Logo

It is currently 23 Oct 2017, 11:38

Post new topic Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
Author Message

15 Jan 2010, 13:08 

Dr. Strangelove wrote:
Datzelfde probleem stoort me inmiddels ook steeds meer aan de films van Woody Allen, waarin zwarte acteurs alleen voorkomen als bedienden of prostituées.

Een groot deel van die Alllen-films zijn wel films die in de jaren '30 of '40 spelen, en in een blank upper class milieu waar zwarten toen vrijwel uitsluitend de rol van bediende vervulden. Dat maakt het er misschien niet minder pijnlijk op, maar dat stereotiepe beeld van de 'big black mama' die weer binnenkomt als kamermeisje is eigenlijk meer een Hollywood-cliché wat Allen mijns inziens juist een beetje op de hak probeert te nemen. Weglaten zou in zo'n geval nog bedenkelijker zijn, en zwarten in andere rollen zou totaal onrealistisch zijn.

Deconstructing Harry heb je misschien een punt, maar kan er niets kwaads in zien. Ze is de verstandigste van allemaal en ik vind een zwarte call girl in Manhattan ook niet zo gewoon trouwens (heb ik ook maar gehoord..)
En hoeveel zwarten zal een links-intellectuele Jood in Manhattan daadwerkelijk tegenkomen? Allen is een jazz-fan, misschien dat hij daar wat meer zijn best had kunnen doen, maar ik vrees dat ook in jazz-clubs in Manhattan blank en zwart totaal niet mengen.

Ik moet bij deze discussie trouwens steeds denken aan die Seinfeld-aflevering, waarin George zo wanhopig op zoek gaat naar een zwarte vriend en uiteindelijk dikke vrienden met zijn extermininator wil worden..

Last edited by Camera Obscura on 15 Jan 2010, 16:34, edited 1 time in total.

Offline Profile  

15 Jan 2010, 13:20 

Camera Obscura wrote:
Een groot deel van die Alllen-films zijn wel films die in de jaren '30 of '40 spelen, en in een blank upper class milieu waar zwarten toen vrijwel uitsluitend de rol van bediende vervulden.

Met de 'sassy black mammy' uit Bullets over Broadway heb ik niet zo veel moeite: dat is inderdaad overduidelijk een karikatuur die bedoeld lijkt om de draak te steken met de manier waarop actrices als Hattie McDaniel (die een oscar won voor Gone with the Wind maar niet bij de prijstuitreiking aanwezig mocht zijn omdat ze zwart was) in het oude Hollywood getypecast werden. Ik heb meer problemen met zijn films die zich afspelen in het hedendaagse New York: in Hannah and her Sisters wordt het diner geserveerd door een zwart meisje in uniform alsof het een 19e-eeuwse plantage in Mississippi was; en Deconstructing Harry, met de nogal uit de toon springende zwarte prostituée.

Ik struikel er een beetje over omdat mijn beeld van New York grotendeels was bepaald door de films van Woody Allen. Na er zelf gewoond te hebben kan ik toch wel stellen dat je nérgens in die stad om het rijk geschakeerde multi-etnische karakter van New York heen kunt. (Zie voor een aardige discussie over dit onderwerp dit topic op een ander forum.

Offline Profile  

15 Jan 2010, 15:20 

Hypergevoelige Amerikanen, maar verder wel interessante discussie daar op dat forum. ;)

Hoe zit dat dan? Ik heb juist de indruk dat de meeste blanke New Yorkers tot op de dag van vandaag niet of nauwelijks zwarten in hun kennissenkring hebben (die mensen op dat forum al helemaal niet natuurlijk). En dan heb ik het niet over mensen die je tegenkomt in de avondwinkel of de subway, maar sociale contacten, vrienden of kennissen.

Allen heeft wel een 'blanke', bijna romantische visie van New York ('a monochromatic vision of New York' is mooi gevonden), dat meer lijkt terug te grijpen naar een fictief ideaalbeeld van de jaren '30 en '40. Hij lijkt ook alleen maar te eten in chique townhouses, appartementen of tearoom-achtige etablissementen, waar zwarten, latinos of andere minderheden ver te zoeken zijn.

Misschien deugt Allen wel niet en is hij gewoon maar één van de vele blanke Amerikanen die zich een flinterdun progressief jasje aanmeten, maar zich het liefst opsluiten in een droomwereld waar zwarten eigenlijk geen plaats hebben. En wacht 's even, zou hij naar Europa zijn uitgeweken om zo geen zwarten in zijn films te hoeven zetten?

Offline Profile  

25 Apr 2011, 11:12 

Kan iemand mij vertellen waarom Miami Vice in deze lijst staat? Ik geloof dat de film over het algemeen gezien werd als een flop. Ik ben er in ieder geval bij in slaap gevallen, maar dat lag meer aan mijn toestand. ;)

Offline Profile  

25 Apr 2011, 21:33 

Goeie vraag, maar ik stond daar evenzeer van te kijken als jij :mrgreen:

Blijkbaar moet je daarvoor terecht bij Dr. Strangelove en kuzine, want die stemden hem alletwee als enige erin door 'm zo hoog te plaatsen tussen hun persoonlijke favorieten.

Misschien helpt dit je wat verder :
http://www.cinemavanti.nl/viewtopic.php?t=541

Daar werd hij langzaamaan de lucht in geschreven. Ben zelf nooit verder dan een eerste kijkbeurt geraakt, en blijkbaar wordt hij plots geniaal als je hem herbekijkt. Je zou er haast geen tweede keer aan durven beginnen - haha.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6