Logo

It is currently 24 Nov 2017, 07:45

Post new topic Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

16 Oct 2009, 12:16 

The Dark Knight - 2008

In de bioscoop had ik nogal hoge verwachtingen en die kwamen niet echt uit. Eigenlijk was ik best teleurgesteld in de film. Maar nu....op Blu Ray.....aaaarghhh....heeeel tof!! De Blu Ray is echt uitmuntend...sjezus....dat was echt genieten van geluid en beeldkwaliteit. Nog steeds zitten er een paar dingen in die in mijn ogen beter hadden gekund:

[spoiler]The Joker komt Harvey halen en tenslotte gooit hij het liefje het raam uit zodat Batman erachter aan moet. Ok.....en dan? The Joker en zn handlangers kunnen blijkbaar rustig het pand uitlopen? Deze scene stopt dan gewoon. De stem van Batman is nog steeds te zwaar. De ontsnapping van The Joker uit zn cel zien we niet. Ik wil dan wel weten hoe hij is ontsnapt, nu is het gewoon zo.[/spoiler]

Maarrrr.....lekker op de bank op Blu Ray beviel deze viel me dus stukken beter. Er zitten nog steeds stukjes in die beter kunnen maar dat neem ik gewoon voor lief. Wellicht de beste Blu Ray die ik tot nu toe heb gezien...

8,5

Offline Profile  

21 Oct 2009, 17:29 

Melzz wrote:
The Dark Knight - 2008

In de bioscoop had ik nogal hoge verwachtingen en die kwamen niet echt uit. Eigenlijk was ik best teleurgesteld in de film. Maar nu....op Blu Ray.....aaaarghhh....heeeel tof!! De Blu Ray is echt uitmuntend...sjezus....dat was echt genieten van geluid en beeldkwaliteit. Nog steeds zitten er een paar dingen in die in mijn ogen beter hadden gekund:

[spoiler]The Joker komt Harvey halen en tenslotte gooit hij het liefje het raam uit zodat Batman erachter aan moet. Ok.....en dan? The Joker en zn handlangers kunnen blijkbaar rustig het pand uitlopen? Deze scene stopt dan gewoon. De stem van Batman is nog steeds te zwaar. De ontsnapping van The Joker uit zn cel zien we niet. Ik wil dan wel weten hoe hij is ontsnapt, nu is het gewoon zo.[/spoiler]

Maarrrr.....lekker op de bank op Blu Ray beviel deze viel me dus stukken beter. Er zitten nog steeds stukjes in die beter kunnen maar dat neem ik gewoon voor lief. Wellicht de beste Blu Ray die ik tot nu toe heb gezien...

8,5

Er was een scene geschreven en zelfs gefilmd voor wat er daarna gebeurt deze is er alleen uitgeknipt.

[spoiler]Er is alleen een foto beschikbaar van de scene maar in het script stond dialoog waarbij the Joker in een auto zit met handlanger die vraagt "what about dent?" waarop het antwoord van the Joker is "i'm a man of my word"[/spoiler]

Het is wat abrupt ben ik met je eens, maar de scene die ik beschrijf had ook niet zoveel nut gehad.

Over dat laatste

[spoiler]Hoeveel meer zou je willen zien? Het lijkt mij duidelijk dat de agent werd uitgedaagd door hem en daarop inging waardoor the Joker de overhand creerde. Algemene les van de film is dat dat niet verstandig is.[/spoiler]

Offline Profile  

19 Jul 2010, 12:48 

Can Christopher Nolan`s Inception save the movies?

Offline Profile  

22 Jul 2010, 15:52 

Inception geen spoilers

Toch ietwat teleurgesteld. Dit is zeker niet het meesterwerk die de amerikaanse filmpers er van maakt. Het is een enorm knappe film, maar hij gaat nog te veel gebukt onder de onontbeerlijke ingrediënten van een blockbuster.
De film hoefde voor mij zich niet zo uit te leggen en het personage van Ellen Page fungeert bijna puur als expositie. Karakter opbouw is nogal ver te zoeken, maar dat kan je niet als minpunt beschouwen omdat dit in feite één grote heist movie (met Bond trekjes) is, en het gaat hem dus vooral over de heist, dat is eigen aan het genre.
De enige grote rol is die van DiCaprio, die bewust iets ingetogener is maar toch weer heel goed staat te acteren. Joseph Gorden-Levitt is veruit de sterkste van de support cast, als hij niet praat is hij ook briljant. De film gaat vooruit als een trein en blijft ook wel boeien tot het einde. Het concept en idee achter de film is veruit van het origineelste wat de laatste jaren uit Hollywood land komt. Er zitten enkele briljante stukken cinema in en de koude maar effectieve cinematografie is ook heel goed.

Het is alleen jammer dat de film me een beetje hetzelfde gevoel geeft als de director's cut van Donnie Darko. Die film wilde zichzelf ook te veel uitleggen en het origineel was gewoon beter omdat die niet alles prijsgaf.
Niettegenstaande is de film natuurlijk entertainment van de bovenste plank en zo rijk aan vondsten dat ik hem zeker niet op één kijkbeurt wil in een vakje stoppen. Time will tell

Offline Profile  

22 Jul 2010, 23:52 

Moet zeggen dat ik niet zo'n fan ben van Nolan's Memento en The Prestige met hun smart-ass puzzle-plots, maar met Inception had ik toch een heel ander gevoel. Film zit boordevol ideeën maar binnen die eigen logica voelt het nergens zo over-gecompliceerd of vergezocht als in die eerdere films. Ik laat het nog maar even bezinken, maar had toch een behoorlijk wow-gevoel na afloop.

Er zitten echt zeer ingenieuze vondsten in, zowel qua actie (met een minimum aan cgi gedaan) als de 'droomprojecties' waarmee Nolan een soort magische Escher-achtige wereld heeft gecreëerd. Indrukwekkend. Maar als iemand me nu zou vragen of ze in de derde laag zijn gekomen, zou ik het niet eens weten..

Misschien as weekend nog 's kijken, maar dan op een IMAX-scherm.

Offline Profile  

23 Jul 2010, 13:40 

Voor mij voelde de film juist wel vergezocht. Ik had meer het idee naar trucjes te kijken dan naar een echt verhaal.

Offline Profile  

23 Jul 2010, 21:04 

Trucjes? Wat bedoel je precies?
Zelden een film gezien waarbij ik nu eens niet het idee had dat alle 'regels' en logica na een half uur overboord werden gegooid.

Offline Profile  

25 Jul 2010, 13:50 

Inception gezien in de imax gisteren, goed entertainment maar had nergens echt een wow-gevoel. Grootste mankement vond ik toch wel de erg oninteressante personages. Ze worden 1 voor 1 in het verhaal geplompt zonder verdere motivatie of karakterontwikkeling. Behalve DiCaprio dan, die had wel wat bagage maar ook dat kon me niet echt interesseren. Wat meer humor had wat mij betreft ook geen kwaad gekund. Joseph Gordon-Levitt mocht geloof ik 2 keer een klein grapje maken maar verder is het wel een erg humorloze bedoeling. Uiteindelijk blijft er ook weinig over om over na te denken want alle gebeurtenissen zijn gewoon duidelijk uit te leggen binnen de logica van de film. De film zit erg goed in elkaar en heb me zeker niet verveeld maar had toch een grotere mindfuck verwacht...

7,5/10

Last edited by jim2873 on 26 Jul 2010, 15:17, edited 1 time in total.

Offline Profile  

26 Jul 2010, 15:14 

Ik was er ook niet echt van onder de indruk. Het geheel was inderdaad behoorlijk humorloos en zwaar op de hand, zonder dat er (naast de mechanisch aandoende complexiteit van het script) erg veel inhoud in zat om alle bombast te legitimeren. Naast de incidentele visuele vondst waren de verbeeldingen van droomwerelden in de film ook nogal plat, en leunden veel te zwaar op de clichés van de actiefilm - met name het arctische fort was irritant. Al met al blijf ik Following en Memento met afstand de meest overtuigende en sympathieke Nolan-films vinden.

Overigens is er bij de blog van Film Freak Central vorige week een leuke meme aan gewijd: http://filmfreakcentral.blogspot.com/20 ... reets.html

Offline Profile  

27 Jul 2010, 20:04 

Mmm ja, veel van de kanttekeningen die geplaatst worden, klinken eigenlijk best overtuigend. Misschien dat die de volgende keer genadeloos door de mand valt.

Ik zat die meme op Film Freak Central nog's door te scrollen, al zet Walter Chaw wel een beetje een flauwe 'I'm too smart to appreciate this' toon met zijn indeling, deels provocerend bedoeld om discussie te genereren, maar het lijkt vooral een relativiteitsdiscussie te worden om fanboys om de oren te slaan. Verder een leuke discussie hoor. Moest wel lachen om de opmerking van iemand dat 'ie zijn hart al vast houdt hoe 'ie net als na The Matrix op feestjes nu nog jaren geterroriseerd zal worden door technerds en halve zolen die je de briljantie van Inception gaan uitleggen. Het erbij halen van zowat iedere droom-geïnspireerde film om Inception gebrek aan originaliteit te verwijten leek me dan ook minder een kritiek op de film zelf alswel een verweer tegen de hordes griezelige fanboys met een filmgeheugen van vijf jaar die het meteen tot beste film ooit bombarderen.

Stoorde me dit keer trouwens helemaal niet aan Nolan's gebrek aan humor. The Prestige bijvoorbeeld vond ik niet doorheen te komen - wat een humorloze gortdroge film was dat. Hoe iemand een film kan maken over magie en goochelen zonder een sprankje humor kan alleen Nolan voor elkaar boksen. Misschien moet hij ook gewoon niet meer proberen zijn films al te krampachtig met humor te doorspekken. Weet niet - ingenieuze plot-gedreven constructies lenen zich daar misschien ook niet zo goed voor.

Bij dat grapje van Joseph Gordon-Levitt tegen Ellen Page nadat hij haar zoent in de hal van dat gebouw ('it was worth a shot') ontlokte bij het publiek in de bioscoop een heel ongemakkelijk lachje. Bij lange achtervolgings- of actiescènes is een grapje tussendoor vaak wel handig om het publiek even wat adem te geven, maar ik vond het daar vooral slechte timing en haalde de spanning er nogal uit. Al naar gelang je voorkeur waren dat soort pogingen tot humor gelukkig zeldzaam. ;)

Offline Profile  

27 Jul 2010, 21:08 

Na een dag of anderhalf om de ervaring een beetje te overpeinzen en verschillende reacties erop te hebben gelezen, blijft er voor mij steeds minder van de film over. Van de stukjes die ik erover heb gelezen, sluit ik me nog het meest aan bij Jim Emerson, die zich met name stoort aan de zielloosheid van de film, aan de overdaad aan verbale uitleg, en aan de banale cliché's die in Inception door moeten gaan voor karakterinvulling. Zoals hij terecht opmerkt, krijgen regisseurs als Spielberg en Cameron vaak soortgelijke kritiek. Maar hij legt haarfijn uit hoe zij er toch vaak wél in slagen om enige emotie aan te boren. Nolan lijkt me best een slimme vent, maar naar mijn idee wil hij te snel te veel, en eindigt hij nu steeds opnieuw met films die slim in elkaar zitten, maar die uiteindelijk nergens over gaan, en die me steeds meer koud laten.

Offline Profile  

27 Jul 2010, 21:16 

Camera Obscura wrote:
Stoorde me dit keer trouwens helemaal niet aan Nolan's gebrek aan humor. The Prestige bijvoorbeeld vond ik niet doorheen te komen - wat een humorloze gortdroge film was dat. Hoe iemand een film kan maken over magie en goochelen zonder een sprankje humor kan alleen Nolan voor elkaar boksen. Misschien moet hij ook gewoon niet meer proberen zijn films al te krampachtig met humor te doorspekken. Weet niet - ingenieuze plot-gedreven constructies lenen zich daar misschien ook niet zo goed voor.

's Mans gevoel voor humor is inderdaad duidelijk niet z'n sterkste eigenschap. The Dark Knight was enkel te overleven dankzij de losbandige (en vaak komische) energie die Heath Ledger erin bracht, anders was ook die film behoorlijk topzwaar geworden. In The Prestige kan ik me een soort komisch intermezzo herinneren waarin Hugh Jackman opduikt als een beschonken look-alike, maar verder was dat inderdaad ook een nogal houterige bedoening.
Met het verwijt van humorloosheid bedoelde ik trouwens niet dat z'n films continu met grappen gelardeerd zouden moeten worden. Following en Memento zijn bepaald geen lachsalvo's, maar er zit wel een geestige lichtvoetigheid in waar ik altijd om moet grinniken, en die mis ik in alle Hollywoodfilms die Nolan sindsdien gemaakt heeft. Het hemeltergende Insomnia zette de toon, en sindsdien is het allemaal zo zwaar op de hand, onderbouwd met die steeds irritanter wordende Hans Zimmer-brulboeimuziek.

Offline Profile  

28 Jul 2010, 01:06 

Goed stuk van Emerson trouwens, en vooral weer een bijzonder stimulerende discussie die erop volgt.
Wat ik recentelijk van Spielberg en Cameron heb herzien, viel me niet mee eigenlijk omdat het op andere niveaus vaak zo banaal is (Close Encounters blijft voor mij de grote uitzondering), maar films als Jaws, CEotTK, The Abyss, ja, zelfs Aliens weten je wel te raken. Ze nemen de tijd om af en toe even adem te halen, maar voor dat soort films zouden interessante ideeën en emotionele betrokkenheid er idealiter natuurlijk beiden in moeten zitten.

Misschien is het probleem van Inception vooral dat het plot juist te hermetisch in elkaar zit, maar dat heb ik liever dan slimme mindfucks (ik haat dat woord trouwens) waar uiteindelijk ook niets wordt gezegd. Ik zie Inception ook niet zozeer als een film over dromen, maar over film en vooral wat het spel tussen film en werkelijkheid kan zijn. Nolan trekt alle registers open en Inception voelt meer als een catalogus, waarbij allerlei genreconventies grandioos over the top (en humorloos, dat wel) worden uitgespeeld. De vraag is denk ik of de prijs die we daarvoor betalen in Inception niet te hoog is en de film nauwelijks uitstijgt boven het niveau van een videogame met cyphers in plaats van uitgekristalliseerde karakters en het eindresultaat weinig meer is dan een slimme gameverfilming (filmisch gesproken), waar je na één keer kijken weinig meer mee kan dan de vraag of het geheel al dan niet een droom was.

In de discussie die volgt op het stuk van Emerson haalt iemand ook een interessante post aan van David Bordwell. Die post gaat niet over Inception, maar biedt wel stof voor de door Emerson aangehaalde punten over hoe emotionele betrokkenheid bewerkstelligd kan worden, bijvoorbeeld door het gebruik van flashbacks of - zo stelt Bordwell - juist vertellen in plaats van tonen, wat natuurlijk haaks staat op de traditionele opvatting van wat film zou moeten doen. Maar personages laten vertellen, waar ook Spielberg en Cameron in de aangehaalde voorbeelden de tijd voor nemen, kan net zo beeldend, zo niet beeldender zijn, dan het simpelweg uitbeelden van 'actie.' Een ander memorabel voorbeeld daarvan is Stéphane Audran in Chabrol's La Rupture. Tien minuten lang staat de camera op haar en mag ze haar verhaal vertellen in een Brusselse tram. Toch is er niets statisch aan en leeft die scène enorm, dit is Chabrol's kaart om de kijker te betrekken in haar lot. In Jaws is het drinkgelag onder in de boot, dat is Spielberg's kaart om je echt te binden met de personages.
Als Nolan in Inception Dom Cobb, de enige die echt backstory krijgt, al aan het woord laat over zijn achtergronden en motivatie, is het zelden meer dan twee minuten, dacht ik. De rest is plot, plot en nog een plot. Als een sneltrein denderen we door.

Nolan had karakteropbouw kunnen vormgeven door die ruimte in te lassen voor op het eerste gezicht irrelevante, maar pakkende en interessante verhalen vol details wat de emotionele betrokkenheid van de kijker vergroot. En daar ligt volgens mij het probleem: ik herinner me bijna niets van de film. Geen van de personages vertelt een goed verhaal, een memorabele anekdote die je bijblijft. Alles staat in dienste van het plot. Clever, maar het is als een gehaast spel of een videogame zonder emoties. Alles draait om plot, maar plot alleen is uiteindelijk niet boeiend.

En toch, toch klinkt dit veel negatiever dan ik ben over Inception..

Offline Profile  

28 Jul 2010, 15:00 

Grappig. In een heleboel reviews in de reguliere media wordt vooral benadrukt wat deze film wél is (in tegenstelling tot de usual summer blockbuster). Hier lees ik vooral wat de film niet is.

Ik ga 'm zelf a.s. vrijdag bekijken dus ben benieuwd naar welke kant ik ga uitslaan. Mijn smaak vergelijkende met een aantal posters hier ben ik bang voor het laatste.

Offline Profile  

30 Jul 2010, 10:50 

Ik heb er toch wel erg van genoten. Dat obligate geschiet in de sneeuw vond ik niet zo interessant en op sommige momenten zou je spontaan epilepsie krijgen van het onrustige camerawerk, maar verder: leuk. Erg leuk. Ik houd wel van die puzzelfilms van Nolan.

Ik vroeg me alleen wel af: wat heeft het voor zin om de kabels van een lift op te blazen in een ruimte zonder zwaartekracht? Mensen blijven zweven, maar een lift dondert keihard naar beneden? Nou ja, misschien heb ik hier iets gemist.

Offline Profile  

30 Jul 2010, 11:24 

Volgens mij viel die lift niet maar werd hij door de explosie naar boven gestuwd. Daardoor kregen ze het gevoel dat ze vielen.

Offline Profile  

31 Jul 2010, 09:32 

Hmmm. Erg leuk en origineel uitgangspunt maar matig uitgewerkt. De film zet zich neer als een of andere complexe en intelligente puzzel, maar vervolgens wordt alles maar dan ook echt alles tot in het kleinste detail uitgelegd. Hele karakters worden enkel en alleen opgevoerd om ervoor te zorgen dat alles duidelijk is ('Limbo? What is a limbo?'). Ook de continue einde-van-de-wereld muziek begon met op een gegeven moment behoorlijk de keel uit hangen.

Toch heeft de film ook genoeg pluspunten: het hele idee van de verschillende 'lagen' die ook nog enige invloed op elkaar kunnen hebben is leuk gevonden en er zitten een paar prachtig geschoten scenes in. Daarbij vlogen de 140 minuten voorbij.

Kortom: behoorlijk entertainment waarbij je zelf niet te veel hoeft na te denken (al wil de film/marketing je graag anders doen geloven).

7/10

Offline Profile  

31 Jul 2010, 12:42 

Evidence wrote:
Ook de continue einde-van-de-wereld muziek begon met op een gegeven moment behoorlijk de keel uit hangen.
Einde van de wereld? Einde van de droom:
:wink:

Offline Profile  

09 Aug 2010, 11:09 

Ik ben er niet helemaal uit wat mijn eindoordeel over de film is. Ik heb een tweeslachtig gevoel bij veel van de criteria die ik hanteer. Zo vond ik de film een aantal visueel verbluffende scènes bevatten, maar vond ik de aankleding van de droomlandschappen weer tegenvallen, erg fantasieloos. Voor een film die pretendeert een intellectual treat te zijn vond ik het ook te zeer leunen op de clichés van het genre. Gezien het feit dat droomsequenties je als filmmaker toch heel wat artistic license geven valt het tegen wanneer het allemaal verzandt in ontploffingen en shoot-outs. Dit begon, zeker op het einde van de film, behoorlijk te vervelen.

Dan qua verhaal. Ik las hierboven het kritiekpunt dat Nolan teveel de neiging had overal een uitleg voor te geven. Enerzijds ben ik het ermee eens, er werd veel uitgelegd, maar ik vond het lang niet altijd even duidelijk. De hoofdlijnen van het verhaal waren goed te volgen en wisten mij zeker te intrigeren, ik raakte de draad nergens kwijt, maar de 'wetenschappelijke' onderbouwing vond ik niet altijd even overtuigend of duidelijk. Natuurlijk is suspension of disbelief bij een film als deze een vereiste, maar binnen de kaders van de fantasiewereld wil ik wel dat er enige mate van consistentie is, en ik kreeg te vaak het gevoel dat een pseudowetenschappelijke verklaring geboden werd die de kijker maar op goed vertrouwen moest accepteren om het verhaal kloppend te maken. Een aantal keren wilde ik de film pauzeren om dergelijke verklaringen te kunnen overpeinzen. Dat dit niet mogelijk was leidde er toch toe dat het verhaal steeds minder waterdicht ging voelen en daardoor aan overtuiging inboette. Misschien dat een tweede kijkbeurt hierbij zal helpen.

Al met al het ik respect voor de ambities van Nolan, maar ik kan me niet onttrekken aan de gedachte dat hij, net zoals bij de The Dark Knight, op een canvas wil schilderen dat iets te groot is waardoor het, goed vermaak dat het is, toch weer een net-niet gevoel oplevert.

Offline Profile  

12 Aug 2010, 20:36 

Het lijkt er op dat in deze discussie al behoorlijk wat Inception valt terug te vinden.... ;)

Offline Profile  

03 Sep 2010, 20:08 

Inception - Nolan -2010

Om maar met de deur in huis te vallen....het geheel liet me volledig koud. Vooral de beweegredenen vond ik niet boeiend (multinational die via het inplanten van een idee in een droom bij het zoontje van een rijke stinkerd nog meer geld wil verwerven). De motief van DiCaprio die bij zn kinderen wil zijn terwijl de opa de kids gewoon naar hem kan brengen. Vooral het eerste uur had ik het idee alleen maar naar uitleg te zitten kijken terwijl ik hoopte dat het verhaal nu eindelijk eens kon gaan beginnen.

Ik miste het meeleven met een personage, het was allemaal zo vlak. Personages kwamen in het verhaal zonder duidelijke motivatie, zoals het karakter van Ellen Page. Zelfs de actiescènes heb ik beter gezien in bv the Dark Knight. Op zich leuk gevonden, het hele droom in een droom in een droom maar ik had toch het gevoel naar een trucje te kijken. Ik droom zelf toch interessanter in vergelijking met wat we te zien kregen. Van de droomwerelden had ik meer verwacht. Het verhaal had zichzelf moeten vertellen a.d.h.v. beeldtaal maar in plaats daarvan veel uitleg in de vorm van dialoogscenes.

Ook de scenes met de kinderen van DiCaprio had ik op een gegeven moment echt wel gezien...het punt was me onderhand wel duidelijk. Ik vond het verhaal onnodig verwarrend. De verschillende lagen leken haast te zijn ingebracht om te verbloemen hoe simpel het verhaal eigenlijk is. Beetje zand in de ogen strooien. Ook de onnodig bombastische muziek vond ik ongepast. Nu een dag later is er eigenlijk vrij weinig van blijven hangen. Komt toch vooral door het ontbreken van karakterontwikkeling waardoor het meeleven met personages niet van de grond kwam. Het waren voornamelijk pionnen in een krampachtig verzonnen tructjeswereld.

Ergens in het geheel zit een mooie film verstopt maar het lijkt wel of Nolan teveel wilde en daardoor gehaast door de 140 minuten jakkerde. Niet een film die ik graag nog een keer wil zien. Aardig voor een keertje maar maakt voor mij de hype absoluut niet waar.

6,5

Offline Profile  

30 Sep 2010, 11:50 

Inception (US, 2010) 8/10

Absoluut kwaliteitscinema, maar het zal wel aan mij liggen, want na de manier waarop hij zichzelf ongegeneerd de lucht inschreef en het woord 'meesterwerk' niet van die lucht was, viel hij me toch tegen. Blufferig slimme cinema, die er zelfs bierkaartjes en een balpen bijneemt om via een grafiekje duidelijk te maken hoe slim hij toch maar is. Na een tijd had ik echter het gevoel dat hij z'n eigen interne logica wist te draaien en keren zoals het zichzelf goed uitkwam, wat m'n concentratie en goede wil om toch maar zeker 'mee' te zijn een dikke neus leek te zetten, en liet ik het verder in al z'n rommeligheid maar over me heen donderen zonder me nog druk te maken om details. Want het zal wel. Emotioneel liet het me volkomen onverschillig ondanks DiCaprio's verbeten tranen, de hele emotionele lijn leek slechts geveinsd in een film die z'n spelletjes zo serieus neemt. Knappe actiescenes, een paar te gekke visuele effecten, en begrijp me niet verkeerd: 't is zeker goeie cinema - maar voor de rest - het zal wel. Maar het zal wel aan mij liggen.

Offline Profile  

01 Oct 2010, 09:15 

tolpol wrote:
8/10 - het zal wel.

Mooie conclusie. :)

Offline Profile  

20 Nov 2010, 11:27 

Inception (Nolan, 2010) ?/10

Interessante film, waarvan ik het lastig vindt om een finale beoordeling aan te hangen. Ik kan me de verschillende reacties dan ook wel voorstellen en die lijken niet alleen op dit forum aanwezig te zijn. Wanneer ik het verhaal dat ik gezien heb als realiteit (binnen de kaders van deze film) zou aanvaarden, vind ik hem veel te linear en uitleggerig en doet mij Wim's "het zal wel" al snel zijn intrede. Wanneer ik het zie als één grote droom in Cobb's slapende brein en meebeweeg in de in de film (veel te vaak) uitgelegde timeframes zou het zo maar kunnen zijn dat ik naar 5 minuten droom heb zitten kijken verpakt in 2,5 uur film. Als geheel (al had het van mij nog best een scheut fantasievoller eruit mogen zien) zou het dan al veel meer passen in wat ik zelf in mijn dromen zou kunnen beleven. Eigenlijk vind ik de film in dat geval best sterk en is het gebrek aan emotionele binding met wie dan ook in de film voor mij van ondergeschikt belang. Moet hem binnenkort nog maar eens zien.

Offline Profile  

Re: Christopher Nolan
31 Dec 2011, 13:13 

Toen ik The Dark Knight in de bios zag, vond ik er niet veel aan maar thuis op Blu-Ray vond ik de film te gek. Inception in de bios viel me ook wat tegen. Nu eenmaal thuis gezien in HD, onder het genot van enkele speciaalbiertjes, vond ik de film al beter te behappen. Ik vind de film nog steeds nodeloos ingewikkeld maar ik wist wat me te wachten stond. Verschillende lagen, droom of geen droom, in limbo....allerlei vragen die veel aspecten van de film oproept. Vond het nu vooral een mooi gelikt stukje spektakel en wist me een 2e keer dus stukken beter te vermaken. Ik zie er echter nog steeds geen meesterwerk in maar nu geef ik de film wel een 8.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous  1, 2