Logo

It is currently 17 Aug 2017, 19:19



Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 
29 Jul 2009, 11:36 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 2983
Location: Amsterdam
Miami Vice - Michael Mann - 2006

In afwachting op Public Enemies besloot ik Miami Vice nog eens een herkansing te geven. De twee uur vlogen voorbij maar echt sterk vind ik hem (nog steeds) niet. Met name Colin Farrell overtuigt me geen moment. Ook de zeer plotselinge romance met Gong Li vind ik volkomen uit de lucht vallen en komt nogal geforceerd over. Wat je overhoud is toch een snelle en stijlvolle actiefilm. Op een groot scherm viel me dit keer ook de zware grofkorreligheid van het beeld op. Kan niet zeggen dat ik dat mooi vind, bij tijden zelfs erg lelijk. Tijdens een 2e kijkbeurt heeft ie iets aan punten gewonnen omdat het wel erg vermaakt. Toch blijf ik dit geen sterke film vinden, zelfs de final shoot out is eigenlijk niet echt de moeite waard.

6,6


Top
Offline Profile  
 
 
29 Jul 2009, 15:41 
User avatar

Joined: 2008
Posts: 260
Heb je hier iets aan, Melvin?


Top
Offline Profile  
 
 
29 Jul 2009, 16:00 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 2983
Location: Amsterdam
verhoeven wrote:


Neuh....niet echt. Stukje geeft geen nieuwe inzichten ofzo. Miami Vice gaat vooral om sfeer en daarmee zit het wel goed. Alleen het verhaal pakte me niet zo en vooral Farrell, als een soort van Duitse pornoster incl colbertje en grommend stemgeluid, vond ik eerder een parodie dan geloofwaardig karakter.


Top
Offline Profile  
 
 
29 Jul 2009, 22:45 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 949
Location: Hoensbroek
Camera Obscura wrote:
En... in de hall of fame.

je hebt echt niets anders te doen dan op andere mensen te zeiken he? irritante gozer. Door je gezeur maakt het verblijf op dit forum ontzettend onplezierig, je zit gewoon mensen weg te eikelen. Voeg óf iets nuttigs toe of schrijf niets...


Top
Offline Profile  
 
 
29 Jul 2009, 22:54 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 2983
Location: Amsterdam
Camera Obscura wrote:
En... in de hall of fame.


Inderdaad....je punt is wel gemaakt. Laten we elkaar vooral blijven aanspreken maar elkaar ook in de waarde laten :wink:


Top
Offline Profile  
 
 
30 Jul 2009, 11:50 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Ik weet eigenlijk niet of ik een punt probeerde te maken - ik had geen illusies of zo ;)
Ik schoot gewoon spontaan in de lach na die recensie, ik meen het serieus. Ik kon het echt niet helpen, maar ik zal proberen om ermee op te houden.


Top
Offline Profile  
 
 
05 Aug 2009, 02:44 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 642
Location: Den Haag
Heb Public Enemies vandaag gezien en was er helemaal niet zo kapot van.

Is inderdaad goed in beeld gebracht en de aankleding is mooi, maar verder kreeg ik eigenlijk nergens toegang tot de film. Ik vond het verhaal weinig boeiend, de personages niet interessant, de romance ongeloofwaardig (hoe lang is Cotillard nu eigenlijk in beeld geweest?), acteerwerk ook niet per se denderend, het tempo te laag... De allerlaatste scène wist me dan wel weer te raken, maar uiteindelijk verliet ik toch teleurgesteld de zaal.

Op driekwart van de film liepen er twee jongens weg: 'We downloaden de rest wel.' Je hoeft er inderdaad wat mij betreft niet voor naar de bioscoop.

6/10

_________________
Collectie | Geziene films


Top
Offline Profile  
 
 
20 Sep 2009, 12:25 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 2983
Location: Amsterdam
TheGodfather wrote:

Vaak wordt Heat genoemd als beste film die Michael Mann ooit heeft gemaakt, en dat hij die nooit meer zal overtreffen. Met Public Enemies bewijst hij het tegendeel. De combinatie van een fantastisch script, sublieme acteer prestaties en prachtig camerawerk en cinematography maken dit samen tot Mann`s ultieme crime epos.
Beter dan dit zul je waarschijnlijk dit jaar niet meer zien op het grote scherm
Een absoluut meesterwerk.

9,8/10


Nu ik de film zelf heb gezien kan ik hier pas op reageren. Werkelijk ongelooflijk wat jij allemaal in deze film ziet. Beter dan Heat? Fantastisch script? Sublieme acteerprestaties? Wat is er zo subliem aan de acteerprestaties? Je komt echt niets over die figuren te weten. Een absoluut meesterwerk? Ik heb geloof ik echt een totaal andere film gezien.

Public Enemies - Michael Mann - 2009

De film vloog, ondanks zn lange speelduur, voorbij en dus heeft de film me zeker vermaakt. Maar wat een zwakke film, zeker van Mann. Elke vorm van karakterontwikkeling is verdwenen en dan blijft er een zeer oppervlakkig kat en muisspel over. Dillinger blijft een bordkartonnen poppetje dat banken overvalt maar over zn beweegredenen komen we niets te weten. De romance komt volledig uit het niets...Dilinger ziet een vrouw en besluit dat hij haar wil veroveren en die meid gaat daar maar in mee.

Bale speelt een agent waar je echt helemaal niets over komt te weten. Wat een verschil dan met Heat waar de crimineel en de rechercheur wel veel diepgang meekrijgen. Mann heeft een simpel actieverhaal gemaakt met Public Enemies. Rechtlijnig in zn structuur. Dat kan maar van deze regisseur verwacht je toch meer. En wat heeft Bale zichzelf een overdreven slecht accent aangemeten zeg. Daar stoorde ik me echt aan, net als zn zware stem in Batman. De bijfiguren blijven helemaal vlak.

Erg jammer want daardoor verloor de film elke vorm van emotionele impact. De shoot outs zijn wel lekker dik aangezet. Mann is een vakman dus je kan er wel van uit gaan dat de film een stijlvolle look meekrijgt. Op dat vlak had ik dan ook zeker geen problemen. Dillinger is een man die vrij makkelijk ontsnapt. Alleen tijdens de 2e ontsnapping was daar ineens een pistool. Waar die vandaan kwam werd me niet duidelijk.

Geen absolute flop want ik vond het allemaal vermakelijk om naar te kijken. Echter van een regisseur van dit kaliber verwacht je toch veel meer. Zeker met een verhaal over Dillinger in een jaren 30 setting met een paar goede acteurs tot je beschikking.

7,4


Top
Offline Profile  
 
 
20 Sep 2009, 16:37 
User avatar

Joined: 2008
Posts: 260
Mag ik mee discussiëren? :P

Ik denk dat je teveel aan de zogenaamde platte karakters en geen karakterontwikkeling gestoord hebt. Heb je gekeken hoe indrukwekkend de mise-en-scene is? Heb je opgelet hoe de shoot-outs in beeld gebracht zijn? Waarom het gebruik van digitale camera?

Je hebt het bijvoorbeeld ook niet over de belichting. Of het gebruik van de acteurs als pionnen of zijn het eerder mensen van vlees en bloed? Kan de ontwikkeling van een karakter ook verduidelijkt worden buiten verbale woorden?

Mann is een perfectionist, een meester in stileren en ik denk dat je gewoon teveel hebt gelet naar enkel alleen de acteurs en hun karakterontwikkeling. Je zou deze review eens moeten lezen over PE om vervolgens te concluderen dat je misschien het een en ander gemist hebt? :wink:

Quote:
Prachtig ook hoe Mann deze schimmenwereld van Dillinger in Public Enemies voor even laat contrasteren met het zonovergoten en warme kleurenpalet van de paardenrace-scène in Miami (als contemplatie van de liefdesrelatie tussen Billie en Dillinger). Waarom nog aandacht besteden aan verbale toelichting, moet Mann gedacht hebben, als inhoud en emotie op een louter plastische manier kunnen overgedragen worden. (het verwijt als zou Public Enemies inhoudelijk niet veel om het lijf hebben (en derhalve afstandelijk zijn), getuigt dan ook veeleer van een tekortkoming langs de kant van de kijker, dan van de regisseur).


Top
Offline Profile  
 
 
20 Sep 2009, 18:09 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 2983
Location: Amsterdam
Ik heb die discussie toevallig ook gelezen op WiW. Zoals ik al schreef heb ik me er prima mee vermaakt en vond ik ook niets mis met de shoot outs. De film heb ik gewoon over me heen laten komen en ik vond de karakters gewoon erg eenzijdig. Die quote vind ik persoonlijk wat zwak. Dus als je een scene in de zon laat plaats vinden, moet dat de innerlijke liefde tussen twee personages weergeven? Prachtig hoor, die visualisering maar dat verbloemt in mijn ogen niet het wat simpele verhaal. Ik heb me er nog steeds prima mee vermaakt maar Heat had in mijn ogen naast een gestileerde look tevens een stuk meer verdieping in de personages en een wat boeiender verhaal. Juist die aspecten samen maakt het voor mij een echt goede film.


Top
Offline Profile  
 
 
20 Sep 2009, 18:22 
User avatar

Joined: 2008
Posts: 260
Quote:
Ik heb die discussie toevallig ook gelezen op WiW.

Huh? Welke discussie? :?

Quote:
Zoals ik al schreef heb ik me er prima mee vermaakt en vond ik ook niets mis met de shoot outs. De film heb ik gewoon over me heen laten komen en ik vond de karakters gewoon erg eenzijdig. Die quote vind ik persoonlijk wat zwak. Dus als je een scene in de zon laat plaats vinden, moet dat de innerlijke liefde tussen twee personages weergeven? Prachtig hoor, die visualisering maar dat verbloemt in mijn ogen niet het wat simpele verhaal. Ik heb me er nog steeds prima mee vermaakt maar Heat had in mijn ogen naast een gestileerde look tevens een stuk meer verdieping in de personages en een wat boeiender verhaal. Juist die aspecten samen maakt het voor mij een echt goede film.


Het is jammer dat je blijft hameren dat je erzo mee vermaakt hebt. Voor mij hoeft verdieping in personages niet per se in de conventionele zin van de cinema. En wat Mann dus doet, in jou ogen wat simpel, vind ik juist krachtig.

Voor mij is Collateral onbetwist de beste van Mann. Het sfeertje dat hij oproept in een nacht van Los Angeles is er eentje van de meest akelige. En dat doet hij alleen met een digitale camera! Heat moet ik nodig eens herkijken. Verder wil ik het werk voor Manhunter ook nog eens zien eens kijken hoe dat staat tegenover zijn recente werk.


Top
Offline Profile  
 
 
20 Sep 2009, 20:24 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 2983
Location: Amsterdam
verhoeven wrote:

Het is jammer dat je blijft hameren dat je erzo mee vermaakt hebt.


Euh....wat bedoel je hier mee? Je vraagt wat en ik gaf antwoord :?

Er was een discussie op WiW tussen Brakhage en Force Majeure, die discussie. Ik houd er trouwens erg van als je als kijker niet alles door de strot geduwd krijgt. Als emoties dmv visualisatie wordt overgebracht kan ik alleen maar toejuichen. In Public Enemies kon ik dat, met mate, vinden. Dat karakter van Bale....wat komen we over die man te weten? Wat weten we over de beweegredenen van Dillinger? Waarom valt die chick als een blok voor een crimineel? Dat soort vragen komen tijdens het kijken in me op. Als die vragen dus niet, of zeer summier, worden beantwoord....houd je in mijn ogen een vrij rechtlijnige actiefilm op....waarmee ik me dus, ondanks de minpunten in mijn ogen, heb vermaakt :wink:


Top
Offline Profile  
 
 
21 Sep 2009, 18:51 
User avatar

Joined: 2008
Posts: 260
Quote:
Er was een discussie op WiW tussen Brakhage en Force Majeure, die discussie.

Was ik niet van op de hoogte...

Quote:
Dat karakter van Bale....wat komen we over die man te weten? Wat weten we over de beweegredenen van Dillinger? Waarom valt die chick als een blok voor een crimineel? Dat soort vragen komen tijdens het kijken in me op. Als die vragen dus niet, of zeer summier, worden beantwoord...


Je stelt in mijn ogen de verkeerde vragen. Een veel logischere vraag is deze. Moeten wij John Dillinger als een soort van Robin Hood figuur aanschouwen? Zo ja, dan weet je ook waarom die France chick voor hem valt. Buiten zijn uiterlijk en charmes om, natuurlijk.

Oftewel ik denk dat er in Public Enemies meer in zit dat jij eruit haalt. En ik raad je dan ook stevig aan om een herkijk te plannen over een aantal jaar. Hetzelfde geldt ook voor mij. :wink:


Top
Offline Profile  
 
 
22 Sep 2009, 10:47 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 2983
Location: Amsterdam
Manhunter - Michael Mann - 1986

Erg leuk om deze weer eens terug te zien. Je ziet duidelijk al de Mann-stijl zoals de kleurenfilters en de duidelijke positionering van voor- en achtergrond. De nadruk ligt op Will Graham, degene die achter een seriemoordenaar aanzit. Hij kan zich erg inleven in de gedachtes van seriemoordenaars maar hij moet uitkijken er niet zelf aan onderdoor te gaan. William Petersen speelt zijn rol erg geslaagd. Eigenlijk zijn alle acteurs erg op dreef. Dit is natuurlijk de eerste film waarin Hannibal zijn opwachting maakt, hier nog gespeeld door Brian Cox. Hannibal was in deze film nog een bijfiguur en Cox speelt hem een stuk minder theatraal dan Hopkins maar zeker overtuigend. Dat is knap want hij speelt zijn rol in 1 ruimte en krijgt maar een paar scenes toebedeeld.

De seriemoordenaar in Manhunter is pas te zien na een uur, wat nog maar eens benadrukt dat de film hoofdzakelijk gaat over Will Graham en zijn gevecht tegen innerlijke demonen. De film komt uit de jaren tachtig en dat tijdperk sijpelt er vrij subtiel doorheen. Eigenlijk is het een vrij tijdloze film. Er zitten wel een paar vreemde jump cuts in de film, vooral duidelijk zichtbaar in de laatste scenes. Die zien er erg vreemd uit, op het eerste gezicht lijken het gewoon fouten in de editing maar ik kan me niet voorstellen dat Mann ze er bewust in heeft gelaten. Een erg geslaagde film en zeker beter dan de remake Red Dragon.

8,3


Top
Offline Profile  
 
 
22 Sep 2009, 21:43 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1472
Location: Haarlem
Public Enemies ****1/2
Door de nogal wisselende berichten en een krap rooster kwam het er steeds maar niet van, maar ik wilde toch per se de jaren '30 digicam-esthetiek op het grote scherm meemaken, en ik heb er zeker geen spijt van gekregen. Ik snap best waar alle kritiek vandaan komt, maar voor mij is dit toch Mann op z'n best: z'n vaste thema's komen stuk voor stuk uitstekend naar voren, en met meer subtiliteit dan in het nogal overgewaardeerde Heat. Daarbij weet hij de mogelijkheden van digitale HD-camera's te benutten met een stijl en een energie die (hoe mooi!) doet denken aan een Howard Hawks of Rouben Mamoulian van begin jaren '30, en weet hij links en rechts onderwerpen aan te snijden die de relevantie van het gekozen verhaal overtuigend aantonen. Jammer dat hij bijna al weg is uit de bioscoop: na Inglourious Basterds en The Hurt Locker is dit de derde film dit jaar die pertinent in de bioscoopzaal beleefd moet worden.

_________________
Blog


Top
Offline Profile  
 
 
16 Feb 2010, 11:24 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 3812
Miami Vice nog eens gekeken en had het niet echt verwacht maar heb er deze keer veel meer van genoten dan de eerste keer. Eerst een zesje, nu een acht plus.


Top
Offline Profile  
 
 
16 Feb 2010, 11:51 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1472
Location: Haarlem
jim2873 wrote:
Miami Vice nog eens gekeken en had het niet echt verwacht maar heb er deze keer veel meer van genoten dan de eerste keer. Eerst een zesje, nu een acht plus.


Ja, dat is een opmerkelijke: ik begon ook rond een 6.5, maar die scoort elke keer hoger bij mij. Na vier keer kijken zeker boven de 9! LOL
De Director's Cut versie introduceert trouwens subtiele maar waardevolle verbeteringen.

_________________
Blog


Top
Offline Profile  
 
 
16 Feb 2010, 12:12 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 2983
Location: Amsterdam
Bij mij scoorde hij ook wat hoger de 2e keer maar toch blijft het gevoel van lichtelijke teleurstelling hangen. Vind het nog steeds geen topfilm met naar mijn mening teveel mankementen.


Top
Offline Profile  
 
 
16 Feb 2010, 18:26 

Joined: 2006
Posts: 487
Location: Amsterdam
Dr. Strangelove wrote:
jim2873 wrote:
Miami Vice nog eens gekeken en had het niet echt verwacht maar heb er deze keer veel meer van genoten dan de eerste keer. Eerst een zesje, nu een acht plus.


Ja, dat is een opmerkelijke: ik begon ook rond een 6.5, maar die scoort elke keer hoger bij mij. Na vier keer kijken zeker boven de 9! LOL
De Director's Cut versie introduceert trouwens subtiele maar waardevolle verbeteringen.


Same here. De openingsscène met de speedboten heeft helemaal het ouderwetse Miami Vice-gevoel, onbegrijpelijk dat die hele titelsequentie voor de Europese markt is geschrapt.

_________________
'Well, it looks like I finally found someone who likes to play as rough as I do.'

Zie ook: www.ruiljedvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
16 Feb 2010, 18:36 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1472
Location: Haarlem
Indy Goes Bananas wrote:
Same here. De openingsscène met de speedboten heeft helemaal het ouderwetse Miami Vice-gevoel, onbegrijpelijk dat die hele titelsequentie voor de Europese markt is geschrapt.


Hij is niet geschrapt: in de Amerikaanse bioscopen draaide dezelfde versie die hier ook draaide, en hier op dvd is uitgebracht. Het bizarre is dat Universal in Noord-Amerika uitsluitend een latere Director's Cut-versie op dvd heeft uitgebracht (waar ook een sterke commentary op staat en nog een hoop meer), en in Europa uitsluitend de 'theatrical cut'. Vreemd genoeg is de bioscoopversie van de film in de VS dus helemaal niet te krijgen. Zelfde verhaal voor de Blu-ray-versie. Hoogst eigenaardig...

_________________
Blog


Top
Offline Profile  
 
 
16 Feb 2010, 18:43 
User avatar

Joined: 2009
Posts: 472
Location: Amsterdam
De beste Miami Vice DVD is de Franse CE van Universal. 2 disks, met op disk 1 de bioscoopversie en op disk 2 de director's cut (incl audio commentaar). Gewoon met Engelse soundtrack en volgens mij zelfs Nederlandse subs.


Top
Offline Profile  
 
 
16 Feb 2010, 18:51 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 3812
Indy Goes Bananas wrote:
Dr. Strangelove wrote:
jim2873 wrote:
Miami Vice nog eens gekeken en had het niet echt verwacht maar heb er deze keer veel meer van genoten dan de eerste keer. Eerst een zesje, nu een acht plus.


Ja, dat is een opmerkelijke: ik begon ook rond een 6.5, maar die scoort elke keer hoger bij mij. Na vier keer kijken zeker boven de 9! LOL
De Director's Cut versie introduceert trouwens subtiele maar waardevolle verbeteringen.


Same here. De openingsscène met de speedboten heeft helemaal het ouderwetse Miami Vice-gevoel, onbegrijpelijk dat die hele titelsequentie voor de Europese markt is geschrapt.


Heb eerst de dir. cut op dvd gezien en nu de theatrical op hd en vind de opening in de club eigenlijk mooier dan die bootjes.


Top
Offline Profile  
 
 
16 Feb 2010, 19:38 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1472
Location: Haarlem
jim2873 wrote:
Heb eerst de dir. cut op dvd gezien en nu de theatrical op hd en vind de opening in de club eigenlijk mooier dan die bootjes.


Ik vond de opening in de club ook heel sterk (maar ik heb ook niets tegen de opening met de blitse bootjes). Sterkste punt van de vele kleine veranderingen in de director's cut is voor mij de toevoeging van In The Air Tonight op de soundtrack in de opbouw naar de laatste shoot-out. Maar de belangrijkste reden om de Amerikaanse BD te kopen was de commentary en andere superieure extra's.

_________________
Blog


Top
Offline Profile  
 
 
18 Feb 2010, 00:55 
User avatar

Joined: 2009
Posts: 103
Ik vond de film in de bioscoop de eerste keer al erg sterk, maar juist die Director's Cut op dvd deed mijn mening omdraaien. Naast dat ik de superbe opening in media res miste, vond ik juist ook die toevoeging van In The Air Tonight tenenkrommend. Niet alleen een lelijke versie van het origineel, maar het haalde voor mij volledig de spanning uit die sequentie. Het zijn juist al die kleine veranderingen die wat mij betreft het ritme uit de film halen
Vreemd genoeg is de Nederlandse huurdvd weer de bioscoopversie, maar de koopdvd de director's cut. Dus heb ik 'm nadat ik van de huurversie weer gelukkig werd maar uit Engeland besteld, toen voor de tweede keer binnen een week herkeken en hier wat gedachten erover op internet gezet.


Top
Offline Profile  
 
 
19 Apr 2010, 14:59 

Joined: 2006
Posts: 617
Collateral
Sfeervolle actiefilm over een taxichaffeur Max (Jamie Foxx) die door huurmoordenaar Vincent (Tom Cruise) op een nacht wordt uitgekozen om hem naar verschillende adressen te rijden. De mooie en haarscherpe beelden van een nachtelijk L.A. zetten gelijk de sfeer neer voor de gehele film, een van de mooiere blu-ray's die ik gezien heb. Hoewel het verhaal in grote lijnen redelijk rechtlijnig is, is de film een duel tussen de gevoelloze hitman Tom Cruise en de taxichaffeur Jamie Foxx die als een psycholoog zijn passagier analyseert. Samen met de constant aanwezige stroom van de nachtelijke beelden speelt Mann op een mooie manier met het gevoel van plaats en tijd.

****


Top
Offline Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2011 phpBB Group
Theme created by CC Baxter