Logo

It is currently 22 Nov 2017, 15:06



Post new topic Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 
16 Sep 2008, 09:10 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 5552
maikel_1981 wrote:
maar ik vraag me af of De Palma echt niet meer pretendeert te zijn - ik weet niet of hij echt blij zal zijn als jij hem louter trash noemt. En daarin schuilt voor mij het probleem: voor een film die louter trash zou zijn is bijvoorbeeld die ellenlange scene in dat museum wel akelig lang en pretentieus.


Met 'trash' ga ik inderdaad wel te ver, had dan eerder Body Double in gedachten - m'n favoriet van z'n onofficieel jaren tachtig trilogietje, al is de overgrote meerderheid het daar absoluut niet mee eens.

_________________
S.O.S. plaatsgebrek - reisblog - offscreen film festival


Top
Offline Profile  
 
 
16 Sep 2008, 10:26 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1472
Location: Haarlem
tolpol wrote:
Met 'trash' ga ik inderdaad wel te ver, had dan eerder Body Double in gedachten - m'n favoriet van z'n onofficieel jaren tachtig trilogietje, al is de overgrote meerderheid het daar absoluut niet mee eens.


Body Double is ook een van mijn absolute De Palma-favorieten: ik zag hem voor het eerst toen ik een jaar of 14 was, en het feit dat de laatste vijf minuten niet bleken te zijn opgenomen droeg vrijwel zeker bij aan mijn fascinatie voor de film.

Mijn persoonlijke top 5:

1. Blow Out
2. Carrie
3. Body Double
4. Carlito's Way
5. Sisters

_________________
Blog


Top
Offline Profile  
 
 
22 Sep 2009, 11:58 
User avatar

Joined: 2009
Posts: 472
Location: Amsterdam
Blow Out (1981)

Blowup meets The Conversation met een Hitchcock sausje. Origineel is De Palma niet, maar hij kan af en toe best leuke films maken.

John Travolta laat zien dat 'ie meer kan dan alleen dansen, en speelt een geluidsman die bij toeval een dodelijk auto ongeluk op band opneemt. In de auto blijken een populaire gouverneur en escortgirl (Nancy Allen) te zitten en voor de geluidsman het weet is hij betrokken bij een samenzwering. Altijd leuk, die conspiracy films.

Na een prima eerste deel van de film (Travolta reconstrueert het ongeluk) zakt het script een beetje in met als hoogte/dieptepunt het kitscherige einde inclusief vuurwerk. Nancy Allen werkt, zoals wel vaker bij mij, alleen maar op m'n zenuwen met haar onnatuurlijke acteren. Visueel ziet het er allemaal uitstekend uit, al komen sommige camerashots wat gimmicky over (o.a. het 360 graden shot).

Al met al een aardige film, die met een strakker script nog een stuk beter had kunnen zijn.

7/10


Top
Offline Profile  
 
 
22 Sep 2009, 13:21 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 233
Phantom of the Paradise (1974) en Obsession (1976) vind ik beide erg goede films, die niet al te vaak genoemd worden.

Amuseerde me zelfs prima met : Mission to Mars (2000) en Femme Fatale (2002)

Zijn laatste 2: The Black Dahlia (2006) en Redacted (2007) vind ik beide niks.


Top
Offline Profile  
 
 
22 Sep 2009, 13:30 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 5552
Obsession kon me niet bekoren - normaal stoort het me niet bij De Palma, maar hier vond ik z'n Hitchcock-pikkerij echt maar niets. Kan niet meer precies zeggen waarom, is al een tijd geleden. Misschien omdat hij zo weinig wist toe te voegen aan Vertigo en de stijl me niet lag. Maar weet het niet meer zo goed.

Phantom of the Paradise heb ik onlangs pas voor 't eerst gezien en die vond ik uitstekend - zeker één van z'n beste films.

_________________
S.O.S. plaatsgebrek - reisblog - offscreen film festival


Top
Offline Profile  
 
 
22 Nov 2009, 13:14 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1472
Location: Haarlem
Eindelijk The Phantom of the Paradise gezien, en na alle lovende berichten hier viel hij me eerlijk gezegd wat tegen. De zotte, over-the-top instelling kon ik zeker waarderen, maar ik vond hem vaak erg traag, en Gerrit Graham als Bowie-kloon Beef vond ik flink irritant. Ik zal het niet direct opgeven en het op een ander moment nogmaals proberen, want apart is het zeker. Maar voor nu slechts een 7/10.

_________________
Blog


Top
Offline Profile  
 
 
26 Feb 2010, 09:30 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Femme fatale (2002), 4/10

Zeker een aantal indrukwekkende scènes en hoeveel films zijn er die het wagen om de eerste 20 minuten puur visueel het plot neer te zetten met amper een woord of dialoog van betekenis. Jammer alleen dat er geen enkel verhaal te vertellen valt. Diepte- (of hoogtepunt) is als volledig uit het niets 'Black Tie' in een verlaten veld in Frankrijk wordt afgezet. Geen enkele logica of reden waarom hij daar zou moeten zijn, behalve dat De Palma even North By Northwest wil citeren.

Ben toch wel behoorlijk verknocht aan De Palma's films uit de jaren '70 en '80, die ik ondanks (of dankzij) hun typerende Hitchcock-citeerdrift op hun eigen vreemde manier weer een bepaalde historische dynamiek hebben gekregen, en waar ik erg van kan genieten. Maar ondanks alle stilistische en visuele krachtpatserij liet De Palma's citeerdrift (om maar te zwijgen van het stupide verhaal) me in Femme fatale volledig koud.

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
13 Apr 2011, 15:31 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 2983
Location: Amsterdam
De avondjes van Koolhoven zijn verplaatst van de Overtoom naar de Balie. morgen een eerste avond met ftwee films (Blow Out en Body Double) van Brian de Palma. Ik ga wel effe heen. Ditmaal geen dvd's maar originele 35mm prints.

http://www.debalie.nl/artikel.jsp?articleid=370832


Top
Offline Profile  
 
 
15 Apr 2011, 10:44 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 2983
Location: Amsterdam
De Balie heeft duidelijk een geheel andere sfeer dan op de Overtoom. Ander publiek (wat ouder) en een mindere huiskamersfeer. Wat minder jolig ook. Voordeel zijn de 35mm prints wat toch een geheel eigen sfeer teweegbrengt.

Dan de films....ik had beide films nog niet gezien. Martin Koolhoven is duidelijk zeer enthousiast over de films en De Palma en wuift de Hitchcock-rip-off kritiek een beetje weg. Persoonlijk zag ik zelf bar weinig terug van zijn lofzang.

Blow Out was zeker de betere van de twee films maar toch....ik vond het een goedkope copie van zowel Blow Up (Blow Out is veel beter dan Blow Up...aldus Koolhoven) en The Conversation. Nancy Allen vond ik een verschrikking om naar te kijken, gevalletje miscasting eerste klas. De opzet is leuk maar de spanning bleef toch veelal achterwege. Veel geouwehoer wat me een beetje begon te vervelen. Er zitten leuke stukjes in maar als geheel net een voldoende. Ook de camerastrucjes en bepaalde shots voelden een beetje aan als lege hulsels. Mooi gedaan...maar had het een doel? Ook het einde schreeuwde naar mij "Kitsch"!! Koolhoven noemde het zwarte einde erg dapper. Ook vond hij het einde emotioneel. Mwow....het liet mij dus volledig koud.

Body Double was de tweede film van de avond en God....wat een drama. De jaren 80 sfeer keerde zich echt tegen de film en het zelfbewuste camp-sfeertje deed het niet voor mij. Wederom werd Hitchcock gretig geciteerd. Argento doet dat ook maar weet er wel wat interessants mee te doen ipv een 1 op 1 copy te maken van bepaalde plotelementen en shots. Een film met een knipoog dus maar het idiote einde vergalde de toch al zwakke film voor mij volledig. Veel scenes die echt als opvulling aanvoelden (hoe vaak kun je een scene laten zien van een man die door een verrekijker kijkt??). Koolhoven vertelde enthousiast over de hilarische drilboorscene. Vol verwachting zat ik daar op te wachten en dat was een aardige scene en meteen het hoogtepunt van de film. Maar om daar nu zo de loftrompet over af te steken....

Ik ben bang dat ik het nu echt zeker weet, een De Palma liefhebber zal ik nooit worden. Misschien is het vreselijke en overschatte Scarface wel het grootste argument.

Blow Out: 6
Body Double: 3,5


Top
Offline Profile  
 
 
15 Apr 2011, 10:52 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 5552
Blijf het raar vinden dat z'n films nog steeds zo'n uiteenlopende reacties kunnen oproepen. De Palma-bashing is zó eighties, man :wink:

Moet ze dringend nog 'ns opnieuw zien. Was er vroeger alleszins dol op.

_________________
S.O.S. plaatsgebrek - reisblog - offscreen film festival


Top
Offline Profile  
 
 
15 Apr 2011, 11:07 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 582
Melzz wrote:
Misschien is het vreselijke en overschatte Scarface wel het grootste argument.


Overschat? Door een jeugdig DVD.nl/Moviemeter-achtig publiek... absoluut.

Maar vreselijk... echt?

_________________
Reisverhalen en -fotografie site


Top
Offline Profile  
 
 
15 Apr 2011, 11:14 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 2983
Location: Amsterdam
Jelger wrote:
Melzz wrote:
Misschien is het vreselijke en overschatte Scarface wel het grootste argument.


Overschat? Door een jeugdig DVD.nl/Moviemeter-achtig publiek... absoluut.

Maar vreselijk... echt?


Yep...kan er niet naar kijken. Een schreeuwerige film waarin Pacino een nieuwe definitie geeft aan het begrip "over-acting". De look, de sfeer, de regie, het acteren.....krijg er echt uitslag van.


Top
Offline Profile  
 
 
15 Apr 2011, 16:24 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Dressed to Kill en Blow Out ben ik dol op. Al is Nancy Allen verschrikkelijk en het einde van Blow Out 'emotioneel'? Nee, dat heb ik nooit zo ervaren. Ik kijk De Palma meer op Argento's level. Leeg, maar gewoon grandioze cinema.

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
15 Apr 2011, 17:36 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 310
Location: Rotterdam
Camera Obscura wrote:
Dressed to Kill en Blow Out ben ik dol op. Al is Nancy Allen verschrikkelijk en het einde van Blow Out 'emotioneel'? Nee, dat heb ik nooit zo ervaren. Ik kijk De Palma meer op Argento's level. Leeg, maar gewoon grandioze cinema.


Mee eens. Duidelijk style over substance, maar het kijkt zo lekker weg. En de kritiek op Scarface heb ik eigenlijk nooit zo begrepen. Tuurljk is het schreeuwerig en over the top, maar volgens mij is dat ook precies de bedoeling. Ik kan in ieder geval geen genoeg kregen van dat soort onzin.


Top
Offline Profile  
 
 
15 Apr 2011, 19:21 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1472
Location: Haarlem
Blow Out vind ik echt een meesterwerk: elke keer dat ik die film zie, groeit m'n bewondering nog verder. Verreweg de beste rol die John Travolta ooit heeft gespeeld, en wederom fantastische filmmuziek van Pino Donaggio. Het is een film die ik vroeger steevast onderschatte, en nog eens opnieuw ben gaan kijken sinds Tarantino van de daken begon te schreeuwen dat het zijn favoriete film aller tijden was. Heel jammer dat ik er niet bij kon zijn voor de vertoning op 35mm, maar ik verheug me des te meer op de Criterion blu-ray, die inmiddels al onderweg is.
Body Double zit wat minder strak in elkaar, maar ik kan er nog erg van genieten. Als tiener was ik bijzonder gefascineerd door die film, mede vanwege het hallucinerende karakter die hij heeft. Sommige scènes vind ik nog steeds meesterlijke cinema, zoals die hele 'Relax'-sequentie, en Melanie Griffith speelt een prachtige rol. Maar hij is duidelijk ook te lang, en de plot zit volgens mij ook vol met gaten.
Als ik cijfers moest uitdelen, gaf ik respectievelijk een 10 en een 7.

_________________
Blog


Top
Offline Profile  
 
 
17 Apr 2011, 11:30 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 2983
Location: Amsterdam
Murder a la Mod - Brian de Palma - 1968

Het debuut van De Palma is uitgegeven via SWV (en nu ook in HD te bewonderen op de Criterion Blu Ray van Blow Out) is een aardige curio. Veel experimenteerdrift maar helaas valt het slapstick-element een tikkeltje uit de toon. Best origineel maar heeft het toch net niet om echt memorabel te worden.

5,8


Top
Offline Profile  
 
 
18 Apr 2011, 00:14 
User avatar

Joined: 2009
Posts: 103
Dr. Strangelove wrote:
Blow Out vind ik echt een meesterwerk.
Dit. En ik ben het ook eens met Koolhoven dat Blow Out beter is dan Blow Up. Erg jammer dat ik op het laatste moment niet bleek te kunnen, anders was ik er zeker bij geweest donderdag.


Top
Offline Profile  
 
 
05 May 2011, 22:30 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 233
Zojuist ook Blow Out herbekeken, de Criterion BD geprojecteerd op mijn 2 meter scherm en WoW, wat is het eigenlijk een stijlvolle film. Nooit een van mijn favorieten geweest van de Palma, maar vond 'm nu goed en zeer genietbaar. Lekker donker ook.
Ik begrijp wel wat Melzz zegt over de kitscherigheid, want dat zit in bijna al zijn films wel. Maar ze zijn zo leuk. En je moet ze natuurlijk niet al te serieus nemen. Ik vind de verwijzingen naar alle voorbeeldfilms altijd om te gniffelen. Veel Hitchcock en in Blow Out natuurlijk ook Blow Up en het in '81 populaire slasher genre wordt er bij gesleept/op de hak genomen.
Erg blij mee. Ik waardeer 'm een 8.5 (ondanks John Lithgow, die altijd wel erg cheesy is naar mijn smaak)


Top
Offline Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2011 phpBB Group
Theme created by CC Baxter