Logo

It is currently 23 Nov 2017, 09:05

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
  Walk The Line (2005)
12 Feb 2006, 01:41 

Walk The Line - James Mangold (2005)

"How 'bout that Johnny Cash huh?", horen we Elvis Presley in Mangolds 'Walk The Line' uitroepen. Sjah, Johnny Cash is geweldig, en 'Walk The Line' is een prachtig eerbetoon aan de man geworden.
Nee, 'Walk The Line' is geen vernieuwende, extreem bijzondere of uitermate overdonderende kijkervaring geworden, en daarvoor moet de film ook niet bekeken worden. Het is echter wel een puik gemaakte genrefilm en een waardig eerbetoon geworden, en een goed gemaakte genrefilm kan o zo heerlijk zijn.

Het verhaal is vrij standaard en vertoont vrij veel gelijkenissen met 'Ray'. Ja, Cash levensloop leent zich evenals Ray Charles' levensloop ideaal voor een Hollywooddrama met alle toeters en bellen. Van jeugdtrauma's tot drugsverslaving, alles passeert weer de revue. Hmm, weinig interessants zou je dan kunnen zeggen. Misschien, maar blijf alsjeblieft niet thuis in je luie stoel zitten en gun 'Walk The Line' zijn kans, want twee uur later kom je met een glimlach op je gezicht buiten.

Deze glimlach is eerst en vooral te danken aan de prachtige muziek van Johnny Cash en June Carter. Ik was reeds bekend met Cash' muziek, maar zijn levensloop was mij geheel onbekend. Cash lijkt na een eerste luisterbeurt vrij simplistisch, maar je moet zijn muziek laten groeien. Al gauw wordt je dan een ontwapenende oprechtheid gewaar. Als deze film één groot compliment verdient, dan is het wel het feit dat het Cash' muziek verder laat groeien. De film integreert de talloze klassiekers perfect in het verhaal, en Cash' muziek krijgt er nog meer gewicht, klasse en oprechtheid door. Bovendien is de timing van de songs ook goed gekozen, waardoor je naast een dramatische film ook een heel vrolijke en heerlijk swingende film voorgeschoteld krijgt (ook al één van de grote kwaliteiten van 'Ray'). Met T-Bone Burnett als muzikaal supervisor mag je ook niet anders verwachten, maar op dit vlak is de film een schot in de roos.

Filmtechnisch is de film net als zijn scenario vrij klassiek, maar zeker niet zwak. De opening van de film is ronduit fantastisch en bezorgde me een waar kippevelmoment (je moet hiervoor misschien wel een beetje vertrouwd zijn met Cash en zijn muziek), en het is niet het enige moment in die film. Op zijn beste momenten is 'Walk The Line' intens, tragisch, humoristisch en swingend tegelijk, een beetje als Cash' muziek waarschijnlijk. Esthetisch gezien vond ik deze film iets minder knap dan 'Ray' (sorry dat ik de zonde bega van het vergelijken), maar hierdoor voelt de film ook wat minder gemaakt aan, waardoor de oprechtheid van deze film juist groter wordt. Verwacht dus geen cinematische hoogstandjes, maar de stijl ondersteunt perfect de acteurs, het verhaal en de toon van de film.

Het sterkste punt, zoals in elke recensie al te lezen viel, zijn natuurlijk de vertolkingen van Joaquin Phoenix en en revelatie Reese Whiterspoon. Ik ben altijd van mening dat je een goed acteur (of een goede acteerprestatie) kunt herkennen aan het feit of die acteurs in staat zijn te overtuigen met hun ogen, vermits ogen voor mij het geloof, de overtuiging en de oprechtheid van een personage (en ook wel een gewone mens) weergeven. Phoenix is al jarenlang een interessant talent, en met 'Walk The Line' heeft het talent definitief een overdonderende ontwikkeling van groot talent naar groot acteur doorgemaakt. Phoenix IS Cash in hart, ziel en nieren, zonder ooit te vervallen in goedkope overacting en simpele acteertruucjes. Wanneer Phoenix het podium opkomt en zegt "Hello, I'm Johnny Cash', dan staat naar niet Joaquin Phoenix, maar een echte Johnny Cash, tot de oogopslag en lip-en schouderbewegingen toe. Een performance van wereldformaat, en Phoenix wordt, nog meer als vroeger, een acteur om in de gaten te houden.
Phoenix talent was al langer bekend, en daarom is Whiterspoon de absolute revelatie van de film. Ze speelt June Carter met een ontwapenende oprechtheid, die het ook bij de kijker moeilijk maakt niet onmiddelijk verliefd op haar te worden. Ze is lief, goed van bek en mooi, en Whiterspoon weet dit zonder gemaaktheid ongelofelijk mooi over te brengen. Ja, zelfs qua stemgeluid is haar vertolking verbluffend. Moeilijk voor te stellen dat dit hetzelfde 'meisje' uit 'Legally Blonde' is.
Tweede goede acteerprestaties op zich laten een film, die op de wisselwerking tussen de twee personages steunt, echter nog niet werken. In 'Walk The Line' is de chemistry tussen Phoenix en Whiterspoon echter ongelofelijk mooi, eerlijk en overtuigend aanwezig. En dat brengt mij weer terug op mijn punt van 'de ogen'. De chemistry is voelbaar in elke blik: de woede, de verliefdheid, de ondeugendheid, ... het knettert tussen Phoenix en Whiterspoon, en het is net die connectie die je in de meeste zelden zo overtuigend ziet. Het doet 'Walk The Line' ver boven de middelmaat doet uitstijgen, iets wat geholpen wordt door de oprechtheid van de film en zijn vertolkingen: je gelooft echt dat Phoenix en Whiterspoon, net als Cash en Carter, echte soulmates zijn. En het feit dat dit zo overtuigend overkomt, doet je de zaal met een glimlach verlaten.

De film kent eveneens een prachtig momentum. Het huwelijksaanzoek behoort in zijn soort tot het leukste/beste dat ik in jaren heb mogen aanschouwen, maar het optreden in Folsom Prison is, in harmonie met de opening, het echte kippevelmoment van de film. Een memorabele scene van een natuurlijk legendarisch optreden.

'It Ain't Me Babe' zingen Phoenix en Whiterspoon samen heerlijk in duet, en uit elk woord, elke intonatie en elke blik spat het plezier, de inleving, de intensiteit, het speelse karakter, de oprechtheid. Kortom, geen grensverleggende of vernieuwende film, maar een puik gemaakte genrefilm met acteerprestaties en een soundtrack die de film ver boven de middelmaat doen uitstijgen. Een absolute aanrader, net als de soundtrack, door de geweldige Phoenix en Whiterspoon overigens zelf ingezongen: 8/10.

I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean

Offline Profile  

12 Feb 2006, 11:16 

Lijkt me ook een erg mooie film, hopelijk komt de dvd snel. Denk dat deze film me beter gaat bevallen dan Ray, die vond ik toch een klein beetje tegenvallen.

We're expecting the studio to announce it very soon, and sources are telling us to look for the title on store shelves by mid-March at the latest. Walk the Line be available in 2 versions. There will be a single-disc regular edition (SRP $29.98), that'll include the film in anamorphic widescreen video (a separate full frame version may also be available) along with director commentary, 10 deleted scenes and theatrical trailers. There will also be a 2-disc Collector's Edition (SRP $39.98) that will include the film in anamorphic widescreen video, the same director commentary, 10 deleted scenes and theatrical trailers as the regular edition, plus 3 extended music videos, and The Passion of the Man in Black and Walk the Line: Comeback documentaries.

Offline Profile  

14 Feb 2006, 12:51 

Over 2 weken de r1 dvd, dat is lekker snel:

DVD Release: 28-02-06

Disc 1: Main Feature (Single-Disc/Collector's Editions)
English DD5.1 & DTS 5.1 Surround
French & Spanish Dolby Surround
English & Spanish subtitles
Director Commentary
10 Deleted Scenes
Trailers: Love Me Tender Special Edition
Theatrical Trailer

Disc 2: Extras (Collector's Edition Only)
3 Extended Music Videos
The Passion of MIB featurette
Walk The Line Comeback featurette

Offline Profile  

14 Feb 2006, 13:36 

jim2873 wrote:
Over 2 weken de r1 dvd, dat is lekker snel

zo, da's zeker snel. maar wel goed nieuws natuurlijk.
de collector's edition is gelukkig ook niet al te duur bij cdwow.

Offline Profile  

16 Feb 2006, 19:23 

Gisteren in de bioscoop gezien en zeer onder de indruk van Reese Witherspoon. Die kan de Oscar bijna niet mislopen.
Wel een beetje vreemde slotscène: de blikjestelefoon van de vader van Johnny Cash is toch niet echt een spetterende uitsmijter. Was dit overigens de zelfde acteur als de T-1000 robot uit Terminator 2?

Offline Profile  

26 Feb 2006, 02:00 

WALK THE LINE (Mangold, 2005)
De biopic (en dan in het bijzonder die over een bewogen artiest) blijft één van de aantrekkelijkste onder de formules. Ray en Glitter vielen wat tegen, maar Walk the line (een veelzeggende titel die tevens de titel van een liedje van Johnny Cash is) is een prettige formulefilm. Het is geen Patton, maar zeker een goede film. Joaquin Phoenix speelt op fabuleuze wijze (doet absoluut niet onder voor Jamie Foxx's vertolking van Ray Charles) de getroubleerde countryzanger Johnny Cash, die gekenmerkt werd door een superb stemgeluid, coole stijl en psychologische problemen. Met zijn diepzinnige gelaat en gelijkend stemgeluid en air is 'ie geknipt voor de rol en zorgt hij ervoor dat de film een warm hart krijgt. De vrouwelijke hoofdrol, die van Reese Witherspoon, is ook al geweldig. Ze speelt June Carter, Cash's grote liefde en tevens countryzangeres. Een grote energie spat van haar af en het is veel meer dan je zou verwachten van Elle Woods (al was dat natuurlijk ook een fantastische rol).
We zien het standaard biopic-protocol; alleen hier is het gewoon met verve en klasse gedaan. Het verhaal van Cash is meeslepend; hij is een vrij simpele (niet heel intelligent) jongen die vind dat 'liedjes makkelijk te onthouden zijn'. Zijn broer Jack is de appel in het oog van Papa Cash (die een verschrikkelijke omgang heeft met JR [Johnny]). Trauma's uit Cash's jeugd zouden hem zijn hele leven achtervolgen, en in tegenstelling tot Ray komt de psychologie niet zo belachelijk van de koude grond, maar is het ingewikkelde gegeven simpel en efficiënt uitgewerkt. Eén van de geneugten van dergelijke films is het herleven van de kunst van de hoofdpersoon. In dit geval de heerlijke countrymuziek van Johnny Cash, met die fan-tas-tische stem en dito stijl. Phoenix geheel in zwart is een geweldig beeld (ook bekend uit de trailer). Zoals het hoort zit ik nu naar Ring of fire te luisteren en wat mij betreft is de film mede daarmee in zijn opzet geslaagd (het tijdsbeeld, acteren, sound mix en cinematografie zijn ook allen geslaagd). Deze films zijn vrijwel nooit écht complex; maar dat is vooral te wijten aan het feit dat ze een film over een bepaald mens moeten maken, niet over de mens an sich (ergo: ik begrijp de incomplexiteit).

Offline Profile  

09 Mar 2006, 00:41 

Zojuist gezien, prachtige film. Niet op de minste plaats door de geweldige prestaties van Joaquin Phoenix en Reese Witherspoon. Zeer geslaagd in zijn opzet.

****1/2

Offline Profile  

15 Mar 2006, 23:42 

Net gezien. Zoals al eerder gemeld is de formule van de film bepaald niet origineel. Geen ramp, want de film kijkt wel heerlijk weg en de lof voor de acteerprestaties van Phoenix en Witherspoon is geheel op zijn plaats. The Man in Black staat de rest van de week boven aan mijn playlist !

Offline Profile  

16 Mar 2006, 01:38 

Kom ook net de bioscoop uit...

Ik vond de film goed, of beter gezegd, aanstekelijk. De concertregistraties hielden de vaart erin en de film interessant. In deze scènes was er ook de chemie tussen Reese Witherspoon en Joaquin Phoenix het duidelijkst zichtbaar. Ook buiten de concertzalen waren een aantal sterke scènes; de Oscar voor Witherspoon was zeer terecht. Phoenix alleen vond ik vrij vlak, hij heeft in mijn ogen net niet genoeg charisma om een film te dragen. (Hoewel ik de scène waarin Cash auditie doet voor z'n eerste plaatje wel een hoogtepunt vond.)
Soms vond ik script wat clichématig: ringcompositie, terugverwijzen naar de jeugd om de boel te motiveren, happy end... Maar goed, met biopics kun je ook maar in beperkte mate origineel zijn natuurlijk.
Soms mooi in beeld gebracht, goed geluid.

Prima avond gehad.Image

Offline Profile  

17 Mar 2006, 12:29 

Gisteren eindelijk gezien!

Zoals eerder opgemerkt is de film eigenlijk 'niets nieuws onder de zon.' Een straightforward vertelling over het leven van Johnny Cash die naast vele pieken, zoals het een artiest betaamt, door diepe dalen is gegaan. Via keurige vermeldingen zien we precies waar en wanneer we ons bevinden in het leven van Johnny en de belangrijke karakters in zijn leven. Een 'veilige' keuze die het gevaar kan hebben dat je aan tempo inlevert of dat de kijker ietwat zijn of haar interesse verliest, maar bij walk the line is daar geenszins sprake van. De acteerprestaties van Reese (verdiende oscar) en met name Joaquin (oscarwaardig) maken van walk the line een aanstekelijk schouwspel zonder dat de film de mindere tijden van Cash en consorten uit de weg gaat. Natuurlijk propagandeert de film dat drugs slecht zijn voor je en voor je carriere en dat je deze hel met de steun van vrienden en familie kan overwinnen. Uiteraard wordt de moeilijke jeugd met een dominante, drinkende niet-liefhebbende vader en de dood van zijn stukken malen getalenteerdere broertje (zij het op andere vlakken). En het happy end is ook aanwezig, maar dit alles is inherent aan het verfilmen van iemands leven. Je kan details vergroten en in mindere mate stukken of ontmoetingen verzinnen of aandikken, maar je kan niet liegen over iemands leven als je een waar portret wilt neerzetten. Nee, in mijn ogen is het 'veilig' maar absoluut overtuigend gebracht. Een zeer sterke casting tilt deze film uit de middenmoot en maakt een gedenkwaardige film. Een gepaste herinnering aan wijlen Johnny Cash. Ik ga vandaag maar eens naar de winkel op zoek naar een best of cd van de beste man, want die muziek is stiekem toch best wel lekker! Een ruime 8 of 4 a 4,5 sterren!

Offline Profile  

10 Sep 2006, 10:39 

Dit is een onvoorstelbaar manipulatieve film die met alle Hollywood cliches een zeer eenzijdig en incompleet portret schetst van Cash. Zowel zijn ouders, vooral zijn vader, en zijn eerste vrouw worden neergezet als domme hillbillies die Johnny Cash´ gekwelde artiestenziel niet begrijpen. Het zijn platte karikaturen. Maar gelukkig trekt Daddy Cash bij en laat ie aan het eind zijn gevoelige kant zien door met zijn kleinkinderen via een touwtje en een blikje te telefoneren, oftewel Lieve Kijkertjes, Daddy Cash is wel degelijk in staat om te communiceren.
Naast de vele feitelijke onjuistheden trekt regisseur Mangold echt alle registers open om maar Cash´ egoistische en egocentrische gedrag te vergoeilijken. Nog een voorbeeld. Als Johnnyboy vanaf de legerbasis naar zijn liefje thuis belt wordt ie hardvochtig door zijn meerdere tot de orde geroepen dat zijn 5 minuten beltijd al lang voorbij zijn. En oh nee, de officier verbreekt keihard en meedogenloos de verbinding. Wat een vuile hond! Ach gossie, en we trappen er met zijn allen gewoon doodleuk in.

En Phoenix draagt met plezier bij aan de misere. De vele shots van zijn droevige hondeogen en zijn gekwelde gelaatsuitdrukking, ondersteund door melancholische klanken zijn lachwekkend vals en onecht. Cash heeft zich een groot deel van zijn leven als een totale asshole gedragen, en in die zin is deze melodramatische draak en politiek correcte bullshit bijna een belediging voor zijn karakter.
Ik heb geen enkel probleem met sentimentalistische hagiografieen, maar laten we dan het beestje gewoon bij de naam noemen. Want meer dan een ´waargebeurd´ RTL4 drama is dit niet.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ]