Logo

It is currently 21 Aug 2017, 02:42

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Powell & Pressburger
26 Jan 2006, 10:44 

ImageMichael Powell (1905 - 1990)
Emeric Pressburger (1902 - 1988)

-------------------------------------------

Gisteren ontvangen: Powell & Pressburger; The Collection 9discs Box Set

Inhoud:
A Matter Of Life & Death
The Red Shoes
The Life & Death Of Colonel Blimp
A Canterbury Tale
I Know Where I'm Going
49th Parallel
Battle Of The River Plate
Ill Met by Moonlight
They're A Weird Mob

Van 'Matter Of Life & Death' en 'Life & Death Of Colonel Blimp' had ik al andere releases en bij een snel eerste vergelijk valt me op dat de beeldkwaliteit van de dvd's uit de box beduidend minder is.
Maar aangezien ik nu een groot aantal Powell & Pressburger films aan mijn collectie heb toe kunnen voegen en mede met het oog op de prijs van de box (ca. €26 incl. verzenden) ben ik toch zeer content met deze aanwinst.

Offline Profile  

26 Jan 2006, 14:47 

Ben wel benieuwd welke releases je van A Matter Of Life & Death en The Life & Death Of Colonel Blimp hebt die beduidend beter zijn. Voor zover ik weet waren de r2uk versies qua beeld tot nu toe het beste.

Offline Profile  

26 Jan 2006, 15:58 

Waar heb je de DVDbox aangeschaft? Zelf heb ik al enkele films, zoals A Matter of Life and Death (meesterwerk) en Black Narcissus (mooi, maar tegenvallend). Maar zo'n goedkope box zal direct in mijn collectie komen.

Offline Profile  

26 Jan 2006, 16:11 

Vincent wrote:
Waar heb je de DVDbox aangeschaft? Zelf heb ik al enkele films, zoals A Matter of Life and Death (meesterwerk) en Black Narcissus (mooi, maar tegenvallend). Maar zo'n goedkope box zal direct in mijn collectie komen.

De box is alleen verkrijgbaar bij HMV. Hij kostte een paar dagen geleden nog 17.99 pond, wou hem gaan aanschaffen maar zie dat hij nu alweer 40 pond kost :(. Hopelijk daalt de prijs binnekort weer.

Offline Profile  

26 Jan 2006, 18:02 

jim2873 wrote:
Ben wel benieuwd welke releases je van A Matter Of Life & Death en The Life & Death Of Colonel Blimp hebt die beduidend beter zijn. Voor zover ik weet waren de r2uk versies qua beeld tot nu toe het beste.

Mijn welgemeende excuses. Ik ben in mijn oordeel veel te voorbarig geweest. A Matter of Life and Death en The Life & Death Of Colonel Blimp (Koreaanse release, hoogstwaarschijnlijk een gelicentieerde Criterion vanwege dezelfde extra's, waaronder commentaartrack met Michael Powell en Martin Scorsese) heb ik een paar maanden geleden gekeken. In mijn herinnering waren dat uitstekend gerestaureerde versies zonder 'dirt, debris & scratches'. Toen ik gisteren effe snel de versies uit de box doorscande, was mijn eerste indruk dat de kleuren iets fletser waren en er veel meer beschadiginkjes en dergelijke te zien waren.
Bij een nader vergelijk moet ik van die mening terugkomen.

Ik heb ter vergelijking een paar screenshotjes gemaakt van 'A Matter of Life & Death', waarbij de bovenste thumbnail telkens een opname is van de 70th Anniversary Rank Collection release en de onderste uit de Powell & Pressburger box (Carlton release) komt.

ImageImage

ImageImage

Zoek de verschillen. Ik zie ze in ieder geval niet.

Ik heb deze box vorige week besteld bij HMV en de prijs is in vergelijking met vorige week inderdaad inmiddels verdubbeld.

Offline Profile  

26 Jan 2006, 18:10 

Black Narcissus (1947)

Sinister drama over een groepje nonnen, dat in een afgelegen, winderig, vervallen paleis, hoog in de Himalaya, een klooster opzet om zieken te verzorgen en onderwijs te geven aan de lokale bevolking. In dit exotische doch van God verlaten oord krijgen de zusters te kampen met de nukken van de inheemse gebruiken en bijgeloof en worden ze gekweld door hun eigen psychische en sexuele gevoelens.

Opmerkelijk is dat deze film in zijn geheel in een Britse studio is opgenomen, wat voor wie deze film heeft gezien nauwelijks is te geloven, zo indrukwekkend en overtuigend is het decor. De rol van moeder-overste wordt prima vertolkd door Deborah Kerr.

Overweldigend Technicolor, een uitstekend plot en een weergaloos verteld verhaal maken deze film tot een waar kijkgenot. Een juweeltje van de Britse filmmakers Michael Powell en Emeric Pressburger.

Op verzoek van webmaster verplaatst van '10 Second Reviews' thread naar dit topic.

PS: deze film zit niet in de in het eerste bericht genoemde box.
Ik heb de Koreaanse Criterion duplicaat, beeld en geluid zijn iig van uitstekende kwaliteit.

Last edited by Qzyn on 26 Jan 2006, 18:39, edited 1 time in total.

Offline Profile  

26 Jan 2006, 18:31 

Qzyn wrote:
Mijn welgemeende excuses. Ik ben in mijn oordeel veel te voorbarig geweest.

Gelukkig, scheelt weer een upgrade ;)

De versies in de HMV box zijn volgens mij de beste die er nu zijn qua beeld.

hier is een r1 criterion / r2uk vergelijking van Blimp:
http://www.celtoslavica.de/chiaroscuro/ ... blimp.html

Van Matter... komt er geloof ik binnenkort een (gerestaureerde?) regio 1 met wellicht beter beeld dan de r2uk.

Offline Profile  

26 Jan 2006, 18:54 

Qzyn wrote:
Black Narcissus (1947)
Overweldigend Technicolor, een uitstekend plot en een weergaloos verteld verhaal maken deze film tot een waar kijkgenot. Een juweeltje van de Britse filmmakers Michael Powell en Emeric Pressburger.

Heb hem vorige week gezien en was toch iets minder enthousiast. Visueel is het inderdaad indrukwekkend, dat kan ik niet ontkennen, maar het verhaal liet me toch een beetje koud. Kreeg weinig binding met de personages en het kon me niet echt veel schelen wat er met ze zou gebeuren. Vind het geen slechte film maar het raakte het me allemaal niet echt, voorlopig mijn minst favoriete P&P.

Van wat ik tot nu toe gezien heb zijn A Matter of Life and Death en The Red Shoes mijn absolute favorieten.

Offline Profile  

27 Jan 2006, 13:29 

jim2873 wrote:
Heb hem vorige week gezien en was toch iets minder enthousiast. Visueel is het inderdaad indrukwekkend, dat kan ik niet ontkennen, maar het verhaal liet me toch een beetje koud. Kreeg weinig binding met de personages en het kon me niet echt veel schelen wat er met ze zou gebeuren. Vind het geen slechte film maar het raakte het me allemaal niet echt, voorlopig mijn minst favoriete P&P.

Van wat ik tot nu toe gezien heb zijn A Matter of Life and Death en The Red Shoes mijn absolute favorieten.

De hoofdrollen maken inderdaad weinig empathische gevoelens los, maar ik vond dat geenszins storend. Het verhaal over het leven in afzondering, ver weg van de eigen vertrouwde omgeving, waarbij persoonlijke kwelduivels je het leven extra zuur maken, kwam bij mij zeer geloofwaardig, authentiek en boeiend over.
Ik heb dus erg genoten van deze film, maar dat had ik al eerder gemeld. :D

Het werk wat ik tot nu toe van de Archers heb gezien, was meer dan uitstekend, dus ik ga me zeer binnenkort aan Red Shoes wagen.

Offline Profile  

27 Jan 2006, 16:14 

jim2873 wrote:
Qzyn wrote:
Black Narcissus (1947)

Black Narcissus was eerste Powell en Pressburger die ik ooit zag. vind het een voortreffelijke film

blijkt ook uit foto van mijn woonkamer :

http://www.gothweb.be/album_page.php?pic_id=2090

Offline Profile  

16 Feb 2006, 19:11 

I Know Where I'm Going = favoriete film van mijn vriendin!

Heerlijk verhaal vol Schots mysterie, onderhuidse emoties en aan het slot nog een spannende scène rond een alles verwoestende draaikolk. Erg mooi zwart-wit beeld ook. Wendy Hiller lijkt aanvankelijk een beetje tuttig hoofdpersonage, maar blijkt na meerdere viewings toch erg indrukwekkend. Roger Livesey is hier echt onovertroffen, beter dan in A Matter of Life And Death.

Offline Profile  

22 Mar 2006, 15:23 

Vincent wrote:
Coen wrote:
buzzmeekz wrote:
Black Narcissus *****
Elke shot in deze film zou ingelijst kunnen worden. Meesterwerk.

Inderdaad een zeer goede film. Ik was overtuigd dat deze film ergens hoog op een berg was opgenomen, maar toen ik las dat (bijna) alles decors waren viel mijn mond open van verbazing...

Het is een mooie film, maar een meesterwerk zal ik het niet willen noemen. Het voelde vooral een beetje onsamenhangend aan.

Dat gevoel heb ik geen enkel moment gehad. Het verschil ligt volgens mij in de benadering. Als je een narratieve film verwacht waarbij alle losse einden uiteindelijk bij elkaar komen en de beweegredenen van de personages worden verklaard, dan is Black Narcissus inderdaad onbevredigend.

De kracht van de film ligt juist in het ceëren van een sfeer van vervreemding en onbehagen. De nonnen bevinden zich in een exotische plek waar ze compleet machteloos zijn en geen enkele greep kunnen krijgen op de bevolking. Dit is op zich vrij normaal in een vreemde cultuur, maar er wordt steeds gesugereerd dat er ook een soort bovennatuurlijke kracht in het spel is die het gedrag van de nonnen beinvloedt. Mr. Dean legt het als volgt uit: "there's something in the air here that makes everything seem exagerated." (P&P benadrukken deze onzichtbare kracht door nadruk te leggen op het klimaat, met de name de steeds aanhoudende wind, alsook de aanwezigheid van de heiligman op de berg.) Alle nonnen worden er door geraakt, maar de gevolgen voor de reeds zieke Sister Ruth zijn het grootst. Haar verval tot waanzin vormt de crux van de film. De manier waarop dit in beeld wordt gebracht is een van de mooiste stukken cinema die ik ken. Van de lipstick scene tot aan de uiteindelijke confrontatie bij de afgrond wordt er een adembenemende spanning gecreeerd. Ruth veranderd na haar afwijzing door Dean bijna een beest die alleen haar prooi, Sister Clodagh, voor ogen heeft. En wat voor een ogen! Die close-up van de moordende blik van Kathleen Byron/Sister Ruth bezorgen me nog steeds rillingen op de nek.

In de documentaires bij de Network dvd legt cameraman Jack Cardiff uit dat er nog een slotscene (volgens hem de mooiste scene!) gefilmd is waarbij het een en ander uitgelegd zou worden. Michael Powell besloot deze te schrappen omdat hij het einde met de regendruppels op de bladen veel mooier vond. Uiteraard zou ik het alternatieve einde wel willen zien, maar ik kan me haast geen beter einde voorstellen dan het huidige. De komst van de regen benadrukt nog een keer de invloed van het klimaat en de onzichtbare kracht die alles wegspoelt.

Offline Profile  

28 Mar 2006, 08:15 

Opnieuw in de aanbieding:

Powell & Pressburger: The Collection: 9dvd: Box Set: Hmv Exclusive
Met code VY2505: £15.99
Shipping & Handling: GBP 1.75

Offline Profile  

28 Mar 2006, 09:04 

Qzyn wrote:
Opnieuw in de aanbieding:

Powell & Pressburger: The Collection: 9dvd: Box Set: Hmv Exclusive
Met code VY2505: £15.99
Shipping & Handling: GBP 1.75

Nu wel op tijd, bedankt!

Offline Profile  

13 May 2006, 18:18 

Zonet I know where I'm going! bekeken - wat een pracht van een film ! Begint heel speels en eindigt met volop spanning en dramatiek - zat op 't einde bijna te huilen als een schoolmeisje. Zodadelijk maar één of andere smerige Italiaanse kannibalenfilm opzetten of zo, want dat kan natuurlijk zomaar niet.

Offline Profile  

24 May 2006, 18:46 

Quote:
zat op 't einde bijna te huilen als een schoolmeisje

Zoals ik al schreef: favoriete film van mijn vriendin, die regelmatig op de bank zit te huilen als een schoolmeisje...

Offline Profile  

29 May 2006, 11:09 

Pas de box binnengekregen, dus moest er maar eens een beginnetje mee maken. Is er nog iets als een aan te raden volgorde om de films te bekijken, of kan ik ze gewoon van links naar rechts afwerken?

Offline Profile  

30 Oct 2006, 15:38 

Black Narcissus
€8,99 bij Bol.com (tot dinsdag 31 okt. 6.30 uur geen verzendkosten)

Image

Schijnt een nette release te zijn:
"Geen extra's op de Nederlandse dvd van Black Narcissus, maar wel een prachtige transfer"
(...)
"... distributeur Video/ Film Express heeft haar editie van Black Narcissus rechtstreeks overgenomen van het Britse label Carlton"
(...)
"Het beeld is mooi scherp en wordt nauwelijks geplaagd door beschadigingen. Het geluid is helder en - op de credits na - vrij van storingen."
Bron

Offline Profile  

30 Oct 2006, 15:45 

Qzyn wrote:
Black Narcissus
€8,99 bij Bol.com (tot dinsdag 31 okt. 6.30 uur geen verzendkosten)

Image

Schijnt een nette release te zijn:
"Geen extra's op de Nederlandse dvd van Black Narcissus, maar wel een prachtige transfer"
(...)
"... distributeur Video/ Film Express heeft haar editie van Black Narcissus rechtstreeks overgenomen van het Britse label Carlton"
(...)
"Het beeld is mooi scherp en wordt nauwelijks geplaagd door beschadigingen. Het geluid is helder en - op de credits na - vrij van storingen."
Bron

Die uitgave is soms ook te vinden voor 2 euro bij Bart Smit op een double-layer DVD samen met een andere titel (weet wel niet meer precies welke) .

Offline Profile  

11 Nov 2006, 17:05 

Granada brengt 20-11-2006 in de UK een nieuwe Powell And Pressburger Box uit met daarin 11 films:

1. The Tales of Hoffman (1951)
2. Black Narcisus (1946)
3. A Matter of Life & Death (1946)
4. The Life & Death of Colonel Blimp (1943)
5. A Canterbury Tale (1944)
6. I Know Where I am Going (1945)
7. 49th Parallel (1941)
8. The Battle of the River Plate (1956)
9. Ill Met By Moonlight (1957)
10. They're A Weird Mob (1966)
11. The Red Shoes (1948)

Image
Prijs: ca. £45
Barcode: 5037115225832

Institut Lumière heeft recentelijk ook twee Powell And Pressburger boxen uitgebracht met nieuw gerestaureerde versies van Granada, waarbij iedere film ook nog een bonus-DVD bevat met documentaires en andere extra's en een 48 pagina's tellend boekje (extraits des Mémoires de Michael Powell, nombreuses photographies, filmographies, bibliographie et générique complet)

Vol. 1: The Red Shoes, Black Narcissus, 49th Parallel, The Life and Death of Colonel Blimp

Vol. 2: I Know Where I'm Going!, A Canterbury Tale, Peeping Tom

Zie ook: http://dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=63169

Offline Profile  

13 Nov 2006, 12:17 

Tales of Hoffman in die nieuwe box. Da's goed nieuws, want dat is een geweldige, knotsgekke muziekfilm met waanzinnig kleurgebruik. En tot voor kort dus moeilijk (geloof zelfs helemaal niet) verkrijgbaar (al zal er nu wel weer iemand opstaan die roept dat bij een of andere Aziatische website een Regio 3-versie te koop is met Noord-Koreaanse ondertiteling).

Onlangs op televisie: The Elusive Pimpernel. Wat een tegenvaller, het Archer-team was duidelijk uit vorm toen dit werd gemaakt. Rammelend acteerwerk, ronduit slechte montage. Snel vergeten.

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

13 Nov 2006, 12:38 

Indy Goes Bananas wrote:
Tales of Hoffman in die nieuwe box. Da's goed nieuws, want dat is een geweldige, knotsgekke muziekfilm met waanzinnig kleurgebruik. En tot voor kort dus moeilijk (geloof zelfs helemaal niet) verkrijgbaar (al zal er nu wel weer iemand opstaan die roept dat bij een of andere Aziatische website een Regio 3-versie te koop is met Noord-Koreaanse ondertiteling).

Sinds vorig jaar is er ook een R1 release met Engelse subs verkrijgbaar bij een of andere Amerikaanse website :wink:

Offline Profile  

13 Nov 2006, 15:48 

:D
Hehe. De Criterion-uitgave even over het hoofd gezien.
Wel voor het eerst op Regio 2?

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

20 Nov 2006, 11:25 

Image

Is de Nederlandse versie van Peeping Tom het aanschaffen waard?

Offline Profile  

20 Nov 2006, 11:55 

Jawel - heb 'm thuis en de transfer is heel behoorlijk. Klassefilm trouwens, maar dat wist je waarschijnlijk wel.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next