Logo

It is currently 17 Aug 2017, 21:17

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

20 Nov 2006, 13:10 

49th Parallel door Criterion. :D

Offline Profile  

21 Nov 2006, 19:32 

tolpol wrote:
Jawel - heb 'm thuis en de transfer is heel behoorlijk. Klassefilm trouwens, maar dat wist je waarschijnlijk wel.

Bedankt voor de info.
Ik heb 'm vandaag gekocht, was slechts €7,99 bij FRS (en maakte bovendien deel uit van de 2e halve prijs-actie).

Offline Profile  

10 Dec 2006, 20:03 

One of Our Aircraft is Missing over een RAF bommenwerperbemanning die boven Nederland wordt neergehaald, momenteel €8,99 bij Play

Offline Profile  

10 Dec 2006, 20:04 

49th Parallel (1941)
Overlevende deel van de bemanning van een in de Hudsonbaai gebombardeerde Duitse onderzeeboot trekt begin 1941 dwars door Canada in een poging de (toen nog neutrale) USA te bereiken.

Deze Britse propagandafilm had als doel de Canadezen warm te maken voor de oorlog tegen Duitsland. 'Gewone' Canadezen worden geconfronteerd met brute, meedogenloze nazi's maar weten zich goed staande te houden, met name door hun morele superioriteit. Uitstekend verhaal, de bijzondere filmische kwaliteit en prima acteerwerk doen deze film ver uitstijgen boven andere oorlogspropagandafilms uit die tijd.

Image

The Battle of the River Plate (1956)
Medio 1939 weet het Duitse vestzakslagschip 'Graf Spee' veel schade toe te brengen aan de geallieerde handelsvloot. Drie lichter bewapende Engelse kruisers zetten de achtervolging in met de bedoeling de 'Graf Spee' te vernietigen. Voor de Zuid-Amerikaanse kust komt het tot een treffen. Gebaseerd op waargebeurde feiten.

Enigszins tegenvallende Powell & Pressburger. Met name het eerste uur had een stuk beknopter gekund teneinde de aandacht beter vast te houden. Tijdens de zeeslag is het lastig de verschillende schepen en bemanningsleden uit elkaar te houden, waardoor het verhaal moeizaam te volgen is.

Image

Offline Profile  

22 Dec 2006, 15:50 

One of Our Aircraft is Missing (1942)

Motorpech dwingt een Britse bommenwerperbemanning om boven bezet Nederland met hun parachutes het vege lijf te redden. Zij proberen terug te keren naar Engeland en krijgen daarbij hulp van het Nederlands verzet.

De minste die ik tot nu toe gezien heb van Michael Powell en Emeric Pressburger.
Allereerst lijdt de film aan een veel te traag tempo. De vlucht van de bommenwerper naar het doel, de Mercedesfabrieken in Stuttgart, is bijna realtime, dat duurt en duurt maar voort, zonder dat er verder echt iets gebeurd.
Acteerspel kwam op mij nogal ongeïnspireerd over; dialogen worden staccoto uitgesproken, de RAF bemanning blijft op alles onnatuurlijk flegmatiek en emotieloos reageren, welke ramspoed ze ook treft etc..
Het beeld wat wordt geschetst van het Nederlands verzet en de Duitse bezetting is eerder aandoenlijk en onbedoeld grappig dan realistisch. Molens, klompen, fietsen, klederdracht, kinderen die een veiligheidsspeld onder hun jas dragen als teken van verzet, een organist die gniffelend het Wilhelmus inzet als de Duitsers de kerk binnenvallen en meer van dat soort zaken. Het complete dorp is overigens actief bij het verzet betrokken, op één (erg over de top geacteerde) collaborateur na. Wat Duitse helmen en uniformen betreft heeft de rekwisietenafdeling volgens mij de 1e en 2e wereldoorlog door elkaar gehaald, mede daardoor lijken de bezetters eerder potsierlijk dan bedreigend.
Er wordt behoorlijk veel Nederlands gesproken in deze film, onder andere door de debuterende Peter Ustinov in de rol van pastoor (die daarnaast ook nog een aardig mondje latijn prevelt). Aangezien deze film in 1941 zeker niet voor de Nederlandse markt is gemaakt, is dat toch curieus te noemen.
Ondanks de kritiek: De finale, de ontsnapping, is tamelijk spannend en het irreële doch exotische, karikaturale beeld van Nederland in oorlogstijd is ook best wel vermakelijk.

Image

Offline Profile  

24 Dec 2006, 02:23 

Qzyn wrote:
Image

Deze verschijnt aanstaande donderdag op BBC 2 om 13:35.

Offline Profile  

14 Jun 2009, 22:33 

ITV have announced the UK DVD and Blu-ray Disc release of The Red Shoes on 6th July 2009. Moira Shearer stars as talented young dancer Victoria Page who finds herself torn between Julian Craster (Marius Goring) and Boris Lermontov (Anton Walbrook). Directed by Powell and Pressburger, featuring cinematography by the renowned filmmaker Jack Cardiff, The Red Shoes has received a new digital film restoration that was premiered at this year’s Cannes Classics Film Festival.

The Blu-ray Disc release is a HMV Exclusive.

Steve Gallant, Director Home Entertainment and Digital at ITV Global Entertainment said “We’re delighted to be involved in restoring and presenting Michael Powell’s brilliant and lovingly restored The Red Shoes. The launch is part of our ongoing film restoration commitment, preserving our critically acclaimed and hugely popular library of landmark British film titles in addition to re-mastering in high definition for digital re-release on Blu-ray DVD and in digital cinema as well as traditional 35mm theatrical screenings for a new generation of film lovers to enjoyâ€

Offline Profile  

24 Sep 2009, 12:39 

Peeping Tom - Michael Powell - 1960

De film had ik eens in 2005 of 2006 gehuurd bij de cultvideotheek, de periode dat ik eens "andere" cinema ging ontdekken. Ik verwachte een horror maar in dat opzicht viel het wat tegen waardoor ik de film toendertijd niet zo heel denderend vond. Ik merk dat nu jaren later ik de film echt met geheel andere ogen bekijk.

Ik vind het een uitermate slimme film over voyeurisme en kijkgedrag. De hoofdpersoon schept genoegen in het vastleggen van doodsangsten middels een camera. Hij "vangt" als het ware een emotie om deze later nog een terug te zien. En dat is precies wat filmmakers doen. Powell's film gaat dan ook over de kracht van cinema, de drang naar de donkere kant van de mens en geven van emoties door acteurs. Dmv de voyeur gluurt de protagonist naar zijn slachtoffer en kijkt het filmpubliek mee en maakt Powell het publiek tot medeplichtige. Het publiek gluurt immers mee.

Mark de "peeping tom" is een schuchtige jongen en wordt niet als puur kwaad neergezet, iets wat in 1960 nogal baanbrekend was. Er wordt duidelijk gehint dat zijn moeilijke jeugd de oorzaak is van zijn bizarre afwijking. Dat hij een gestoord persoon is, daar bestaat geen twijfel over. De vertolkingen komen wat onnatuurlijk over maar eigenlijk past dat goed bij het karakter van de film. De belichting en kleurgebruik is trouwens prachtig en doet soms denken aan het kleurgebruik van Argento in zijn vroege films.

Optimum heeft een prachtige release uitebracht. Beeld en geluid zijn top en de schijf bevat een schat aan interessante en leerzame extra's (featurettes, audiocommentaar, introductie door Scorcese etc etc). Een absolute meerwaarde. Tevens zit er een boekwerkje bij van 24 pagina's. Deze uitgave kan zich naar mijn mening meten met Criterion en MoC met als grote verschil dat deze voor nog geen 7 euro te bestellen is. Een dikke aanrader dus. Een film die na meerdere kijkbeurten alleen maar rijker wordt.

8,5

Offline Profile  

21 Jun 2010, 10:03 

Eindelijk The Red Shoes gezien, en visueel is het een prachtfilm, maar het verhaaltje deed me eigenlijk niet zo veel. Blij dat ik ermee kennis maakte via de Blu-Ray - ziet er fantastisch uit.

Offline Profile  

21 Jun 2010, 14:44 

tolpol wrote:
Eindelijk The Red Shoes gezien, en visueel is het een prachtfilm, maar het verhaaltje deed me eigenlijk niet zo veel. Blij dat ik ermee kennis maakte via de Blu-Ray - ziet er fantastisch uit.

Het lukt mij ook niet zo goed om er zo hoog over op te geven als ik volgens mij zou moeten doen - ondankt herhaalde pogingen lukt het mij ook steeds niet om erdoor in vervoering te laten brengen. Het ziet er inderdaad prachtig uit en heeft veel geniale momenten, maar ik geniet meer dan de fragmenten dan van het geheel.

Offline Profile  

22 Nov 2010, 23:45 

video-interview met Scorsese (door Mark Kermode) over Powell, The Goodfellas Prequel en de 3D-rage:

http://www.guardian.co.uk/film/video/20 ... -interview

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2