Logo

It is currently 26 May 2017, 05:31

Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Stanley Kubrick
30 Jun 2006, 11:57 

Image
Stanley Kubrick (1928-99, VS)

Kubricks eerste korte film, Day of the Fight (1951), is hier te downloaden.

Offline Profile  

03 Aug 2007, 11:28 

Schandalig weinig posts voor een Kubrick thread! Dan maar wat goed nieuws:

[quote="Warner Home Video"]Burbank, Calif. August 6, 2007 – On October 23, Warner Home Video will launch the first in their new series featuring influential films from some of history’s greatest directors. Warner Home Video Director’s Series: Stanley Kubrick is a new six-film, 10-disc widescreen and newly-remastered collection that includes Special Editions of 2001: A Space Odyssey, A Clockwork Orange, Eyes Wide Shut, The Shining and Full Metal Jacket Deluxe Edition, along with the full-length documentary, A Life in Pictures.

2001: A Space Odyssey has been newly remastered; A Clockwork Orange, Eyes Wide Shut, The Shining and Full Metal Jacket, also remastered, debut in their original widescreen theatrical aspect ratios. All releases have been created in collaboration with, and approved by, the estate of Stanley Kubrick. The collection sells for $79.92 SRP on DVD. Single discs will be available at various prices (see below for details). The films are also available on HD and BD as singles ($28.99 SRP).

The films in the Warner Home Video Director’s Series: Stanley Kubrick also represented landmarks for such stars as Tom Cruise, Nicole Kidman, Jack Nicholson, Malcolm McDowell, Vincent D’Onofrio, Matthew Modine and others. Enhanced with hours of insightful and in-depth special features these Special Editions include commentaries, documentaries, rare interviews with Stanley Kubrick and special new featurettes that offer a rare look into the mind of the master filmmaker. The 10 Disc set also includes the bonus documentary A Life in Pictures, narrated by Tom Cruise, which details Kubrick’s early life, at work and at home, with candid commentary from collaborators, colleagues and family.

The Eyes Wide Shut Special Edition includes both the Rated and Unrated versions, along with the all-new featurette “Lost Kubrick: The Films That Never Were.â€

Offline Profile  

14 Jan 2008, 16:52 

Barry Lyndon (1975)

Hier kan ik kort en krachtig over zijn Kubricks ondergewaardeerde Barry Lyndon verdient alle lof die hij maar kan krijgen. Is het niet de kostuums, de prachtige geschoten landschappen dan zijn het wel de acteurs die het samen tot een hoger plan brengen. Nergens saai, traag, vaag, slap of iets in die trend. Nee, in het totale plaatje nergens te vinden. Ook al ben ik geen genieter van kostuumdrama’s maar hier straalt het drama door de subtiele ironie en sarcasme. Neem nou het duel in het laatste uur met zijn stiefzoon dat vol zit met verschillende emoties om vervolgens eigenlijk heel barbaars de film te eindigen. Nee, dit schilderij vol met landschappen ondersteunt met prachtige klassiek muziek mag zich als één van de beste werken van Kubrick behoren. Zekers weten!

Offline Profile  

04 Jan 2009, 21:51 

Barry Lyndon, Stanley Kübrick (1975)
Deze Kübrick had ik nog niet gezien en dat is niet zo vreemd gezien de epische speelduur en de reputatie van deze film als een van de mindere uit zijn oeuvre. De speelduur bleek geen probleem te zijn, maar ik kan me er wel in vinden dat dit een mindere film is. Het ontbreken van emotie, een veelgehoord maar daarom niet minder terecht kritiekpunt op de films van Kübrick, manifesteert zich in deze film behoorlijk. Ongetwijfeld is dit voor een deel zo bedoeld, gezien de valse beleefheid in hogere krijgen ten tijde van het einde van de 18e eeuw, maar het bemoeilijkt het betrokken raken bij deze film. Toch heb ik zeer genoten van de film dankzij de werkelijk prachtige cinematografie. Sommige landschapshots komen bewust statisch een aantal seconden in beeld om te benadrukken hoezeer ze op schilderijen lijken. Zoals we van Kübrick mogen verwachten is de film qua aankleding weer niets minder dan perfect, je waant je direct in die periode. Het acteerwerk is heel behoorlijk, maar wordt pas interessant tijdens de schaarse emotionele uitspattingen van de personages. Hoogtepunt voor mij was het duel vlak voor het einde dan in alle rust in beeld wordt gebracht, maar op meer dan één manier de climax van de film vormt. Wederom zonder meer een unieke film. 8,0

Offline Profile  

05 Jan 2009, 13:43 

Heeft Barry Lyndon echt die mindere reputatie? Ik dacht dat hij regelmatig bij de beste van Kubrick's films genoemd wordt. Het is in ieder geval één van mijn favoriete en één die ik eigenlijk ieder jaar wel een keer kijk, prachtige film.

Offline Profile  

10 Jan 2009, 15:23 

wiljan wrote:
Heeft Barry Lyndon echt die mindere reputatie? Ik dacht dat hij regelmatig bij de beste van Kubrick's films genoemd wordt. Het is in ieder geval één van mijn favoriete en één die ik eigenlijk ieder jaar wel een keer kijk, prachtige film.

Dat was mijn indruk, maar ik had hier laatst ook al een discussie over met Maikel. De conclusie was eigenlijk dat de film misschien niet echt ondergewaardeerd is door de mensen die hem gezien hebben, maar dat deze film relatief minder bekend is.

Offline Profile  

10 Jan 2009, 15:23 

Eyes Wide Shut, Stanley Kubrick (1999)
Kubrick blijft me keer op keer weer verrassen met zijn films die je echt aan het beeld gekluisterd houden. Het kan zijn dat een bepaald aspect van een van zijn films (script, cast etc.) je niet aanstaat, maar dan nog kun je niet om het feit heen dat de films 'objectief' gezien (voor zover dat kan) perfect in elkaar zitten. Cruise mag dan de hoofdrolspeler zijn en hij doet het best aardig, maar Kidman speelt hem van het scherm in een rol die bij vlagen heel erg doet denken aan die van haar in Gus van Sants' To Die For (1995).

Ik kan ook altijd zeer genieten van het camerawerk en dan met name de beroemde tracking shots, waarbij personages gevolgd worden terwijl ze door een gang lopen en een kamer betreden. De muziek is ook altijd bijzonder. Hier weer een combinatie van klassieke muziek en voor de film gecomponeerde stukken. Laatstgenoemde bestaat alleen uit simpele pianoaanslagen maar is uiterst effectief. Door Kubricks zijn uitstekende oog voor detail in alles wat hij doet, hebben zijn films altijd een bijzondere sfeer. In dit geval vond ik de film ook nog eens bijzonder spannend. Ik was erg nieuwsgierig naar het verdere verloop van het verhaal, dat ondanks het trage tempo allesbehalve saai wordt.

Ik heb zelden een film gezien die zo ondergewaardeerd is op IMDB (een 7). Misschien verkeerde verwachtingen? Ik weet zeker dat deze film mij pakweg 5 jaar geleden ook niet goed bevallen was, maar als je vaak en veel films kijkt wordt het des te duidelijk hoezeer Kubrick een genie is. Tenslotte moet ik toch nog even kwijt dat ik het vrij ironisch vind dat Cruise hier in een film over een sekte speelt. 9,0

Last edited by Patrick87 on 10 Jan 2009, 15:57, edited 2 times in total.

Offline Profile  

19 Jan 2009, 21:23 

Patrick van den Hul wrote:
Eyes Wide Shut, Stanley Kubrick (1999)
Kubrick blijft me keer op keer weer verrassen met zijn films die je echt aan het beeld gekluisterd houden. Het kan zijn dat een bepaald aspect van een van zijn films (script, cast etc.) je niet aanstaat, maar dan nog kun je niet om het feit heen dat de films 'objectief' gezien (voor zover dat kan) perfect in elkaar zitten. Cruise mag dan de hoofdrolspeler zijn en hij doet het best aardig, maar Kidman speelt hem van het scherm in een rol die bij vlagen heel erg doet denken aan die van haar in Gus van Sants' To Die For (1995).

Ik kan ook altijd zeer genieten van het camerawerk en dan met name de beroemde tracking shots, waarbij personages gevolgd worden terwijl ze door een gang lopen en een kamer betreden. De muziek is ook altijd bijzonder. Hier weer een combinatie van klassieke muziek en voor de film gecomponeerde stukken. Laatstgenoemde bestaat alleen uit simpele pianoaanslagen maar is uiterst effectief. Door Kubricks zijn uitstekende oog voor detail in alles wat hij doet, hebben zijn films altijd een bijzondere sfeer. In dit geval vond ik de film ook nog eens bijzonder spannend. Ik was erg nieuwsgierig naar het verdere verloop van het verhaal, dat ondanks het trage tempo allesbehalve saai wordt.

Ik heb zelden een film gezien die zo ondergewaardeerd is op IMDB (een 7). Misschien verkeerde verwachtingen? Ik weet zeker dat deze film mij pakweg 5 jaar geleden ook niet goed bevallen was, maar als je vaak en veel films kijkt wordt het des te duidelijk hoezeer Kubrick een genie is. Tenslotte moet ik toch nog even kwijt dat ik het vrij ironisch vind dat Cruise hier in een film over een sekte speelt. 9,0

En wat was Kidman toen nog knap he. Moet je haar nu zien (in bijv. Australia).. Dramatisch gewoon.

Offline Profile  

21 Jan 2009, 20:57 

Roi wrote:

En wat was Kidman toen nog knap he. Moet je haar nu zien (in bijv. Australia).. Dramatisch gewoon.

Dat vind ik eigenlijk wel meevallen, zeker gezien haar leeftijd...
Maar ze is sowieso niet echt mijn type. :P

Offline Profile  

21 Jan 2009, 20:58 

Lolita, Stanley Kubrick (1962)
Deze film van Kubrick had ik nog niet gezien en het is moeilijk om er na een eerste kijkbeurt iets over te schrijven. Hoewel de film start met een prachtig openingsshot van de auto die door de mist rijdt, mistte ik hier grotendeels de visuele genialiteit van Kurbrick. Ook qua verhaal vond ik het niet altijd overtuigend. De opbouw is wat traag en het einde vond ik ook niet geweldig. De film is echter wel een interessante karakterstudie geworden met échte personages en ook de nodige diepgang. Sue Lyon is geknipt voor de rol van Lolita en heeft een geweldige uitstraling. James Mason geeft prima tegenwicht en ook Peter Sellers heeft nog een aardige bijrol. shelley Winters vond ik dan wel weer mateloos irritant, maar ze heeft gelukkig geen hoofdrol. Al met al een nogal atypische Kubrick maar wel weer een bijzondere kijkervaring. 7,5

Offline Profile  

27 Jan 2009, 22:15 

De UK box is binnen met alle special editions. Als completist stoort me het volgende; in Europa is de kortere versie van The Shining uitgebracht en in Amerika de langere versie. Had graag beide cuts verzameld gezien. Heeft iemand beide versies gezien en zo ja....welke versie vind je beter? De kortere versie laat wat meer zaken open en laat het verhaal vlotter lopen terwijl de langere cut wat dieper ingaat op karakterontwikkeling etc. Volgens mij ken ik alleen de korte versie. Echt jammer dat beide versies, zoals bv bij Blade Runner, niet samen zijn gebracht. De box voelt daarom iets minder "compleet". Nog steeds een prachtbox trouwens en nu voor zo'n 22 euro te koop bij Amazon.

Offline Profile  

30 Jan 2009, 18:27 

The Shining - The Kubrickman (1980)

The Shining vond ik op de een af andere manier altijd een iets mindere Kubrick. Echter, nu ik hem weer opnieuw zag (de SE) kan ik niet anders concluderen dan dat het echt een geweldige film is. De overgang van Jack naar waanzinnigmodus vond ik vroeger wat abrupt maar lijkt nu precies goed. De man is vanaf het begin aan al een vrij naar en onhebbelijk persoon die zelfs in de auto op weg naar het hotel een soort van irritatie naar zn gezin uitstraalt. Zn vrouw vind ik ook prima gecast als de zonder ruggegraat zijnde sufkut.

Tja...en dan de regie. Wat me vooral opviel is de altijd zwierende en bewegende camera die de personen op de voet volgen. De dosering is ook zeer goed te noemen. De spanningsopbouw is gewoon helemaal onder controle. Ik heb de kortere Europese versie gezien en die laat vrij veel "open" en dat vind ik wel prettig bij films als deze. Toch benieuwd naar de langere versie die ik nog nooit heb gezien.

De gerestaureerde versie ziet er top uit. Er zijn duidelijk verschillen waar te nemen met mn Nederlandse versie. De bekende "goof" aan het begin als je de schaduw ziet van de helicopter is totaal verdwenen, komt door het iets scherper gesneden beeld...een iets ander aspect ratio. De grootste reden om te dubbeldippen zijn de vele extra's. En die zijn rete-interessant. Het is af en toe wel een oerwoud qua aspect ratio's en verschillende versies. De box zou pas echt compleet zijn als gewoon beide versies aanwezig zouden zijn.

Mn zoveelste Shining-ervaring is tot nu toe de beste gebleken.

9,0

Offline Profile  

31 Jan 2009, 12:52 

Melzz wrote:
The Shining - The Kubrickman (1980)

The Shining vond ik op de een af andere manier altijd een iets mindere Kubrick. Echter, nu ik hem weer opnieuw zag (de SE) kan ik niet anders concluderen dan dat het echt een geweldige film is. De overgang van Jack naar waanzinnigmodus vond ik vroeger wat abrupt maar lijkt nu precies goed. De man is vanaf het begin aan al een vrij naar en onhebbelijk persoon die zelfs in de auto op weg naar het hotel een soort van irritatie naar zn gezin uitstraalt. Zn vrouw vind ik ook prima gecast als de zonder ruggegraat zijnde sufkut.

Tja...en dan de regie. Wat me vooral opviel is de altijd zwierende en bewegende camera die de personen op de voet volgen. De dosering is ook zeer goed te noemen. De spanningsopbouw is gewoon helemaal onder controle. Ik heb de kortere Europese versie gezien en die laat vrij veel "open" en dat vind ik wel prettig bij films als deze. Toch benieuwd naar de langere versie die ik nog nooit heb gezien.

De gerestaureerde versie ziet er top uit. Er zijn duidelijk verschillen waar te nemen met mn Nederlandse versie. De bekende "goof" aan het begin als je de schaduw ziet van de helicopter is totaal verdwenen, komt door het iets scherper gesneden beeld...een iets ander aspect ratio. De grootste reden om te dubbeldippen zijn de vele extra's. En die zijn rete-interessant. Het is af en toe wel een oerwoud qua aspect ratio's en verschillende versies. De box zou pas echt compleet zijn als gewoon beide versies aanwezig zouden zijn.

Mn zoveelste Shining-ervaring is tot nu toe de beste gebleken.

9,0

Persoonlijk vond ik de langere versie nog beter. Briljante film.

Offline Profile  

27 Mar 2009, 18:40 

Full Metal Jacket - Stanley Kubrick - 1987

Een films die gaat over de dualiteit van de mens en dat wordt zoveel visueel als psychologisch mooi weergegeven. De eerste helft tijdens de training draait alles om structuur en orde terwijl daar in de echte oorlog niet veel meer van overblijft. De eerste helft toont Kubrick alles met een symmetrische precisie terwijl in het oorlogsgebied een wat meer docu-achtige camerastijl wordt gehanteerd. Lee Ermey steelt de show tijdens de eerste helft, wat een plezier om die man aan het werk te zien. Sterke film maar toch vind ik het persoonlijk een wat mindere Kubrick. Dat is nogal relatief want ook deze film waardeer ik met een 8.

Offline Profile  

08 Apr 2009, 13:49 

Eyes Wide Shut - Kubrick - 1999

Absoluut meesterwerk waar vreselijk veel uit te halen valt. Een film die eindeloos geanalyseerd kan worden. Een prachtig voorbeeld is te zien in deze analyse op youtube:

Part one:

Part two:

Part three:

Wellicht de beste film van Kubrick.

9,6

Offline Profile  

24 Apr 2009, 14:25 

The Shining

Na een jaar of 10 nog eens gezien, deze keer de langere versie (4:3). Niet direct heel veel verschil gemerkt in opbouw met de korte versie, maar het was wel al lang geleden dat ik die zag natuurlijk.
Had toch wat problemen met het personage van Jack nu, hij doet precies al wat te raar van in het begin, had hem liever zich wat langer normaal zien gedragen. Mss ook iets teveel gebruik van de soundtrack op bepaalde momenten, hoe geweldig die ook is. Zeker niet mijn favoriete Kubrick, maar nog altijd een zeer sterke film.

Offline Profile  

09 May 2009, 11:58 

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)

Stond al jaren op de plank en nu eindelijk eens gekeken. Weet ook niet waarom ik er zo lang mee heb gewacht, dat heb ik wel vaker met die oude klassiekers. Singin In The Rain ligt bijvoorbeeld ook al jaren op me te wachten. Vond Dr. Strangelove in ieder geval helemaal geweldig! De koude oorlog wordt echt op meesterlijke wijze op de hak genomen. Vooral George C. Scott is briljant bezig maar ook de rest van de cast is subliem. Gaat zeker vaker bekeken worden en dan krijgt hij waarschijnlijk gewoon een tien.

9/10

Offline Profile  

09 May 2009, 15:02 

Bij mij staan sommige films ook al jaren op de plank en heb onlangs besloten om alles te gaan kijken voordat ik weer koop.
Toevallig behoorden ook net die twee films ertoe, kan het je alleen maar aanraden. Singin' in the Rain is echt geweldig!

Offline Profile  

12 Aug 2009, 13:10 

Eyes Wide Shut
Een man (Tom Cruise) bezoekt een vreemd seksfestijn, terwijl zijn vrouw (Nicole Kidman) haar eigen fantasieën er op na houdt.
Dit is zo'n film waar ik gedurende de volle 150 minuten van begin tot eind met grote belangstelling naar heb zitten kijken. Hoewel de thematiek me niet aanspreekt, is Stanley Kubrick er in geslaagd mijn aandacht continu vast te houden. Ik kan moeilijk zeggen hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen. Er hangt gewoon zo'n mysterieuze sfeer die wordt gecreëerd door de camerabewegingen en de pianosoundtrack. Het is zo ontzettend bizar, maar tevens verschrikkelijk boeiend. Het spel van Cruise en Kidman is subliem! Er is geen speld tussen te krijgen. Ook de andere personages zijn uitstekend.
Stanley Kubrick levert een buitengewoon intrigerende film af. Zijn beste, misschien?

9/10

Offline Profile  

14 Aug 2009, 01:00 

2001: A Space Odyssey
Een omschrijving van deze film geven is lastig. Laten we zeggen dat het zich in de ruimte afspeelt, maar met die grove omschrijving moet je het doen. Ingaan op details roept de verleiding op de ontelbare aspecten van Kubrick's klassieker op te noemen. En dat geeft aan dat deze film ontzettend breed is.
De film leunt enorm op sfeer. Dit wordt gecreëerd door de lange visueel indrukwekkende beelden. En soms is dat best taai. De film bevat een groot aantal memorabele scènes. De bewegende ruimtevaartuigen op klassieke muziek en de interactie tussen de menselijke astronauten en de machinale HAL. Het einde was een visueel spektakel en voor zoveel interpretaties vatbaar. Het zal zo'n film zijn waarbij je na vele kijkbeurten alsnog dingen ontdekt.
2001: A Space Odyssey is zijn tijd ver vooruit. Voor sommige een lange zit, voor anderen een intelligent visueel meesterwerk.

8/10

Offline Profile  

14 Aug 2009, 20:54 

Killer's Kiss
Een uitgerangeerde bokser wil er vandoor gaan met zijn geliefde, maar haar baas laat dat niet toe.
Stanley Kubrick maakte deze film toen hij 27 was. Hoewel er duidelijk sprake is van talent bij deze aanstormende grootmeester, kon deze film me niet echt boeien. Er zitten een stel fraaie shots en verhaallijnen in en de film is met zijn relatief korte duur van net een uur prima uit te zitten. Weliswaar maakte de film niet zo'n hele grote indruk op me; toch is het interessant om Kubrick in zijn jonge jaren te zien.

6/10

Offline Profile  

28 Sep 2009, 16:58 

Lolita
Een oudere man valt op de dochter van zijn huisbazin. Uiteindelijk komen hij en Lolita bij elkaar, maar de zijn fascinatie voor het jonge meisje verandert in achterdocht en jaloezie.
Stanley Kubrick heeft hier een meesterwerk afgeleverd. De thematiek trekt mij weinig, maar het is allemaal zo briljant uitgewerkt dat ik weinig slechts over deze alweer uit 1962 daterende film kan zeggen. Het spel van de acteurs is uitstekend. Met name James Mason die als professor Humbert een zeer ongezonde obsessie koestert voor de puber. Voor die tijd enorm controversieel en nu houdt de film er zeker nog dergelijke trekken van over.
Kubrick weet op perfecte wijze humor en drama met elkaar te vermengen. Chapeau!

9/10

Offline Profile  

04 Mar 2010, 09:45 

Dr Strangelove - Kubrick - 1964

Soms duurt het maar voordat je een bepaalde klassieker gaat zien. Dr Strangelove trok me nooit zo aan en dat bleek helaas gegrond. Ik snap de satire maar ik vond het gewoon nergens grappig. Ik zat er eigenlijk met een stalen smoelwerk bij te kijken. Ik vond Dr Strangelove zelf, die trouwens maar bijzonder weinig screentime krijgt toebedeeld, eigenlijk erg flauw met zn Hitlertic. Beetje goedkoper humor zelfs. Vond de hele film erg flauw eigenlijk. Ben een groot liefhebber van de films van Kubrick maar met deze film heb ik niets. Vond hem zelfs saai. In 1964 wellicht gedurft maar dan nog.....er zijn volgens mij wel betere satires gemaakt. Niet mijn film helaas.

5,8

Offline Profile  

04 Mar 2010, 10:22 

Shame on you, Melzz :wink:

Offline Profile  

04 Mar 2010, 10:29 

Je had beter DON opgezet :D

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next