Logo

It is currently 18 Oct 2017, 23:50

Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ] 
Author Message
  Sidney Lumet
20 May 2007, 20:49 

Image
Sidney Lumet (1924 - ....)

-----------------------------------------------------------

De regisseur van o.a. 12 Angry Men (1957), The Hill (1965), Serpico (1973), Dog Day Afternoon (1975), Network (1976), The Verdict (1982) verdient ook wel een eigen topic.

Fail-Safe (Sidney Lumet, 1964)

Als gevolg van een samenloop van technische mankementen krijgt een US atoombommenwerper-squadron per ongeluk de opdracht Moskou te bombarderen. Als het squadron voorbij het "fail-safe" punt is, is de missie onherroepelijk. Om een volledige nucleaire oorlog te voorkomen moeten de politieke en militaire bevelhebbers van SU en US nauw samen werken. Problemen als onderling wantrouwen, paranoia en bevelvoerders die bezwijken onder de druk moeten daarbij worden overwonnen, vérgaande dramatische beslissingen dienen te worden genomen.

Deze film speelt zich bijna geheel af in commandobunkers van de US (en af en toe een cockpit) maar is ondanks het statische karakter zeer beklemmend met een angstaanjagende, claustrofobische sfeer, mede dankzij de uitgekiende geluidseffecten. Uitstekend plot en sterk acteerwerk van o.a. Henry Fonda, Walter Matthau en Larry Hagman maken deze Koude Oorlogs-thriller tot een absolute topper, puntje van de stoel drama.
In 2000 is er nog een TV-remake uitgebracht met o.a. George Clooney en Richard Dreyfus.

Image

Offline Profile  

26 May 2007, 13:23 

5 juni verschijnt eindelijk 'The Hill' op DVD (R1)

Image

Offline Profile  

26 May 2007, 13:48 

Ben eigenlijk wel benieuwd naar Prince Of The City (1981)
Had er nog nooit van gehoord maar de recensies van de recente dvd release zijn erg lovend:
http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=64893
http://www.dvdtalk.com/reviews/read.php ... 89&___rd=1

Offline Profile  

06 Jun 2007, 20:42 

De vier films van Lumet die ik tot nu toe gezien heb, hebben me zeker kunnen bekoren. The Verdict, Serpico en vooral Dog Day Afternoon en 12 Angry Men vind ik uitstekend.

Van Fail-Safe heb ik al veel gehoord en eigenlijk heb ik tot aan nu altijd gedacht dat deze film en Dr. Strangelove op hetzelfde boek gebaseerd waren, maar na het nagezocht te hebben, blijkt het tegendeel.

In elk geval weer een film die ik in de gaten zal gaan houden.

Offline Profile  

04 Jul 2007, 01:23 

Serpico ****
Mooi op locatie in New York geschoten met veel realistiche details. Alsof je zo naar de jaren '70 terug wordt gecatapulteerd. En Pacino steelt met zijn gezichtsbeharing de show.

Offline Profile  

10 Aug 2007, 09:28 

Prince Of The City (1981) ****1/2

Treat Williams is de leider van een speciale NYPD unit die er nogal eigen methodes op na houdt (een beetje a la The Shield), totdat er een grootschalige interne corruptie zaak begint te rollen. Lijkt in eerste instantie erg op Serpico en is ook gebaseerd op een waargebeurd verhaal maar deze film vind ik toch nog net wat beter. Mede door de lengte van bijna 3 uur weet Lumet het verhaal een stuk complexer en genuanceerder te brengen. Treat Williams staat niet echt bekend als geweldige leading man maar hij draagt deze film met verve en doet hier qua acteerwerk zeker niet onder voor bv. Pacino. Laat deze wat minder bekende film niet links liggen want hij behoort gewoon tot het beste werk van Lumet.

Image

Offline Profile  

12 Sep 2007, 08:21 

The Anderson Tapes (1971) ****

Als Sean Connery na 10 jaar uit de gevangenis komt is hij niet van plan zijn leven te beteren en plant hij gelijk weer een meesterkraak. Met bajesvriend Christopher Walken en nog wat kleurrijke karakters besluit hij een apartementencomplex leeg te roven. Het begint redelijk serieus maar naarmate de film vordert worden de situaties steeds idioter en krijg je in de hilarische finale gortdroge humor om je oren. Ondanks dat hij hier en daar wat cheesy is heb ik me er bijzonder goed mee vermaakt. Liefhebbers van off-beat 70s films mogen dit niet missen.

Image

Offline Profile  

15 Jan 2008, 12:12 

Before the Devil Knows You're Dead (2007) ***1/2

Verhaaltje over schuld en boete dat beloftevol begint, maar er uiteindelijk te lang over doet om het zaakje af te handelen zonder daarbij genoeg te bieden om de tanden in te zetten. Waarom Sidney Lumet een niet-chronologische structuur hanteert is me niet duidelijk, misschien om de sfeer van noodlottigheid te versterken - doet echter veeleer als een gimmick aan. Wel heel gedegen gemaakt en prima geacteerd - het mag dan niet spetteren, 't is zeker geen slechte film.

Offline Profile  

30 Jan 2008, 15:23 

Before the Devil Knows You're Dead (2007) ***1/2

Ben het met tolpol eens. De flashback structuur voegt nauwelijks iets toe en de 'cut'-momenten zijn zelfs zeer irritant. De enige uitzondering is misschien de scène bij de begrafenis waarbij we het gesprek vader met zoon vanuit verschillende perspectieven te zien krijgen. Seymour Hoffman steelt zoals gewoonlijk de show, maar ik had niet het idee dat hij zich op heel erg onbekend terrein begaf. Ethan Hawke was ronduit onuitstaanbaar als de huilerige jongere broer, maar dat was volgens mij ook wel de bedoeling. Alleen Albert Finney geeft een beetje vlakke vertolking. Wat mij betreft gaat de acteerprijs in deze film echter naar de welgevormde boezem van (de 43-jarige!) Marisa Tomei.

Find Me Guilty (2006) ****

Geef mij dan maar Lumet's vorige film over het waargebeurde groepsproces van een twintigtal maffiosi. Vin Diesel met buikje is fantastisch als Jack DiNorscio, een reeds veroordeelde mobster die zichzelf besluit te verdedigen. Er komen een hoop clichés voorbij maar Diesel weet zijn personage verrassend veelzijdig neer te zetten: een combinatie van macho, clown en familieman. De film mist de gewichtigheid van Before the Devil... maar is daardoor veel beter verteerbaar.

Offline Profile  

04 Apr 2008, 18:38 

Before The Devil Knows You're Dead ****
Deze had ik niet zien aankomen, en ik ben er dan ook min of meer op goed geluk naartoe gegaan. Maar niet alleen blijkt deze donkere thriller te beschikken over een ijzersterke cast (Phillip Seymour Hoffman, Ethan Hawke en Albert Finney) in de hoofdrollen, maar het script mag er ook wezen, en regisseur Sidney Lumet (inmiddels 83 jaar oud!!) heeft sinds de jaren '70 niet meer zo'n sterke film afgeleverd. Absolute aanrader.

Offline Profile  

04 Jun 2008, 18:19 

Before the Devil Knows You're Dead (2007)
Hoe kan in Godsnaam een regisseur van 83 bijna 84 jaar een dergelijk grootse film maken. Dat kunnen er maar een paar, denk aan Antonio en Bergman onlangs. Sidney Lumiet mocht zich voor deze film al bij de grote der aarde noemen maar met deze film lijkt hij wel voor ere positie te gaan. De enige vraag die ik op dit moment heb is. Wat doet deze film in het Arthouse Filmbeurs?

Twee broers besluiten naar overleg pap en mamlief te beroven. Volgens hen zijn de sieraden toch verzekerd in de winkel dus dat is geen probleem. Mam en pap staan toch nog maar schaars in de winkel en die oude vrouw doet geen vlieg kwaad plus dat ze zelf in hun jeugdjaren in de winkel hebben meegeholpen. Dus alle hoekjes en gaten in de winkel kennen ze, net zoals de camera en de alarmknoppen. Waarom kan dit waterdicht plan dan nog zo akelig fout lopen?

Dit indrukwekkende familiedrama met thrillerelementen mag zich nu al opmaken voor de Oscars voor volgend jaar. Prachtig, machtig en vooral krachtig in al zijn smerigheid. De acteurs en de niet-chronologische vertelsom zorgen ervoor dat je op puntje van je bioscoop zit. Niet alleen bezweek ik bij de finale ik werd ook nog eens getrakteerd op een knalfestijn met alleen maar slachtoffers. Niemand komt weg in dit menselijke drama. Ben op moment even na aan het gaan wie nu het indrukwekkendst zijn rol neerzet. Is het Albert Finney met zijn oude hoofd vol met menselijke wonden en wallen die nooit meer weggaan. Of toch de broers Philip Seymour Hoffman en Ethan Hawke. Moeilijk, allemaal verdienen ze de lof en een beeldje naar mijn mening.

Het verhaal zit buitengewoon geniaal in elkaar. Beetje bij beetje, krijg je te weten waar de personages onderdoor gaan. Het heeft te maken met geld dat beiden broers nodig moeten hebben. De één voor zijn vrouw de ander voor zijn kind. Buiten dat, de vertelsom lekker ingenieus in elkaar zit worden de hoofdstukken vakkundig overlapt door thrillerachtige muziek en verstokte beelden te versnellen. De titel van de film ontleent zich naar een stukje tekst dat wordt gezegd aan het begin van de film namelijk dit: May you be in heaven half an hour before the devil knows you're dead. Dus een film die alle lof verdient die hij kan krijgen en dat iedereen massaal naar deze film gaat in het filmhuis. AANRADER!

Trouwens het was de meest slechte kopie die ik gezien heb in me leven. Namelijk schuine strepen aan de rechterkant van beeld dat te maken heeft met het opleggen van 35 MM kopie. Hoe moeilijk is het om tegenwoordig een film in te leggen? Nu kan ik begrijpen dat films van voor de jaren ‘’90 redelijk snel beschadig raken maar met de technologie van nu en de kwaliteit ervan kan het gewoon niet gebeuren. Kan dan niemand met respect omgaan met een filmkopie?!

12 Angry Men (1957)
Sidney Lumets debuut is er eentje die anno 2008 staat als een huis waarvan de kracht nog steeds te vinden zijn in films over rechtbanken. Niet alleen is er gefilmd in één kamer, op de openingsscène na dan, maar ook de opnamedagen waren met niet meer dan twintig dagen opmerkelijk te noemen. De snikhete dag in een veels te kleine jurykamer komt de claustrofobische sfeer alleen maar ten goede en dat laat Lumet goed merken door heftige discussie waarvan er sommige op de vuist willen gaan. Vooral de rol van Henry Fonda is er eentje om in te lijsten. De manier hoe hij psychologisch iedereen uitspeelt. Niet alleen is hij prima bezig ook de anderen zijn stuk voor stuk voor belang voor de spanning en de sfeer die gecreëerd wordt. Dus een juiste Gouden Beer winnaar op het filmfestival van Berlijn alleen jammer dat de filmhuizen hier in Limburg het niet nog een keer aandurfde om deze te laten draaien en dat puur alleen vanwege het kostenplaatje.

Offline Profile  

21 Jul 2008, 12:26 

Network (1976) 10/10

Had deze nog nooit helemaal gezien - maar wat een geweldige film! Diep-cynische satire, waarin een depressieve nieuwslezer op live-televisie z'n psychoses niet meer onder bedwang houdt en begint te raaskallen over wat er zoal fout is in zijn leven en de wereld. De media spreekt eerst van schande, maar de grote persaandacht zorgt voor hoge kijkcijfers en na een tijdje heeft de man z'n eigen programma waarin hij als een halvegare ziener mag lopen fulmineren.

Geniaal en profetisch script dat genadeloos de commerciële televisie toont voor wat ze is, en ondertussen in één ruk door de hele maatschappij op de hak neemt.

Offline Profile  

21 Jan 2009, 20:15 

Before the Devil Knows You're Dead ****

Lekker ouderwets aandoende film over twee broers die besluiten hun eigen ouders te overvallen met alle gevolgen van dien. De ongewone structuur, waarbij gesprongen wordt in de tijd, zorgt voor meerdere (mini) climaxen en daarbij wordt het grote geheel nooit uit het oog verloren.

Het verhaal is van begin tot eind meeslepend en ook de cast is ontzettend goed. Net als bij Dog Day Afternoon, weet Lumet een op papier ongelooflijk verhaal volstrekt geloofwaardig over te brengen. Hulde.

Offline Profile  

18 Mar 2009, 14:20 

Before the Devil Knows You're Dead (2007)

Wat mij betreft zijn beste film sinds Prince Of The City.
Ben het ook helemaal met buzzmeekz eens, hallo Marisa Tomei!

8/10

Offline Profile  

07 May 2009, 11:43 

Network

Nog altijd actueel als satire en zeer goeie vertolkingen van de ganse cast (met Holden als favoriet). Maar was er nu ook niet helemaal ondersteboven van. Vond de beginscene in de bar niet echt bij de rest passen om één of andere reden

Offline Profile  

08 May 2009, 12:47 

Before the Devil Knows You're Dead
Twee broers besluiten uit geldnood de juwelierszaak van hun ouders te overvallen. Dit loopt gruwelijk uit de klauwen, waarnaar meerdere levens in een negatieve spiraal van schuld en geweld belanden.
Het plot van deze film toont enige raakvlakken met Reservoir Dogs. Op niet-chronologische manier wordt een overval, wat vooraf ging en de nasleep vanuit meerdere hoeken in beeld gebracht. Before the Devil Knows You're Dead moet het van de acteerprestaties hebben. En dat zit wel snor. De performances van Philip Seymour Hoffman en Ethan Hawke zijn ijzersterk en houden de film goed overeind. Van deze film wordt je alles behalve vrolijk. De situatie van beide heren ontwikkelt zich van kwaad tot erger. Gezien hun dubieuze acties is het moeilijk sympathie op te brengen. Toch leef je met de broers mee en dat maakt Before the Devil Knows You're Dead een depressieve, maar wel hele indrukwekkende achtbaanrit.

8/10

Image Image

Offline Profile  

12 Jul 2009, 01:00 

jim2873 wrote:
The Anderson Tapes (1971) ****

Als Sean Connery na 10 jaar uit de gevangenis komt is hij niet van plan zijn leven te beteren en plant hij gelijk weer een meesterkraak. Met bajesvriend Christopher Walken en nog wat kleurrijke karakters besluit hij een apartementencomplex leeg te roven. Het begint redelijk serieus maar naarmate de film vordert worden de situaties steeds idioter en krijg je in de hilarische finale gortdroge humor om je oren. Ondanks dat hij hier en daar wat cheesy is heb ik me er bijzonder goed mee vermaakt. Liefhebbers van off-beat 70s films mogen dit niet missen.

Zonet opgezet en vond 'm ook heel vermakelijk met een uniek sfeertje ondanks de standaard caperplot. Een luchtige film, maar bepaalde elementen - zoals bijvoorbeeld de interessante dynamiek tussen Connery en z'n liefje - geven alles een meerwaarde. Uitstekende bijrollen en een weirde soundtrack met veel vroeg-electronisch geblieb en gezoem, terwijl blijkbaar de helft van de Amerikaanse bevolking de andere helft zit te bespieden met verborgen camera's en microfoons. Erg ondergewaardeerde film.

8,5/10

Offline Profile  

24 Oct 2009, 17:57 

jim2873 wrote:
Prince Of The City (1981) ****1/2

Ook gezien en is idd een heerlijke film vol karakterkoppen. 3h lang klasse en ai zoveel gewetenskwesties!

Offline Profile  

09 Apr 2011, 17:34 

Regisseur Sidney Lumet overleden

De Amerikaanse filmregisseur Sidney Lumet is overleden. Dat meldt The New York Times zaterdag. Lumet was 86 jaar.
Hij regisseerde meer dan vijftig films, waaronder klassiekers als 12 Angry Men (1957), Dog Day Afternoon (1975) en Network (1976). In 2005 kreeg hij een Oscar voor zijn hele oeuvre.

Bron: Volkskrant.nl

Offline Profile  

18 Apr 2011, 18:38 

Aardig stuk in de NY Times over Lumet als 'Urban Realist' en zijn scherp oog voor New York flavor and locale.

http://www.nytimes.com/2011/04/17/movie ... ref=movies

Offline Profile  

16 May 2011, 16:03 

buzzmeekz wrote:

Find Me Guilty (2006) ****

Geef mij dan maar Lumet's vorige film over het waargebeurde groepsproces van een twintigtal maffiosi. Vin Diesel met buikje is fantastisch als Jack DiNorscio, een reeds veroordeelde mobster die zichzelf besluit te verdedigen. Er komen een hoop clichés voorbij maar Diesel weet zijn personage verrassend veelzijdig neer te zetten: een combinatie van macho, clown en familieman. De film mist de gewichtigheid van Before the Devil... maar is daardoor veel beter verteerbaar.

Vond het ook een prima film, verdient best wel meer aandacht. Vin Diesel wist me gewoon moeiteloos twee uur lang te vermaken, met zijn acteerwerk nog wel. Verrassend.

7,5/10

Offline Profile  

Re: Sidney Lumet
29 Feb 2012, 21:05 

Wat heeft deze man toch veel fantastische films gemaakt.

The Offence: Sean Connery is politieman Johnson, die in zijn carriere veel ernstige geweldsmisdrijven is tegengekomen en de hierdoor opbouwde frustraties heeft opgekropt.
Donker drama, dat soms aanvoelt als een toneelstuk door de lange dialogen. Aanrader
Image

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]