Logo

It is currently 21 Aug 2017, 02:46

Post new topic Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message

06 Aug 2008, 18:38 

Coen wrote:
Two Rode Together (John Ford, 1961)
Terwijl hij lekker zitten te luieren op zijn veranda wordt sheriff Gutherie McCabe (James Stewart in zijn laatste rol waarin hij zijn bekende cowboyhoed op had) bezocht door luitenant Jim Gary (Richard Widmark die een voor hem atypsche rol van good guy speelt) die de orders heeft om McCabe mee te nemen. Het leger heeft namelijk het plan opgevat om door comanche indianen gegijzelde blanken te gaan kopen. McCabe heeft eerder gehandeld met de comanches, spreekt hun taal en is dus de aangewezen man voor de klus. McCabe is echter een cynische geldwolf die zich niet bekommert om het lot van de gevangenen. Pas als hij duidelijke afspraken over geld heeft met het leger en de achtergebleven families gaat hij op pad. McCabe trekt met Gary er op uit en langzamerhand ziet McCabe zich gedwongen van filosofie te veranderen als hij geconfronteert wordt met de verwilderde 'blanken'. Temeer omdat hij het wel erg goed kan vinden met een van de gekochte dames. Ford snijdt een interessant punt aan met de in het verleden gegijzelde blanken die nu bij de indianen wonen, maar nergens kiest Ford een duidelijke kant. Het gegeven had een interessant beeld kunnen schetsen van de blanken, indianen en de bij de indianen opgegroeide blanken. Helaas wordt de indianencultuur niet helemaal trouw weergegeven zodat het moeilijk met hen te sympathiseren is. De wisselwerking tussen Stewart en Widmark is echter wel een plus voor de film. Zeker niet een van de toppers van Ford, maar desalniettemin geen slechte film. 7/10

Two Rode Together (1961), 4/10

Ford's extreem donkere en grimmige visie van het Westen (relaties tussen Comanches en kolonisten) gaat totaal niet samen met de slapstick tussen James Stewart en Richard Widmark, die tussen het verhaal door is gevlochten. Komt echt uit het niets, ontzettend vervelend. Vreselijk gedateerde humor en het past helemaal niet bij de grimmige toon in de rest van de film - het lijkt uit een totaal andere film te komen. John Ford heeft de film zelf afgewimpeld als een tussendoortje. Hij claimde dat het om een contractuele verplichting met de studio ging.

Het is in elk geval prachtig gefilmd. Haal er wat frames uit voor je screensaver of zoiets.

(nog wat gezanik over The Searchers)

Chief Quanah Parker van de Comanches wordt trouwens gespeeld door Henry Brandon, die ook al een Comanche-chief speelde in The Searchers. Overduidelijk een kaukasisch acteur. Blijft toch een vreemde gewoonte uit die tijd om een overduidelijk Europees uitziend acteur met schoensmeer op zijn gezicht een Indiaan te laten spelen, zeker in een grote productie als deze, maar dat was nu eenmaal de norm.

En de locaties in Monument Valley zijn natuurlijk prachtig, maar iedere keer als het woord Comanche valt, leidt me het me een beetje af. 'Historische correctheid' vind ik doorgaans niet erg belangrijk vind in films, maar als je dan toch op locatie gaat filmen en je hebt een dergelijk budget, vind ik het een vreemde keuze. Two Rode Together lijkt dan weer wel in Texas geschoten in het gebied waar de Comanches leefden.

Last edited by Camera Obscura on 27 Jun 2009, 22:56, edited 2 times in total.

Offline Profile  

06 Aug 2008, 21:02 

Camera Obscura wrote:
Blijft toch een vreemde gewoonte uit die tijd om een overduidelijk Europees uitziend acteur met schoensmeer op zijn gezicht een Indiaan te laten spelen, zeker in een grote productie als deze.

Het zal wel komen doordat het mijn eerste kennismaking met het western genre was, maar voor mij ziet de ultieme filmindiaan er nog steeds zo uit:

Image

Offline Profile  

13 Aug 2008, 18:56 

"Europese indianen" zijn eerder regel dan uitzondering, ja. Hoeft mijn filmplezier op zich niet bij voorbaat te vergallen, anders kan je wel ophouden met Westerns kijken.

Kan me ook goed voorstellen dat de meeste Native Americans nou ook niet bepaald warm liepen om als schietvoer voor Hollywood te dienen.
Is dat trouwens een slang om zijn voorhoofd? Mmm.

Offline Profile  

21 Oct 2008, 14:27 

The Prisoner of Shark Island - John Ford - 1936

Deze Masters of Cinema lag al een tijdje stof te vergaren dus het werd tijd dat ik hem eens ging kijken. Zeer interessante film. Ik vond het vooral erg apart om te zien hoe gekleurde mensen in deze film worden geportretteerd. Vooral als ondergeschikte aan de blanken in deze film. In een scene roept de hoofdpersoon zelfs "negro" tegen iemand. Uit de extra's heb ik geleerd dat in het oorspronkelijke script zelfs "nigger" stond. Ook de wat simplistische kijk op karakters viel me op. De held is goed en zijn daden zijn goed....ook al krijgt hij allerlei shit te verduren. Ook het nationalistische tintje is nogal in your face. De vlag dienen, trots op je vaderland etc....

Een dokter helpt een man die een gebroken been heeft. Deze man blijkt Abraham Lincoln te hebben vermoord. De dokter wordt beschuldigd en krijgt een schijnproces voor zn kiezen en is op die manier gedoemd tot een veroordeling. Hij wordt veroordeeld tot "shark island", een eiland ver van Amerika waar dus andere wetten gelden (mmmm...tegenwoordig best nog actueel). Hij onderneemt een ontsnapping maar dat mislukt. Later breekt er gele koorts uit op het eiland en zijn de authoriteiten aangewezen op de capaciteiten van de dokter.

Mn andere ervaring met Ford betreft The Man who Shot Liberty Vallance. In die film zit ook de nodige ouwbollige humor. In deze film ook lichtelijk aanwezig maar blijft zeer binnen de perken. Voor een film uit 1936 voelt het allemaal behoorlijk hedendaags aan. Het schaduwspel schijnt te lijken op de silents van oa Murnau (toch snel maar eens aan beginnen) en mag er wezen. De acteerprestaties zijn goed, vooral dokter Mudd (Warner Baxter) en de tiranne gevangenisbewaker (John Carradine) zijn erg op dreef. Uiteraard is de manier van acteren totaal anders dan nu.
Het is allemaal erg Hollywoods en dik aangezet.

De extra's zijn, zoals valt te verwachten van MoC, erg leerzaam. Ik heb ook delen bekeken met audiocommentaar en ik zat gebeoid te luisteren. Ik neem me steeds voor om eens een gehele film met audiocommentaar te zien maar het komt er steeds niet van (kost zoveel tijd en in die tijd kun je weer een andere film zien). Goed bevallen deze film.

Offline Profile  

20 Mar 2009, 18:18 

The Searchers - John Ford - 1956

Een film die complexer is dan hij lijkt. Ik vond het nogal racistisch terwijl de film eigenlijk het tegenovergestelde is. John Wayne die soms nogal houterig overkwam maar aan de andere kant perfect bij de rol past. Een terechte klassieker in het westerngenre. Monument Valley wordt prachtig weergegeven, de film is prachtig om naar te kijken. Sommige personages veranderen nogal plotseling van houding....zonder een duidelijke motivatie. Dat vond ik een tikkeltje vreemd. Er wordt veel geïmpliceerd en de kijker zal zelf zaken moeten invullen. John Waynes karakter maakt een fysieke en innerlijke reis. En een western met indianen! Een epos van een film die ik zeker nog eens zal bekijken om het geheel beter te doorgronden. Lijkt een eenvoudig verhaal maar er gebeurt dus meer dan er op het eerste gezicht lijkt te gebeuren. Mooie 2-disker van deze film.

8.0

Offline Profile  

22 May 2009, 12:46 

The Man who shot Liberty Valance (1962)

Vond er het eerste half uur niet zo veel aan. Wayne is Wayne en Stewart nog meer Stewart (en beiden te oud voor hun rol), maar gaandeweg viel het toch allemaal meer dan in de plooi doordat de personages toch complexer werden. Lee Marvin steelt wel alle scenes waarin hij in komt. Mooi geschoten ook.

Offline Profile  

26 Jun 2009, 23:56 

Camera Obscura wrote:

(nog wat gezanik over The Searchers)

vooral omdat de film nogal dweept met historische correctheid

The Searchers pretendeert toch niet historisch correct te zijn? De hoofdrolspelers lopen bijvoorbeeld nota bene in moderne jeans (voor de jaren 50 dan) iets wat Ford natuurlijk wel wist maar totaal onbelangrijk vond.

Offline Profile  

27 Jun 2009, 21:20 

Oei, da's alweer even terug, maar een terechte opmerking.

Ik moet je zeggen dat ik nooit goed op de jeans van John Wayne heb gelet - heb daar verder niet echt verstand van. Die opmerking maakte ik eigenlijk vooral naar aanleiding van Ford's bizarre keuze Comanches in Monument Valley te laten rondstruinen, op zich al genoeg reden om iedere zweem van historische correctheid naar de prullenbak te verwijzen, naast talloze andere 'historische incorrectheden.' Wat dat betreft heb je helemaal gelijk met je kanttekening dat Ford nergens pretendeert 'historische correct' te zijn, er vanuit gaande dat hij dit alles bewust deed, maar er lijkt me geen enkele reden om aan te nemen dat dit niet het geval was.

Voor de duidelijkheid, ondanks dat mijn eerdere post het tegenovergestelde doet vermoeden, hecht ik niet bijzonder veel waarde aan het gegeven 'historische correctheid' (als zo'n begrip überhaupt al hanteerbaar is), en in het geval van Westerns zal dat in de meeste gevallen weinig opleveren, dat besef ik me (maar misschien zijn er uitzonderingen). The Old West en Hollywood is een combinatie die vooral draait om mythes en populaire verbeelding. It's the movies, after all.

Offline Profile  

22 Jan 2010, 00:17 

The Searchers
John Ford`s epische western met John Wayne in de hoofdrol werd in 1992 door een internationale groep van film critici in het film blad Sight And Sound uitgeroepen tot de op vier na beste film allertijden, en terecht. The Searches benadert perfectie.
Het is een briljante mix van een heel scala aan genres. Uiteraard is het een western maar het gaat veel dieper dan dat, het is veel gelaagder. Er zit ook drama en humor in, gemengd met road trip en zelfs een vleuge film noir.
Dat alles gegoten in de adembenemende widescreen beelden en omringd door een prachtige score en je hebt een meesterwerk.
Eigenlijk doen alle samenvattingen, omschrijvingen en recensies deze film te kort. Dit moet je gewoon ondergaan.

9,0/10

Welke andere films van Ford zijn nog aan te raden, welke zijn z`n beste werken? heb tot nu toe alleen The Searches en Young Mr. Lincoln.

Offline Profile  

22 Jan 2010, 00:38 

The Prisoner of Shark Island vind ik zelf erg de moeite waard. Daar is een mooie MoC van.

Offline Profile  

22 Jan 2010, 00:40 

Thanks. eens kijken of ik `m ergens voor een mooie prijs op de kop kan tikken :D

Offline Profile  

22 Jan 2010, 09:49 

Staan toch al genoeg tips vermeld in dit topic ?

Grapes of Wrath en My Darling Clementine zijn m'n favorieten naast The Searchers, maar er zijn er nog flink wat die ik nooit zag.

Offline Profile  

22 Jan 2010, 10:21 

http://www.amazon.com/Wayne-John-Collec ... B000F0UUI2Image
Deze box heb ik een paar jaar geleden gekocht, is best aardig. Sommige films komen wat gedateerd over, maar zijn best goed te doen.

1 tip die je zeker moet kijken: 3 godfathers :wink: gezien de naam dan, voor de rest een van de minste films.

Offline Profile  

22 Jan 2010, 10:25 

De Europese releases van Universal zijn trouwens te mijden - transfers zijn echt spuuglelijk - schandalige uitgaves.

Offline Profile  

22 Jan 2010, 20:02 

Mijn favorieten na The Searchers zijn: My Darling Clementine, Stagecoach, She Wore A Yellow Ribbon, Fort Apache, They Were Expendable en The Fugitive, maar elke film van John Ford is eigenlijk wel de moeite waard om te zien.

Offline Profile  

27 Jan 2010, 20:50 

Stagecoach - John Ford - 1939

Eindelijk deze klassieke Western gezien. Eigenlijk een vrij simpel verhaal met stereotype karakters (de dronkaard, de held, de hoer etc etc). Nieuw voor die tijd wellicht, nu komt het wel wat gedateerd over....op zich logisch voor een film uit 1939. De komische tonen vond ik eerder lichtelijk irritant dan grappig, met name de bestuurder van de koets. Uiteindelijk bleek het een menselijk verhaal te zijn en niet zozeer een film met cowboys vs indianen. Leuk om gezien te hebben maar ik ben er niet echt heel kapot van.

7,5

Offline Profile  

28 Jan 2010, 20:53 

Cinematografisch is Stagecoach toch een meesterwerk en van grote invloed op Orson Welles en z'n Citizen Kane. Naar verluidt heeft Welles een paar weken lang elke avond een print van Stagecoach gedraaid voordat hij aan Citizen Kane begon. Kane wordt vaak genoemd als de eerste film waar deep focus fotografie wordt gebruikt maar Ford gebruikt het ook al in Stagecoach.

Offline Profile  

28 Jan 2010, 21:08 

hitch_fan wrote:
Cinematografisch is Stagecoach toch een meesterwerk en van grote invloed op Orson Welles en z'n Citizen Kane. Naar verluidt heeft Welles een paar weken lang elke avond een print van Stagecoach gedraaid voordat hij aan Citizen Kane begon. Kane wordt vaak genoemd als de eerste film waar deep focus fotografie wordt gebruikt maar Ford gebruikt het ook al in Stagecoach.

Ik heb wellicht wat teveel gelet op het plot. Er zaten mooie shots in maar ze bliezen me niet omver. Ben me ervan bewust dat het invloedrijke Western is. Ik kan hem waarschijnlijk niet helemaal op waarde schatten. Vond het verhaal vrij simpel. Het keek lekker weg maar het deed me persoonlijk niet zoveel. Maar dat heb ik wel vaker met Ford trouwens. Ik heb Fort Apache nog liggen. Ben benieuwd hoe die zal zijn.

Offline Profile  

28 Jan 2010, 21:27 

Melzz wrote:
Ik heb wellicht wat teveel gelet op het plot. Er zaten mooie shots in maar ze bliezen me niet omver. Ben me ervan bewust dat het invloedrijke Western is. Ik kan hem waarschijnlijk niet helemaal op waarde schatten. Vond het verhaal vrij simpel. Het keek lekker weg maar het deed me persoonlijk niet zoveel. Maar dat heb ik wel vaker met Ford trouwens. Ik heb Fort Apache nog liggen. Ben benieuwd hoe die zal zijn.

Mijn opmerking was meer bedoeld als een weetje voor diegenen die niet op de hoogte zijn van de invloed van Stagecoach op Welles dan als kritiek op je review.
Ik kan goed begrijpen dat een modern publiek bv afknapt op de oudbollige humor die hij er in stopt maar vooral qua cinematografie zijn z'n films weergaloos. Je ziet bv nauwelijks beweging van de camera zelf in z'n films. In zijn visie leidde dat af van de veel belangrijkere beweging binnen het frame zelf. En, iets wat je vaker ziet bij regisseurs die in de "stille" periode van film zijn begonnen, hij laat vooral de camera het verhaal vertellen. Of om Ford te quoten:
Quote:
Pictures, not words, should tell the story.

Offline Profile  

29 Jan 2010, 14:08 

Ford heeft wat secties geregisseerd, dus ik zet mn stukje hier maar neer:

How the West Was Won (1962)

Beetje vreemd....dat cinerama. Het levert een vreemde kijkervaring op met vervormd beeld aan de twee uiterste zijden. Soms lijken figuren in een cirkeltje te gaan. De Blu Ray is geweldig met een zeer mooi scherp beeld. De film zelf kijkt weg als een familiefilm. Ik miste wat wat spanning of emotionele betrokkenheid. Je volgt steeds andere personen waardoor je niet echt een grote binding krijgt met bepaalde figuren. Toch een leuke film, met name door de mooie Blu Ray. Jammer dat het cinerama nogal wat beperkingen heeft, zo heb ik geen enkele close-up gezien en dat begon ik wel wat te missen. Leuk om al die filmsterren in de film te zien opduiken. Een leuk episch verhaal dat wel wat vrijblijvend is. Het kabbelt lekker voort zonder echt grote dramatische gebeurtenissen. Die zijn er wel maar gebeuren eigenlijk allemaal off-screen. Ook enkele personages die ouder moesten zijn, kwam niet echt over. Zo is er een moeder die er jonger uitziet dan haar zoon. Mn oog vergaapte zich vooral aan de mooie weidse landschappen.

7,6

Offline Profile  

Re: John Ford
16 Aug 2011, 19:17 

The Fugitive (1947)

Weinig regisseurs zo wisselvallig als Ford en als het fout gaat, dan gaat het ook goed fout.

Eigenlijk alleen de moeite waard vanwege de mooie zwart-wit fotografie. Voor de rest vreselijk sentimenteel. Henry Fonda slaapwandelt als een heilige zombie door de hele film.

4/10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3