Logo

It is currently 21 Oct 2017, 01:17

Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

24 Nov 2008, 12:16 

The Straight Story - David Lynch (1999)

Tweede "oude mannenfilm" die ik deze week zie. Eerst Umberto D. en nu The Straight Story. Volgens de maatstaven van Lynch een vrij toegankelijke film met een duidelijke vertelstructuur (begin, middenstuk, eind). Richard Farnsworth speelt een werkelijk sublieme rol als Alvin Straight, een koppige oude man die deze koppigheid opzij zet om zn zieke broer te bezoeken. Hij doet echter op een grasmaaier. De film heeft een heerlijk rustig tempo. Richard Farnsworth weet op meerdere momenten oprecht te ontroeren zoals tijdens een scene dat hij een andere oude man vertelt over zn oorlog belevenissen. Hij kan dat echter ook zonder dialoog, als hij bv met zn grasmaaier weet te schuilen voor de regen en gelukzalig een sigaartje opsteekt. Prachtig klein intiem stukje cinema met uitstekende regie, subtiele humor, mooie muziek en uitstekende acteerprestaties.

Offline Profile  

04 Jan 2009, 00:04 

Blue Velvet, David Lynch (1986)
Ik kon mijn ogen bijna niet van het scherm houden door de kracht van de scènes, maar ik heb geen idee wat ik zojuist heb gezien. Waar heb ik het over? Een film van David Lynch natuurlijk. Na het wel erg vreemde Mulholland Drive en het juist weer conventionele The Elephant Man is dit de derde film van deze invloedrijke regisseur die ik zie. Iedereen roemt altijd zijn kwaliteiten als schrijver en cinematograaf, maar naar mijn mening zijn zijn vaardigheden als acteursregisseur misschien wel de succesfactor van zijn films. Hij brengt prima acteurs en actrices op een niveau dat ze in andere films niet kunnen halen. In dit geval een hoofdrolspeler waar ik werkelijk nog nooi van had gehoord en prima bijrollen van onder andere Isabella Rossellini, Dennis Hopper, Laura Dern en Dean Stockwell. Net als bij Mulholland drive zijn er verschillende interpretaties mogelijk over wat er nu precies werkelijkheid is en wat een fantasie of droom. Ondanks de schokkende scènes (zeker voor die tijd), is het toch een film geworden met een normale verhaalstructuur. Dit verhaal is weinig bijzonder, maar het is wederom de sfeer die dit tot een topper maakt die ik op termijn zeker zal herkijken. 8,5

p.s. Moet dit topic niet dringend verplaatst worden naar arthouse? David Lynch is veel dingen, maar niet mainstream.

Offline Profile  

04 Jan 2009, 23:44 

Patrick van den Hul wrote:

p.s. Moet dit topic niet dringend verplaatst worden naar arthouse? David Lynch is veel dingen, maar niet mainstream.

Valt best wat voor te zeggen. Aan de andere kant zijn veel films van Lynch wel fikse producties, meestal door power players als De Laurentiis, Canal Plus gefinancierd (die laatste heeft meer geld dan de meeste Amerikaanse studio's bij elkaar, wat niet alles zegt, maar toch) en vervolgens gedistribueerd door de grote studio's. De meeste films van David Lynch zijn big business. Inland Empire is dan wel weer een veel kleinere productie.

Offline Profile  

18 Jan 2009, 22:32 

Camera Obscura wrote:
Patrick van den Hul wrote:

Valt best wat voor te zeggen. Aan de andere kant zijn veel films van Lynch wel fikse producties, meestal door power players als De Laurentiis, Canal Plus gefinancierd (die laatste heeft meer geld dan de meeste Amerikaanse studio's bij elkaar, wat niet alles zegt, maar toch) en vervolgens gedistribueerd door de grote studio's. De meeste films van David Lynch zijn big business. Inland Empire is dan wel weer een veel kleinere productie.

Ik had het niet zozeer over budgetering, maar meer over het feit dat het merendeel van zijn oeuvre inhoudelijk niet bepaald mainstream is.

Offline Profile  

18 Jan 2009, 22:33 

The Straight Story, David Lynch (1999)
De titel van deze Lynch film slaat in de eerste plaats op het hoofdpersonage die Straight heet, maar je zou het ook kunnen zijn als een omschrijving van de film. Dit is namelijk een redelijk conventionele film van Lynch. Dat wil echter niet zeggen dat deze minder krachtig is. Een kenmerkend aspect dat ik in al zijn films terugzie is hier ook weer aanwezig: fenomenaal acteerwerk. Richard Farnsworth weet te ontroeren en doet je sterk meeleven. Hoogtepunt vond ik de scène waar hij met een andere oude man in een bar zit en ze hun WOII ervaringen delen. Sissy Spacek zet tevens een knappe rol neer, maar heeft maar weinig screentime, toch wordt de relatie tussen haar personage en die van de hoofdpersoon (haar vader) goed genoeg uitgediept. De beelden zijn ook weer erg mooi met bijzondere shots van het landschap. De simpele pianomuziek werkt ook effectief. Het eindresultaat is een heerlijk warme en emotionele film met een bijzondere sfeer, waarvan eigenlijk het enige 'gebrek' is dat het na krap 110 minuten al voorbij was terwijl ik graag nog een stuk langer van deze film had willen genieten. 8,5

Offline Profile  

21 Feb 2009, 14:27 

Eraserhead
Henry Spencer leeft in een grauwe industriële wereld. Zijn vriendin schenkt hem een gemuteerd kind dat nauwelijks is menselijks heeft. Dromen, hallucinaties en vaagheden stapelen zich op.
Eraserhead werd door David Lynch over een periode van vijf jaar geschoten. De samenhang tussen scènes in daarmee moeilijk aan te brengen. De film is een opeenhoping van bizarre taferelen en daarmee ligt het abstractieniveau erg hoog. Hiermee kan Lynch' prent als multi-interpretabel worden beschouwd.
Zelf zie ik de film als het centraal stellen van een verwarde geest dat door de industrialisatie geen enkel realiteitsbesef meer heeft. De beginscènes weten een uitstekende grauwe sfeer te schetsen; een wereld waarin rust niet meer bestaat. Altijd zijn er wel geluiden op de achtergrond te horen. Het zij van mens; het zij van machine of van iets daartussenin.
Eraserhead laat zich niet gemakkelijk bekijken, maar wie de film uitzit is een unieke kijkervaring rijker.

Image Image

Offline Profile  

22 Nov 2009, 02:30 

Twin peaks: Fire Walk With Me (1992), 8/10

Glorious mess.
Veel scènes die abrupt stoppen, volledig onnavolgbare dialogen, een dwerg, rode gordijnen, vreemde hysterische uitbarstingen, een walk-on van vrijwel iedere 'hot actor' die iets met Lynch had (waaronder David Bowie met een volledig irrelevante 'walk-on') en dat allemaal gemonteerd van een five-hour cut. Had net zo goed vijf uur mogen duren, had feitelijk niet uitgemaakt.
Maar hoeveel (denkbeeldige) lovers heeft Laura Palmer nu eigenlijk? Kon het niet meer bijhouden. ;)

Offline Profile  

22 Nov 2009, 02:38 

I'm as blank as a fart.

Offline Profile  

09 Dec 2009, 12:30 

Gisteren ben ik voor het eerst sinds de bioscoopervaring weer eens gaan zitten voor INLAND EMPIRE, en ik was er opnieuw volledig van ondersteboven. Was de eerste kijkbeurt vooral een onnavolgbare ervaring, het werd nu (zoals eerder in dit topic geobserveerd) toch wel een stuk duidelijker hoe het een en ander in elkaar steekt. Niet dat het daarmee onder het kopje 'klassieke narratieve film' valt, maar de verschillende verhaal-, beeld- en ervaringslagen waren toch een stuk makkelijker te onderscheiden. Daarbij was het voor mij (zelfs nog meer dan de eerste keer) een volstrekt ontluisterende ervaring: ik kan me geen film herinneren die op mij een angstwekkender effect hebben gehad. Ben meerdere malen zowat uit m'n stoel gesprongen, met name door het geniale sound design.
Deze discussie van de film vond ik overigens na het kijken zeer verhelderend en behulpzaam.

Offline Profile  

11 Dec 2009, 10:28 

Dr. Strangelove wrote:
Deze discussie van de film vond ik overigens na het kijken zeer verhelderend en behulpzaam.

Help!

Offline Profile  

05 Jan 2010, 12:47 

Mulholland Drive - David Lynch (2001)

Dit is geloof ik de vierde keer dat ik de film zie. De eerste paar keer toen hij net uit was gekomen, ik begreep er niet veel van. Gek genoeg kon ik nu alles goed plaatsen en kwam hij een stuk minder vaag over. Er blijven bepaalde aspecten wat moeilijker te plaatsen maar niet op een vervelende manier, alsof je die zaken onbewust wel kunt plaatsen.

Mijn interpretatie in een notendop:
Het gaat over een simpel meisje dat naar LA gaat om het te maken nadat ze een danswedstrijd heeft gewonnen. Ze maakt het echter totaal niet in LA. Ze ontmoet er een mooie donkerharige vrouw waar ze ook verliefd op is. Die blijkt met haar gevoel te spelen en blind van jaloezie laat ze haar vermoorden. Wegkwijnend van schuld, fantaseert ze haar leven en hoe dat er perfect uit zou moeten zien. Een groot deel van de film. Lynch toont alles net even te perfect, te aardig. De vrouw in haar fantasie is een blanke pagina die ze naar eigen inzicht in kan vullen. Een groot gedeelte van de film is dus de fantasie van "Betty" de naam die ze in het restaurant heeft overgenomen. Het monster in het verhaal symboliseert de rotte ziel/donkere gedachten die de overhand nemen van "Betty".

En zo kun je nog wel even doorgaan. De muziek in deze film, viel me nog meer op dan voorheen. Die passen echt perfect bij de beelden. Die sombere, mysterieuze klanken. Het a-capella stuk gezongen door de vrouw in het theater...wow....wat mooi. Wederom zeer genoten van deze film.

De uitgave van A-film vond ik niet heel sterk. Het beeld is niet echt heel scherp (erg soft) en de kleuren spatten ook niet van het scherm. Af en toe wat ruis te zien tijdens donkere scènes die grijs ipv zwart zijn. Iemand anders die dit ook is opgevallen? Hoort dit zo, is dit de look van de film? Er komt een Blu-Ray aan....hopelijk is die een stuk verbeterd.

9,7

Offline Profile  

20 Jan 2011, 11:19 

Congratulations, Mr Lynch! 65 jaar vandaag, en niet alleen daarom.. hij duikt weinig op voor interviews, maar deze week ineens op de KCRW radioshow. David Lynch goes minimal techno... err... no, modern blues...

http://www.kcrw.com/music/programs/mb/m ... avid_lynch

Offline Profile  

16 Mar 2011, 18:05 

Hier zijn ook vast liefhebbers:

23 maart - livestream

http://www.youtube.com/profile?user=dur ... feature=iv

Offline Profile  

Re: David Lynch
08 Jul 2011, 20:38 

Wat een positieve verhalen over The Straight Story. Ik weet het niet: wat maakt een roadmovie boeiend om naar te kijken? Een kleurrijk of in ieder geval interessant hoofdpersonage zou ik zeggen, of - bij een gebrek daaraan - kleurrijke of interessante bijpersonages of gebeurtenissen.

Het merendeel van die dingen miste ik. Pas in het laatste kwartier kreeg ik wat gevoel bij het personage Alvin Straight, daarvoor was het toch vooral lusteloosheid. Alvin is het grootste deel van de film sympathiek maar hol, het Sissy Spacek-karakter irritant en de ontmoetingen onderweg af en toe zelfs saai. Nee, meer dan een vijfje wordt het niet.

Offline Profile  

14 Jul 2011, 11:21 

Verschrikkelijke film die, als hij niet door Lynch gemaakt zou zijn, in de vergetelheid zou zijn geraakt en misschien op een woensdagavond op RTL7 gezien zou zijn geweest.

Offline Profile  

23 Aug 2011, 09:09 

Volgens Abel Ferrara is David Lynch reeds met pensioen.

Offline Profile  

26 Aug 2011, 14:30 

Op 8 november komt er een regio A Blu-Ray uit van Blue Velvet!! Zeker een titel die ik op Blu-Ray wil hebben.

Jammer dat Lynch stopt met filmmaken maar vooralsnog beter dan doorgaan en crapfilms uitbrengen. Al had ik graag tenminste nog 1 film toegevoegd zien...

Offline Profile  

26 Aug 2011, 17:41 

Blue Velvet verschijnt al ruim een week eerder in Duitsland.

Offline Profile  

18 Sep 2011, 01:01 

Wellicht voor de meesten hier ten overvloede, maar de volledig gerestaureerde versie van Eraserhead draait momenteel in EYE (Filmmuseum) te Amterdam. Ik zag hier en daar nog wel wat vuiltjes en krassen, maar los daarvan...ik heb genoten, op een soort van vreemde manier natuurlijk. Deze blijft in elk geval nog wel even door m'n hoofd spoken. Impact was vele malen groter als thuis op de bank. Kortom, als je in de gelegenheid bent, doen!

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2