Logo

It is currently 18 Oct 2017, 03:58

Post new topic Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
  John Ford
26 Jan 2006, 13:00 

ImageJohn Ford (1894 - 1973)

------------------------------------------------------

Digital Bits brengt nieuws van Warner's John Ford boxset:

..There is further confirmation that a John Ford box set will be forthcoming later this year, probably in the second or third quarter. Titles likely to be included are: The Informer, Stagecoach, The Long Voyage Home, Fort Apache, The Searchers, and Cheyenne Autumn. Writer Scott Eyman is involved in some of the supplementary content (commentary, interviews) being assembled for these releases.

Offline Profile  

27 Jan 2006, 11:20 

Hoewel de liefde iets bekoeld is, blijft John Ford voor mij een van de grootste regisseurs van de 20e eeuw. Als ik slechts een film mocht uitkiezen om mee te nemen naar een onbewoond eiland, dan zou het Ford's The Searchers zijn: voor mij de beste film aller tijden die ik jaarlijks wel een paar keer kijk. De huidige DVD is niet slecht maar ik verwacht dat de nieuwe SE adembenemend zal zijn.

Offline Profile  

27 Jan 2006, 11:37 

Mijn favoriete John Ford film (tevens favoriete western) is Stagecoach (1939).
Bijna 70 jaar oud, maar nog steeds een geweldige western met veel vaart, humor en spanning. Betekende ook de grote doorbraak voor John Wayne.
Er is in Nederland, voor zover ik weet, jammer genoeg nog geen fatsoenlijke DVD-release van deze film.

Offline Profile  

27 Jan 2006, 11:47 

Mijn eerste John Ford ervaring was met The Searchers en was er niet van onder de indruk. Prachtige plaatjes maar het verhaal kon me niet zo boeien. Het is alweer een tijdje geleden dus zal hem nog eens een kans geven als de nieuwe box uit is.

Mijn huidige favorieten:
The Grapes of Wrath (1940)
My Darling Clementine (1946)
The Man Who Shot Liberty Valance (1962)

Offline Profile  

27 Jan 2006, 12:16 

jim2873 wrote:
Mijn eerste John Ford ervaring was met The Searchers en was er niet van onder de indruk. Prachtige plaatjes maar het verhaal kon me niet zo boeien.

Waarom kon het je niet boeien? Ik weet dat veel mensen The Searchers verkeerd interpreteren en de film zien als een simpele, ietwat racistische pief-paf-poef western terwijl het tegendeel waar is. Het is een ongelooflijk subtiel geconstrueerde film die juist helemaal niet oppervlakkig is.

Offline Profile  

27 Jan 2006, 12:52 

hitch_fan wrote:
Waarom kon het je niet boeien? Ik weet dat veel mensen The Searchers verkeerd interpreteren en de film zien als een simpele, ietwat racistische pief-paf-poef western terwijl het tegendeel waar is. Het is een ongelooflijk subtiel geconstrueerde film die juist helemaal niet oppervlakkig is.

Ik weet het niet precies, misschien heb ik hem inderdaad wel verkeerd geinterpreteerd ;) Het is alweer een hele tijd geleden, als de nieuwe dvd uit is zal ik hem nog eens onder handen nemen.

Offline Profile  

27 Jan 2006, 13:34 

Er zijn een tweetal boeken over The Searchers verschenen die ik eenieder die meer over de film wil weten kan aanraden:

In de BFI Film Classics reeks van Edward Buscombe:
The Searchers
Image

Een boekje van 80 pagina's waarin Buscombe een toch uitgebreide analyse van de film geeft. In dezelfde reeks is overigens van Buscombe ook een boekje over Ford's Stagecoach uitgegeven.

Een veel uitgebreider boek is:
The Searchers: Essays and Reflections on John Ford's Classic Western
Image

Een boek van 440 pagina's waarin in een aantal essays alle aspecten van The Searchers uitgebreid behandeld worden.

Een goede analyse van de film kun je ook vinden in Tag Gallagher's
John Ford: The Man And His Films
Image

Dit is het beste boek dat ik over de films van John Ford heb gelezen. Werkelijk elke film wordt door Gallagher uitgebreid geanalyseerd.

Je kan natuurlijk ook gewoon op de SE wachten. Daar zit vast een mooie docu en commentaartrack bij die de ongelovigen zullen bekeren :wink:.

Offline Profile  

Re: John Ford
28 Jan 2006, 01:51 

melville wrote:
Digital Bits brengt nieuws van Warner's John Ford boxset:

..There is further confirmation that a John Ford box set will be forthcoming later this year, probably in the second or third quarter. Titles likely to be included are: The Informer, Stagecoach, The Long Voyage Home, Fort Apache, The Searchers, and Cheyenne Autumn. Writer Scott Eyman is involved in some of the supplementary content (commentary, interviews) being assembled for these releases.

Eindelijk komt er een fatsoenlijke dvd uit van Stagecoach. Tenminste, dat hoop ik :)

Ik had ergens gelezen dat de nieuwe uitgave van The Searchers een 2-Disc SE gaat worden.

Offline Profile  

28 Jan 2006, 02:00 

kan niet wachten :D

Offline Profile  

20 Feb 2006, 13:12 

Young Mr. Lincoln (1939) ****½
Onweerstaanbare film van Ford. Fictionele film over de jonge Abe Lincoln, prachtig vertolkt door Henry Fonda. De Criterion loopt niet over van de extra's maar zijn wel de moeite waard. Oa de Parkinson-aflevering met een oude maar levenslustige Fonda bevat vele mooie anekdotes.

Offline Profile  

Re: John Ford
21 Feb 2006, 20:33 

Cinemaniac wrote:
Ik had ergens gelezen dat de nieuwe uitgave van The Searchers een 2-Disc SE gaat worden.

Yep. En er komt ook een uitgave ala King Kong met allerlei extra leuke dingen (hopelijk ook met soundtrack cd) :D.

Offline Profile  

01 Mar 2006, 16:47 

3 Godfathers (John Ford, 1948)

Bankrover Robert Marmaduke Hightower (John Wayne) en zijn 2 kompanen komen al vluchtend voor het gezag in de woestijn terecht. Op hun zoektocht naar water stuitten ze op een stervende, hoogzwangere vrouw. Missie is vervolgens het redden van de baby.

Boeven met een hoog snuf en snuitje gehalte, Wayne acteert ver onder zijn kunnen (zelden een acteur zo stupide horen lachen), slaapverwekkend laag tempo, kitscherig sentimenteel, religieus-moralistische ondertoon, babyjongetje is overduidelijk een meisje, drakerige afloop, kortom, een film om heel snel te vergeten.

Offline Profile  

06 Mar 2006, 21:50 

Ik ben weer veel te goedgelovig.

Image
Vandaag zat de R2 Studio Classics van The Grapes of Wrath in de bus - ik had verwacht dat Fox de R1 Studio Classics uitgave hiervoor zou gebruiken met alle extra's daarop, maar dat is natuurlijk weer 'ns te naief gedacht. Enige nieuwe aan de uitgave is het blitse hoesje. Als ik naar de screencaps op dvdbeaver kijk lijkt de transfer me ook niet zo goed.

De film heb ik nog nooit gezien, dus daar kijk ik toch wel naar uit.

Offline Profile  

06 Mar 2006, 22:00 

De meeste UK FSC's zijn idd zonder de extra's spijtig genoeg.

Offline Profile  

07 Mar 2006, 22:58 

The John Wayne-John Ford Collection (10-disc) op 6 juni.

- The Searchers: Ultimate Collector’s Edition
- Stagecoach: Two Disc Special Edition
- Fort Apache
- The Long Voyage Home
- Wings of Eagles
- She Wore a Yellow Ribbon
- They Were Expendable
- 3 Godfathers

DVD Times

Offline Profile  

07 Mar 2006, 23:04 

Op diezelfde dag brengt Warner ook The John Ford Collection uit:

- The Lost Patrol
- The Informer
- Cheyenne Autumn
- Mary of Scotland
- Sergeant Rutledge

DVD Times

Offline Profile  

08 Mar 2006, 00:51 

Hot damn!! Ik dacht dat die later voor dit jaar gepland waren. Erg mooi nieuws.

Offline Profile  

08 Mar 2006, 20:19 

oh man, die Wayne/Ford collectie! Geniaal!

Offline Profile  

09 Mar 2006, 21:54 

THE SEARCHERS (Ford, 1956)
Typisch zo'n film waarvan een soort zwaarte/monumentaliteit/grootsheid afspat (Vertigo is de beste vergelijking die ik kan maken), die denk ik origineert in de regie, het beeldformaat en de weidse landschappen. In ieder geval, het geeft deze klassieke western net dat extra's. Stagecoach had dit bijvoorbeeld niet, mijns inziens. Goed, ik zag deze film vandaag in de bioscoop, waar 'ie hoort, en mijn oordeel is als volgt. Om dit één van de beste films aller tijden te noemen is begrijpelijk, maar voor mij persoonlijk totaal niet van toepassing. Het is een meesterwerk, maar een aantal dingen bederft de pret wel enigszins. Zo is er het overacting van een paar personages dat erg op de lachspieren werkt; een paar irritante personages (vooral die Mose :evil:) en hier en daar wat minder sprankelende stukjes film dan de rest van The searchers. Ook moreel is het een en ander op de film aan te merken.
Maar wat een goeie film is dit. Zoals al genoemd is de regie (boven alles de mise-en-scène en compositie; het acteren wat minder in een aantal gevallen) exemplarisch te noemen. Constant is de film boeiend. John Wayne is simpelweg magnetisch als Ethan Edwards, de racistisch aangelegde protagonist (een doorbraak in de film) die zijn nichtje gedurende 5 jaar uit handen van de Beestachtige Indianen probeert te houden. Het is fantastisch dat Wayne een naar ik verwacht waarheisdsgetrouwe cowboy neerzet, maar ik had nou niet echt het idee dat Ford moreel wél goed bezig was; al waren eventuele pogingen daartot 50 jaar geleden wellicht evidenter dan nu. De film ziet er schitterend uit; soms deed Monument Valley niet onder voor de Jordanese woestijn uit Lawrence of Arabia. In het laatste halfuur ontvouwt zich een hilarisch subplot dat even grappig is als in 1956, stel ik me voor. De actie is ontzettend odnerhoudend en de plot is geniaal in zijn eenvoud. Het minimum aan afgrijselijke Ford-liedjes is ook een pluspunt (en Natalie Wood als Ethan's nichtje is beeldschoon, uiteraard).
Al met al ben ik niet zo enthousiast als de eerste keer dat ik hem zag en als het gros van de filmcritici, maar deze film staat als een huis en zal dat altijd blijven doen.

Grootse film, maar voor mij niet iets specialers dan dat.

Offline Profile  

10 Mar 2006, 00:52 

Joris van Laarhoven wrote:
Ook moreel is het een en ander op de film aan te merken.

Zoals?

Quote:
maar ik had nou niet echt het idee dat Ford moreel wél goed bezig was

The Searchers is een aanklacht tegen racisme dus ik snap niet helemaal wat daar moreel niet goed aan zou zijn. Het lijkt mij dat je de film niet helemaal hebt begrepen.
Je onderschat bovendien Ford; over alles in The Searchers is nagedacht. Ford was een zeer intelligente man met zeer liberaal gedachtengoed en een genie als regisseur (voor mij de grootste ooit).

Quote:
de plot is geniaal in zijn eenvoud.

Dat lijkt maar zo. Onder de oppervlakte borrelt zeer veel. Had je bijvoorbeeld opgemerkt dat Ethan en de vrouw van zijn broer iets met elkaar hadden? Dit wordt door Ford zeer subtiel in beeld gebracht maar maakt Ethans obsessieve jacht op Scar veel begrijpelijker (of zoals Wayne zijn karakter later verklaarde: "he did what he had to do; the indians fucked his wife"). Had je ook opgemerkt dat Scar net zo racistisch is als Ethan en dat Ethan en Scar als spiegelbeelden van elkaar gezien kunnen worden? En wat te denken van de incestueuze ondertoon die dat spiegelbeeld impliceert: Scar (het spiegelbeeld van Ethan) die Debbie (die weer het spiegelbeeld van haar moeder is) tot zijn vrouw neemt?
The Searchers is een film die zijn boodschap zeer subtiel brengt maar daarin schuilt juist de grootsheid van de film.

Quote:
afgrijselijke Ford-liedjes

:roll: Zoals alles heeft ook de muziek een functie in The Searchers (en in vrijwel elke film van Ford overigens). De soundtrack van Steiner (die door Ford uitgebreid werd aangepast nadat Steiner hem had afgeleverd) maakt gebruik van muziek uit de periode waarin The Searchers zich afspeelt: oa "Lorena", "The Bonnie Blue Flag", "The Yellow Rose Of Texas" en de hymne "Shall We Gather At The River" maken onderdeel uit van de soundtrack en illustreren de scene waarin ze te horen zijn. En wederom, zeer subtiel, wordt zo aan bepaalde scenes een diepere betekenis gegeven.
Peckinpah deed trouwens hetzelfde in zijn films.

Offline Profile  

10 Mar 2006, 17:50 

hitch_fan wrote:
Ook moreel is het een en ander op de film aan te merken.

Zoals?

Quote:
maar ik had nou niet echt het idee dat Ford moreel wél goed bezig was

The Searchers is een aanklacht tegen racisme dus ik snap niet helemaal wat daar moreel niet goed aan zou zijn. Het lijkt mij dat je de film niet helemaal hebt begrepen.
Je onderschat bovendien Ford; over alles in The Searchers is nagedacht. Ford was een zeer intelligente man met zeer liberaal gedachtengoed en een genie als regisseur (voor mij de grootste ooit).

Over alles in Triumph des willens is ook nagedacht, dus dat is natuurlijk geen argument. Wayne was ook een racist in zijn privéleven, ook al denkt hij vast na over wat hij doet. Dat Ford een genie als regisseur was ontken ik nergens. Dat hij liberaal was wist ik niet. Ik begreep wel dat de film anti-racistisch was, anders zou Edwards natuurlijk niet zo neergezet worden, en het einde spreekt ook boekdelen. Soms vond ik het alleen wat wringen, maar na jouw verhaal denk ik dat 't meer aan mijn onoplettendheid lag dan aan iets anders. Ik zal er op letten de volgende keer ;).

Met het feit dat de plot eenvoudig is bedoelde ik niet dat het script eenvoudig is. Ik heb het misschien een beetje ongenuanceerd gezegd maar wat ik bedoel is dat het verhaal; de drijfveer van de film heel efficiënt is.

Die liedjes die ik verschrikkelijk vind kunnen best een functie hebben, maar wat verandert dat aan het feit dat ik ze verschrikkelijk vind? Zonder die liedjes zijn z'n films niet minder goed voor mij. Ik kan er nooit zo goed tegen als 'toepasselijke' liedjes 'toevallig' in een film zitten, of wanneer een protagonist naar een of ander toneelstuk gaat dat een griezelige gelijkenis heeft met zijn eigen situatie. Films als The Red Shoes zijn een uitzondering.

Maar ik zal zeker de volgende keer überoplettend naar de film kijken!

Offline Profile  

10 Mar 2006, 20:20 

dus dat is natuurlijk geen argument.

Wel in het kader van jouw opmerking dat Ford moreel niet goed bezig zou zijn geweest. Maar ik zeur.

Quote:
Wayne was ook een racist in zijn privéleven, ook al denkt hij vast na over wat hij doet.

Wayne een racist? :roll: Nu begrijp ik waarom de 3 vrouwen waarmee hij getrouwd is geweest alle van Latijns-Amerikaanse afkomst waren en hij bevriend was met vele Afro-Americans. Kon hij dat "racisme" in de praktijk brengen. :lol:
Ik weet niet waar je je opmerking op baseert maar hij lijkt mij wat moeilijk te staven met feiten.

Quote:
Maar ik zal zeker de volgende keer überoplettend naar de film kijken!

Tja, het is mijn favoriete film dus die verdedig ik fanatiek maar je zal zeker beloond worden als je verder kijkt dan je neus lang is :wink:. Ik ben elke keer weer vol be- en verwondering als ik The Searchers kijk. De film heeft de rijkdom en diepgang van een Shakespeariaans drama of Homerus' Odyssee.

Offline Profile  

10 Mar 2006, 22:28 

Hmmm, ik las in Empire Magazine én De Volkskrant dat Wayne geen fijn figuur was in het dagelijks leven en er waren duidelijke insinuaties m.b.t. racisme. Maar dat is blijkbaar dus niet zo ;).

Offline Profile  

20 Mar 2006, 15:11 

Stagecoach (John Ford, 1939)
Een gemêleerd gezelschap (zwangere officiersvrouw, corrupte bankdirecteur, ontsnapte gevangene, beroepsgokker, vertegenwoordiger, hoertje, alcoholische dokter, sheriff en een koetsier) trekt per postkoets dwars door vijandig indianengebied van Tonto naar Lordsburg (New Mexico).

Ik blijf dit, ook na hem meerdere malen te hebben gezien, een fantastische film vinden. Deze western heeft een simpel maar doeltreffend plot, humor, het stuntwerk is geweldig, de wijze waarop de spanning wordt opgebouwd naar de shoot-out op het eind is werkelijk voortreffelijk, kortom, maar goed dat er binnenkort eindelijk een waardige DVD-release op de markt verschijnt van deze film.

Image
Image
Image

Beeld- en geluidskwaliteit van de Koreaanse release zijn overigens ruim voldoende, maar als je waarde hecht aan (Engelse) ondertitels, dan heb je aan deze uitgave niet veel aangezien de subs verre van synchroon lopen met het geluid.

Offline Profile  

05 Jun 2006, 00:34 

In afwachting van de Wayne/Ford box - die hopelijk deze week verstuurd wordt - heb ik alvast een aantal Fords bekeken dit weekend.

The Prisoner of Shark Island (1936) ****
Een nog bijzonder relevant stukje Amerikaansee geschiedenis over Samuel Mudd die na een schijnproces tot levenslang wordt veroordeeld wegens medeplichtigheid op de moord op Abraham Lincoln. Ford filmt het gevangenis op Shark Island met mooie expressionistische shots en de rol van John Carradine als sadistische bewaker is geweldig.

Image

Young Mr. Lincoln (1939) ****1/2
Henry Fonda kruipt in de huid van de jonge Lincoln en verbeeldt deze iconische figuur op een zeer overtuigende en menselijke wijze. Toch is in elke scène de grote toekomst die deze jonge advocaat te wachten staat voelbaar. Dit is duidelijk een project dat dichtbij Ford's hart lag want hij brengt de film prachtig in beeld.

Image

Drums Along the Mohawk (1939) ***1/2
Een mindere Ford die lijdt aan een gebrek aan focus, maar toch rijk is aan prachtige scènes. Met name het kleurgebruik valt op en het symbolische gebruik van vuur.

Image

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next