Logo

It is currently 20 Nov 2017, 11:32

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
  De Hollywood dip.....
09 Feb 2006, 20:51 

Eigenlijk heb ik er nooit zo bij stilgestaan, maar recentelijk werd ik geconfronteerd met een muur filmposters bij Pathe de Kuip waar ik langs liep. De volgende films stonden op de posters:

- Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest
- Mission Impossible 3
- Ice Age 2
- Fun With Dick and Jane
- X-Men 3

Allemaal remakes of sequels dus; Een hele muur vol (zo'n 30 meter). Denk verder nog aan de Pink Panther, King Kong en noem alles maar op. Nu vraag ik me af wat jullie van deze tendens vinden. Aan de ene kant is het natuurlijk wel een wisselwerking tussen productie en publiek. Waarschijnlijk ziet het publiek graag nieuwe films in een bepaalde serie, maar je zou ook kunnen zeggen dat Hollywood in een dip zit. Soms pakt dit goed uit, zoals bij Pride & Prejudice recentelijk, maar een statistiek als deze spreekt toch eigenlijk boekdelen:

Image

Een paar is mooi, maar het kan ook te gek woorden. Zeker als je daarbij deze statistiek bekijkt (het is van een tijdje geleden, dat wel):

Image

Dit lijkt het argument dat Hollywood vrij inspiratieloos is alleen maar te staven. Hoewel de boxoffice terugloopt van vervolgen, vindt Hollywood dit (terugvallen op oud succes) blijkbaar makkelijker dan het bedenken van leuke nieuwe films.

Kortom, ik hoop dat ik een redelijk pakkend overzicht heb gegeven dat garant staat voor genoeg discussie!

Offline Profile  

09 Feb 2006, 21:23 

Ik zag vanmiddag een trailer voor het vervolg op Big Momma's House... Van mij hoeft die niet zo nodig. :?

Ik weet niet of de creatieve armoede van Hollywood iets nieuws is: Lethal Weapon, Beverly Hills Cop, The Godfather, The Thin Man. Het lijkt van alle tijden. Hollywood maakt publieksfilms, en het doorsnee publiek wil meer van hetzelfde, iets wat het kent (McDonald's is overal gelijk): dus waarom met iets nieuws komen? Het brengt misschien wat minder geld op, maar zolang de inkomsten hoger zijn dan de uitgaven is het toch goed...
Je hebt zeker een punt: al die sequels zijn vervelend. En als ze geen sequel of remake van een eigen film maken, volgt er óf een biopic, óf een boekverfilming, óf een remake van een niet-Engelstalige film (al vond ik bv. Insomnia en The Ring goed uitpakken). Maar het publiek komt toch wel op die sterren af: als Tom Cruise meedoet zit je gebeiteld...

Het zou kunnen dat de koek zo langzamerhand ook op is: Hollywood maakt publieksfilms en die moeten gemaakt worden volgens een bepaald stramien, waar de rek wel uit is. Op het gebied dat Hollywood bestrijkt is alles al gedaan... En als er al iemand met iets nieuws komt, durft Hollywood dat dan wel aan?

Gelukkig zijn er nog meer markten waar kijkvoer verkocht wordt.

Offline Profile  

10 Feb 2006, 08:15 

Van mij hoeven die remakes, pre-quels, re-begins, sequels niet zo. Hoewel een aantal van deze films me wel verrast hebben en toch wel boeiend zijn om naar te kijken blijft het erg jammer dat ze zelf geen inspiratie meer hebben in Hollywood.

Ik moet wel toe geven dat ik het soms erg prettig vind dat er een vervolg is en dan vooral bij X-men, Spider-men, Batman (begins), Hellboy enz. maar dat is omdat, ik wel een zwak heb voor comic's ;)

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ]