Logo

It is currently 24 Nov 2017, 14:40

Post new topic Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Christopher Nolan
18 Feb 2006, 10:28 

ImageChristopher Nolan (1970, UK)

---------------------------------------

Batman Begins (2005) ****

Lang geleden dat ik me nog zo vermaakt heb met recente Hollywood-aktie. Spectaculair maar toch nog enigzins beheerst en met gevoel voor proportie al slaan op 't einde de stoppen wel door.

Offline Profile  

18 Feb 2006, 23:26 

Wat een geweldige acteur die Christian Bale. Alleen wat mij zo opvalt. Bale zet als Batman een andere stem op. Een zwaardere stem. Alsof hij denkt dat andere personen hem alsnog kunnen herkennen door zijn stem.

Offline Profile  

22 Apr 2006, 20:22 

Eergisteren voor de derde keer gezien. Pluspunten zijn toch vooral de muziek en de algehele uitstraling van de film.

Offline Profile  

26 Jun 2006, 15:46 

Inderdaad een prima film, nadat de Batman-formule volkomen uitgewerkt leek door de aan alle kanten rammelende aanpak van Joel Schumacher. Christian Bale blijkt een van de grote, meest veelzijdige acteurs van zijn generatie, die zonder enige twijfel tussen nu en drie jaar een Oscar gaat pakken. Wie had dat kunnen denken, toen we hem destijds voor het eerst zagen in Empire of the Sun?

Onlangs ook goedkoop het begeleidende production design-boek gekocht:

Image

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

20 Mar 2007, 12:09 

The Prestige (2006)

Weet nog niet zo goed wat ik er van moet denken. De film ziet er goed uit, er wordt prima geacteerd (zelfs door Bowie) maar de twee 'twists' heb ik nog wat moeite mee. De eerste zag ik al van mijlen ver aankomen en verloor daardoor zijn impact. De tweede is niet echt van tevoren te doorzien maar zet de film in een heel ander daglicht. Nou kan het zijn dat Nolan de eerste twist express doorzichtig maakte zodat je de echte truuk niet verwacht maar dat weet ik dus niet. Het zou best kunnen en goed passen in de methodes van de illusionist maar misschien denk ik nu te ver door. Toch weer verdienstelijk van Nolan dat je aan het denken wordt gezet en wordt aangespoord om de film nog eens te kijken.

Offline Profile  

31 Mar 2007, 11:52 

The Prestige (Nolan, 2006) ***1/2

Bovenstaande verhaal van Riny komt in grote lijnen overeen met mijn ervaring. Filmtechnisch ziet het er allemaal puik uit, maar het verhaal laat mijn inziens behoorlijk wat te wensen over. Hoofdpersonen werden nergens echt interessant waardoor het me allemaal niet zoveel interesseerde wat er met ze gebeurde. De finale (tweede twist) zag ik niet echt aankomen, maar hij voelde meer als een lauwe drol dan een verhelderende openbaring. Desondanks heb ik me wel vermaakt ;)

Offline Profile  

07 May 2007, 23:17 

Following (1998) ****1/2

Geweldig mooie 'no-budget' film in neo-noir stijl. Ik kan er in feite niets negatiefs over zeggen behalve dat de lengte van de film aan de korte kant is. Prachtig gefilmd en werkelijk op sublieme wijze gemonteerd.
Ik heb de neiging om de film nu gelijk nog eens te gaan bekijken, maar omdat ik daar na een 2e keer Memento wat spijt van had doe ik dat in dit geval maar niet.

Ik ben op zoek gegaan naar info over de hoofdrolspelers, en Jeremy Theobold blijkt in slechts 1 andere film te hebben gespeeld naast 3 rollen in films van Nolan. En Alex Haw heeft verder in geen enkele andere film gespeeld. Ook dit gegeven maakt de film des te mysterieuzer.

Trivia:

- the police officer is played by Nolan's uncle John Nolan
- the Blonde's apartment is really the house of Christopher Nolan's parents
- this house was actually burgled during the filming and some of the props were stolen
- the writer's apartment is really Jeremy Theobalds apartment

Image

Offline Profile  

24 Jul 2008, 09:43 

The Dark Knight (2008) 8,5/10

Door de tragische gebeurtenissen vreesde ik dat Ledger's prestatie misschien te zeer opgehemeld werd, maar hij bleek inderdaad briljant als The Joker - de film komt eigenlijk pas op z'n poten te staan wanneer Ledger z'n eerste echte verschijning maakt, en zoals het een villain betaamt mààkt hij echt wel de film, naast Bale's ditmaal veel minder interessante Batman. Vond het een prima film - waarin uitstekend gebruik gemaakt werd van de grootstadssettings om een realistisch maar toch gestyleerd beeld op te roepen van het Batman-universum.

Offline Profile  

24 Jul 2008, 12:10 

Gisteravond gezien:

The Dark Knight
Met Batman Begins deed Christopher Nolan 3 jaar geleden wat iedereen voor onmogelijk had gehouden: de Batman franchise nieuw leven inblazen. Het werd terecht een mega succes en dus was het wachten op het vervolg. Die is er dan nu eindelijk. Na 3 hele lange jaren wachten was het gisteren eindelijk tijd voor de meest geanticipeerde film van het jaar: The Dark Knight.

Nolan bewandeld hier dezelfde weg die hij al insloeg met Batman Begins en neemt het nog een stapje verder: rauw van toon, een Gotham City dat nog steeds verdorven is en gebukt gaat onder de georganiseerde criminaliteit, snel gemonteerde actie scenes en geweldig acteerwerk.
De actiescenes zijn overzichterlijker gefilmd, iets wat voor velen een struikelblok was in het eerste deel. Hier is het allemaal een stuk beter te volgen.
Direct vanaf het begin zit de actie en de vaart in het verhaal en dat wordt steeds verder opgebouwd en komt tot een hoogtepunt in een geweldige climax die ruim 20 minuten duurt. Tijdens die hele 20 minuten blijft het tempo behouden.
Dit wordt nog eens ondersteund door een prachtige muzikale score die de donkere sfeer van de film extra benadrukt.

Dan het acteerwerk. Dit is helemaal de film van Heath Ledger. Hij trekt alle aandacht naar zich toe. Werkelijke iedere seconde dat ie in beeld is verbleken alle andere personages door zijn aanwezigheid. Hij zet The Joker echt neer als een maniakale psychopaat die oprecht huiveringwekkend is met een bizar gevoel humor. Iets dat wonderwel ontzettend goed werkt. Een niets minder dan briljante performance.
Ook Christian Bale is opnieuw in topvorm. Nieuwkomers Aaron Eckhart en Maggie Gyllenhaal zijn goed op hun plaats. Vooral het casten van Gyllenhaal in plaats van Katie Holmes heeft de film goed gedaan.

Wat valt er nog meer over te zeggen of aan toe te voegen? Eigenlijk niets. Dit is gewoon een film die je moet zien. Nolan heeft een nieuwe standaard gezet voor de striphelden verfilming en voor actie films in het bijzonder.
Dit is de beste blockbuster van de afgelopen jaren en misschien wel allertijden.
The Dark Knight is niets minder dan een meesterwerk!

9,5/10

Offline Profile  

24 Jul 2008, 13:13 

TheGodfather wrote:
De actiescenes zijn overzichterlijker gefilmd, iets wat voor velen een struikelblok was in het eerste deel. Hier is het allemaal een stuk beter te volgen.

Ja - dat viel me ook op - zij het vooral tijdens het knokwerk, lijkt alsof Nolan zich de kritiek ter harte genomen heeft. Die autoachtervolging in de tunnels daarentegen vond ik nog steeds een beetje rommelig.

Offline Profile  

24 Jul 2008, 20:22 

tolpol wrote:
TheGodfather wrote:

Ja - dat viel me ook op - zij het vooral tijdens het knokwerk, lijkt alsof Nolan zich de kritiek ter harte genomen heeft. Die autoachtervolging in de tunnels daarentegen vond ik nog steeds een beetje rommelig.

Is natuurlijk alleen maar goed dat ie zich de kritiek ter harte heeft genomen. En met die auto achtervolging vond ik het best mee vallen :D

Offline Profile  

26 Jul 2008, 16:22 

following 8/10
memento 8/10
the prestige 7.5/10
batman begins 7/10
the dark knight 8.5/10

Raar genoeg is batman uiteindelijk mijn favoriete nolan film geworden.. Je zou denken dat hij een 1 trick pony was na following en memento,zeer coole trick maar dan nog.. uiteindelijk heeft hij zijn eigen toch wel duidelijk keer op keer bewezen! Ga zeker alles blijven volgen van hem gelijk wat hij aanpakt ik geef het een kans.

Offline Profile  

26 Jul 2008, 20:25 

Batman Begins (2005)
Ik denk dat er geen andere regisseur geschikter was dan Christopher Nolan, de beste man lijkt per film een steeds hogere lat voor zich uit te zetten en elke keer verzet hij die weer alsof het niets is. Batman Begins is dan ook meer een stijlvolle misdaadfilm dan een comicverfilming vooral het eerste anderhalf uur laat Christopher Nolan zien dat hij heel iets anders van plan is dan zijn voorgangers. Door het publiek een serieuze verfilming te geven kon hij de duistere en grimmige sfeer opkrikken tot een niveau dat de kijker waardig is.

Door karakterkop Christian Bale te casten voor Bruce Wayne heeft hij sterke zet gemaakt. Buiten dat zorgt hij voor wat oudere misschien wel legendarische acteurs zoals Michael Caine, Liam Neeson, Gary Oldman, Tom Wilkinson, Morgan Freeman om de andere castleden te ondersteunen in hun rol. Minpuntje blijft de vriendin van Wayne dat neigt tot vals sentiment en andere onnozele nonsens gelukkig zag Nolan dat ook waardoor zij in het tweede deel van de The Dark Knight uitgeschreven werd. Verder viel me op, toen ik deze film voor de tweede keer in de bioscoop keek, de sterke muziek onder de film niet alleen zorgde het voor de nodige nagelbijtende spanning maar het ook voor een rustpunt voor de kijker. De film eindigt verdomd fraai door een knipoog te geven naar een volgend deel met een nu al legendarische Joker. 8.2

The Dark Knight (2008)
Één grote adrenaline trip die al mijn verwachtingen waar maakten. Er zijn twee dingen waar ik het over wil hebben dat is de prachtige sounddesign en The Joker. Heath Ledger vertolking van de The Joker gaat verder dan acteren de beste man is zo in zijn rol gegaan dat hij transformeerde in een demonische clown die complete chaos in Gotham City creëert zonder dat hij bovennatuurlijk krachten heeft of andere gadgets. De beste man mengt zich op een dag in het geboefte en het enige waar die op uit is is totale chaos. Deze geschminkte gek heeft schijt aan alles en loopt met zijn krankzinnige ideeën iedereen in de weg. The Joker verbeeldt dan ook het meest zwartgallige in de mens. Hij is de belichaming van kwaad. Hij is eng. Hij is huiveringwekkend. Heath Ledger is The Joker geworden en het is tevens zijn dood geworden. Ik kan het nu ook goed voorstellen hoe moeilijk Ledger het had om zijn rol van zich af te gooien. Het mag dan ook jammer zijn dan dat die er niet meer is. Het is niet de James Dean of River Phoenix die vrij veel mensen missen. Hij zal de boeken in gaan als een ander soort acteur, want hoewel de andere twee acteurs leuke rollen neer hebben gezet kunnen die in geen mogelijkheid in de schaduw staan van Heath Ledger. Onmogelijk!

Enkele nu al klassieke scènes die op me netvlies staan geschreven:

Spoilers Alert...
- de potloodscène ook wel genaamd de verdwijntruc;
- als hij indruk probeert te maken op de vriendin van Batman, gewoon al de manier hoe hij met het mes langs zijn haren gaat en dit dan uitspreekt: ‘You look nervous. Is it the scars? You want to know how I got them? Come here. Hey, look at me. So I had a wife, beautiful; like you. Who tells me, I worry too much. Who tells me, I ought to smile more. Who gambles, and gets in deep with sharks. One day they carve her face. We have no money for surgeries. She can't take it! I just want to see her smile again. I just want her to know that I don't care about the scars. So I stick a razor in my mouth and do this... to myself. And you know what? She can't stand the sight of me! She leaves. Now I see the funny side. Now I'm always smiling!’;
- de binnenkomst van het feestje: ‘Good evening, ladies and gentlemen. We're tonight’s entertainment’;
- het uitdagen van Batman in de de cel: ‘Come on, I want you do it, I want you to do it. Come on, hit me. *Hit me!*’;
- tot drie keer toe beginnen over zijn littekens in zijn gezicht ‘Wanna know how I got these scars?’;
- de hele kleine scène in de politiewagen als hij zijn hoofd eruit hangt;
- de scène in het ziekenhuis als hij zich verkleed heeft als ‘Nurse’.

En ga zo maar door. Eigenlijk is de film moeilijk te beoordelen want buiten The Joker om is alleen de muziek nog gedenkwaardig te noemen. Tot drie keer toe kregen we een steeds harder wordende monotone dat bedoeld is om de dreiging van de The Joker voelbaar te maken, zelfs tot in je stoel. Ik ben geen Batman fan maar na deze film wordt je er automatische een of je het nu wilt of niet. 8.4

Offline Profile  

29 Jul 2008, 11:10 

De 2 en half uur vlogen echt voorbij maar kan niet zeggen dat ik naar een briljante film heb gekeken. Heath Ledger is wel briljant, daar is weinig tegen in te brengen. Met alle hype en nr.1 positie op imdb had ik alleen een film verwacht die ook naast de prestatie van Ledger iets bijzonders zou brengen en dat zag ik niet echt. Maar hij krijgt wel 4 sterren hoor en ga hem zeker nog eens kijken, misschien krijg ik dan alsnog kippenvel.

Offline Profile  

30 Jul 2008, 09:35 

Voor mij was het te veel om in één keer op te nemen: ik kwam nogal ademloos de bioscoop uitgelopen. En in tegenstelling tot de meeste zomerfilms kwam dat in dit geval niet door de overdaad aan actie en ontploffingen, maar door het complexe en genuanceerde script dat bol staat van betekenis. Ik ben er dus erg van onder de indruk, maar zal er pas een waardering aan toekennen na een tweede kijkbeurt.

Offline Profile  

30 Jul 2008, 13:26 

Dr. Strangelove wrote:
Ik ben er dus erg van onder de indruk, maar zal er pas een waardering aan toekennen na een tweede kijkbeurt.

Ik had hetzelfde, maar een tweede kijkbeurt legde in mijn optiek de zwakke schakels van de film bloot in plaats van mijn aanvankelijke bewondering voor het verhaal te bevestigen. Alhoewel ik respect heb voor Nolan's keuze om ipv herzenloze actie en een-dimensionale karakters een moreel ambigu verhaal te schetsen, ging hij hier en daar wat kort door de bocht. Zo vond ik onder andere

de twist waarbij Harvey Dent, geweer in hand, opeens naar de logica van the joker gaat luisteren terwijl deze toch echt verantwoordelijk was voor Rachel's dood echt niet geloofwaardig

En zo plaatste ik nog wat vraagtekens bij een aantal scenes waar ik de eerste keer overheen keek. Nolan wil denk ik net iets teveel doen en het resultaat voelt dan ook wat chaotisch en geforceerd aan tegen het einde. Maar misschien is mijn overdreven 'scrutiny' gewoon te wijten aan de onmogelijk waar te maken verwachtingen die de film met zich meebracht. Feit is dat als je links en rechts het woord meesterwerk hoort, je een film verwacht die tight as a drum is, en TDK is dit niet.
Ik heb weliswaar genoten van de film, maar de hype eromheen is toch zwaar overdreven; naar mijn mening een goede genrefilm, maar absoluut geen meesterwerk.

Offline Profile  

31 Jul 2008, 12:11 

het is een meesterwerk in zijn genre, niet veel actie blockbusters waar er ook wat diepgang in zit, mensen zijn dat niet meer gewoon:)

Persoonlijk deed het mij denken aan de eerste keer dat ik terminator 2 zag.

Offline Profile  

31 Jul 2008, 22:15 

Djet3k wrote:
het is een meesterwerk in zijn genre, niet veel actie blockbusters waar er ook wat diepgang in zit, mensen zijn dat niet meer gewoon:)

Persoonlijk deed het mij denken aan de eerste keer dat ik terminator 2 zag.

T2 viel me bij de eerste keer eerlijk gezegd nogal tegen, en met de jaren is mijn standpunt dat de eerste Terminator-film met afstand een betere film is, enkel versterkt ;)

Offline Profile  

13 Aug 2008, 12:11 

Gisteravond kwam dan de tweede kijkbeurt voor TDK (dit keer in fabuleus IMAX-formaat), en hij bleef wat mij betreft uitstekend overeind. Heath Ledger is briljant, Aaron Eckhart - in een subtielere rol - zo mogelijk nog beter, de actiescènes zijn buitengewoon goed opgebouwd, en in elke scène gebeurt wel iets interessants. De vergelijkingen met The Godfather Part II blijf ik wat overtrokken vinden, maar de discussie over de film is fascinerend (zie o.a. de Film Freak Central blog). Mijn waardering: ****1/2

Offline Profile  

18 Sep 2008, 11:45 

The Dark Knight

Kan een spoiler bevatten

Na alle superlatieven die de film om zn oren kreeg geslingert, wilde ik deze toch wel graag in de bios gaan zien. Lovende kritieken op forums, in recencies en zelfs een zeer hoge plek in de imdb top 100. Om maar met de deur in huis te vallen......ik snap daar niet veel van. Echt niet. Ik was na afloop zelfs een beetje verbijstert....wat ziet iedereen wat ik niet zie? Het is zeker niet dat ik het een slechte film vond maar zo bijzonder en speciaal....absoluut niet.

Het eerste uur vond ik zelfs erg standaard en ik zat echt te wachten op een Oooohhh....of Aaaaaahhhh moment. Later werd het wat spannender maar echt nagelbijtend werd het niet. Batman heeft het in de film nooit echt moeilijk gehad. Er is ook niet echt eens scene die er direct uitspringt qua spectakel (zoals in Spiderman 2, de metroscene). Wat achtervolgingen, wat schietpartijen en wat ontploffingen. Elementen die in geen enkele actiefilm mogen ontbreken en die ik dus ook niet echt speciaal vind....hoe cool de auto of motor van Batman ook is.

Zoals al veel vaker aangehaald....dit is de film van Heath Ledger. Hij is de Joker....punt. Hij steelt elke scene en maakt gewoon de film. Hoe zou de film zijn beoordeeld zonder hem? Echt genoten van die man. Bale die ik een uitstekend acteur vind, steekt dan ook een beetje schril af bij Ledger. Bale krijgt als Bruce dan ook niet echt de ruimte om te schitteren. In Batman Begins vond ik hem dan ook stukken beter. Zn stem als Batman vond ik wat too much. Dat kwam een beetje lachwekkend over (de imitaties van het publiek na afloop spraken dan ook boekdelen).

Verder vond ik het verhaal erg fragmentarisch. Snel van scene naar scene. En ik vond het gewoon te lang. Ik zat te schuiven en te wiebelen in mn stoel....het mocht van mij wel aflopen en da's niet een goed teken. De overgang van die andere bad guy vond ik ook wat abrupt. Van goedzak naar slechterik ging wel erg snel. En zo zag ik nog wat zijwegen die half werden uitgewerkt en die best achterwege gelaten mochten worden. Scenes beginnen maar krijgen niet echt een einde.

De love interest in de vorm van Maggie "varkensneus" Gyllenhaal vond ik helaas ook niet bijster bijzonder. Hoe klef ook in de Spidermanreeks....in die film geloof ik het wel. Nolan is zeer zeker een vakkundig man en heeft zn film volgespropt met karakters, gebeurtenissen en plotwendingen waardoor het voor mij erg fragmentarisch werd. Tja...ik kan best nog wel even doorgaan met "zeuren". Ik leefde gewoon niet echt mee met Batman. Ook de dood van een sleutelfiguur deed me nul komma nul. Het Batmanpak komt op mij ook wat lomp over. Beetje als een robot.....dan zie ik liever wat lenige figuren zoals in X-Men of Spiderman.

Het is absoluut niet zo dat ik de bios ben ingegaan op zoek naar zeikpuntjes. Maar gezien de lovende kritieken verwachtte ik gewoon veel meer. Wat ik dus niet snap is dat deze film zo hoog wordt gewaardeerd terwijl Batman Begins bv niet onder doet voor deze film. Sterker nog, die vind ik zelfs beter. Of neem een Heat (een inspiratiebron volgens Nolan)...een film die ik ook stukken beter vind. Dus waarom nu uitgerekend deze film zoveel lof krijgt is me echt een raadsel. Batman Begins zag ik relaxed thuis op de bank zonder enige verwachting en viel me daarom zeer positief op. Nu zat ik hooggespannen in de bios....uiteraard een andere ervaring. Maar zelfs op het grote doek kreeg ik geen kick van het spektakel (wat Casino Royale bv wel deed).

Nog even een opmerking over het biosbezoek. Soms kan dat een geweldige ervaring zijn maar soms kunnen er ook storende factoren optreden. Gisteravond was het bv bloedheet in de bios. Door die droogte en hitte kreeg ik last van mn ogen wat irritatie veroorzaakte omdat ik lenzen draag. Door de lange speelduur zit ik op een gegeven moment gewoon niet meer relaxed en begint de steeds voller lopende blaas parten te spelen. In het geval van the Dark Knight had mn waardering misschien wel anders uitgepakt als ik hem thuis had gekeken....hoe mooi een bioscoopbezoek ook kan zijn. Hij pakte me gewoon niet zo erg. Bij bioscoopbezoeken tijdens The Orphanage, No Country for Old Men, Tropa de Elite of the Darjeeling Limited zat ik aan het doek gekluistert en spelen storende facteren helemaal geen rol.

Nolan heeft echter Batman succesvol een nieuwe injectie gegeven want de oude Batmanreeks vind ik echt om te huilen. De film is donker, serieus en zit propvol uitstekende acteurs. Dus ik wil ook zeker niet zeggen dat het slecht is.....laat ik het erop houden dat ik de x-factor miste.

Dus een aardige film die totaal wordt gemaakt door the Joker. Voor een bioscoopbezoek vond ik het te lang en de film pakte me (helaas) niet bij de strot. Zeker geen slechte film maar stempel "meesterwerk" ontgaat me volledig. Nu een dag later is de film me voor een groot deel alweer ontgaan. De vriend die mee was had hetzelfde.

Offline Profile  

28 Nov 2008, 13:46 

jim2873 wrote:

Weet nog niet zo goed wat ik er van moet denken. De film ziet er goed uit, er wordt prima geacteerd (zelfs door Bowie) maar de twee 'twists' heb ik nog wat moeite mee. De eerste zag ik al van mijlen ver aankomen en verloor daardoor zijn impact. De tweede is niet echt van tevoren te doorzien maar zet de film in een heel ander daglicht. Nou kan het zijn dat Nolan de eerste twist express doorzichtig maakte zodat je de echte truuk niet verwacht maar dat weet ik dus niet. Het zou best kunnen en goed passen in de methodes van de illusionist maar misschien denk ik nu te ver door.

VincentVega wrote:

Bovenstaande verhaal van Riny komt in grote lijnen overeen met mijn ervaring. Filmtechnisch ziet het er allemaal puik uit, maar het verhaal laat mijn inziens behoorlijk wat te wensen over. Hoofdpersonen werden nergens echt interessant waardoor het me allemaal niet zoveel interesseerde wat er met ze gebeurde. De finale (tweede twist) zag ik niet echt aankomen, maar hij voelde meer als een lauwe drol dan een verhelderende openbaring.

The Prestige (2006) ***1/2

De tweede twist is er volgens mij juist de reden van dat de film deze titel heeft gekregen, en daarom zou het eigenlijk te voorzien moeten zijn geweest, maar ik zag hem in ieder geval niet aankomen. En dat maakt het toch wat saaie middenstuk, waar ook nog eens flink wat gaten in zaten en dat is zeer on-Nolan, weer goed.
Michael Caine was weer eens genieten geblazen, en ondanks het altijd goede spel van Bale zet hij de jonkies toch mooi in hun hempie. En ook de setting/tijdvak (de 'Dickenstijd') spreken mij altijd zeer aan.

(wat het 'goochelaars ontmaskerd' element betreft, vraag ik mij nu wel ineens af of die arme parkietjes inderdaad telkens geplet worden en hun tweelingbroertje uit de hoed tevoorschijn worden gehaald .....)
:wink:

Offline Profile  

31 Dec 2008, 21:55 

Nolan is een van mijn favoriete moderne regisseurs. Tot nog toe heeft hij me nog geen een keer teleurgesteld. Zelfs zijn low-budget debuut Following was heel goed.

De beoordelingen die ik heb gegeven:
Quote:
Following 10-06-2007 7.5
Memento 17-05-2007 8.2
Insomnia Niet meer gezien sinds 1-1-2007
Batman Begins 20-08-2008 8.5
The Prestige 20-08-2007 8.5
The Dark Knight 13-12-2008 9.0

Following was gewoon een grote verrassing. Goed geacteerd, een boeiend verhaal en prachtig gefilmd. Memento vind ik persoonlijk niet zo briljant als anderen, maar het scenario zit zonder meer ingenieus in elkaar. The Prestige vind ik erg mooi omdat het verhaal van de film zelf eigenlijk ook de fasen in een goocheltruc weergeeft (d.m.v. de obvious twist en de twist die daar nog achteraan komt). Batman Begins was een solide actiefilm met diepgang die eigenlijk alleen nog een goede villain mistte. Dit is ruimschoots goedgemaakt in The Dark Knight, die nog sterker is. Helaas begon ik ook kleine minpuntjes de ontdekken tijdens de 1e herkijkbeurt in de bios en de 2e herkijkbeurt op blu-ray. Door deze onlogische elementen in het verhaal kan ik er net geen meesterwerk van maken.

Ik ben benieuwd waar Nolan ons in de toekomst nog mee gaat vermaken. Hopelijk wordt dit nog bescheiden lijstje van 6 films tijdens de rest van zijn leven verveelvoudigt.

Offline Profile  

24 Apr 2009, 17:04 

Brak van gisteravond; van de hele week eigenlijk. Wat gaan we dan kijken?

The Dark Knight
In het vervolg op Batman Begins krijgt de held (Christian Bale) aan de stok met de Joker (Heath Ledger), terwijl commissaris Harvey Dent (Aaron Eckhart) op zijn manier orde probeert te stellen in Gotham City.
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik geen fan ben van stripheldfiguren. De Batmanfilms genoten dan ook nooit mijn voorkeur. Met het uitkomen van The Dark Knight ontstond een grote hype en ik was benieuwd of de film dit kon waarmaken. Jazeker, de film heeft mij aangenaam verrast. Het is moeilijk aspecten op te noemen die niet goed zijn, want op vele vlakken scoort de film erg hoog. Met name het acteerspel was van hoog niveau. Wijlen Ledger speelde een sublieme Joker, maar ook Bale speelt briljant, alsmede de bijrollen van Michael Caine, Morgan Freeman, Aaron Eckhart, Maggie Gyllenhaal en Gary Oldman zijn erg goed. Ik denk dat dit het sterkste punt van de film is. Het verhaal zit tevens goed in elkaar, al vond ik het soms wat hectisch. Dat brengt wel dat de vaart er goed in zit en de speelduur van rond de tweeëneenhalf uur goed uit te zitten is.
Hoewel ik totaal geen fan ben van de comichero Batman, ben ik erg onder de indruk van The Dark Knight. Op vele vlakken heeft deze film mij geïmponeerd. Ondanks de hectiek is hier zeker sprake van een meesterwerk. Goed bezig, Hollywood!

9/10

Image Image

Offline Profile  

14 Jun 2009, 15:59 

The Dark Knight (2008) 7,5/10

Leuke film met mooie effecten, en de noemenswaardige (al veel besproken) rol van Ledger. Maar een meesterwerk, nou nee. De verdwijntruc was schitterend trouwens, maar daar stond Batman's grommende stemgeluid tegenover. En waar is de batmobile? Maar hoe dan ook: laat het 3e deel maar komen!

Offline Profile  

16 Aug 2009, 14:34 

Memento
Een ingewikkeld verhaal verteld in een nog ingewikkeldere verhaalstructuur. Christopher Nolan heeft een fraaie film afgeleverd, die mij op één of andere reden niet kon boeien. Versta me niet verkeerd, Memento is een goede film, maar ik ben er vreemd genoeg niet door geraakt. De personages vond ik weinig interessant; acteur Guy Pearce is sowieso geen favoriet van mij. Aan de andere kant is de onconventionele vertelstructuur al een reden om de film te zien, maar je moet je hoofd er goed bijhouden. Dit is zo'n film die zich meerdere keren laat kijken, want ongetwijfeld dat je dan meer informatie naar boven vist. Later nog eens opzetten dan.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1, 2  Next