/10

Offline Profile  

12 Nov 2008, 12:28 

The Wrong Man - Hitchcock - 1956

Deze had ik nog tegoed, een Hitchcock die ik nog niet eerder had gezien. Ik ben trouwens wel blij dat ik deze wat later zie, het is namelijk een afwijkende film in het euvre van Hitch....en dat kan je pas beoordelen als je veel van zn films hebt bekeken. Dit is een waargebeurt verhaal en daardoor een stuk zwaarder van toon. Geen cameo ook van Hitch.

Henry Fonda speelt een man die vals wordt beschuldigd van enkele overvallen, een thema dat wel vaker voorkomt in het euvre van Hitch. Alles lijkt tegen hem te werken, een uiterst frustrerende situatie. Op een gegeven moment gaat zn vrouw (Vera Miles)er ook aan onderdoor en is het drama compleet. De film is een stuk ingetogener qua technische hoogstandjes alhoewel er wel weer een paar in zitten. De film past ook aardig in het Noirgenre. Prachtige zwartwitbeelden van New York en een beklemmende score van Bernard Hermann.

De film kent in mijn ogen ook een paar mankementjes. Henry Fonda speelt wel erg ingetogen. Je zou verwachten dat ie eens uit zn slof zou schieten na alle beschuldigingen die hij om zn oren krijgt. Waarschijnlijk wilde Fonda suggereren dat hij wel degelijk een berekenende crimineel zou kunnen zijn en daarmee het publiek in twijfel brengen. Maar hij komt bij vlagen wat houterig over en bij cruciale gebeurtenissen wat onverschillig. Verder is de film traag als dikke stroop. De realistische inslag is tevens een stap terug qua ritme en actiescenes. De film kent ook geen luchtige momenten waardoor het best een zware zit is. Tenslotte is het einde wat abrupt en voor de hand liggend.

Een afwijkende film van Hitch en daarom eigenlijk erg interessant. Het is zeer zeker een sterke film echter door enkele mindere puntjes geen meesterwerk. Hitchcock heeft echter zoveel toppers in zn catalogus dat een mindere hem zeker is vergeven. De extra's op de dvd's van Hitchcock vind ik altijd razend interessant, ook op deze schijf krijgen we een aardige kijk in de keuken. Een interessante toevoeging voor mn Hitchcollectie.

Offline Profile  

22 Dec 2008, 01:03 

Stage Fright

Degelijke, maar geen uitzonderlijk goeie Hitch. Vond dat vooral de bijrollen (Alastair Sim, Dietrich en Sybil Thorndike) uitblonken. De komische scene waar de inspecteur voor het eerst de ouders ontmoet blijft me voorlopig het meest bij. Ik wist wel de "clou" van op voorhand, wat ook wel wat afbreuk kan gedaan hebben...

Offline Profile  

30 Dec 2008, 11:20 

Ik heb halverwege 2007 mijn eerste film van Hitchcock gezien en was direct verslaafd. Ik ken maar weinig regisseurs die zo consequent goede films maken en dan heeft hij er ook nog eens behoorlijk veel gemaakt.
Ik heb er nu ruim 20 gezien (14 uit de R1 Masterpiece collection, 6 uit de R2UK Signature Collection en 'los' de films Lifeboat en The Lady Vanishes).

Het is moeilijk om één favoriet te kiezen of om ze op volgorde te zetten, maar er zijn er een paar die me zeker het best bevielen: Rear Window, North by Northwest en Dial M for Murder. Grootste tegenvaller was The Birds. Ik verwachtte een meesterwerk, maar vond deze 'horror'-film minder spannend dan de meeste thrillers van Hitchcock. Daarnaast vond ik Topaz en Torn Curtain niet echt bijzonder. Verder heb ik stuk voor stuk genoten van alle films van deze grootmeester. Ik kan niet wachten om die laatste 10 films ongeveer die ik nog moet zien ook te zien.

Offline Profile  

30 Dec 2008, 12:40 

The Trouble with Harry - Alfred Hitchcock - 1955

Mn eerste echt tegenvallende Hitch is een feit. Deze film gooit het over een zwart komische boeg. Helaas vond ik de film niet grappig, boeiend of spannend. Eigenlijk een vrij saaie en enigszins ouwbollige film. De technicolorbeelden zijn wel mooi met zn Herfsttinten. Geef mij maar thrilllers van Hitch.

5,5

Offline Profile  

10 Jan 2009, 21:50 

Rebecca, Alfred Hitchcock (1940)
Een belangrijke film in Hitchcocks oeuvre aangezien het zijn eerste Amerikaanse film en tegelijk de enige die een Oscar voor Beste Film won. Ik wil niet zeggen dat deze Oscar onterecht is (ken de competitie van dat jaar ook niet, maar Foreign Correspondent van Hitch zat er in ieder geval ook bij), maar Hitchcock heeft natuurlijk betere films gemaakt. Desalniettemin is dit weer een prima film geworden, die zich na een wat traag eerste half uur uitstekend herpakt. Joan Fontaine vind ik nogal overacteren terwijl Laurence Olivier juist erg ingetogen speelt. De ster van de film was voor mij Judith Anderson als de vileine Mrs. Danvers. Ze speelt haar rol werkelijk uitstekend. Leuk vond ik ook de twist een half uur voor het einde kwam, deze had ik niet aan zien komen. De rol van de detective zorgt toch ook nog voor wat humor, een element dat verder opvallend aanwezig is. Binnen het oeuvre gezien een prima middenmoter. Als Hitchcock liefhebber kun je je hier geen bijl aan vallen! 8,2

Offline Profile  

02 Feb 2009, 21:51 

Vertigo ****1/2
Een van de meesterwerken van Hitchcock die ik nog niet gezien had waarin James Stewart verzeilt raakt in een mysterieus plot als een oude jeugdvriend hem vraagt om zijn vrouw (Kim Novak) in de gaten te houden. Drijvende kracht achter de film is de weergaloze rol van Kim Novak die met haar wonderschone verschijning de spanning tot het einde weet vast te houden.
Het briljante van Hithcock is dat hij gewoon precies weet hoe hij zijn publiek weet te bespelen. Na het enige "iets mindere" stuk (na de scene in het torentje) van de film verschijnt Novak ineens voor de "tweede keer" ten tonele wat bij mij toch wel een aardige indruk achterliet. Prachtige reclame voor San Francisco ook.

Offline Profile  

03 Feb 2009, 00:01 

Vincent wrote:
Vertigo ****1/2
Een van de meesterwerken van Hitchcock die ik nog niet gezien had waarin James Stewart verzeilt raakt in een mysterieus plot als een oude jeugdvriend hem vraagt om zijn vrouw (Kim Novak) in de gaten te houden. Drijvende kracht achter de film is de weergaloze rol van Kim Novak die met haar wonderschone verschijning de spanning tot het einde weet vast te houden.
Het briljante van Hithcock is dat hij gewoon precies weet hoe hij zijn publiek weet te bespelen. Na het enige "iets mindere" stuk (na de scene in het torentje) van de film verschijnt Novak ineens voor de "tweede keer" ten tonele wat bij mij toch wel een aardige indruk achterliet. Prachtige reclame voor San Francisco ook.

Vertigo is mischien wel mijn favoriete Hitchcock. Ik zou de film zo nomineren voor "beste film ooit", als ik zin heb om boude uitspraken te doen.... De scène waarin James Stewart Kim Novak achtervolgt, vooral in het Museum, kijk ik om de paar maanden. ter inspiratie voor iets, tsja ik weet het niet, Cinema in het algemeen of zoiets. Werkelijk een fantastische scène, die hele montage eigenlijk waarin hij haar achtervolgt. Klinkt gek, maar ik kan er niet genoeg van krijgen. Absoluut een film die steeds beter wordt trouwens, zelfs na 30 keer kijken. Eerst begreep ik het maar half, maar ondanks dat bleef de film me boeien en bleef ik hem steeds opnieuw kijken. Toen dacht ik de film enigszins te begrijpen, en inmiddels is de cirkel rond en weet ik niet meer zo zeker wat het allemaal betekent, ondanks de complete bibiotheek die inmiddels alleen al over deze film bij elkaar is geschreven.

Offline Profile  

03 Feb 2009, 16:45 

Camera Obscura wrote:
Vincent wrote:
Vertigo ****1/2

Vertigo is mischien wel mijn favoriete Hitchcock. Ik zou de film zo nomineren voor "beste film ooit", als ik zin heb om boude uitspraken te doen.... De scène waarin James Stewart Kim Novak achtervolgt, vooral in het Museum, kijk ik om de paar maanden. ter inspiratie voor iets, tsja ik weet het niet, Cinema in het algemeen of zoiets. Werkelijk een fantastische scène, die hele montage eigenlijk waarin hij haar achtervolgt. Klinkt gek, maar ik kan er niet genoeg van krijgen. Absoluut een film die steeds beter wordt trouwens, zelfs na 30 keer kijken. Eerst begreep ik het maar half, maar ondanks dat bleef de film me boeien en bleef ik hem steeds opnieuw kijken. Toen dacht ik de film enigszins te begrijpen, en inmiddels is de cirkel rond en weet ik niet meer zo zeker wat het allemaal betekent, ondanks de complete bibiotheek die inmiddels alleen al over deze film bij elkaar is geschreven.

Ik had toch een klein klein stemmetje dat zei dat dit geen perfecte film was. Het eerste uur is gewoonweg foutloos, prachtig gefilmd en je laat je zo meevoeren in de obsessie van Stewart.

Na de "dood" van Madeleine had ik echter het gevoel dat de film heel erg aan kracht inboette, maar dat pleit eigenlijk alleen maar voor Vertigo. Je bent zelf zo meegegaan in de obsessie dat je zelf gewoon teleurstelling voelt dat Madeleine er "niet meer is". Toch vond ik het hele James Stewart in het verpleeghuis wat gek aanvoelen, zeker omdat hij er weer zo snel uitkwam. Maar goed, daardoor is de schok uiteindelijk weer heerlijk groot als Stewart net als in de achtervolgingsscène eigenlijk weer hetzelfde onderzoekstraject afloopt (is het Madeleine of toch niet?). Briljant eigenlijk als ik aan de film terugdenk. Misschien toch wat minder kritisch worden qua normering :-)

Overigens vind ik Rear Window persoonlijk nog beter.

Offline Profile  

09 Feb 2009, 22:01 

North by Northwest *****
Zonder twijfel een van mijn favoriete films en een smeltkroes van alle stijlen van Alfred Hitchcock, van suspense tot zijn beste humor. De pret begint als de gladde Roger O. Thornhill (Cary Grant) door een paar boeven wordt aangezien voor overheidsspion George Kaplan. Wat volgt is een aaneenstapeling van onvergetelijke scenes, waarin vooral het komische talent van Cary Grant tot uiting komt. Zo kan hij zich niet alleen uitleven als dronkelap, maar Grant is toch vooral op zijn best in de veilingzaal (naar mijn idee nog steeds een van de grappigste momenten uit de filmgeschiedenis) waar hij zich even cultureel onverantwoord laat gaan. Het mooie aan de film is dat Grant letterlijk van North naar Northwest wordt gestuurd om af te rekenen met slechterik James Mason. Wat de beste man uiteindelijk op zijn kerfstok bleek te hebben, wordt eigenlijk nooit duidelijk. Maar goed, dat is juist het mooie aan de film: Het is achtervolgd worden en achtervolgen vanwege een groot misverstand. Vermaak in optima forma. James Bond, maar dan beter!

Offline Profile  

13 Feb 2009, 18:33 

Torn Curtain - Alfred Hitchcock - 1966

Een van de mindere van Hitchock, althans, zo staat hij bekend. Hij viel me eigenlijk wel mee. Er zitten zeker scenes in die Hitchwaardig zijn zoals de moordscene en de scene in de bus. Toch voelt de film af en toe wat lafjes aan. Het script kon beter en de vertolkingen vond ik wat tegenvallen. Paul Newman als wetenschapper is niet echt geloofwaardig. Tevens mis ik wat dynamiek of spanning in zn performance....het blijft wat vlak. Van Julie Andrews ben ik ook geen fan. De wisselwerking tussen de twee komt geforceerd over. Veel spannende situaties lopen ook wat te makkelijk af. Toch vond ik hem dus wel leuk. Zeker geen topper van Hitch maar gewoon een vermakelijke film. De lat ligt ook hoog bij de man en dus vallen zwakkere films veel meer op. De verschuiving van standpunt (vrouw, man, stel) vond ik wel aardig om te zien.

Ik heb Topaz hier nog liggen en dat schijnt een echt dieptepunt te zijn. Is er iemand die wel van Topaz heeft genoten? Is die film echt zo slecht? Ik hoor ook bijna niemand over Family Plot. Die film heb ik nog niet. Kan ik die ook rustig links laten liggen?

7,3

Offline Profile  

13 Feb 2009, 18:47 

Melzz wrote:
Ik hoor ook bijna niemand over Family Plot. Die film heb ik nog niet. Kan ik die ook rustig links laten liggen?

Persoonlijk vind ik Family Plot erg genietbaar: heeft een beetje melige, droog-komische toon, vergelijkbaar met The Trouble with Harry (maar wat minder strak qua structuur), en met leuke rollen van Bruce Dern en Barbara Harris. Zeker een kijkje waard!

Offline Profile  

13 Feb 2009, 20:06 

Dr. Strangelove wrote:

Persoonlijk vind ik Family Plot erg genietbaar: heeft een beetje melige, droog-komische toon, vergelijkbaar met The Trouble with Harry (maar wat minder strak qua structuur), en met leuke rollen van Bruce Dern en Barbara Harris. Zeker een kijkje waard!

Bedankt, die dan toch ook maar eens halen. Over Topaz hoor ik (bijna) geen positieve verhalen. In deze draad lees ik er niet veel over. Echt zo barslecht....of gewoon, net als Torn Curtain, een wat mindere?

Offline Profile  

13 Feb 2009, 21:13 

Topaz is geen hoogvlieger, maar alle kleurenfilms van Hitchcock zijn sowieso meer dan het bekijken waard.

Offline Profile  

14 Feb 2009, 12:07 

Klopt - van Topaz zal niet veel blijven hangen. 't Is Hitchcock op automatische piloot, maar toch zeker de moeite om voor te gaan zitten.

Offline Profile  

14 Feb 2009, 22:27 

Topaz en Torn Curtain vind ik Hitchcock's zwakste (even wat zeer vroeg Brits werk uitgezonderd wat ik niet allemaal ken, maar da's moeilijk met elkaar te vergelijken), maar zelfs een iets mindere Hitchcock is het bekijken toch waard.

Family Plot vond ik erg leuk, maar ik vind alles waar Bruce Dern en Karen Black in meedoen al snel leuk.

Offline Profile  

01 Mar 2009, 18:29 

Topaz - Alfred Hitcock - (1969)

Wordt veelal gezien als de zwakste Hitch en ik was erg benieuwd of ik dat ook zou vinden. Ik vond het een heerlijke film voor de zondagmiddag. De film kent geen grote sterren maar dat vind ik geen probleem. Het is een spionnenfilm zonder veel opsmuk, vrij rechttoe rechtaan. En ik ben wel gek van die jaren 60 gangster en spionnenfilms. Er bestaan van deze film meerdere versies. De eerste versie duurt ruim 140 minuten en werd door een testpubliek te lang bevonden. Ook het einde met een duel werd niet gewaardeerd. Ik heb de kortere versie gezien van 120 minuten met een ander einde.

De film kent echter toch behoorlijk wat geweldige scenes; de beginscene, de scene in het hotel van Harlem, enkele scenes zonder dialoog (achter een glazen deur, je ziet wat er gebeurt en je vult dus de dialogen zelf in) en een moordscene waarbij een jurk prachtig gedrapeert wordt alsof het een plas bloed zou zijn.

De ontknoping komt wat plotseling en het had wat spannender gekund maar zo slecht als ik heb gelezen is hij zeer zeker niet. Wellicht nog een tikkie leuker dan Torn Curtain. De enige film van Hitch die ik echt niets aan vond was "The Trouble With Harry". Prima film dus weer.

7,3

Offline Profile  

02 Mar 2009, 12:45 

The Lady Vanishes, 1938

Ik vond er niet veel aan.

De film is ongetwijfeld met veel plezier en flair gemaakt - en dan ook nog eens een zwaar politiek statement er in - maar dat kan allemaal niet verhullen dat het verhaal- en plottechnisch gewoon niet zo heel erg goed in elkaar zit.

De introductie is veel te lang, waarbij een aantal scenes óf overbodig zijn óf drastisch hadden kunnen worden ingekort (zoals de twee vriendinnen, de scenes met de hoteleigenaar etc.).

Het vervolg in de trein begint goed met de mysterieuze verdwijning van Mrs. Froy. Dan begint het ook enigszins spannend te worden. Heeft Iris het zich allemaal ingebeeld of is het echt waar? Helaas wordt al veel te snel duidelijk hoe de vork aan de steel zit, en komen we toch een beetje terecht in een kluchtige goochelact met mensen die achter deuren verdwijnen en vervolgens, alsof er niets aan de hand is, weer doodleuk op het toneel verschijnen.

Vervolgens nog meer verwisselingsperikelen om uiteindelijk met een volstrekt ongeloofwaardige plotwending oudere dame is spion die een in een melodie verpakte code over de grens moet smokkelen. Waarom fluit ze het liedje niet gewoon even door de telefoon? naar het einde toe te werken.
Supension of disbelief is prima, maar Hitchcock vraagt er hier net even te veel van.

Voor een film uit 1938 is ook de shoot out gewoon te knullig. Ik heb ooit ergens gelezen dat Hitchcock dergelijke aspecten bij het maken van deze film triviaal en onbelangrijk vond, maar hier wordt wat mij betreft een grens overschreden.

Wel erg leuk is de typisch Britse humor en 'stiff upperlip' die vooral door de twee homosexuele? cricketliefhebbers prachtig wordt geëtaleerd.

In deze film weet Hitchcock echter de juiste balans tussen suspense-, humor-, politieke, en thrilleringrediënten niet te vinden, waardoor het resultaat helaas niet meer is dan een flauwe soep.

Al met al één van de meest teleurstellende Hitchcockfilms die ik heb gezien.

Offline Profile  

03 Mar 2009, 20:45 

The Lady Vanishes heb ik ook nooit wat aangevonden, en zelfs de typisch Britse humor kon me hier niet bekoren. Het blijft Hitchcock natuurlijk, maar heb nooit veel begrepen van de reputatie van de film in veel kringen. Vind het weinig meer dan een flauwe Britse klucht, Carry On avant la lettre, maar dan zonder seks.

Offline Profile  

28 Mar 2009, 13:21 

Family Plot - Hitchcock (1976)

Family Plot begint uiterst moeizaam met een nogal langdradige scene. Later wordt de film zeker een stuk leuker maar het is toch niet meer heel bijzonder allemaal. Ik miste toch echt een paar echte Hitchcock momenten. De scene in de auto is anno 1976 zelfs al wat gedateerd. Nog een tikkie minder dat Topaz en Torn Curtain. De film heeft me zeker vermaakt maar heeft geen bijzondere indruk op me achter gelaten. Al met al denk ik toch het beste dat Hitch er daarna mee is gestopt.

7.0

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next