Logo

It is currently 18 Oct 2017, 09:27



Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 
Author Message
  (West)-Duitse Cinema, ca. 1945-1965
19 May 2008, 20:11 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Duitse Cinema, c. 1945-1965.

Het imago van de Duitse film is misschien niet sexy en het Duitsland uit de jaren '50 al helemaal niet, toch is er veel interessants gemaakt. Heeft er natuurlijk ook mee te maken dat de meeste regisseurs ook al actief waren in de periode 1933-45 onder de Nazi's. Niet dat men daar toen mee zat in Duitsland, maar de generatie van het Oberhausen-manifesto uit 1962 verklaarde al het voorafgaande op Duits filmgebied onacceptabel. Toch is er in Duitsland al enige tijd sprake van een herwaardering van veel films uit de na-oorlogse periode tot pak en beet halverwege de jaren '60, al is het vooral op kritisch vlak want populair zijn de films uit die periode altijd geweest.

Mag best eens wat meer aandacht hebben, ondanks dat de meeste titels nooit zijn verschenen met engelse ondertitels. Beter maar ergens te beginnen, anders komt daar misschien nooit verandering in. Ken er niet zoveel. De Cinema 50er Jahre Edition, een box met 10 titels is een aanrader en geeft een aardige dwarsdoorsnede van een aantal populaire titels uit de jaren '50 (en een stukje jaren '60).

Er is trouwens tot 1955 vrij veel overlap (tot 1949 was er natuurlijk helemaal geen sprake van twee Duitslanden, slechts bezettingszones) tussen in eerste instantie de Russische en de geallieerde bezettingszones en later de B.R.D. en de D.D.R. Wolfgang Staudte bijvoorbeeld van o.a de DEFA-film Der Untertan (1951) en ook het Nederlandse Ciske de Rat (1955) moest in 1955, evenals de meeste andere Duitse filmmakers, een verklaring ondertekenen dat hij niet meer in de D.D.R. zou filmen, als hij nog in de B.R.D. wilde blijven werken. Na 1961 was er van uitwisseling tussen West en Oost natuurlijk helemaal geen sprake meer.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Das Mädchen Rosemarie (Rolf Thiele - 1958), 8/10

Erg spannende en goed opgebouwde thriller gebaseerd op de moord op Rosemarie Nitribitt, een sjieke prostituee in Frankfurt am Main, die met zowat met de hele politieke en industriele elite van de BRD op stap scheen te zijn geweest. Haar dood maakte velen nogal zenuwachtig daar zowat half invloedrijk Frankfurt een motief had om haar te vermoorden.

Fantastische hoofdrol van Nadja Tiller als Rosemarie die Marlene Dietrich in haar beste jaren naar de kroon steekt als de gewetenloze femme fatale, vrij letterlijk, want ze dringt zich dermate fatalistisch op naar de bovenlaag van bankiers en politici dat het wel fout moet gaan. Heel leuk zijn ook Mario Adorf en Hanne Wieder als haar zingende pooiers met liedjes geschreven door Norbert Schultze die ook "Lili Marleen" schreef. Niets oubolligs aan, volwassen sexy entertainment op zijn best.

Image

_________________
Profiler


Last edited by Camera Obscura on 16 May 2009, 00:58, edited 1 time in total.

Top
Offline Profile  
 
 
21 May 2008, 19:27 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Drei Mann in einem Boot (Helmut Weiss - 1961), 3/10

Oubollige kolder met de drie Duitse publiekslievelingen en "humoristen" Hans-Joachim Kulenkampff, Walter Giller en Heinz Erhardt als drie halfzachte zoetwatermatrozen, die in een bootje de Rijn afzakken van de Bodensee tot Amsterdam om aan hun vrouwen te ontvluchten of iets dergelijks. Onderweg wordt er af en toe een liedje gezongen en is er slapstick, wordt er veel ingezoomd op mooie vrouwenbenen en worden er grappen en grollen uitgehaald in de scheepskombuis met eierkoeken die vast zitten geplakt aan Kulenkapff's achterste. Ik kan me voorstellen dat na het zien van dit oubollig, burgerlijk provincialisme er iets is ontstaan als een Oberhausen-Manifesto. Vooral Walter Giller kijkt er verder zo moe bij dat het meer lijkt op 16mm materiaal van zijn eigen vakantie, ook al is de film vrij luxueus in Agfacolor geschoten.

Ik leefde even op toen ze Amsterdam binnenvoeren, waar de plaatselijke bevolking uit onderdanige orgeldraaiers, matrozen en jongens met zeemanspetten leek te bestaan. Als de drie heren willen aanleggen, krijgen ze van de Hollanders aan de wal te horen: " Weg hier, wij moeten jullie niet, dit is alleen voor ons eigen soort." (?) Even later schept een agent er het grootste plezier in ze in rap Nederlands de weg te wijzen waar ze niets van begrijpen en verzuchten de drie heren dat Duitsers waarschijnlijk niet populair zijn.

Het was voor mij ook nieuws dat de meisjes in Amsterdam in 1961 in (Volendammer?)klederdracht rond liepen.

De boot van de heren is versierd met vlaggetjes van de meeste Europese landen. Ik kan me niet voorstellen dat de film veel is vertoond buiten Duitsland, maar met deze film maak je geen vrienden.

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
21 May 2008, 19:57 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Er staan wel interessante cijfers over de Duitse film in een begeleidend boekje van die Cinema 50er Jahre Edition. Te weinig om lijstjes uit te halen, maar toch..

Bijvoorbeeld dat in de jaren '50 maar liefst 75 % van de biosoopomzet in de B.R.D naar Duitse films ging en maar 15 % voor Amerikaanse films (in de jaren '80 was het andersom).

Ik weet niet waar ze die cijfers vandaan halen, maar in mijn Oxford History of World Cinema (editie 1995) staat dat Italie het enige Europese land zou zijn dat in 1960, annus mirabilis voor de Italiaanse cinema, Amerikaanse films versloeg en net de 50 % (en alleen in dat jaar meen ik) de grens doorbrak voor producties van eigen bodem. Frankrijk kwam daar bijvoorbeeld nooit in de buurt - Hollywood is daar altijd populairder geweest. Nazi-Duitsland en de voormalige Oostbloklanden even uitgezonderd - zijn niet echt normale marktcondities.

Die magere 15 % voor Amerikaanse films is wel heel opmerkelijk vind ik. En bij mijn weten zonder protectionisme van Duitse zijde. De Duitse markt stond na WO II volledig open voor Hollywood. Ze mogen in de handboeken wel eens aan wat revisie doen, al is het me vaak onduidelijk waar ze de cijfers vandaan halen. Ze spreken elkaar vaak tegen.

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
22 May 2008, 07:12 

Joined: 2006
Posts: 367
Ik heb in al de jaren dat ik bewust films kijk al veel Duitse films uit de jaren '50/'60 gezien. Op zich kan ik me voorstellen dat er meer werd gekeken naar hun eigen films dan naar Amerikaanse. Ze hadden erg veel genre's die speciaal gemaakt werden voor het Duitse publiek (Heimatfilms, Krimi's, Schlagerfilms, etc.)

Enkele titels die onbekend zijn, maar zeer de moeite (weet alleen niet of alles hiervan op DVD is te krijgen):

Banktresor 713 (1957 - Werner Klingler)
Münchhausen In Afrika (1958 - Werner Jacobs)
Ohne Krimi Geht Die Mimi Nie Ins Bett (1962 - Franz Antel)
Letzte Ritt Nach Santa Cruz,der (1963 - Rolf Olsen)
Weisse Fracht Fur Hong Kong (1964 - Helmuth Ashley)
Fluch Des Schwarzen Rubin,der (1965 - Manfred R. Köhler)
Playgirl (1965 - Will Tremper)
Bel Ami 2000 Oder: Wie Verfuhrt Man Einen Playboy? (1966 - Michael Pfleghar)

En natuurlijk de Edgar Wallace, Dr. Mabuse en Jerry Cotton filmseries.

_________________
Zero In The Universe filmblog -
The Explosive Generation posterblog


Top
Offline Profile  
 
 
24 May 2008, 23:31 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Ik vind de volgende erg goed:

Die Mörder sind unter uns (Wolfgang Staudte - 1946) (DEFA)
Die Sünderin (Willi Forst - 1951)
Der Untertan (Wolfgang Staudte - 1951) (DEFA)
Der Hauptmann von Köpenick (Helmut Käutner - 1956)
Nachts, wenn der Teufel kam (Robert Siodmak - 1957)
Das Mädchen Rosemarie (Rolf Thiele - 1958)
Die Brücke (Bernhard Wicki - 1959)
Rosen für den Staatsanwalt (Wolfgang Staudte - 1959)
Mein Schulfreund (Robert Siodmak - 1960)
Der Hexer (Alfred Vohrer - 1964)
en een modern grensgevalletje
Spur der Steine (Frank Beyer - 1966)

En voor de meeste films met Heinz Rühmann kan je me wel wakker maken.

En een filmpje uit de Dr. Mabuse, Edgar Wallace, Karl May en Jerry Cotton-reeksen zijn wel eens leuk op zijn tijd, maar meestal kan ik de een nauwelijks van de ander onderscheiden. De meeste Heimat-films ga ik van over mijn nek, maar er zullen vast leuke tussen zitten. Aanraders welkom!

_________________
Profiler


Last edited by Camera Obscura on 26 Aug 2008, 00:31, edited 2 times in total.

Top
Offline Profile  
 
 
25 May 2008, 20:41 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 366
Naar deze ben ik al heel lang benieuwd, toch maar eens bestellen nu!
Mag in iedergeval in dit topic niet ontbreken.

Image


Top
Offline Profile  
 
 
27 May 2008, 18:07 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Bedankt! Meteen bovenaan de bestellijst gezet.

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
28 May 2008, 20:53 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 522
Camera Obscura wrote:
En een filmpje uit de Dr. Mabuse, Edgar Wallace, Karl May en Jerry Cotton-reeksen zijn wel eens leuk op zijn tijd, maar meestal kan ik de een nauwelijks van de ander onderscheiden.


Jerry Cotton vind ik niks maar de Karl May films en enkele Mabuse en Wallace films zou ik als eerste meenemen als ik naar een onbewoond eiland werd verbannen. Vervelen me nooit.

Een zeer grote aanrader is Stahlnetz, de Duitse versie van Dragnet maar dan vele, vele malen beter. Voor mij is Stahlnetz het beste wat de Duitse tv ooit heeft voortgebracht. Een box met alle 22 afleveringen in uitstekende kwaliteit is in Duitsland verkrijgbaar.
Kon op youtube helaas maar 1 clipje vinden:

De regisseur van Stahlnetz, Jurgen Roland, heeft overigens ook een paar uitstekende films op z'n naam staan. Naast een aantal Wallace films zijn van hem ook Polizeirevier Davidswache en het zeer goede 4 Schlüssel in Duitsland op DVD verkrijgbaar. Beide films lijken qua stijl en inhoud erg op Stahlnetz.


Top
Offline Profile  
 
 
29 May 2008, 19:33 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Keek wel eens een aflevering van "Stahlnetz" op RBB (of op 3Sat). Leuke serie, vooral als het in Berlijn of Hamburg St. Pauli speelt, vind ik het leuk. Moet toch eens die box bestellen en Polizeirevier Davidswache ook meteen op mijn lijstje gezet.

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
29 May 2008, 19:56 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 522
Camera Obscura wrote:
Keek wel eens een aflevering van "Stahlnetz" op RBB (of op 3Sat). Leuke serie, vooral als het in Berlijn of Hamburg St. Pauli speelt, vind ik het leuk. Moet toch eens die box bestellen en Polizeirevier Davidswache ook meteen op mijn lijstje gezet.


4 Schlüssel is leuker :wink:.
Over St. Pauli gesproken ... Ken je de St. Pauli films met Curt Jurgens? Vooral Der Arzt von St. Pauli is een leuke b-film onder regie van Ralf Olsen. Wees gerust, het is geen verfilming van een braaf doktersromannetje.
En Olsen is natuurlijk ook bekend van Das Rasthaus der grausamen Puppen en Blutiger Freitag


Top
Offline Profile  
 
 
29 May 2008, 20:11 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Bedankt voor de tips!

hitch_fan wrote:
4 Schlüssel is leuker :wink:.



Ik zal die dan even omhoog schuiven.

Quote:
Over St. Pauli gesproken ... Ken je de St. Pauli films met Curt Jurgens?


Ken weinig.. Auf der Reeperbahn nachts um halb eins (1969) lijkt me ook wel geinig, om nog verder het exploitatie-circuit in te duiken.

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
16 Jun 2008, 23:43 

Joined: 2006
Posts: 367
An einem Freitag um Halb Zwölf (1961)
regie: Alvin Rakoff

Ijzersterke Europese co-productie, die zich kan meten met de betere Amerikaanse heist-noirs.
Een groep mannen en een vrouw, besluiten om $1.000.000 te roven uit een gepantserde wagen. Maar zoals verwacht gaat niet alles volgens plan.
Hard, cool en erg stijlvol, met een fantastische soundtrack van Claude Bolling!

8/10

_________________
Zero In The Universe filmblog -
The Explosive Generation posterblog


Top
Offline Profile  
 
 
23 Jun 2008, 19:55 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Preacher wrote:
Naar deze ben ik al heel lang benieuwd, toch maar eens bestellen nu!
Mag in iedergeval in dit topic niet ontbreken.

Image


Es geschah am hellichten Tag (Ladislao Vajda - 1958), 9/10

Valt weinig op aan te merken, deze film naar het boek van Friedrich Dürrenmatt, die tevens het script schreef voor deze fimversie. Een intelligent script, een goed opgebouwde spanningsboog en eersteklas acteerwerk met Heinz Rühmann in topvorm als de rechercheur die op de dag van zijn pensioen besluit om alsnog met alle mogelijke middelen achter een kindermoordenaar aan te gaan.

Het verhaal is waarschijnlijk beter bekend door Sean Penn's remake uit 2001 onder de titel The Pledge, waarbij de setting verplaatst werd van de Zwitserse Alpen naar de Rocky Mountains, Jack Nicholson de rol van Heinz Rühmann op zich nam en wat ongelukkige aanpassingen zijn gedaan in het script. Trouwer aan het originele boek van Dürrenmatt schijnt, maar eigenlijk een spiritueel lachertje maakt van deze veel betere filmversie.

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
26 Sep 2008, 21:35 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Der Verlorene (Peter Lorre - 1951), 8/10

Zelden een film gezien die zo donker en fatalistisch van toon is. Peter Lorre speelt een wetenschapper die tijdens de oorlog zijn verloofde heeft vermoord, en ondanks een schuldcomplex dat hem blijft achtervolgen, de drang houdt om te blijven moorden.

De film schakelt door middel van flashbacks heen en weer tussen het heden en Lorre's bizarre ervaringen tijdens de oorlog in Hamburg, een soort nachtmerrie-achtig labyrinth van afgebrande huizen, schuilkelders, vluchtelingen, eindeloze luchtbombardementen, vreemde ontmoetingen in metro's, van alles. Niemand rookt trouwens zo intens als Lorre - hij zuigt zijn sigaretten werkelijk naar binnen, en niet weinig ook, werkelijk de een na de ander.

Wat er allemaal achter steekt, is me niet helemaal duidelijk geworden, maar de sfeer in de film is dusdanig intens dat het evengoed een fascinerende tripje is. Het einde is onvergetelijk, geen happy endings voor Peter Lorre.

(onderstaand beeld wellicht nog bekend als forumbanner van een tijdje terug)

Image

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
28 Oct 2008, 18:59 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
hitch_fan wrote:
De regisseur van Stahlnetz, Jurgen Roland, heeft overigens ook een paar uitstekende films op z'n naam staan. Naast een aantal Wallace films zijn van hem ook Polizeirevier Davidswache en het zeer goede 4 Schlüssel in Duitsland op DVD verkrijgbaar. Beide films lijken qua stijl en inhoud erg op Stahlnetz.


4 Schlüssel is inderdaad erg in de stijl van "Stahlnetz". Meer een TV-film op speelfilmlengte, maar spannend met vooral een sterke cast. Leuk ook hoe Roland veel actuele gebeurtenissen en nieuwsmateriaal door zijn verhaal weeft (waaronder de verkiezingscampagne van 1966). Realisme van de straat is zijn handelsmerk, en is wel een verfrissend contrast met de meestal wat kunstmatige settings van andere genrefilms uit de jaren '60.

DVD uit de reeks "Kinohits von Gestern" bevat ook een leuke documentaire over Jürgen Roland.

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
  Re: (West)-Duitse Cinema, ca. 1945-1965
08 Aug 2011, 23:48 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
In jenen Tagen (Helmut Käutner - 1947), 8/10

Een Trümmerfilm, maar dan in de vorm van een road movie met een niet alledaagse vertelstructuur. Aan de hand van een auto die steeds wordt doorgegeven worden de verhalen en herinneringen (deels verteld door gebruik van flashbacks) van zeven personen/koppels verteld die terugblikken op hun ervaringen en angsten tijdens de oorlog. Erg bijzonder, met een droomachtige cinematografie en prachtig ingetogen acteerwerk.

Image

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
  Re: (West)-Duitse Cinema, ca. 1945-1965
28 Aug 2011, 00:36 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Alraune aka Mandragore (Arthur Maria Rabenalt - 1952), 6/10

Keek hem eigenlijk vanwege de aanwezigheid van De Kneef, maar het is een tamelijk slaapverwekkend geheel gebaseerd op het (toen populaire) boek van Hanns Heinz Ewers over een mad scientist (hier gespeeld door Erich von Stroheim) die door kunstmatige seminatie de perfecte vrouw probeert te creëren. Maar die krijgt natuurlijk emoties. Etcetera. Paar liedjes van De Kneef, sterke cast en aardige vormgeving die, zoals wel meer Duitse films uit de jaren '50, nogal overdone expressionistisch aan wil doen. Was overigens al de vijfde verfilming en de silent versie met Brigitte Helm en Paul Wegener uit 1928 schijnt meer de moeite waard te zijn, maar die ken ik verder niet.

Image

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2011 phpBB Group
Theme created by CC Baxter