Logo

It is currently 20 Nov 2017, 11:26

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
  Last King of Scotland (2006, Kevin MacDonald)
08 Mar 2007, 12:33 

Last King of Scotland (2006, Kevin MacDonald)
The Last King of Scotland zal toch vooral bekend vanwege de oscarwinnende performance van Forest Whitaker als Idi Amin. De film is rommelig en daardoor blijft zijn karakter wat vlak als de op het oog zo lieve man die verantwoordelijk was voor vele duizenden doden. Van schetenlatende teddybeer (grappig genoeg werkt die desbetreffende scène wel, al is het maar omdat je het niet verwacht) tot massamoordenaar, het is allemaal wat opzichtig.

De opzichtigheid zit hem in het feit dat de film geen goed referentiepunt heeft gepakt. Wie doet Amin precies onrecht aan? The Last King of Scotland heeft daarvoor een (fictieve) onsympathieke Schot uitgekozen die de persoonlijke lijfarts wordt van Amin. Pas na verloop van tijd komen de duistere kanten van Amin aan het licht, maar het zogenaamde “onrechtâ€

Offline Profile  

01 May 2007, 01:05 

Vrij oninteressante film. Sluit me grotendeels aan bij wat Vincent heeft gepost. Forest Whitaker domineert de film met een prachtige rol en is goed op dreef en zeer angstaanjagend als de Ugandese dictator Idi Amin, en het is allemaal aardig geschoten op locatie in Uganda, maar het verhaal kon me echt niet boeien.

Ik had het idee dat de makers niet precies wisten wat zu nu wilden. Het is geen biografie van Idi Amin, en over Uganda krijgen we weinig te weten. Het geheel is meer opgezet als een thriller, maar dan één van een zeer belabberd niveau. Probleem is vooral dat de hoofdpersoon, een brutale en nogal naiëve jonge Schotse dokter (James McAvoy), een buitengewoon irritant en oninterressant mannetje was (in het boek, dat ik niet gelezen heb, schijnt het een berustende ietwat saaie jongeman te zijn). Hoe dan ook, hij wekte bij mij vooral ergernis op. Na de eerste ontmoeting tussen hem en Idi Amin, krijgen we climax na climax waarbij we ons moeten inleven in zijn pogingen te ontsnappen uit de greep van Idi Amin en Uganda te ontvluchten. Dit concept werkte niet zo erg. Ik hoopte vooral dat de Cocky Scotsman door Idi Amin aan de krokodillen zou worden gevoerd.

Er zijn zeker een aantal krachtige scenes, vrijwel uitsluitend als Forest Whitaker in beeld komt, maar het verhaal, de dialogen, het beeld van Afrika. Maar vooral filmtechnisch is het allemaal zo vreselijk middelmatig, niet te zeggen saai.

5/10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ]