Logo

It is currently 20 Oct 2017, 01:26

Post new topic Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message

21 Jun 2006, 12:59 

De beeldkwaliteit op de nieuwe Stagecoach dvd is helaas niet geweldig, maar de extra's maken een hoop goed. Scott Eyman geeft weer een bijzonder informatief en goed voorbereid audiocommentaar dat ongeveer alles dekt wat je over de film zou willen weten. Alsof dat niet genoeg is staan er op de tweede schijf twee docu's, een over de film en een over de Wayne Ford samenwerking. Deze laatste duurt ruim een uur en laat de bijzondere band tussen Wayne en Ford zien, een soort vader/zoon, mentor/pupil relatie die veel ups en downs kende. Zeer interessant en het wekt meteen het verlangen op om de rest van de films in de box te zien.

Wat Stagecoach betreft, een voortreffelijke western met een ongelofelijke cast. Ondanks de legendarische introductie van Wayne is dit geen film van sterren, maar een ensemble werk waarbij alle personages belangrijk zijn en de onderlinge relaties centraal staan. De complexiteit van latere Ford westerns zoals 'The Searchers' is nog afwezig, maar door de kleurrijke personages blijft het een heerlijke rit.

Offline Profile  

04 Jul 2006, 18:58 

buzzmeekz wrote:
De beeldkwaliteit op de nieuwe Stagecoach dvd is helaas niet geweldig.

En Warner heeft ook misgeschoten met de nieuwe release van The Searchers (kleur verkeerd) en Cheyenne Autumn (intermission op de verkeerde plaats). Van The Searchers komt waarschijnlijk tzt een nieuwe versie met gecorrigeerde kleur.

Offline Profile  

04 Jul 2006, 19:43 

hitch_fan wrote:
Van The Searchers komt waarschijnlijk tzt een nieuwe versie met gecorrigeerde kleur.

Moet ik maar wachten met het kopen van de Ford/Wayne box dan?

Offline Profile  

04 Jul 2006, 20:17 

Toon wrote:
hitch_fan wrote:
Van The Searchers komt waarschijnlijk tzt een nieuwe versie met gecorrigeerde kleur.

Moet ik maar wachten met het kopen van de Ford/Wayne box dan?

Dat moet je zelf weten. Ik denk dat het je niet zal opvallen of je moet de film zeer goed kennen en ongetwijfeld zul je van de film genieten. De nieuwe DVD is prachtig wbt scherpte/detaillering (sommige scenes zijn welhaast 3D) en heeft eindelijk de juiste kadrering.
Maar ... de kleur is helaas niet helemaal juist. Warner heeft verzuimd gebruik te maken van een IB Technicolor print als referentie bij het creeren van de master. In plaats daarvan lijken ze de master de kleur van een Eastman color print gegeven te hebben en dat geeft andere, wat fletsere kleuren dan een dye transfer Technicolor print. Om Robert Harris (die de liefhebbers van klassieke films welbekend moet zijn) te quoten mbt de nieuwe Searchers DVD:
Quote:
One of the problems that we're seeing is the differential between the way that video and direct positive read color as opposed to Technicolor dyes, which tend to hype certains tones such as blue skies.
The correct color, however, is not the way that it would be represented on Eastman, but rather, the look of the original prints, which were all dye transfer.

Complete thread waaruit de quote komt en die wel interessant is om door te lezen is hier te vinden: http://www.thedvdforums.com/forums/show ... e=17&pp=20
Het is iets wat helaas recentelijk wel vaker lijkt te gebeuren. De oude DVD van Breakfast at Tiffany's ziet er bv uit zoals een technicolor print, de nieuwe SE totaal niet. Ditto voor Cat On A Hot Tin Roof.
Zoals gezegd zal het meerendeel van de kopers het geen eens opvallen dat er iets niet helemaal klopt aan de kleur. Niettemin is Warner volgens Robert Harris bezig met een nieuwe DVD van The Searchers.

Offline Profile  

16 Jul 2006, 22:28 

FFS, mijn The Searchers CE heeft twee disc 1's. De disc met extra's zit er niet bij :(

Offline Profile  

22 Jul 2006, 18:41 

Mogambo (1953)

Middelmatige safarifilm van John Ford, waarbij tijdens een gorilla-expeditie in de afrikaanse jungle de expeditieleider (Clark Gable) in de romantische belangstelling staat van een nuffige, getrouwde Britse (Grace Kelly) en een frivole Amerikaanse (Ava Gardner). De vele natuurshots zijn hinderlijke onderbrekingen in het toch al niet zo sterke plot.

Image

Offline Profile  

05 Sep 2006, 18:00 

Young Mr. Lincoln (1939) ****

Mooi drama over de jonge jaren van Abraham Lincoln. Niet echt biografisch maar meer een sfeerbeeld. Hoodlee-doodlee-dum gehalte was soms wel iets te hoog voor mijn smaak maar Henry Fonda is heerlijk bezig en Ford komt weer met erg mooie plaatjes. Extra's op de criterion zijn zeer de moeite waard, met name het Parkinson vs Fonda interview is prachtig.

Offline Profile  

16 Nov 2006, 15:27 

She Wore a Yellow Ribbon (1949)

Een paar dagen voor zijn pensionering wordt kapitein Nathan Brittles (John Wayne) er met zijn manschappen op uitgestuurd om de indianenstammen die zich hebben verenigd om op oorlogspad te gaan te bestrijden.

Yellow Ribbon is de tweede film in de John Ford/John Wayne cavalerie trilogie (Fort Apache (1947) en Rio Grande (1950) zijn de andere twee delen). Deze film kent, anders dan je wellicht zou verwachten, slechts weinig actiescenes. Het plot is vooral gefocust op de nostalgie en de sentimenten van de oude officier die vanwege zijn leeftijd noodgedwongen afscheid moet nemen van het door hem zo geliefde soldatenleven. Wayne speelt zijn rol prachtig.
Zoals bijna alle traditionele westerns bevat ook deze film een nogal obligaat en overbodig liefdesverhaaltje, maar dat is niet echt storend.
Technicolor in deze film is van een overdonderende schoonheid, cameraman Winston C. Hoch heeft hiervoor volkomen terecht de oscar voor kleurenfotografie gewonnen.

Image

Offline Profile  

06 Dec 2006, 17:05 

They Were Expendable (1945)

De bevelhebber (Robert Montgomery) van een flottielje motortorpedoboten en de commandant van één van de boten (John Wayne) balen direct na Pearl Harbor ervan dat hun eenheid niet serieus wordt genomen door de marineleiding en dat ze met allerlei onnozele klusjes worden opgezadeld. Als de Japanners de Fillipijnen aanvallen moet de marinetop noodgedwongen een beroep doen op de gevechtskracht van de motortorpedoboten en dan blijkt al snel dat ze de vijand zeer grote schade kunnen berokkenen.

Ford's eerbetoon aan de opofferingsgezindheid en moed van de marine is wellicht naar de huidige maatstaven te propagandistisch van aard, maar aangezien deze film in het laatste jaar van WO II is uitgekomen is dat alleszins te begrijpen. Goed verhaal en spannende actiescenes, dus ondanks het overdadige patriottisme hedentendage nog zeer goed te bekijken.

Image

Offline Profile  

28 Feb 2007, 12:44 

John Ford, een van de grondleggers van en vooral ook de ultieme (amerikaanse) meester van de western. Een groot regisseur wie zich ook met andere genres gemakkelijk staande houdt.

1. The Searchers (1956) 4.5*
2. My Darling Clementine (1946) 4.5*
3. Stagecoach (1939) 4.5*
4. How Green Was My Valley (1941) 4.0*
5. The Man Who Shot Liberty Valance (1962) 4.0*
6. The Horse Soldiers (1959) 3.5*
7. Two Rode Together (1961) 3.5*

Gelukkig heb ik nog een aantal niet te missen films van de man in het verschiet.

(Klein kritiekpuntje blijft trouwens toch wel het gebruik van Andy Devine, wie ik voor zag komen in zowel Stagecoach, Two Rode Together en The Man Who Shot Liberty Valance. Ik begrijp niet wat Ford in hem ziet.)

Offline Profile  

07 Mar 2007, 00:07 

Matthijs wrote:
Klein kritiekpuntje blijft trouwens toch wel het gebruik van Andy Devine, wie ik voor zag komen in zowel Stagecoach, Two Rode Together en The Man Who Shot Liberty Valance. Ik begrijp niet wat Ford in hem ziet.

Andy Devine was een lid van de zogenaamde Ford Stock Company, een groep acteurs die telkens weer door Ford in zijn films gebruikt werden in ondersteunende, vaak komische rollen en die een soort familie voor Ford on set vormden maar daarnaast ook prive met hem omgingen. Naast Devine zul je ook vaak Ward Bond, Frank McGraff, Terry Wilson, Harry Carey Jr., Ben Johnson, en nog wat anderen waarvan ik de naam zo niet weet, tegenkomen in de films van Ford.

Offline Profile  

08 May 2007, 14:42 

Young Mr. Lincoln (John Ford, 1939)
Young Mr. Lincoln is een meer dan verdienstelijke biopic over de jeugd van Abraham Lincoln. Lincoln zou later uitgroeien tot een van de meest bekende en geliefde presidenten van de Verenigde Staten. Ikzelf ben niet heel erg bekend met de geschiedenis van de Verenigde Staten en die van Abe Lincoln, dus ik stapte vrij onbevooroordeeld in deze film. De film vangt aan met een nog jonge Abe die via toeval een wetboek in handen krijgt dat hij begint te bestuderen. Hierdoor zal hij naar Illinois verhuizen waar hij een praktijk begint. Lincoln is duidelijk een zachtaardig en bovenal een goed man. Open en aardig voor iedereen en met zijn gave om te spreken en grappen te maken, valt hij bij iedereen goed in de toon. Met zijn mogelijkheden om mensen om te praten voorkomt hij een lynchpartij. Twee jongeren hebben waarschijnlijk iemand vermoord, maar Lincoln praat op de meute in en overtuigt hen dat er eerlijk recht gesproken moet worden en dat niemand het recht in eigen handen mag nemen. Lincoln wordt door de moeder van de twee aangesteld en wat volgt is een moeizaam eerste proces van Lincoln als advocaat. Het mooie van de film is dat niet de grote daden van Lincoln in beeld komen, maar dat men juist in gaat op hetgeen de man gevormd heeft in zijn denken en geloof. Henry Fonda, altijd goed, overtreft zichzelf in deze film waar hij schijnbaar letterlijk in de huid van Lincoln is gekropen. De film wisselt op een goede wijze humor met drama af. Een prima film van regisseur John Ford die later vooral bekend zou worden vanwege zijn westerns. ****

Two Rode Together (John Ford, 1961)
Terwijl hij lekker zitten te luieren op zijn veranda wordt sheriff Gutherie McCabe (James Stewart in zijn laatste rol waarin hij zijn bekende cowboyhoed op had) bezocht door luitenant Jim Gary (Richard Widmark die een voor hem atypsche rol van good guy speelt) die de orders heeft om McCabe mee te nemen. Het leger heeft namelijk het plan opgevat om door comanche indianen gegijzelde blanken te gaan kopen. McCabe heeft eerder gehandeld met de comanches, spreekt hun taal en is dus de aangewezen man voor de klus. McCabe is echter een cynische geldwolf die zich niet bekommert om het lot van de gevangenen. Pas als hij duidelijke afspraken over geld heeft met het leger en de achtergebleven families gaat hij op pad. McCabe trekt met Gary er op uit en langzamerhand ziet McCabe zich gedwongen van filosofie te veranderen als hij geconfronteert wordt met de verwilderde 'blanken'. Temeer omdat hij het wel erg goed kan vinden met een van de gekochte dames. Ford snijdt een interessant punt aan met de in het verleden gegijzelde blanken die nu bij de indianen wonen, maar nergens kiest Ford een duidelijke kant. Het gegeven had een interessant beeld kunnen schetsen van de blanken, indianen en de bij de indianen opgegroeide blanken. Helaas wordt de indianencultuur niet helemaal trouw weergegeven zodat het moeilijk met hen te sympathiseren is. De wisselwerking tussen Stewart en Widmark is echter wel een plus voor de film. Zeker niet een van de toppers van Ford, maar desalniettemin geen slechte film. 7/10

Offline Profile  

21 Jun 2007, 23:21 

Fox schijnt in December een gigantische boxset getiteld "Ford at Fox" met 25 films uit te brengen. Van HTF:
[quote]Rumors that 20th Century-Fox Home Entertainment was planning a John Ford set have been rumbling through the community for months. I’ve just received confirmation from a Fox publicist that the rumors are not only true, but the project sounds bigger and better than I’d dared to hope.

Now set for release for December, 2007, the collection, to be titled “Ford at Fox,â€

Offline Profile  

22 Jun 2007, 09:20 

Dave Kehr meldde het laatst ook in een artikel, geloof ik. Hij zei ook dat de box bovendien onderverdeeld wordt in kleinere boxen, zodat films als 'My Darling Clementine' niet opnieuw gekocht hoeven te worden.

Offline Profile  

23 Jun 2007, 13:25 

Is 't al bekend welke films deze Fox-box zal bevatten?

Offline Profile  

23 Jun 2007, 13:37 

Het oorspronkelijke artikel is hier te vinden.

[quote]Now set for release for December, 2007, the collection, to be titled “Ford at Fox,â€

Offline Profile  

10 Aug 2007, 11:10 

Image

Tobacco Road (1941) wordt 5 september 2007 in NL uitgebracht, prijs ca. €6

Offline Profile  

22 Aug 2007, 21:56 

How Green Was my Valley (1941) ****

Ik blijf maar worstelen met John Ford: een niet gering aantal mensen noemt hem de beste Amerikaanse filmmaker ooit, maar ik zie het er maar niet aan af. Ook deze bracht gemengde gevoelens, naar verluid Ford’s eigen favoriet. Mooi vond ik de visuele stijl: de composities, de belichting, het gebruik van dieptescherpte. Sterk was ook het optreden van de jonge Roddy McDowall. Maar ik miste ‘dat ene’, dat ondefinieerbare, die speciale persoonlijke connectie die ik met een kunstwerk of kunstenaar moet hebben om het voor mij grootse kunst te maken. Misschien dat het ook niet hielp dat de geschetste wereld erg ver van mijn belevingswereld afstond en dat ik weinig heb met sentimenten als rechtvaardigheid of saamhorigheid die in deze film sterk worden gepromoot. Na ‘Young Mr. Lincoln’ dacht ik ‘mijn John Ford klik’ gevonden te hebben, maar ik moet er blijkbaar nog iets harder voor werken.

Gekeken films

Offline Profile  

22 Aug 2007, 23:26 

maikel_1981 wrote:
Na ‘Young Mr. Lincoln’ dacht ik ‘mijn John Ford klik’ gevonden te hebben, maar ik moet er blijkbaar nog iets harder voor werken.

Dan kan ik je van harte My Darling Clementine aanraden, als je die nog niet gezien hebt. Absoluut mijn favoriete Ford film.

Offline Profile  

22 Aug 2007, 23:30 

buzzmeekz wrote:
maikel_1981 wrote:
Na ‘Young Mr. Lincoln’ dacht ik ‘mijn John Ford klik’ gevonden te hebben, maar ik moet er blijkbaar nog iets harder voor werken.

Dan kan ik je van harte My Darling Clementine aanraden, als je die nog niet gezien hebt. Absoluut mijn favoriete Ford film.

Die is met dezelfde bestelling meegekomen, dus die zal ik een dezer dagen gaan aanschouwen :wink:

Gekeken films

Offline Profile  

27 Aug 2007, 17:29 

Buzzmeeks kreeg gelukkig gelijk :D

My Darling Clementine (1946) ****1/2

John Ford moet tot op heden voor mij de meest ongrijpbare regisseur ooit zijn: soms zie ik een film van hem die me meteen grijpt, waar ik meteen een speciaal gevoel bij krijg, maar net zo vaak zie ik films van hem met een enorme status die me dan weer behoorlijk koud laten en waarin ik dan weer niet meer dan een solide vakman zie, terwijl ik eigenlijk weet dat hij veel meer is dan dat. ‘My Darling Clementine’ behoort gelukkig tot de eerste categorie, deze film maakte direct indruk op me en drukte op alle juiste knopjes. Net als ‘Young Mr. Lincoln’ ziet de film er uit alsof hij zichzelf gemaakt heeft, alles lijkt dan zo eenvoudig en simpel in de handen van Ford, wat een van de grootste complimenten zijn die je een regisseur als Ford geven kan. En toch heb ik bij Ford heel vaak het gevoel dat er nog veel meer in zijn films zit dan ik er bij eerste kijkbeurt uit kan halen en ik heb dan ook sterk het vermoeden dat de echte subtiliteiten zich pas bij herhaaldelijke kijkbeurten gaan prijsgeven. Maar voorlopig vond ik ‘My Darling Clementine’ direct een geweldige film. En ik heb gewoon schaamteloos zitten genieten van een Western – het moet niet gekker worden!

Gekeken films

Offline Profile  

28 Aug 2007, 12:16 

Ben blij te horen dat het bevallen is :)

Clementine is een atypische western: je hoeft niet van westerns te houden om deze film goed te vinden.

Daarbij heb ik ook een zwak voor Victor Mature en dit is misschien wel zijn beste rol. Doet me denken aan deze anecdote:

Applying for membership in the swank Los Angeles Country Club at the heighth of his fame, Mature was turned down and told that the golfing facility did not accept actors as members. His response: "I'm not an actor - and I've got 67 films to prove it!"

Offline Profile  

05 Sep 2007, 01:09 

The Lost Patrol (1934) ***

Wel aardige film van Ford over kameraadschap, volgens mij toch wel een van zijn favoriete thema’s. Wat ik vooral erg leuk vond was dat je de vijanden nooit ziet, waarmee het een soort voorloper is van Zurlini’s bijzondere ‘Desert of the Tartars’, een film die ik echter vele malen beter vond dan deze. Een aardig tussendoortje.

Gekeken films

Offline Profile  

07 Sep 2007, 08:04 

De volledige details over de 'Ford at Fox' boxset zijn bij DVDTimes te vinden.

Image

Offline Profile  

29 Dec 2007, 18:11 

The Man Who Shot Liberty Valance - John Ford - 1962

Nou...mn eerste kennismaking met John Ford is een feit. Ik moest echter behoorlijk wennen aan de manier waarop de karakters gepresenteerd werden. Ik vond het allemaal behoorlijk clichematig en behoorlijk geforceerd. Overacting is het juiste woord wat hierbij van toepassing is. Voor de mensen die de film kennen, een goed voorbeeld is de dikke, laffe en onhandige marshall. Dat karakter had zo in een kinderserie rond kunnen wandelen. Ook John Wayne die bijna in elke zin "Pilgrim" tegen James Stewart riep, begon me behoorlijk te irriteren. Maar na verloop van tijd, kon ik daar wat meer doorheen kijken zeg maar. De zwartwitfotografie vond ik erg geslaagd. De vertolking van bad guy door Lee Marvin vond ik ook erg sterk en die acteerde naar mijn idee nog het best. De film is uiterst vermakelijk en is volgens mij een goed voorbeeld van een klassieke, Amerikaanse western. Het einde vond ik ook een zeer groot pluspunt. Best treurig en vol met nostalgie. De manier van acteren zou tegenwoordig denk ik als behoorlijk oubollig doorgaan. Het was dus geen overtuigende kennismaking maar naarmate de film vorderde vond ik hem steeds sterker worden. Na afloop had ik ook zeker het idee een sterke film gezien te hebben. Nu erg benieuwd naar de The Searchers....een klassieker die ik nu toch ook eens moet gaan zien.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next