Logo

It is currently 18 Oct 2017, 09:20

Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Author Message

25 Nov 2009, 11:53 

Dr. Strangelove wrote:
Ik vind het altijd leuk om iets te lezen over de minder bekende film, of anders iemand die iets origineels te zeggen heeft over iets waarvan we dachten dat alles er al over gezegd was.

Verhoeven wist regelmatig met verrassende inzichten op de proppen te komen, maar ik neem aan dat dat niet is wat je bedoelt. :mrgreen:

Offline Profile  

25 Nov 2009, 12:22 

Jelger wrote:
Verhoeven wist regelmatig met verrassende inzichten op de proppen te komen, maar ik neem aan dat dat niet is wat je bedoelt. :mrgreen:

Vermakelijk was het wel. ;)

Offline Profile  

25 Nov 2009, 17:41 

Och, Stefan vat het allemaal sportief op en reageert op een ludieke manier. Aardige jongen en ik neem aan dat hij een paar kwinkslagen wel kan hebben.

En om enigszins in de bres te springen voor Stefan. Ik heb hem zelf ooit eens 'uitgenodigd' hier mee te discussiëren, omdat hij een jaar terug op Cinema-Extreme voortdurend non-horror en arthouse-films besprak, waar hier aparte topics voor zijn. Misschien dat hij hier leuke discussies zou vinden en misschien een woordje zou willen meespreken. Ook is hij een keer bij me langs geweest voor een onderzoek over de beleving van horror voor ik meen een Bachelor of Master Geschiedenis aan de Erasmus (apart onderwerp voor die studie, maar zo begreep ik het tenminste). Het ging geloof ik over de beleving van 'oudere' versus 'nieuwere' horrorfilms. Kortom, iemand van halverwege de twintig met een universitaire opleiding in the pocket en een horrorfanaat op de koop toe. Vandaar mijn groeiende verbazing nu hij hier de ene na de andere gedoodverfde klassieker bespreekt en daarbij een aantal open deuren intrapt die iedereen allang gemeld heeft (het topic gewoon 's doorlezen doet vaak al wonderen) en reacties op zijn posts negeert of gewoon niet leest. Hoe dan ook, het is één van de twee en bijster geïnteresseerd komt het niet over. Staat hem vrij om dat te doen verder, maar het is meer dat ik me na iedere post van hem meer achter de oren krab.

Maar stukjes van andere fora hierheen kopiëren, waarin de reeds aangehaalde klassiekers worden besproken, die *iedereen* hier zo ongeveer van frame tot frame kent, is misschien leuk in het 'welke film heb je laatst gezien' topic op Moviemeter of dvd.nl, maar zeker in aparte regisseurs-topics is het niet verwonderlijk dat het af en toe een grapje of een cynische reactie oproept. Misschien handig om het dan 's over te slaan, of eens te kijken wat er al gemeld is in het topic.
Overigens, ik heb het idee dat Stefan dit pas leest als hij over een paar maanden zijn volgende Hitchcock-film weer kijkt.

Dus, Stefan, even goeie vrienden, maar what's going on here?

;)

Offline Profile  

28 Jan 2010, 12:53 

Camera Obscura wrote:
buzzmeekz wrote:
Family Plot (1976) ***

Voor de rest is er filmisch weinig meer te beleven, zelfs de spannende autoscène schijnt second unit te zijn geschoten.

Ben wel positiever over de film als geheel, maar die achtervolgingsscene is niet veel soeps. Bruce Dern komt er na enige tijd rijden achter dat het gaspedaal vast zit? Kom nou, lijkt me dat je daar bij het wegrijden al achter komt. Slecht geschoten ook, als dat de opwindende set-piece moet zijn, dan heeft ' ie het in zowat iedere film beter gedaan. Bovendien zitten we inmiddels in 1976, misschien zou het nog kunnen in de jaren '40 of '50, maar ook toen betwijfel ik of mensen daar erg opgewonden van zouden worden. Maar voor de rest vond ik hem erg leuk eigenlijk.

Gisteren voor het eerst gezien en werd best opgewonden van die achtervolgingsscene. Ja, de logica is vrij idioot en het is nogal 'silly' gefilmd maar des te vermakelijker :) De hele film vond ik trouwens heerlijk wegkijken, leuk plot, mooie cast, droge humor en genoeg visuele hoogstandjes. Het is zeker geen perfecte film maar qua entertainment vond ik hem gewoon erg geslaagd.

8/10

Offline Profile  

24 Jun 2010, 19:53 

VincentVega wrote:
buzzmeekz wrote:
Frenzy (1972) ****

Toch wel een onderschatte film. Hitch herbezoekt oude thema's (moord, obsessie, 'wrong man') met een extra dosis geweld en naaktheid. Er zitten een aantal prachtige experimentele shots in, zoals de rugwaartse tracking shot op de trap bij een van de moorden en het secondenlang stil blijven staan bij een muur terwijl een lijk wordt ontdekt. Ook de scène achterin de truck is op een typische Hitchcock wijze in elkaar gezet. Daarnaast heb ik ook erg moeten lachen om de Scotland Yard detective die als proefkonijn moest dienen voor de culinaire experimenten van zijn vrouw.

Frenzy is stiekem altijd één van mijn favorieten geweest uit Hitcock's oeuvre. Het is een poos geleden dat ik hem gezien hem, maar het naargeestige gevoel dat had ik had tijdens het kijken van die film herinner ik me zonder enig probleem. Gauw weer eens kijken wanneer ik mijn Masterpiece Collection binnen heb.

Dank je trouwens nog voor MAH. Heb hem al enkele dagen geleden binnen gekregen.

Voor het eerst gekeken en bijzonder goed mee vermaakt.
Vliegt zo mijn Hitchcock top 10 binnen.

8,5/10

Offline Profile  

24 Jun 2010, 20:39 

Uitgebreid artikel over Hitchcock in de nieuwste Empire. Deel 2 van de 2 volgt in het nummer van volgende maand.

Offline Profile  

26 Jun 2010, 00:32 

Vertigo
Deze tweede keer vond ik `m nóg beter dan na de eerste kijkbeurt, toen ik `m al bombardeerde als Hitchcock`s beste.
Hij weet de spanning en je aandacht de hele tijd vast te houden, ook al bestaat de film eigenlijk bijna uit twee aparte verhalen zoals dat later ook bij bijvoorbeeld Psycho en L`avventura het geval was. Hitchcock is wat dat betreft dus vooruitstrevend met betrekking tot het vertellen van z`n verhaal.
Het eerste deel is erg spannend en mysterieus, het tweede deel is (met z`n dromerige sfeer) misschien nog wel beter. Hitch speelt veel met verschillende kleuren die de film een hele mooie dromerig gevoel mee geeft.Het is nu van een mysterie bijna veranderd in een karakterstudie naar James Stewart`s personage. In de hele film is hij, zoals bijna altijd, erg sterk waarnaast ook de beeldschone Kim Novak (die door de verschillende kleuren palletten steeds prachtig in beeld wordt gezet) een grandioze rol neerzet.
Afgemaakt door Bernard Hermann`s klassieke muzikale score is Vertigo Hitchcock`s beste werk in die lange, hele lange rij van invloedrijke klassiekers.

10/10

Offline Profile  

29 Jun 2010, 16:33 

Deze week 2x per dag op Holland Doc (documentaire kanaal van de Publieke Omroep) de PBS documentaire Hitchcock, Selznick & the End of Hollywood. Geen opzienbarende nieuwe feiten maar wel een hoop leuke archiefbeelden van David O. Selznick, Hitchcock en Hollywood van 60/70 jaar geleden.

Offline Profile  

Re: Alfred Hitchcock
03 Aug 2011, 10:59 

Vroege film Alfred Hitchcock ontdekt:

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/08/03/vroege-film-alfred-hitchcock-ontdekt/

Offline Profile  

19 Nov 2011, 13:55 

Psycho is een film die ik al vele malen zag maar nu voor het eerst op Blu-Ray. Het is inmiddels een cliché geworden maar fuck, ik heb zitten genieten alsof ik de film voor het eerst zag. Wat een detail, wat een scherpte. De muziek knalt tevens door je speakers. Echt een fenomenale ervaring. Een typisch voorbeeld van de meerwaarde van HD.

Offline Profile  

19 Nov 2011, 15:39 

Hij ziet er op blu-ray inderdaad bijzonder strak uit, maar na hem een paar keer bekeken te hebben, begint het me wel op te vallen dat hij door Universal toch net iets té veel kunstmatig aangescherpt lijkt te zijn. De filmkorrel is gelukkig lang niet helemaal weggepoetst, maar als je hem vergelijkt met iets als Sweet Smell of Success of de nieuwe uitgave van Touch of Evil ziet hij er toch niet helemaal natuurlijk en 'film-like' uit. Het blijft zeker een van de betere recente blu-rays van Universal, maar ze moeten daar toch eens leren wat minder aan de transfers te rommelen.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5