Logo

It is currently 17 Aug 2017, 19:25

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
  Howard Hawks
27 Jan 2006, 14:21 

ImageHoward Hawks (1896 - 1977)

----------------------------------------------------

Howard Hawks is één van de iconen uit de filmgeschiedenis en verdient een eigen topic.

Hieronder wat mini-recensietjes van een aantal aanbevelenswaardige werken uit het grote oeuvre van deze topregisseur:

Only Angels Have Wings (1939)
Film handelt over een groepje machopiloten, dat het vracht- en postverkeer verzorgt over een verraderlijke bergpas in de Andes. Mist, regen en storm maken het een levensgevaarlijke onderneming, maar daar laten de stoere piloten met hun 'shit happens' mentaliteit zich niet door afschrikken. Stoïcijnse baas van de groep is Geoff Carter (Cary Grant).
Er zijn ook nog romantische verwikkelingen met een bijdehand revuemeisje op doortocht (Jean Arthur) en de ietwat labiele echtgenote van de nieuwe piloot, tevens ex van Geoff Carter, gespeeld door Rita Hayworth.

Prima film, met - ondanks de ouderdom - voldoende actie en spanning om ook hedentendage nog zeer genietbaar te zijn.

His Girl Friday (1940)
Als zijn sterverslaggeefster( Rosalind Russell), tevens ex-vrouw, haar ontslag komt nemen en haar verloving aankondigt met een nieuwe lover, doet hoofdredacteur Walter Burns (Cary Grant) er alles aan om haar terug te winnen.

Geweldige screwball comedy met vlijmscherpe dialogen in een nauwelijks bij te houden tempo.

The big sleep (1946)
Privé-detective Philip Marlowe krijgt van rijkaard Sternwood de opdracht uit te zoeken wie hem chanteert. Al snel blijkt dat de dochters van Sternwood van alles te maken hebben met deze mysterieuze zaak.

Verhaal kent vele verwikkelingen en laat zich nauwelijks navertellen, acteerprestaties van Humphrey Bogart en Lauren Bacall zijn echter weer prima.

Red River (1948)
Veehouder Tom Dunson (John Wayne) trekt met 9000 stuks rundvee van Texas naar Missouri, een lange, zware, gevaarlijke tocht. De eigenwijze tirannieke Dunson verbruidt het al snel bij zijn mannen. Op gegeven moment wordt het ook pleegzoon Matthew Garth (Montgomery Clift) te gortig en neemt deze de leiding over. Dunson is laaiend en zweert wraak.

Traditionele western, met koeien, indianen en cowboys. Eén van de beste films in dit genre. De nadruk ligt op de onderlinge spanningen tussen de cowboys. Wayne en Clift acteren sterk, alleen de ontwikkelingen op het einde komen wel heel erg als een donderslag bij heldere hemel waarmee de finale behoorlijk teleurstellend is.

Rio Bravo, Gentlemen prefer blondes, To have and have not, Hatari! heb ik ook gezien, maar daar kan ik zo gauw geen verslagjes meer van terugvinden.

Offline Profile  

30 Jan 2006, 15:22 

heb het onlangs nog vermeld in mijn scarface bespreking op dvdinfo: ik vind Hawks zeker één van de meest onderschatte cineasten.

Scarface, The Big Sleep, Man's favorite sport.... heerlijke stuff

twee dagen geleden voor het eerst Monkey business gezien

Offline Profile  

30 Jan 2006, 18:34 

matt wrote:
ik vind Hawks zeker één van de meest onderschatte cineasten.

Howard Hawks is toch geen onderschatte regisseur?! Integendeel, het is juist een van de meest gewaardeerde (zowel door critici als publiek) klassieke Hollywood regisseurs.

Mijn favoriete Hawks film is overigens Rio Bravo.

Offline Profile  

30 Jan 2006, 18:48 

hitch_fan wrote:
matt wrote:
ik vind Hawks zeker één van de meest onderschatte cineasten.

Howard Hawks is toch geen onderschatte regisseur?! Integendeel, het is juist een van de meest gewaardeerde (zowel door critici als publiek) klassieke Hollywood regisseurs.

Mijn favoriete Hawks film is overigens Rio Bravo.

onlangs nog werd er een artikel gepubliceerd door het magazine Emire, als je ziet wie hem allemaal voorafgaat...

Offline Profile  

30 Jan 2006, 20:00 

matt wrote:
onlangs nog werd er een artikel gepubliceerd door het magazine Emire, als je ziet wie hem allemaal voorafgaat...

Empire kun je niet serieus nemen.

Offline Profile  

06 Nov 2006, 18:04 

Scarface (1932) ***1/2

Had hier toch iets meer van verwacht. Het is zeker een vermakelijke film met een aantal memorabele scenes, werd alleen niet echt gegrepen door het verhaal en de karakters. Paul Muni is wel lekker op dreef als Scarface maar andere personages zoals bijvoorbeeld zijn 'secretaris' vond ik een stuk minder, vond zijn screwball humor niet echt in de film passen. Toch zeker een baanbrekende film, dat kan ik niet ontkennen.

Offline Profile  

06 Nov 2006, 23:01 

Ik loop iedereen die het maar even horen wil Scarface met Paul Muni aan te raden. Vooral juist vanwege George Raft.
Nu had ik de film zelf een jaar of 20 geleden voor het laatst gezien, en sindsdien ben ik Raft min of meer gaan idoliseren. Een van de orginele tough guys, maar anders dan Cagney en Co. helemaal vergeten door filmwereld. Met in het achterhoofd dat hij zichzelf buiten spel heeft gezet door de typecasting te willen ontlopen en grote rollen te weigeren die Bogart tot nieuwe Warner-ster hadden gemaakt. Hollywood-drama ten top.

Maar, vorig jaar (toen de film op dvd verscheen) heb ik hem voor het eerst weer gezien, en het viel mij flink tegen. Waarschijnlijk vooral omdat ik de film inmiddels ongemerkt tot een van de besten aller tijden was gaan romantiseren ....

:wink:

Offline Profile  

06 Nov 2006, 23:06 

leuk stukje over George Raft ;)
http://www.panamaredmusic.com/essays/gettingfamous.htm

Offline Profile  

06 Nov 2006, 23:23 

Geweldig grappig stukje! :D

Offline Profile  

02 Jan 2007, 11:50 

Bringing Up Baby (1938)
Vanaf het moment dat rijkeluisdochter (Katharine Hepburn) het pad kruist van een sullige museumdirecteur (Cary Grant) volgen de misverstanden en absurde, kolderieke situaties elkaar in een hoog tempo op.

Deze screwball comedy van Hawks was een commerciële flop maar geldt nu als een topper in het genre. Het verhaal is volledig ondergeschikt aan de dwaze, hilarische voorvallen en de razendsnelle, snedige dialogen. Alle personages in deze film zijn extravagant en maf, er zit niet één 'normaal' persoon tussen. Hoofdrolspelers Grant en Hepburn zijn uitstekend op elkaar ingespeeld en ook is het plezier waarmee ze spelen duidelijk zichtbaar. De humor is 70 jaar na dato nog steeds aanstekelijk, maar na circa een uur had ik het wel een beetje gehad. Dan wreekt zich toch dat het eigenlijk nergens over gaat.

Image

Offline Profile  

09 May 2009, 01:15 

Man's Favorite Sport? (1964) 7/10

Rock Hudson als een verkoper van visgerief en auteur van een populair boek over de kunst van het vissen. Ongewild moet hij deelnemen aan een viswedstrijd - want hij zit met een geheim: hij heeft nog nooit in z'n leven zelf een vislijn in handen gehad.

Charmante comedy waarin Hudson niet alleen vissen maar ook vrouwen aan de haak slaat, maar echt grappig vond ik het niet worden. Hudson als één van Hollywood's bekendste closeted gays gaf het hele gebeuren onbedoeld een eigenaardige twist.

Offline Profile  

12 May 2009, 12:06 

tolpol wrote:
Man's Favorite Sport? (1964) 7/10

Rock Hudson als een verkoper van visgerief en auteur van een populair boek over de kunst van het vissen. Ongewild moet hij deelnemen aan een viswedstrijd - want hij zit met een geheim: hij heeft nog nooit in z'n leven zelf een vislijn in handen gehad.

Charmante comedy waarin Hudson niet alleen vissen maar ook vrouwen aan de haak slaat, maar echt grappig vond ik het niet worden. Hudson als één van Hollywood's bekendste closeted gays gaf het hele gebeuren onbedoeld een eigenaardige twist.

dit is en blijft mijn favo Rock Hudson film. ik kan me perfekt vinden in je opmerkingen wim maar toch heeft deze film iets "magisch" voor me. heb wel een stevig boontje voor paula prentiss, helpt natuurlijk ook haha

Offline Profile  

12 May 2009, 13:44 

Zoveel heb ik er nu ook weer niet op aan te merken, het deed me gewoon nogal weinig. Heb 'm bekeken omdat het één van de eerste titels was die je uit je mouw schudde in je lijstje met lievelingsfilms uit de sixties. Prentiss is hier inderdaad mooi om te zien, voelt zich uitstekend in haar vel. Als een vis in het water, zou ik haast zeggen. Meheh.

Offline Profile  

12 May 2009, 14:45 

tolpol wrote:
Zoveel heb ik er nu ook weer niet op aan te merken, het deed me gewoon nogal weinig. Heb 'm bekeken omdat het één van de eerste titels was die je uit je mouw schudde in je lijstje met lievelingsfilms uit de sixties. Prentiss is hier inderdaad mooi om te zien, voelt zich uitstekend in haar vel. Als een vis in het water, zou ik haast zeggen. Meheh.

had begrepen hoor, wou vooral zeggen dat ik kan begrijpen dat andere mijn enthousiasme voor deze film niet helemaal delen.

Offline Profile  

Re: Howard Hawks
06 Aug 2011, 13:42 

Ball of Fire (1941)

Erg geestige film, wat niet verbazend is als je ziet dat Billy Wilder medeverantwoordelijk is voor het scenario. Er zitten veel taalgrappen in en de combinatie van een stijve Gary Cooper met een swingende Barbara Stanwyck werkt uitstekend. Topvermaak!

8/10

Offline Profile  

Re: Howard Hawks
11 Aug 2011, 00:41 

Voor de Hawksianen, een interview met Howard Hawks uit 1976, vlak voor zijn dood.

http://parallax-view.org/2011/08/09/you ... terviewed/

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]