Logo

It is currently 22 Nov 2017, 05:27

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
  United 93 (2006)
18 Sep 2006, 16:46 

United 93 – Paul Greengrass (2006)

Greengrass’ film werd wereldwijd geprezen als een indrukwekkend meesterwerk, wat ik persoonlijk maar gedeeltelijk terecht vind. De scènes in het vliegtuig zijn meesterlijk en indringend, en laten je met een depressief gevoel achter. Deze scènes worden door Greengrass’ voortdurend bewegende camera indrukwekkend in beeld gebracht. Toch bestaat ‘United 93’ slechts voor één derde uit deze vliegtuigscènes, en de andere scènes deden me dan ook een stuk minder. Natuurlijk is het interessant om te zien hoe het ongeloof bij de vliegleiding stand houdt, maar dit verhaal had volgens mij korter en bondiger verteld kunnen worden. Dat Greengrass ook in de ‘non-vliegtuigscenes’ de losse camera hanteert is volgens mij ook geen gelukkige stijlkeuze. Voor deze scènes was een statische cameravoering wat mij betreft doeltreffender geweest, omdat de impact van de losse camera in de vliegtuigscènes, door het voortdurend hanteren van de losse camera, toch behoorlijk wordt afgezwakt en de film als geheel visueel vrij oninteressant wordt. Inhoudelijk heeft de film ook niet zoveel te vertellen, en doordat Greengrass elke vorm van identificatie weigert, leef je als toeschouwer ook niet echt mee met de personages. Tegelijkertijd is Greengrass’ afwijzing van enige vorm van sentimentaliteit ook lovenswaardig te noemen. ‘United 93’ is voor mij bijgevolg een bij vlagen erg knappe en indrukkwekkende film geworden, maar niet het meesterwerk dat de meeste critici er van maken.

7,5/10

I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean

Offline Profile  

Re: United 93 (2006)
18 Sep 2006, 17:31 

spielberg_rules wrote:
Inhoudelijk heeft de film ook niet zoveel te vertellen, en doordat Greengrass elke vorm van identificatie weigert, leef je als toeschouwer ook niet echt mee met de personages.

Jij had willen weten dat passagier X op weg was naar z'n zieke moeder? Een vliegtuigkaping lijkt me toch voldoende om mee te leven, met wie van de betrokkenen dan ook. Elke keer dat er dieper op een personage in was gegaan zou dat alleen maar afleiden van de ramp die zich aan het voltrekken was.

Offline Profile  

19 Sep 2006, 12:43 

melville wrote:
spielberg_rules wrote:
Inhoudelijk heeft de film ook niet zoveel te vertellen, en doordat Greengrass elke vorm van identificatie weigert, leef je als toeschouwer ook niet echt mee met de personages.

Jij had willen weten dat passagier X op weg was naar z'n zieke moeder? Een vliegtuigkaping lijkt me toch voldoende om mee te leven, met wie van de betrokkenen dan ook. Elke keer dat er dieper op een personage in was gegaan zou dat alleen maar afleiden van de ramp die zich aan het voltrekken was.

Ik denk ook dat het een zeer bewuste keuze is geweest om enige identificatie met personages te verwaarlozen. En het Greengrass er ook niet om te doen een diepgaand verhaal te vertellen. Waarschijnlijk wilde jij een andere film zien.

Offline Profile  

19 Sep 2006, 14:52 

wei wrote:
melville wrote:
spielberg_rules wrote:

Ik denk ook dat het een zeer bewuste keuze is geweest om enige identificatie met personages te verwaarlozen. En het Greengrass er ook niet om te doen een diepgaand verhaal te vertellen. Waarschijnlijk wilde jij een andere film zien.

Ik doelde niet zozeer op het sentimentaliseren van de personages/gebeurtenissen (Integendeel, ik bewonder de non-sentimentaliteit zelfs), maar ik graag wel wat achtergrond gehad bij de personages. Wie zijn de terroristen en wat is hun motivatie? Wie zijn die 'helden' die van het ene op het andere moment overgaan tot het overmeesteren van de terroristen? Het ontbreken van dergelijke informatie maakte elke vorm van identificatie voor mij nagenoeg onmogelijk, waardoor ik behoorlijk op mijn honger bleef zitten en geen volledig inzicht kreeg in wat zich daar nu precies op die vlucht heeft afgespeeld.

I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean

Offline Profile  

19 Sep 2006, 14:59 

spielberg_rules wrote:
en geen volledig inzicht kreeg in wat zich daar nu precies op die vlucht heeft afgespeeld.

Het zal altijd gissen blijven wat er precies is gebeurt. Ik denk dat op deze manier het behoorlijk goed verfilmd is wat er ongeveer is gebeurt daar.

Offline Profile  

19 Sep 2006, 15:19 

Shogo wrote:
spielberg_rules wrote:
en geen volledig inzicht kreeg in wat zich daar nu precies op die vlucht heeft afgespeeld.

Het zal altijd gissen blijven wat er precies is gebeurt. Ik denk dat op deze manier het behoorlijk goed verfilmd is wat er ongeveer is gebeurt daar.

Dat kun je inderdaad zo stellen ja. Voor mij hoeft een speelfilm echter geen 'objectieve' documentaire of wetenschappelijke studie te zijn. Ik ben vooral geinteresseerd in de interpretatie van de regisseur. En net die interpretatie miste ik een beetje. Greengrass probeerde het zo feitelijk mogelijk te houden, waar hij overigens met verve in is geslaagd. Ik verlangde echter iets meer.

David Lean

Offline Profile  

19 Sep 2006, 20:25 

spielberg_rules wrote:
Shogo wrote:
spielberg_rules wrote:

Ik ben vooral geinteresseerd in de interpretatie van de regisseur. En net die interpretatie miste ik een beetje. Greengrass probeerde het zo feitelijk mogelijk te houden, waar hij overigens met verve in is geslaagd.

Dan is dat toch juist Greengrass's interpretatie?
Daarnaast weten we allemaal toch wat de motivatie van de terroristen is geweest (of heb je alle nieuws- en actualiteitenprogramma's rondom 9/11 destijds gemist?)? Juist het feit dat je als kijker geen actergrondinformatie over de "helden" hebt vind ik een sterke keuze van Greengrass. Die mensen die de handen ineen sloegen in dat vliegtuig kenden elkaar immers ook niet en zij hadden die identificatie met elkaar ook niet nodig om hun overlevingsdrang gezamelijk tot uiting te brengen. Op deze manier ervaar je als kijker dezelfde desorientatie als de mensen in het vliegtuig (zij wisten HELEMAAL niet wat de motivatie van de terroristen was). Meer info had het verhaal alleen maar gedramatiseerd en de aandacht afgeleid van het realisme dat in beeld is gebracht. Ik ben het overigens wel eens met je waardering 7.5/10 ;)

Offline Profile  

20 Sep 2006, 14:39 

VincentVega wrote:
spielberg_rules wrote:
Shogo wrote:
spielberg_rules wrote:

Ik ben vooral geinteresseerd in de interpretatie van de regisseur. En net die interpretatie miste ik een beetje. Greengrass probeerde het zo feitelijk mogelijk te houden, waar hij overigens met verve in is geslaagd.

Dan is dat toch juist Greengrass's interpretatie?
Daarnaast weten we allemaal toch wat de motivatie van de terroristen is geweest (of heb je alle nieuws- en actualiteitenprogramma's rondom 9/11 destijds gemist?)? Juist het feit dat je als kijker geen actergrondinformatie over de "helden" hebt vind ik een sterke keuze van Greengrass. Die mensen die de handen ineen sloegen in dat vliegtuig kenden elkaar immers ook niet en zij hadden die identificatie met elkaar ook niet nodig om hun overlevingsdrang gezamelijk tot uiting te brengen. Op deze manier ervaar je als kijker dezelfde desorientatie als de mensen in het vliegtuig (zij wisten HELEMAAL niet wat de motivatie van de terroristen was). Meer info had het verhaal alleen maar gedramatiseerd en de aandacht afgeleid van het realisme dat in beeld is gebracht. Ik ben het overigens wel eens met je waardering 7.5/10 ;)

Ik volg je redenering wel, maar ik vind dat Greengrass te weinig met het gebeuren doet. Hij vertelt inderdaad wat we allemaal al weten, zonder daar een eigen visie aan toe te voegen. Hij lijkt zich enkel aan de strikt controleerbare feiten te houden, wat ik persoonlijk een beetje jammer vind. Ik denk dat hij zich bijvoorbeeld beter op het verhaal van het vliegtuig had kunnen richten. De non-vliegtuigscenes zijn wel interessant, maar deden me voor de rest vrij weinig, omdat het allemaal zo vanzelfsprekend is. Ik mis dus vooral een eigen visie van Greengrass. Wat hij in deze film laat zien, verschilt namelijk weinig van al die informatie die we in de journalistiek (kranten, documentaires,...) de revue hebben zien passeren.

David Lean

Offline Profile  

27 Sep 2006, 18:53 

Vanmiddag heb ik deze film met gemengde gevoelens gezien. Het is zondermeer een zeer vakkundig gemaakte film die effectief de gebeurtenissen van die dag weergeeft. Zo effectief zelfs, dat ik me op een bepaald moment letterlijk fysiek onwel voelde. Naarmate de film vorderde begon ik me echter steeds meer af te vragen waarom ik dit in hemelsnaam aan het kijken was. Greengrass mijdt het melodramatische pad en laat op een objectief aandoende manier zien wat er gebeurd is. Echter, door het ontbreken van standaard dramatisering, is de enige drijfveer die overblijft om deze film te willen zien voyeurisme. Nu vind ik voyeurisme in het algemeen een geldige reden om een film te willen zien, maar in dit geval, waar de waargebeurde feiten zó gruwelijk zijn, kwam het op mij over als een ongepaste vorm van ramptoerisme. Zo bekeken is United 93 niet veel meer dan een goed geregisseerd aflevering van Air Crash Investigation, maar door de ernst van de gebeurtenissen, ook een bijzonder smakeloze aflevering.

Offline Profile  

28 Sep 2006, 11:09 

buzzmeekz wrote:
Vanmiddag heb ik deze film met gemengde gevoelens gezien. Het is zondermeer een zeer vakkundig gemaakte film die effectief de gebeurtenissen van die dag weergeeft. Zo effectief zelfs, dat ik me op een bepaald moment letterlijk fysiek onwel voelde. Naarmate de film vorderde begon ik me echter steeds meer af te vragen waarom ik dit in hemelsnaam aan het kijken was. Greengrass mijdt het melodramatische pad en laat op een objectief aandoende manier zien wat er gebeurd is. Echter, door het ontbreken van standaard dramatisering, is de enige drijfveer die overblijft om deze film te willen zien voyeurisme. Nu vind ik voyeurisme in het algemeen een geldige reden om een film te willen zien, maar in dit geval, waar de waargebeurde feiten zó gruwelijk zijn, kwam het op mij over als een ongepaste vorm van ramptoerisme. Zo bekeken is United 93 niet veel meer dan een goed geregisseerd aflevering van Air Crash Investigation, maar door de ernst van de gebeurtenissen, ook een bijzonder smakeloze aflevering.

Op mij had de film een heel ander effect: ook emotioneel verpletterend, maar naar mijn idee is Greengrass er toch wel in geslaagd om van de film veel meer te maken dan een geloofwaardige reconstructie van tragische gebeurtenissen. De situatie aan boord van de vlucht werd in mijn ogen naarmate de film vorderde steeds meer een metafoor voor de onvermijdelijke gevolgen van de huidige 'war on terror' waarvoor de Amerikaanse regering zich de gebeurtenissen van 9/11 heeft toegeëigend. Ik vond de film daarom met name een geslaagde poging om de betekenis van die dag anders (en veel genuanceerder) in te vullen dan de huidige Amerikaanse oorlogsretoriek.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ]