Logo

It is currently 23 Oct 2017, 11:26

Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message

14 Sep 2006, 14:57 

Spellbound (1945) ***1/2

Nogal doorzichtig plot, ongeloofwaardige situaties en niet al te sterke dialogen. Maar er zijn ook genoeg pluspunten: de altijd charmante Ingrid Bergman, een leuke 'dream sequence' en een aantal prachtige shots in het laatste half uur. Prima entertainment maar was uiteindelijk niet echt onder de indruk.

Offline Profile  

15 Sep 2006, 23:19 

Mijn Favo's
1. Vertigo
2. Psycho
3. Dial M for Murder
4. Rear Window

Offline Profile  

19 Dec 2006, 23:45 

Welke versie van Lifeboat valt aan te raden, de R1 of de R2NL?

Offline Profile  

20 Dec 2006, 10:04 

Bogart-Fan wrote:

Ik heb zelf de R1, maar die mist volgens mij een documentaire 'A Talk with Hitchcock' ivm met de R4 en de R2FR, dus als de NL die wel heeft en verder ook alle extra's zou ik die aanraden.

Offline Profile  

05 Feb 2007, 23:29 

The Wrong Man (1956) ***1/2

Geen populaire film gezien de lijstjes. Ik vind hem zelf ook wat minder, maar zeker interressant. De enige film in zijn oevre gebaseerd op een waargebeurd verhaal, donker en realistisch. Denk dat dat het "probleem" is. Er was ook geen ruimte voor zijn cameo, maar de film kreeg een inleiding van de meester zelf. Eigenlijk totaal afwijkend van zijn andere films, maar wel met een bekend thema. Vaak op authentieke locaties geschoten wat mooie plaatjes oplevert van een New York uit de fifties. Na dit zwart/wit realisme filmde hij de technicolor fantasy Vertigo.

Offline Profile  

08 Feb 2007, 15:14 

wiljan wrote:
Bogart-Fan wrote:

Ik heb zelf de R1, maar die mist volgens mij een documentaire 'A Talk with Hitchcock' ivm met de R4 en de R2FR, dus als de NL die wel heeft en verder ook alle extra's zou ik die aanraden.

Ik heb inmiddels de R1 gezien. Die docu staat er inderdaad niet op. Maar het commentaar is zeer de moeite waard (al zal die ongetwijfeld ook aan de extra's op de R2 zijn toegevoegd).

Offline Profile  

28 Feb 2007, 12:39 

1. Psycho (1960) 5.0*
2. North by Northwest (1959) 5.0*
3. Vertigo (1958) 5.0*
4. Strangers on a Train (1951) 5.0*
5. Rear Window (1954) 5.0*
6. The Lady Vanishes (1938) 5.0*
7. The Birds (1963) 4.5*
8. Notorious (1946) 4.5*
9. Shadow of a Doubt (1943) 4.0*
10. The 39 Steps (1935) 4.0*
11. Dial M For Murder (1954) 4.0*
12. The Man Who Knew Too Much (1956) 4.0*
13. Secret Agent (1936) 3.5*

Krijg zeer binnenkort ook nog Family Plot, Marnie, Frenzy, Topaz, Torn Curtain, The Trouble With Harry, Saboteur en Rope te zien. Zal dan een updeetje plaatsen. :)

Offline Profile  

11 Jun 2007, 22:56 

maikel_1981 wrote:
Marnie (Hitchcock, 1964). Dit is inderdaad niet Hitchcock’s beste, maar een onderhoudende film is het zeker wel, ook al is het woord onderhoudend wellicht een wat merkwaardige woordkeuze bij deze film. Het is een thematisch loodzware film en Hitch raakt allerlei problematische onderwerpen aan die de film een grimmige sfeer geven. Het einde vond ik erg sterk. Ik zal de film nog eens aandachtig moeten kijken alvorens een definitief oordeel te kunnen vellen.

Ja, het einde maakt wel een hoop goed. Frappant is wel dat je daardoor een beetje aan jezelf gaat twijfelen, want het vormt een redelijk contrast met enkele stukken die ineens zwaar inzakken (gewoonweg mat zijn eigenlijk) en dan ineens -in een van die merkwaardige wendingen die de film rijk is- ben je weer bij de les als kijker. Echt onder de indruk was ik ook weer niet, zeker omdat je ziet dat er wat oneffenheden in de film zitten, zoals een POVshot van een golvende zee vanaf een boot die van een vrij neppe boot afkomstig is. Verder gewoon een vermakelijk filmpje.

Offline Profile  

11 Jun 2007, 23:24 

Vincent wrote:
maikel_1981 wrote:
Marnie (Hitchcock, 1964). Dit is inderdaad niet Hitchcock’s beste, maar een onderhoudende film is het zeker wel, ook al is het woord onderhoudend wellicht een wat merkwaardige woordkeuze bij deze film. Het is een thematisch loodzware film en Hitch raakt allerlei problematische onderwerpen aan die de film een grimmige sfeer geven. Het einde vond ik erg sterk. Ik zal de film nog eens aandachtig moeten kijken alvorens een definitief oordeel te kunnen vellen.

Ja, het einde maakt wel een hoop goed. Frappant is wel dat je daardoor een beetje aan jezelf gaat twijfelen, want het vormt een redelijk contrast met enkele stukken die ineens zwaar inzakken (gewoonweg mat zijn eigenlijk) en dan ineens -in een van die merkwaardige wendingen die de film rijk is- ben je weer bij de les als kijker. Echt onder de indruk was ik ook weer niet, zeker omdat je ziet dat er wat oneffenheden in de film zitten, zoals een POVshot van een golvende zee vanaf een boot die van een vrij neppe boot afkomstig is. Verder gewoon een vermakelijk filmpje.

Ik reken Marnie juist tot een van Hitchcock's beste films. Thematisch zeer rijk en de manier waarop Hitchcock het filmmedium gebruikt om het verhaal te vertellen is weergaloos. De enige zwakke schakel vind ik Sean Connery en zijn misplaatste Schotse accent.

Offline Profile  

24 Jul 2007, 23:07 

North By Northwest *****

Al ruim tien jaar niet meer gezien, en ik kon me bijna alle scenes nog exact herinneren. Het werd me nu dus pas echt duidelijk dat de film vol zit met klassieke en onvergetelijke momenten, voorzover ik daar al niet van overtuigd was.

Offline Profile  

27 Jul 2007, 14:46 

The Lady Vanishes (1938)

Geslaagde thriller over een mysterieuze verdwijning tijdens een transeuropese treinreis met onderkoelde, absurdistische humor, met name in het begin van de film, en een redelijk spannend plot. Niet duidelijk wordt wie en waarom eigenlijk achter de verdwijning zit en dat is toch wel een gemiste kans. Deze laat-vroege Hitchcock zou aan diepgang en spanning gewonnen hebben als die verhaallijn beter uitgewerkt zou zijn geweest.

Image

PS:
za 28 jul - 15:40 - 17:15 op BBC 2 (voorafgegaan door 'The 39 Steps' vanaf 14:15)

Offline Profile  

26 Aug 2007, 22:04 

To Catch a Thief

Wat zijn de films van Hitchcock toch vreselijk vermakelijk. Ook deze film kijkt heerlijk weg. Het is niet het beste van Hitchcock maar zelfs zijn mindere zijn goed. Cary Grant wordt ervan verdacht de inbreker te zijn die aan de Franse kust zijn slag slaagt omdat de inbraken worden gepleegd precies in zijn stijl. Deze "wrong man" en ex-inbreker zal dus moeten bewijzen dat hij geen inbreker meer is en dat iemand anders hem er voor op wil laten draaien. Dan hebben we nog een babe in de vorm van Grace Kelly die de ene na de andere dubbelzinnigheid er uit gooit. Als ik Cary Grant in smoking zie aan een roulettetafel, dan zou het een goede bond zijn geweest.

Offline Profile  

01 Dec 2007, 12:24 

Shadow of a Doubt ****

Het perfecte Amerikaanse gezin krijgt bezoek van lievelingsoom Joseph Cotten. De oudste dochter ontdekt dat hij een seriemoordenaar is. Hitchcock onthult de oppervlakkigheid van de kleinstedelijke Amerikaanse waarden, waar iedereen elkaar op straat begroet, maar niemand elkaar werkelijk kent. Het kwaad is geen duidelijk herkenbare externe kracht (de commies!), maar zit letterlijk in het hart van de Amerikaanse familie. Dat maar één persoon in de film dit door heeft, zorgt voor de kenmerkende spanningsmomenten, maar laat ook zien dat mensen liever in onwetendheid blijven en hun ogen dicht doen voor onprettige zaken. Aan het einde gaat het klein burgerlijk leven onverstoord verder.

Image

Offline Profile  

10 Dec 2007, 21:35 

Ik had nog wat late Hitchcock's te gaan en ik vond tot nu toe al zijn films een interessante kijkervaring, zelfs Stage Fright, maar Topaz (1969) zat ik me alleen maar aan te ergeren, wat me nog nooit is overkomen bij een Hitchcock-film. Echt een vervelende film. Frenzy en Family Plot hebben velen ook wel hun reserves bij, maar daar heb ik me prima mee vermaakt, verre van zijn beste, maar op zijn minst een spannende puzzel.

Offline Profile  

12 Dec 2007, 13:31 

Camera Obscura wrote:
Ik had nog wat late Hitchcock's te gaan en ik vond tot nu toe al zijn films een interessante kijkervaring, zelfs Stage Fright, maar Topaz (1969) zat ik me alleen maar aan te ergeren, wat me nog nooit is overkomen bij een Hitchcock-film. Echt een vervelende film. Frenzy en Family Plot hebben velen ook wel hun reserves bij, maar daar heb ik me prima mee vermaakt, verre van zijn beste, maar op zijn minst een spannende puzzel.

Stage Fright is alleen al de moeite waard vanwege de valse flashback en Marlene Dietrich.

Wat late Hitchcocks betreft, ik heb onlangs ook zijn laatste twee films gezien.

Frenzy (1972) ****

Toch wel een onderschatte film. Hitch herbezoekt oude thema's (moord, obsessie, 'wrong man') met een extra dosis geweld en naaktheid. Er zitten een aantal prachtige experimentele shots in, zoals de rugwaartse tracking shot op de trap bij een van de moorden en het secondenlang stil blijven staan bij een muur terwijl een lijk wordt ontdekt. Ook de scène achterin de truck is op een typische Hitchcock wijze in elkaar gezet. Daarnaast heb ik ook erg moeten lachen om de Scotland Yard detective die als proefkonijn moest dienen voor de culinaire experimenten van zijn vrouw.

Family Plot (1976) ***

De kracht van de film ligt in de verhaaltechniek: twee, schijnbaar los van elkaar staande verhaallijnen, worden prachtig met elkaar verweven en pas aan het einde, komen de twee koppels elkaar tegen. Dit wordt prachtig weergegeven in een shot tijdens een begravenis als twee personen elkaar door een labyrinth van paadjes uiteindelijk tegen het lijf lopen. Voor de rest is er filmisch weinig meer te beleven, zelfs de spannende autoscène schijnt second unit te zijn geschoten. De knipoog op het einde was wel een passende afsluiting van de laatste film van een grote meester.

Offline Profile  

12 Dec 2007, 19:32 

buzzmeekz wrote:
Family Plot (1976) ***

Voor de rest is er filmisch weinig meer te beleven, zelfs de spannende autoscène schijnt second unit te zijn geschoten.

Ben wel positiever over de film als geheel, maar die achtervolgingsscene is niet veel soeps. Bruce Dern komt er na enige tijd rijden achter dat het gaspedaal vast zit? Kom nou, lijkt me dat je daar bij het wegrijden al achter komt. Slecht geschoten ook, als dat de opwindende set-piece moet zijn, dan heeft ' ie het in zowat iedere film beter gedaan. Bovendien zitten we inmiddels in 1976, misschien zou het nog kunnen in de jaren '40 of '50, maar ook toen betwijfel ik of mensen daar erg opgewonden van zouden worden. Maar voor de rest vond ik hem erg leuk eigenlijk.

Offline Profile  

13 Dec 2007, 00:19 

buzzmeekz wrote:
Frenzy (1972) ****

Toch wel een onderschatte film. Hitch herbezoekt oude thema's (moord, obsessie, 'wrong man') met een extra dosis geweld en naaktheid. Er zitten een aantal prachtige experimentele shots in, zoals de rugwaartse tracking shot op de trap bij een van de moorden en het secondenlang stil blijven staan bij een muur terwijl een lijk wordt ontdekt. Ook de scène achterin de truck is op een typische Hitchcock wijze in elkaar gezet. Daarnaast heb ik ook erg moeten lachen om de Scotland Yard detective die als proefkonijn moest dienen voor de culinaire experimenten van zijn vrouw.

Frenzy is stiekem altijd één van mijn favorieten geweest uit Hitcock's oeuvre. Het is een poos geleden dat ik hem gezien hem, maar het naargeestige gevoel dat had ik had tijdens het kijken van die film herinner ik me zonder enig probleem. Gauw weer eens kijken wanneer ik mijn Masterpiece Collection binnen heb.

Dank je trouwens nog voor MAH. Heb hem al enkele dagen geleden binnen gekregen.

Offline Profile  

23 Dec 2007, 13:23 

Dial M for Murder

Dit is wel de minste van Hitch tot nu toe. Zeker niet slecht maar visueel nogal mat en de meeste scenes vinden plaats in een paar kamers. Daardoor leek het net alsof ik naar een toneelstuk aan t kijken was. De film is later geremaked als A Perfect Murder met Michael Douglas. Een perfecte moord....zal dat lukken?

Offline Profile  

24 Dec 2007, 13:05 

Melzz wrote:
Dial M for Murder

Dit is wel de minste van Hitch tot nu toe. Zeker niet slecht maar visueel nogal mat en de meeste scenes vinden plaats in een paar kamers. Daardoor leek het net alsof ik naar een toneelstuk aan t kijken was. De film is later geremaked als A Perfect Murder met Michael Douglas. Een perfecte moord....zal dat lukken?

Het blijft fascinerend hoe mensen een film totaal verschillend kunnen ervaren. Dial M for Murder staat in mijn top 10 Hitchcocks en juist het feit dat het zich in die paar kamers afspeelt zorgde bij mij voor die extra dimensie van suspense. Die remake is niet veel soeps ondanks Michael Douglas, maar misschien vindt jij die dan wel weer goed.

Offline Profile  

24 Dec 2007, 15:05 

VincentVega wrote:
Melzz wrote:
Dial M for Murder

Het blijft fascinerend hoe mensen een film totaal verschillend kunnen ervaren. Dial M for Murder staat in mijn top 10 Hitchcocks en juist het feit dat het zich in die paar kamers afspeelt zorgde bij mij voor die extra dimensie van suspense. Die remake is niet veel soeps ondanks Michael Douglas, maar misschien vindt jij die dan wel weer goed.

Remake vind ik ook niet veel soeps. Rope en Rear Window spelen zich ook in 1 ruimte af en die vind ik dan weer een stuk leuker. Dial M is natuurlijk niet slecht maar eerder een leuke film zonder echt veel indruk te maken. Neem nu de scene waarbij de moordenaar een schaar in zn rug krijgt. Hoe hij neergaat, leek wel slapstick. Of het was de bedoeling dat er erg over the top werd geacteerd of het was gewoon zeer matig acteerwerk. Dat soort scenes deden me dan een beetje denken aan een toneelstuk waarbij elk gebaar uitvergroot dient te worden. En dan zo'n rechercheur die op een Columbo-achtige wijze de boel wel even ontrafeld. Van alle Hitchcocks die ik nu heb gezien toch echt de minste. Maar een mindere Hitchcock is nog steeds geen slechte film.... :wink:

Offline Profile  

24 Dec 2007, 18:51 

Melzz wrote:
VincentVega wrote:
Melzz wrote:
Dial M for Murder

Remake vind ik ook niet veel soeps. Rope en Rear Window spelen zich ook in 1 ruimte af en die vind ik dan weer een stuk leuker. Dial M is natuurlijk niet slecht maar eerder een leuke film zonder echt veel indruk te maken. Neem nu de scene waarbij de moordenaar een schaar in zn rug krijgt. Hoe hij neergaat, leek wel slapstick. Of het was de bedoeling dat er erg over the top werd geacteerd of het was gewoon zeer matig acteerwerk. Dat soort scenes deden me dan een beetje denken aan een toneelstuk waarbij elk gebaar uitvergroot dient te worden. En dan zo'n rechercheur die op een Columbo-achtige wijze de boel wel even ontrafeld. Van alle Hitchcocks die ik nu heb gezien toch echt de minste. Maar een mindere Hitchcock is nog steeds geen slechte film.... :wink:

Poeh, het is een tijd geleden dat ik hem gezien heb en ik moet bekennen de "schaarscene" me niet meer helemaal voor de geest te kunnen halen. Geeft verder ook niet, en ik denk inderdaad dat er een diepere bedoeling achter het acteerwerk zat. Ik krijg spontaan zin om hem binnenkort maar weer eens uit de kast te trekken. En inderdaad, iedere Hitchcock is de moeite waard en ook ik ben niet ondersteboven van al zijn klassiekers (Rebecca, om er één te noemen).

Offline Profile  

24 Dec 2007, 21:15 

Da's toevallig....Rebecca vond ik ook maar zo-zo...

Offline Profile  

19 Mar 2008, 10:27 

Rope (1948) ****

Ik loop nog steeds heel erg achter met mijn Hitchcock films en zag deze ook pas voor het eerst. Vond hem erg leuk, de spanning zit er vanaf het begin goed in en wordt daarna alleen maar opgevoerd. De one take trick voegt niet zo heel veel toe maar het is wel knap gedaan. Ondanks dat er om de 10 minuten toch een cut zit is het me slechts een stuk of 3 keer echt opgevallen. James Stewart steelt duidelijk de show met zijn heerlijk cynische optreden. De schijnbaar homoseksuele subtekst is me wel ontgaan, ben daar altijd heel erg slecht in.

Offline Profile  

19 Mar 2008, 14:15 

jim2873 wrote:
Rope (1948) ****
De schijnbaar homoseksuele subtekst is me wel ontgaan, ben daar altijd heel erg slecht in.

Het was mij ook volledig ontgaan hoor, ooit eens een tekst gelezen over homoseksualiteit in film noir waar Rope genoemd werd. Het idee was dat de twee hoofdpersonages samen woonde, maar dat er maar 1 bed in het apartement stond.

Offline Profile  

06 Apr 2008, 22:47 

The Ring (1927), 6/10

Twee boksers vechten om de gunst van een mooie dame met al het melodrama wat er bij komt kijken. Schijnen allemaal cinematografische nieuwigheidjes in te zitten (die ik op het eerste gezicht niet herken), dus vanuit filmhistorisch perspectief en al helemaal voor Hitchcockianen zal het best de moeite waard zijn, maar ik had de grootste moeite om de aandacht erbij te houden.

De muzikale begeleiding (die voor één en dezelfde film vaak totaal verschillend on zijn in die tijd) bestaat op mijn DVD uit een standaard pianella-muziekje en werd na een tijdje vrij vervelend. Hadden ze geen orkesten in Engeland? Op dat niveau had zelfs ik een baantje kunnen krijgen als pianist in de bioscoop. Ik heb tevens geleerd dat de bokssport sinds de jaren '20 een stuk boeiender is geworden. Keurig sparrende heren uit een Engelse kostschool, beetje dat idee. Een sport voor gentlemen met af en toe een welgemikte moker op je koker.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next