Logo

It is currently 26 May 2017, 05:29

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
  Klassieke horror (tot ca. ´60)
21 Sep 2008, 11:10 

Veel van de oude horror films, die niet kunnen worden ondergebracht in een van de reeds bestaande topics (b.v. Midnite, Hammer, Lewton, etc), verdwijnen volgens mij in het niet meer te overziene ´10 Second Reviews´ topic. Ik vind dat best jammer, temeer daar ik zelf een groot fan ben van films uit de periode van 1930 tot hooguit 1955/60 én omdat een bij elkaar verzameld overzicht niet eenvoudig samen te stellen is.

Dus: alle reviews, nieuwe releases en tips (vooral tips!!) kunnen vanaf nu hier worden ondergebracht!

Ik heb het topic trouwens gedropt in de ´Classics´ sectie omdat het inderdaad per definitie classics zijn, maar misschien kan het toch beter verhuizen naar ´Cult´? (dit zou op een groot betweterig forum een gigantisch punt van discussie kunnen zijn: hoort Klassieke Horror thuis in het Klassieke gedeelte of in het Horror gedeelte?)
:wink:

Fox Horror Classics, Vol. 2 (2008)

Geweldig leuk uitgevoerd boxje van Fox met films die bij elkaar lijken te zijn geraapt aangezien Fox destijds nu niet bepaald bekend stond om zijn horrorfilms.

Image

Chandu The Magician (1932) ****

Bela Lugosi zoals Lugosi hoort te zijn! Kort na zijn rol als Dracula dit keer als wereldveroverende Roxor. Hij steelt de show van slapjanus Chandu (een rol van beroeps saaie piet Edmund Lowe). De film is meer fantasy en avontuur dan horror, maar met name de speciale effecten (zeker voor die tijd) zijn geweldig om te zien. Een informatief commentaar van Lugosi-biograaf GW Mank maakt het compleet.

Image

Dr. Renault’s Secret (1942) ***

Net als Chandu is ook deze film niet zozeer een horrorfilm maar, in dit geval, meer een mad scientist film. Dr. Renault (die gaandeweg vergelijkbaar blijkt met Dr. Moreau) experimenteert met apen, en Noel (medelijkwekkende rol, in positieve zin, van J. Carrol Naish) is daar de dupe van. ´The animal instinct cannot be tamed!!!´.
In de featurette wordt gepraat alsof het hier een teruggevonden topper betreft, maar dat is een beetje overdreven vind ik. Gewoon erg leuk om een keer gezien te hebben. Oorspronkelijk uitgebracht als double bill met The Undying Monster (verkrijgbaar in Volume 1) en daarom amper een uur in lengte.

Image

Dragonwyck (1946)

Nog niet gezien.

Image

Offline Profile  

Re: Klassieke horror (tot ca. ´60)
22 Sep 2008, 17:52 

Bogart-Fan wrote:
Ik heb het topic trouwens gedropt in de ´Classics´ sectie omdat het inderdaad per definitie classics zijn, maar misschien kan het toch beter verhuizen naar ´Cult´? (dit zou op een groot betweterig forum een gigantisch punt van discussie kunnen zijn: hoort Klassieke Horror thuis in het Klassieke gedeelte of in het Horror gedeelte?)
:wink:

Wat mij betreft hoort pre-1960 Hollywood in classics.

Ben niet zo thuis in classic horror. Maar de Universal-horror classics, en dan vooral de films van James Whale vind ik geweldig, zoals Frankenstein (1931), The Old Dark House (1932), The Invisible Man (1933) en een van mijn all-time favorites, Bride of Frankenstein (1935).

En ik zat laatst het zeer atmosferische Bluebeard (Edgar G. Ulmer - 1944) met John Carradine te kijken, die me ook wel beviel.

Offline Profile  

23 Sep 2008, 01:54 

Van de hand van Ulmer kan ik ook The Black Cat (1934) aanraden, een sfeervolle low-key horrorfilm met prachtige sets en hoofdrollen van Karloff en Lugosi. De film is te vinden in de Universal collectie van die laatste.

Offline Profile  

10 Oct 2008, 10:54 

Icons of Horror - Boris Karloff (2006) *****

Uit de Icons Of Horror serie (waarin ook boxjes met films van Sam Katzman en Hammer uitgebracht zijn), 4 films van de grote man zelf.
Boris Karloff kan bij mij niet veel fout doen, en zeker niet in zijn films uit de jaren ´30 en ´40. Ik heb dan ook enorm genoten van deze films.

Image

The Black Room (1935)

Een ´gothic tale´ met Karloff in een dubbelrol als een goede en slechte broer. Zoals de eeuwenoude voorspelling gaat zal de jongere broer (de goede) de oudere broer vermoorden vanuit jaloezie en hebzucht. Nadat de jongere broer het kasteel op jonge leeftijd heeft verlaten keert hij op verzoek van zijn oudere broer terug om hem te helpen diens slechte naam te zuiveren. Maar natuurlijk heeft de oudere Karloff snode plannen: hij vermoordt zijn vriendelijke jongere broer en neemt diens plaats in .....

The Man They Could Not Hang (1939)

Mad scientist Karloff heeft een methode bedacht om de doden weer tot leven te wekken. Het experiment met een student mislukt echter, en Karloff wordt ter dood veroordeeld. Maar na zijn dood zet een collega zijn werk voort en de gekke dode wetenschapper begint aan zijn 2e leven en neemt wraak op degenen die hem veroordeelden.

Before I Hang (1940)

Nog een mad scientistfilm. De vriendelijke Dr. Karloff heeft dit keer een middeltje uitgevonden die het verouderingsproces tegen gaat. Dit experiment mislukt helaas en er volgt een ter dood veroordeling. Karloff probeert het middel op zichzelf, en het lukt! Het middel blijkt echter een ietwat nare bijwerking te hebben: een oncontroleerbare neiging om mensen te wurgen.

The Boogie Man Will Get You (1942)

Een komedie. Professor Karloff woont in de kelder van zijn eigen huis en ontwerpt een soort van supermens. Hij gebruikt de nietsvermoedende deur-aan-deur-verkopers als verplichte vrijwilligers voor zijn experimenten. Peter Lorre is ook van de partij als obscure politiechef cq. partner in crime.

Offline Profile  

16 Oct 2008, 21:11 

Image

Ik heb bovenstaande box al jaren in de kast staan en pluk er nog wel eens een filmpje uit. Belabberde kwaliteit, maar er zitten o.a een aantal Monogram-cheapies uit de jaren '40 met Karloff en Lugosi in - zijn alleen wel hele slechte prints - kraakt en ruist alle kanten op, soms op het randje van onkijkbaar. Maar voor sommige van die films zijn er misschien ook helemaal geen betere uitgaves.

Offline Profile  

12 Feb 2009, 18:37 

Ik geloof dat Island of Lost Souls (1932) met Charles Laughton nog steeds niet op DVD verschenen, of ik kijk niet goed?

Moet toch een geweldige film zijn.

Offline Profile  

07 Apr 2009, 09:35 

Dragonwyck (1946) ****1/2

De laatste uit het 2e Fox boxje die ik nog moest zien. Wat begint als een Gene Tierney-film wordt geleidelijk aan een Vincent Price-film. In hun 4e film samen steelt Price de show. Hij is dan ook perfect gecast als de gehate Nederlandse grootgrondbezitter die het simpele meisje van het land (verre familie Gene Tierney) een luxueus leven biedt in zijn kasteel (Dragonwyck). Kort daarna sterft Price's vrouw onder verdachte omstandigheden, en Tierney trouwt met Price.

Stijlvolle film van Mankiewicz, met mooie sets. Ernst Lubitsch schijnt onenigheid te hebben gekregen met Mankiewicz tijdens het draaien, en op zijn verzoek is zijn naam van de titelrol gehaald waardoor de film geen producer-credits heeft.

Image

Offline Profile  

22 Jul 2009, 11:28 

The Mummy
De Egyptische prins Im-ho-tep (Boris Karloff) keert terug uit de dood om zich te herenigen met de reïncarnatie van zijn verloren liefde.
The Mummy is een van de vele verfilmingen van klassieke monsters door Universal Pictures. De film kenmerkt zich, net als vele tijdsgenoten, door zijn traagheid. Daar moest ik wel even doorheen bijten. De film valt totaal niet te vergelijken met de gelijknamige avonturenfilm uit 1999. Deze vooroorlogse variant bevat nauwelijks avontuur en moet het hebben van extases en machtsspelletjes. De personages zijn leuk, maar hoewel Boris Karloff een tof figuur speelt, is zijn rol niet zo gedenkwaardig als die in Frankenstein.
Geen avontuurfilm over een vervallen mummie, maar alleraardigst om een keer gezien te hebben.

7/10

Image Image

Offline Profile  

22 Jul 2009, 11:31 

Wat bedoel je met 'extases' ?

Offline Profile  

10 Aug 2009, 14:29 

The Wolf Man
Dit was een van de eerste weerwolffilms. Lon Chaney Jr. geeft een geweldige performance als Larry Talbot, een man die tegen wil er dank verandert in een weerwolf. Echt griezelig ziet hij er niet uit, maar voor jaren 40-begrippen moet dan anders zijn geweest. Zijn uiterlijk is desondanks wel iconisch. De film is erg sfeervol, vanwege de setting. Net als in vele klassieke horrorfilms uit die tijd mogen de gotische gebouwen en mistige bossen niet ontbreken. Door de korte speelduur van amper 70 minuten zit de vaart er ook wel goed in. Leuke film.

8/10

Offline Profile  

06 Oct 2009, 09:52 

Kan volgens mij nog net in het classic horror topic:

The City of the Dead - John Llewellyn Moxey - 1960

Deze viel me helaas een tikkeltje tegen. Ik had een soort Black Sunday verwacht maar deze film is toch van een geheel andere orde. Bava's film is dan ook een klasse apart. De film is ook niet echt bloederig of creepy. Moet het meer van suggestie hebben. Maar het is nog steeds een vermakelijke film. Een meisje doet onderzoek naar hekserij en wordt door Christopher Lee naar een dorpje gestuurd. Dit dorpje is altijd omhult door mist en de mensen zijn er niet echt heel erg aardig. Je kan op je klompen aanvoelen dat er iets niet klopt in dit dorpje.

Erg leuk om te zien is dat er een duidelijk plotelement in de film zit die ook wordt gebruikt in Psycho. In een interview op de dvd zegt de regisseur dat deze film eerder uitkwam en dat hij toen Psycho nog niet had gezien. Tevens lijkt een actrice in de film erg op Janet Leigh uit Psycho.

De dvd van VCI is een zeer uitgebreide met oa twee audiocommentaren en drie lange interviews. Een tweede keer zal ik deze film waarschijnlijk beter op zn waarde kunnen schatten. Een leuke Gothic horror met een jonge Christopher Lee, mooie zwartwit beelden en veel mist.....

7,3

Offline Profile  

13 Dec 2010, 00:38 

Image

The Spiral Staircase (Robert Siodmak - 1945), 8/10

Een moordenaar heeft het voorzien op gehandicapte jonge vrouwen in een slaperig stadje in New England, waarop de doofstomme Helen (een uitstekende Dorothy McGuire) vreest dat zij de volgende is. Buitengewoon sfeervolle RKO-productie met een solide line-up met Elsa Lanchester, George Brent en Ethel Barrymore. Zeer genietbaar.
De discussie of het al dan niet een noir is laat ik maar aan me voorbijgaan - de kenners zeggen van wel, maar voelt toch niet als een noir voor mijn gevoel. Met een serial killer on the loose in een gothic mansion maak ik er dan maar een Gothic Horror Mystery Noir van, als er toch een labeltje op moet.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ]