Logo

It is currently 28 May 2017, 01:03

Post new topic Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Brian de Palma
24 Mar 2006, 01:58 

ImageBrian de Palma (1940 - ....)

-----------------------------------

Maar even een hoekje maken voor Brian de Palma, een van mijn favoriete filmmakers. Blue Dahlia komt binnenkort uit, maar hij is natuurlijk (en vooral) ook de maker van visuele meesterwerkjes als Carrie, Dressed to Kill en Blow Out.

Offline Profile  

24 Mar 2006, 10:15 

Brian de Palma, een moeilijk geval. Vind zijn films nooit echt slecht maar kan ook niet zeggen dat ik er warm voor loop. Op een paar uitzonderingen na. Scarface blijf ik bijvoorbeeld een erg vermakelijke film vinden maar mijn favoriet is eigenlijk 1 van zijn minder bekende: Phantom of the Paradise uit 1974, een heerlijk dwaze horror/comedy/musical.

Image

Offline Profile  

24 Mar 2006, 11:42 

Ik hou heel veel van De Palma's werk rond 1980 - Blow Out, Dressed to Kill en Body Double zijn een soort van Amerikaanse giallo's - Scarface vind ik een fantastische bigger-than-life film die ook veel aan Pacino te danken heeft en Carrie is een meesterwerk. Na die periode heeft hij veel gemaakt wat me minder zegt - was wel aangenaam verrast door Femme Fatale, wat ik een ondergewaardeerde en sterke comeback vind.

Offline Profile  

Re: Brian de Palma
24 Mar 2006, 12:12 

schlock wrote:
Blue Dahlia komt binnenkort uit [...]

't Is een zwarte: The Black Dahlia

Offline Profile  

24 Mar 2006, 17:49 

tolpol wrote:
Ik hou heel veel van De Palma's werk rond 1980 - Blow Out, Dressed to Kill en Body Double zijn een soort van Amerikaanse giallo's - Scarface vind ik een fantastische bigger-than-life film die ook veel aan Pacino te danken heeft en Carrie is een meesterwerk. Na die periode heeft hij veel gemaakt wat me minder zegt - was wel aangenaam verrast door Femme Fatale, wat ik een ondergewaardeerde en sterke comeback vind.

Ik ben het helemaal met je eens, ook Sisters is geweldig (en Phantom).
Femme Fatale werd aanvankelijk behoorlijk met de grond gelijk gemaakt, dus het is fijn te zien dat de film steeds meer een kritische reputatie begint op te bouwen. Volgepropt met stijl en vorm-experimenten is het een film waar bij herhaalde kijkbeurten telkens weer nieuwe dingen in valt te ontdekken. En dat begin is ouderwets geweldig.

Offline Profile  

Re: Brian de Palma
24 Mar 2006, 17:50 

wmvankoppen wrote:
schlock wrote:
Blue Dahlia komt binnenkort uit [...]

't Is een zwarte: The Black Dahlia

Verdorie!

Offline Profile  

17 Oct 2006, 12:02 

The Black Dahlia **

Heb ik gisteren gezien, begint echt goed, zeer sfeervol beelt van 1945. goede film noir narating stijl. Maar gaat echt verkeerd halfweg de film. Zeer ongeloofwaardige plottwists, zelf zodanig over de top dat ze grappig worden. Meerdere scenes die niets toevoegen aan de film. Veel tijdgebonden fouten ook, alsof de palma er zelf niet eens op gelet heeft. En minimum 1 persoon totall miscast.

Moest de stijl niet zo intressant zijn was ik halfweg de film waarschijnlijk weggelopen. LA Confidential gone bad!

Offline Profile  

16 Nov 2006, 22:58 

The Black Dahlia

Na Femme Fatale uit 2002 is Brian De Palma wederom terug met een film die het genre (stroming, periode) film noir een eer wil bewijzen. Voor de liefhebber (waar ik mezelf voor het gemak even onder reken) is het een feest van herkenning. Bekende en minder bekende film noirthema’s komen naar voren in dit moordmysterie. Het begint al met politieman Josh Hartnett die het in de boksring moet opnemen tegen een bekende detective. Ik moest gelijk denken aan een klassieke boksfilm als The Set-Up van Robert Wise. De cinematografie doet er dan ook alles aan om die jaren ’40-stijl vast te leggen en slaagt daar prima in. Daarnaast houdt dat in dat er grotendeels in een studio gefilmd moest worden om die vintagesfeer (zie ook het film.blogo-logo) te behouden. En dat geeft De Palma de vrijheid te werken met leuke tracking shots, daarbij kan hij ook op een treffende manier lichtinval vervormen.

Ja, het ziet er allemaal prima uit, maar je raadt het al: Het verhalende materiaal is te slap om ook maar iets van betekenis te creëren. Zo zie je Hartnett bijvoorbeeld “verliefdâ€

Offline Profile  

17 Nov 2006, 13:35 

Ik denk dat ik deze De Palma maar oversla. Op het Blackboard (waar toch de echte noir liefhebbers zitten) was men ook al zeer teleurgesteld.

Ik heb hogere verwachtingen van Steven Soderbergh's The Good German: http://thegoodgerman.warnerbros.com/

Offline Profile  

17 Nov 2006, 17:39 

hitch_fan wrote:
Ik denk dat ik deze De Palma maar oversla. Op het Blackboard (waar toch de echte noir liefhebbers zitten) was men ook al zeer teleurgesteld.

Ik heb hogere verwachtingen van Steven Soderbergh's The Good German: http://thegoodgerman.warnerbros.com/

Voor mij was het gegeven "film noir" bij Dahlia al genoeg reden om naar de film toe te gaan, alhoewel ik er vele slechte verhalen over gehoord had.

Wat betreft Soderbergh moet ik The Limey nog zien, maar die film wordt over het algemeen wel goed ontvangen en dat was toch min of meer een remake van het mooie Point Blank. Dus ik denk/hoop dat het wel goed zit met The Good German :) .

Offline Profile  

15 Dec 2006, 11:59 

The Good German wordt voor het moment grotendeels afgebroken. Sodenbergh zijn films zijn tegenwoordig niet meer dan flashy editing vind ik.

Offline Profile  

19 Jan 2007, 23:47 

Heb de film ook zojuist gezien. Heb weinig toe tevoegen aan wat hier is geschreven. Het begint goed, gaat halverwege helemaal de mist in, belachelijke plottwist en aan het einde vraag je je af wat het begin (en meerdere scenes) met de rest van de film te doen heeft. Heel jammer dat het zo teleurstellend is. :(

Offline Profile  

07 May 2007, 13:40 

schlock wrote:
Ik ben het helemaal met je eens, ook Sisters is geweldig (en Phantom).

Is er eindelijk van gekomen - heb erg genoten van Sisters. De eeuwig opduikende kritiek van Hitchcock-pikkerij kan me echt wel gestolen worden - tenslotte gaat het hier om liefde voor diens stijl. Interessant gebruik van splitscreen, waarmee De Palma in andere films wel 'ns over de schreef weet te gaan - in Carrie's finale bijvoorbeeld.

Offline Profile  

17 Jun 2007, 23:55 

Ben helemaal gek van zijn mystery films; Dressed to Kill, Body Double en in het bijzonder Blow Out. Ook Carrie, Scarface, Carlito's Way, Sisters, Obsession, The Phantom of the Paradise konden me bekoren. Zijn laatste vijf films vond ik allemaal aardig, maar kwamen nergens meer boven de middelmaat uit.

Offline Profile  

29 Oct 2007, 17:21 

De goede films van De Palma zijn vaak behoorlijk onderschat, zoals de zenuwslopende thriller Raising Cain. Natuurlijk zijn goede films altijd onderschat, maar toch...

Offline Profile  

12 Jun 2008, 13:01 

Bij De Filmfreak komt De Palma's debuutfilm Murder à la Mod uit - iemand die gezien ?

Image

Murder a la Mod (Brian de Palma)

Label: American Grindhouse / Artnr.: AG011 / Winkelprijs: 9,95 euro

Brian de Palma’s verloren gewaande debuutfilm!

Karen is dolverliefd op fotograag Christopher, die stiekem bezig is met naaktfilmpjes om (zogenaamd) de scheiding van zijn vrouw te kunnen bekostigen. Om hem te steunen steelt Karen geld, maar voordat ze het Christopher kan overhandigen, wordt ze met een ijspriem aangevallen door diens kruiperige assistent Otto.

Reeds in zijn eerste lange film laat De Palma zijn handelsmerk zien. Stijlvol camerawerk en slimme, kunstige montage in combinatie met bloederige moorden door een getroubleerde maniak. Dit in een verhaal waarin de geest van zijn held Alfred Hitchcock (Psycho!) nooit ver weg is.

Cast: Andrea Akers, Margo Norton, William Finley, Jared Martin, John Quinn

DVD details: Verenigde Staten, 1967, 80 min., 4:3, Engels 2.0, Nederlands ondertiteld

Extra's: American Grindhouse trailershow, Take lessons in how to photograph naked gals

Offline Profile  

12 Jun 2008, 13:03 

tolpol wrote:
Karen is dolverliefd op fotograag Christopher...

Bijzonder beroep!
'Foto?' 'Ja, graag!' ;)

Offline Profile  

12 Jun 2008, 13:08 

:D

Vraag me af wat zo'n kruiperige assistent van een fotograag dan precies mag doen tijdens de werkuren. Zolang hij 't maar graag doet.

Offline Profile  

18 Jun 2008, 19:20 

Dressed to Kill - Brian de Palma - 1980

Een soort van kruising tussen een giallo en Psycho van Hitchcock, welke wel heel vaak en letterlijk wordt "geciteerd". Een aardige film maar die het net niet heeft. De clue zie je van mijlenver aankomen wat op zich vrij jammer is. Ook het acteerwerk is vaak wat knullig, het hoertje, de rechercheur. Michael Caine speelt wel gewoon goed.....wat ook te verwachten was. Geef mij maar toch een "echte" giallo....die zijn vaak wat bruter. De kills in Dressed to Kill zijn ook wat mak. Ik klink wat negatief maar ik geef hem toch een 6,9. Hij vermaakt maar wat meer originaliteit had de film geen kwaad gekund.

Offline Profile  

13 Sep 2008, 01:39 

Dressed to Kill (Brian De Palma, 1980) ***

Kan spoilers bevatten!!!

Ik ben nooit een fan van De Palma geweest en ik hoopte dat deze film daar verandering in ging brengen, maar helaas. Het is bijna een cliché om De Palma een Hitchcock imitator te noemen, maar middels deze vergelijking kan ik wel het beste uitleggen waarom Hitchcock voor mij een geniaal filmmaker is en De Palma een gemakkelijke imitator.

Het eerste half uur van ‘Dressed to Kill’ is duidelijk een pastiche van twee Hitchcock films, ‘Vertigo’ en ‘Psycho’. De scène waarin Angie Dickinson in het museum die vent oppikt is een vrijwel rechtstreekse kopie van de achtervolging van Stewart op Novak in ‘Vertigo’, maar in Hitchcock heeft die scène betekenis, bij De Palma niet. Allereerst is er in ‘Vertigo’ een goede opbouw naar de scène: je weet wie het personage van Stewart is, je weet wie Novak is en je weet waarom hij haar volgt; je hebt een duidelijk idee van de situatie en daarom is het niet erg om een lange tijd naar een volledig woordenloze sequentie te kijken, terwijl je bij De Palma niet meer dan een schets hebt van de situatie en je feitelijk naar een volstrekt onbekende vrouw zit te kijken die op zoek is naar seks. Maar ook de functie en stijl van de scène in ‘Vertigo’ zijn logisch en in lijn met de rest van de film: het gebruik van filters en het gebrek aan dialoog geeft de sequentie een bijzonder dromerig karakter, wat verklaard kan worden middels het idee dat de hele film ‘Vertigo’ als droom geïnterpreteerd kan worden. Maar ook de lengte is bij Hitchcock volledig gerechtvaardigd: het weerspiegelt het obsessieve karakter van Stewart (wat later in de film een van de belangrijkste thema’s blijkt te zijn) en bovendien blijkt de hele sequentie een bijzonder uitgebreide valstrik te zijn (het thema van de perfecte moord wat Hitchcock zo vaak gebruikt), iets wat later in de film een van de narratieve twisten blijkt te zijn. Om een lang verhaal kort te maken: de lange scène in Hitchcock is thematisch, verhaaltechnisch en vormtechnisch een organisch onderdeel van de gehele film. Bij De Palma ontbreekt dit volledig.

Dan de vergelijking met ‘Psycho’: het mag duidelijk zijn dat de moord van Dickinson in de lift vergelijkbaar is met de moord in de douche op Janet Leigh in ‘Psycho’, want in beide gevallen wordt het personage wat tot dat punt van de film de hoofdpersoon is en waarmee de kijker zich heeft geïdentificeerd, op brute wijze uit de film geschreven. Zoals echter eerder gezegd heeft de kijker geen enkele binding met Dickinson omdat er nauwelijks een opbouw is geweest van haar personage. Het personage van Leigh in ‘Psycho’ echter is zorgvuldig uitgediept en ze is letterlijk constant het onderwerp van de film geweest. Het is exact daarom dat haar plotselinge moord zo’n schok voor de kijker is, omdat het hele object van identificatie in een klap ontnomen wordt en de film als het ware volledig opnieuw begint, met nieuwe hoofdpersonages. Daarnaast (en dit punt is even belangrijk) herhaalt dit patroon zich in ‘Psycho’ nog eens, waarmee de film een net zo schizofreen karakter krijgt als de moordenaar van die film, Norman Bates; de narratieve structuur van ‘Psycho’ houdt dus direct verband met het overkoepelende thema en is er, net als bij ‘Vertigo’ een organisch verband tussen vorm en inhoud. Bij De Palma ontbreekt dit allemaal, hij komt nergens verder dan louter imitatie, zonder dat hij het omzet in een constructief geheel waar de afzonderlijke aspecten van de film samen een organisch geheel vormen. En daarom denk ik niet dat ik De Palma ooit volledig ga omarmen.

Gekeken films

Offline Profile  

15 Sep 2008, 18:34 

Ik reageer nu pas omdat - je geeft het natuurlijk zelf al aan - bij een De Palma en Hitchcock-vergelijking vooral de woorden flogging, dead en horse te binnen schieten.

Maar ik begrijp niet helemaal waarom je de film niet kan waarderen voor wat-ie is - een oprechte liefdesverklaring van De Palma aan z'n voorbeelden, zoals hij in die periode er wel meer maakte. Dat hij ondanks z'n opzichtige gepik niet hetzelfde effect kan bereiken is niet van tel, vind ik - net die ongeremde imitatie maakt het zo leuk. Heb je Body Double ooit gezien? Daarmee neemt De Palma volgens mij alle twijfel weg dat het hem nooit ging om een poging om z'n meesters te evenaren, en z'n trashy grof gemixte citeersoep daarop afrekenen lijkt me dan ook naast de kwestie.

Offline Profile  

15 Sep 2008, 20:56 

tolpol wrote:
Ik reageer nu pas omdat - je geeft het natuurlijk zelf al aan - bij een De Palma en Hitchcock-vergelijking vooral de woorden flogging, dead en horse te binnen schieten.

Maar ik begrijp niet helemaal waarom je de film niet kan waarderen voor wat-ie is - een oprechte liefdesverklaring van De Palma aan z'n voorbeelden, zoals hij in die periode er wel meer maakte. Dat hij ondanks z'n opzichtige gepik niet hetzelfde effect kan bereiken is niet van tel, vind ik - net die ongeremde imitatie maakt het zo leuk. Heb je Body Double ooit gezien? Daarmee neemt De Palma volgens mij alle twijfel weg dat het hem nooit ging om een poging om z'n meesters te evenaren, en z'n trashy grof gemixte citeersoep daarop afrekenen lijkt me dan ook naast de kwestie.

Je begrijpt me niet goed volgens mij: het maakt mij niet zoveel uit dat De Palma Hitchcock imiteert, het gaat mij er om dat waar Hitchcock op een zinvolle manier vorm en inhoud met elkaar verbindt, dit in De Palma achterwege blijft. Het voelt voor mij alsof De Palma gewoon wat favoriete elementen genomen heeft om daar zijn eigen film van te maken - zonder echter die elementen op een constructieve manier in zijn film te verwerken. De Palma komt op mij altijd over als leeg stilisme, virtuositeit om de virtuositeit. Ik heb er op geen enkele wijze problemen mee dat hij Hitchcock citeert, maar hij doet er verder gewoon te weinig mee - daar reken ik hem op af. Het hangt een beetje als los zand aan elkaar.

Gekeken films

Offline Profile  

15 Sep 2008, 21:10 

Ik begrijp je wel, hoor. Ik noem het toch een 'trashy ruw gemixte citeersoep', en zeg je dat - omdat het niet meer pretendeert te zijn - je er ook niet meer in moet zoeken. In die context kan ik persoonlijk die virtuositeit om de virtuositeit best appreciëren. Kan er zeker inkomen dat je teleurgesteld bent als je er diepgang in verwacht, maar daar gaat het bij die films niet om, volgens mij.

Vermits je andere trash wel kan smaken - ook als die verder lege pulp is - lijkt me gewoon dat je 'm te zeer afrekent door je blind te staren op die vergelijking met z'n voorbeelden.

Offline Profile  

15 Sep 2008, 22:43 

tolpol wrote:
Ik begrijp je wel, hoor. Ik noem het toch een 'trashy ruw gemixte citeersoep', en zeg je dat - omdat het niet meer pretendeert te zijn - je er ook niet meer in moet zoeken. In die context kan ik persoonlijk die virtuositeit om de virtuositeit best appreciëren. Kan er zeker inkomen dat je teleurgesteld bent als je er diepgang in verwacht, maar daar gaat het bij die films niet om, volgens mij.

Vermits je andere trash wel kan smaken - ook als die verder lege pulp is - lijkt me gewoon dat je 'm te zeer afrekent door je blind te staren op die vergelijking met z'n voorbeelden.

Met dat laatste heb je vermoedelijk wel gelijk, maar ik vraag me af of De Palma echt niet meer pretendeert te zijn - ik weet niet of hij echt blij zal zijn als jij hem louter trash noemt. En daarin schuilt voor mij het probleem: voor een film die louter trash zou zijn is bijvoorbeeld die ellenlange scene in dat museum wel akelig lang en pretentieus.

Maar het is overigens niet zo dat ik De Palma hierbij voorgoed opgeef hoor - ik ga zeker nog Blow-Out eens proberen en wellicht nog eens wat ander werk, al dan niet bekeken met louter een trash bril.

Gekeken films

Offline Profile  

16 Sep 2008, 08:19 

maikel_1981 wrote:
En daarin schuilt voor mij het probleem: voor een film die louter trash zou zijn is bijvoorbeeld die ellenlange scene in dat museum wel akelig lang en pretentieus.

Dressed to Kill is zeker niet mijn favoriete De Palma-film, maar in mijn ogen is de museum-scène nu juist een van zijn sterkste momenten: een staaltje pure cinema waarin de spanning in een prachtig spel van cameravoering, montage en muziek tergend langzaam wordt opgebouwd. Soms zet ik de dvd op enkel voor dat ene fragment, dat met elke nieuwe kijkbeurt beter lijkt te worden. Leg dit naast de protserige bombast van de holle (en tevens genepte) openingsscène van Snake Eyes (of Femme Fatale) voor een illustratie van de mate waarin De Palma zijn gevoel voor poëzie lijkt te zijn verloren en voor het goedkope spierballenwerk is gegaan.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next