Logo

It is currently 23 Nov 2017, 07:32

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message

27 Aug 2009, 22:18 

Ook gaan kijken gisteren en me uitstekend vermaakt. Lang geleden dat er nog eens zoveel publieksreactie in de zaal was (zelfs applaus tijdens de film op bepaalde momenten) en dat is altijd wel leuk bij dit soort film. Mooi opgebouwde scenes met als favorieten chapter 1 en de finale (al komen wel veel scenes uit op deals sluiten), uitstekende cast en sounddesign. Hij mag van mij wel eens al de naamverwijzingen achterwege laten, heeft de film uiteindelijk niet nodig. Vond Kill Bill 1 en Jackie Brown wel nog beter bij de eerste cinema kijkbeurt maar we zien wel hoe deze evolueert bij herkijken.

Offline Profile  

28 Aug 2009, 14:13 

Inglourious Basterds (2009)

Mooi opgebouwde scènes is wel een goede typering hier. Lange Tarantino-scènes. Als geheel liet het me uiteindelijk een beetje koud, het is allemaal op het irritante af 'slim' en zelfbewust, maar met een cast als deze bij vlagen een feest om naar te kijken met alle snappy one-liners en de eindeloze (soms een beetje vermoeiende) cinefiele referenties.
Vooral de reeds veel gelauwerde rol van Christopher Waltz als kolonel Hans Landa is inderdaad een genot om naar te kijken, maar de film als geheel miste een beetje een hart. Had gedacht (of gehoopt) dat de rol van Shosanna Dreyfus (Mélanie Laurent, naast Waltz nog een Oscar-waardige rol) verder zou worden uitgediept, omdat het me de enige emotionele "arc" leek waar veel meer in had gezeten, maar werd uiteindelijk bar weinig mee gedaan. Je zou kunnen roepen dat het helemaal niet de bedoeling is, maar vond het resultaat eerlijk gezegd zo nog holler en pretentieuzer aanvoelen dan Kill Bill.

Maar alle cinefiele referenties blijven leuk om er uit te halen. Een karakter genaamd Ed Fenech, Le Corbeau die draait in de bioscoop van Shosanna Dreyfus (grapje natuurlijk, want de film was verbannen door de nazis en kon niet worden gedraaid), het 'wie ben ik?' spelletje met de kaartjes op je voorhoofd) met Duitse genrefilms (Edgar Wallace en Winnetou). Je gaat je er zowaar slim door voelen. Oja, en Eli Roth moet echt een ander carrièrepad kiezen. Hij is veel beter als komiek.

Offline Profile  

29 Aug 2009, 11:49 

momenteel ga ik voor een 9 op 10. een pak heerlijke momenten met een super soundtrack. begon al onmiddellijk goed met muziek uit the big gundown. verder death rides a horse, the battle of algiers, revolver...
vertolking van Landa is echt wel knap gedaan.

Offline Profile  

30 Aug 2009, 15:29 

Gisteren in de bioscoop:

Inglourious Basterds
Al een aantal jaren wilde Quentin Tarantino een film maken over de Tweede Wereldoorlog. Geen goed script, geen financiers en andere projecten weerhielden `m er tot nu toe van om die film ook echt te maken. Nu, na het Death Proof debacle, is het dan eindelijk zover. Tarantino is back, en hoe.

Het verhaal van een groepje joodse Amerikanen die in Frankrijk de jacht op de nazi`s openen is opgedeeld in 5 hoofdstukken, zoals we dat kennen uit Pulp Fiction. 5 verhalen die ogenschijnlijk niet veel met elkaar te maken maar op het einde met elkaar worden verbonden. We maken kennis met een Franse boer, een joden jager, een cinema uitbaatster, de groep nazi jagers en een beroemde Duiste actrice.
Stuk voor stuk mooie en larger than life karakters die soms mooi ingetogen (de boer) maar vaker heerlijk overdreven (Brad Pitt`s Aldo Raine) en ronduit psychopatisch (Christopher Waltz`s Hans Landa) worden neergezet. Vooral laatstgenoemde geeft een prachtige performance en steelt de show in iedere scene waarin hij te zien is.
De rol van Brad Pitt is (gelukkig) niet groter dan de andere personages waardoor niet alle aandacht op hem gevestigd is.
Ook de prachtige nieuwkomer Mélanie Laurent is erg goed.

De film bevat niet buitensporig veel actie of geweld, vooral de Tarantinesque dialogen voeren de boventoon. Jammer genoeg zitten er niet écht van die quotable stukken in zoals we die in Pulp Fiction en Jackie Brown zagen.
Het geheel is prachtig gefilmd waarbij de scenes in het huis van de boer en in `t La Louisiane café een hoogtepunt. Scenes die zich volledig in één ruimte afspelen en de spanning met de seconde meer te snijden is.

Over spanning gesproken: de spanning wordt sowieso goed opgebouwd, de film werkt echt toe naar een climax waarvan Operation Kino het nu al legendarische resultaat is. Het absolute hoogtepunt van de film waarbij het beeld van Laurent je nog lang zal bij blijven.

De meester Tarantino is met z`n 2,5 uur durende Tweede Wereldoorlog epos terug aan de top. Een geweldige film met memorabele personages en scenes die zeer waarschijnlijk hoog zal eindigen in de vele jaar lijstjes.

9,5/10

Camera Obscura wrote:
Inglourious Basterds (2009)

Maar alle cinefiele referenties blijven leuk om er uit te halen. Een karakter genaamd Ed Fenech, Le Corbeau die draait in de bioscoop van Shosanna Dreyfus (grapje natuurlijk, want de film was verbannen door de nazis en kon niet worden gedraaid)

haha dat wist ik niet. dat is wel cool :lol:

Offline Profile  

30 Aug 2009, 15:51 

TheGodfather wrote:
Inglourious Basterds
Nu, na het Death Proof debacle, is het dan eindelijk zover.

Pardon??

Offline Profile  

30 Aug 2009, 20:03 

idd welk debacle, ik vond Death Proof een meer dan geslaagde exercitie van QT. IB moet ik trouwens nog zien.

Offline Profile  

30 Aug 2009, 21:17 

Ik heb Death Proof nu twee keer gezien en dat vind ik toch ook wel een zeeeer matige film. Zelfs een 2e kijkbeurt kon dat helaas niet verhelpen....en het was ook nog eens typisch een film die ik goed wilde vinden. In ieder geval de zwakste schakel in het oeuvre van Tarantino, naar mijn bescheiden mening.

Offline Profile  

30 Aug 2009, 22:46 

Death Proof viel me ook niet mee - had zeker goeie stukken, maar ook teveel momenten die leken alsof Tarantino elke vorm van zelfkritiek nu wel helemaal kwijt was. In Inglourious Basterds toont hij weer z'n meesterschap in dialogen schrijven, maar Death Proof - fuck - veel te veel slap geëmmer.

Kill Bill vond ik aanvankelijk ontzettend goed, maar vind ik bij herbekijkbeurten minder en minder - nog steeds goed hoor, maar toch niet meer het meesterwerk waar ik het eerst voor hield. Beetje zielloos. Bij Kill Bill 2 had ik ook al het gevoel dat er teveel slappe dialogen in zaten - vooral de scenes met Michael Madsen, meen ik me te herinneren - maar die moet ik nog 'ns opnieuw zien - heb 'm nu op Blu-Ray dus komt er binnenkort nog 'ns van.

Offline Profile  

30 Aug 2009, 23:21 

In mijn ogen heeft Tarantino het onmogelijke klaargespeeld, en tel ik zeven meesterwerken in zijn cv van zeven films. Death Proof is naast Inglourious Basterds de meest complexe film, en verreweg het meest ondergewaardeerd. Die film had ook wel de pech dat hij vanwege het Grindhouse-experiment geassocieerd wordt met Planet Terror, dat afgrijselijke broddelwerkje van Robert Rodriguez, en daarbij leidt dat gerommel met ontbrekende frames e.d. in de eerste helft de kijker op een dwaalspoor. Ik heb nog nooit een film gezien die zo haarfijn de onderliggende thema's van de slasher-film bloot wist te leggen. De achtervolging aan het eind is, net als de geniale rol van Kurt Russell, wat mij betreft slagroom op de taart. Elke keer dat ik ernaar kijk, ontdek ik nieuwe lagen en stijgt m'n waardering voor DP verder.
Van de Kill Bill-films springen de speelsheid en ontelbare filmverwijzingen natuurlijk het meest in het oog. Maar na ontelbare kijkbeurten is het voor mij toch de liefde voor de personages die de meeste indruk maakt (met name in KB2.
Ik vind het moeilijk om een persoonlijke favoriet aan te wijzen, maar ik begin inmiddels de kreet 'Tarantino is weer helemaal terug!' nogal vermoeiend, zelfs irritant te vinden.

Offline Profile  

30 Aug 2009, 23:32 

Planet Terror vond ik dan weer wel leuk. Vond bij Death Proof vooral de dialogen vervelend worden, het ging nergens heen....dat geouwehoer van die meiden werd ik al snel zat. Voor de rest vind ik alle Tarantino's erg leuk. Wacht met smart op de Whole Bloody Affair mbt beide delen Kill Bill op Blu Ray....

Offline Profile  

31 Aug 2009, 11:56 

Dr. Strangelove wrote:
TheGodfather wrote:
Inglourious Basterds
Nu, na het Death Proof debacle, is het dan eindelijk zover.

Pardon??

Ik vond er echt niets aan ;)
dat was wel de "korte versie", die in de volledige 3 uur versie van Grindhouse zit. Misschien is de aparte versie (die volgens mij langer is) beter, maar dat weet ik niet: die heb ik niet gezien.
Planet Terror vond ik vele malen vermakelijker dan Death Proof

Offline Profile  

31 Aug 2009, 12:45 

Inglourious Basterds: list of film references:
http://www.filmspotting.net/boards/index.php?topic=6410.0

Offline Profile  

31 Aug 2009, 15:42 

Leuk! Alleen missen ze nog de Edgar Wallace en Winnetou referenties.

Offline Profile  

31 Aug 2009, 17:39 

Het NRC heeft ook een goede poging gewaagt :).

http://www.nrc.nl/kunst/article2339714. ... s_Basterds

Offline Profile  

31 Aug 2009, 18:05 

Leuk om te zien hoe men het weer zit uit te spitten - eentje die ik mis, maar misschien beeld ik me wat in: leek me dat de introductie van Hugo Stiglitz refereerde naar de manier waarop Fukasaku z'n personages introduceert in de meeste van z'n yakuzafilms - met freezeframes, krantenberichten, archiefbeelden en zo.

Offline Profile  

01 Sep 2009, 09:18 

Inglourious Basterds (Quentin Tarantino, 2009)
Mijn toch wel hoge verwachtingen van de nieuwe Tarantino werden volledig ingelost, wat een heerlijke film zeg! Goede spanningsopbouw (mede door de sterke soundtrack), heerlijke dialogen, brute aktie, mooie shots en over het algemeen prima acteerwerk. Met name Christoph Waltz weet de show te stelen, waarom Mike Myers in de film zit is me een raadsel. Tarantino is weer helemaal terug! 9.0

Offline Profile  

01 Sep 2009, 12:01 

Dr. Strangelove wrote:
...maar ik begin inmiddels de kreet 'Tarantino is weer helemaal terug!' nogal vermoeiend, zelfs irritant te vinden.

the hulk wrote:
[knip] Tarantino is weer helemaal terug! 9.0

Je doet het erom, of wat?!... :roll:

Offline Profile  

01 Sep 2009, 12:48 

Oh ja want als Mr. Strangelove iets verbiedt, waag het dan niet om daar tegenin te gaan! :twisted:

Offline Profile  

01 Sep 2009, 12:53 

Wat verbiedt Strangelove dan?

Offline Profile  

01 Sep 2009, 22:50 

Inglourious Basterds
Na het zien van deze film lijkt het me niet meer dan gerechtvaardigd om te stellen dat Tarantino helemaal terug is. En hoe!

Neem me niet kwalijk, ik ben gek op open deuren (en dan te bedenken dat ik Death Proof niet eens gezien heb, dus ik zou niet weten of de man überhaupt weg is geweest). Genieten was het in elk geval wel. Het spelen met de verschillende talen wordt erg ver doorgevoerd, maar het irriteert nooit. Van de scène in de bioscoop waarin de basterds zich als Italianen pogen voor te doen kreeg ik zelfs tranen in de ogen van het lachen.

Ieder hoofdstuk werkt weer toe naar een spetterende en vooral gewelddadige ontknoping - zoals de hele film dat in feite doet - en die ontknopingen stelden mij in elk geval nooit teleur. Absoluut de moeite waard, ook als het grootste deel van de cinefiele referenties je ontgaat.

Offline Profile  

02 Sep 2009, 09:37 

Dr. Strangelove wrote:
Dr. Strangelove wrote:
...maar ik begin inmiddels de kreet 'Tarantino is weer helemaal terug!' nogal vermoeiend, zelfs irritant te vinden.

the hulk wrote:
[knip] Tarantino is weer helemaal terug! 9.0

Je doet het erom, of wat?!... :roll:

Haha, nee hoor. Had dit stukje al op een andere website gezet en later nog hier, zonder dat ik jouw reactie had gezien.

Offline Profile  

02 Sep 2009, 14:14 

Voor het NRC is Inglourious Basterds uiteraard, hoe verrassend, veel te hip / politiek incorrect / historisch onverantwoord.
Uitzonderlijk slechte review: http://www.nrc.nl/film/article2337797.ece/Inglourious_Basterds

Offline Profile  

02 Sep 2009, 14:39 

Het lijkt er inderdaad op dat hij gewoon zin had om een potje te klagen. Wellicht dat zijn redactiechef hem verteld heeft dat zijn vorige recensies wat te positief van toon waren: dan maar het andere uiterste.

Ik zit me trouwens af te vragen wat hij met onderstaande passage bedoelt. Engels is inconsequent? Die vrouw spreekt toch geen Duits en de Duitsers geen Frans?

[i]Tarantino houdt dit taalspel bijna tot het einde vol, waardoor een film die toch al verdrinkt in woorden nog verder wegzinkt, met ondertiteling en scènes met tolken. Maar op het moment suprême, tijdens de swingend in beeld gebrachte ontknoping, laat hij, volkomen inconsequent, een Frans personage, een bioscoopzaal vol Duitsers in het Engels toeroepen: „Dit is het gezicht van de joodse wraak!â€

Offline Profile  

02 Sep 2009, 15:56 

Ja, die zwarte gast zegt ook ergens in de film dat ze niet moet vergeten dat fragment in het Engels te spreken.

Ook klaagt hij dat de film zich niet buigt over "over welke historische gebeurtenis dan ook". :roll: Echt hoor, misschien moet de recensent zich voortaan alleen maar richten op drama's zoals My Sisters Keeper..

Offline Profile  

04 Sep 2009, 19:34 

Evidence wrote:
Voor het NRC is Inglourious Basterds uiteraard, hoe verrassend, veel te hip / politiek incorrect / historisch onverantwoord.
Uitzonderlijk slechte review: http://www.nrc.nl/film/article2337797.ece/Inglourious_Basterds

Je kunt Inglourious Basters als een slechte film recenseren, maar benoem dan wel een paar punten waarom het zo slecht is. De NRC slaat de plank hier volledig mis, terwijl je NRC en de Volkskrant meestal gewoon eng naast elkaar kunt leggen (ze benoemen vaak exact dezelfde slechte en goede punten en noemen opvallend vaak dezelfde films/thema's).

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next