Logo

It is currently 28 May 2017, 01:07

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Moderne Westerns
06 Feb 2006, 23:00 

The Quick and The Dead (1995) ***

Ik hou van Sam Raimi en ik hou van westerns maar toch wilde het hier maar niet klikken. Raimi is duidelijk beinvloed door de spaghetti western maar het wist me niet echt te overtuigen en vond het allemaal een beetje klinisch overkomen. Door het flitsende tempo kijkt het wel aardig weg maar kan helaas niet zeggen dat het een blijvende indruk heeft achter gelaten.

-----------------------------------

Blijkbaar is het de laatste 20 a 25 jaar erg moelijk om nog een goede western te maken. 1 van de eerste moderne westerns was volgens mij Silverado (1985) en wat The Quick and The Dead met het begrip spaghetti western uithaalde, probeerde Silverado met de klassieke western. Ook die film liet me echter heel erg koud. Dances with Wolves (1990) wordt door velen beschouwd als een meesterwerk maar vond het zelf maar een pompeuze, langdradige bedoeling met slechts een handvol mooie scenes. Dan vond ik Kevin Costner's latere western Open Range (2003) een stuk beter geslaagd. Wyatt Earp (1994) heeft zijn momenten maar echt memorabel is die ook niet te noemen.

Moderne westerns die ik wel erg mooi vind:

Unforgiven (1992)
Tombstone (1993)
Dead Man (1995)

Niet veel, 3 stuks.

Offline Profile  

07 Feb 2006, 01:25 

heeft iemand toevallig wild bill al gezien ?

http://www.imdb.com/title/tt0114938/

van de schrijver en regiseur van de eerste Deadwood episodes

bleuberry vond ik ook nog goed...

misschien een modern western topic? ik heb allesinds zin naar meer ..

heb momenteel deadwood s1 voor de 2de keer opgezet

Offline Profile  

07 Feb 2006, 01:29 

Djet3k wrote:

Nope, ben er ook wel benieuwd naar. De cast ziet er in ieder geval goed uit.

Quote:
bleuberry vond ik ook nog goed...

Mwah, afgezien van een paar leuke scenes was ik niet echt onder de indruk. Vond het geen gedrocht zoals een hoop mensen maar er had wel wat meer in gezeten.

Quote:
misschien een modern western topic? ik heb allesinds zin naar meer ..

Uh, wat is dit dan? ;)

Offline Profile  

07 Feb 2006, 01:30 

jim2873 wrote:
Uh, wat is dit dan? ;)

LOL dont mind last remark , laatste joint voor de dag aan het roken ;)

Offline Profile  

07 Feb 2006, 01:46 

Lonesome Dove (is een tv serie, maar met bekende filmacteurs, o.a. Robert Duvall, Tommy Lee Jones en Danny Glover)

C. Eastwood's Pale Rider uit 1985
The Last of the Mohicans van Michael Mann (1992)

Offline Profile  

12 Feb 2006, 15:14 

Lonesome Dove is idd een prachtige, nostalgische miniserie. Lone Star (meer drama dan western) en Dead Man zijn andere recente favorieten. Met Unforgiven heb ik eigenlijk nooit zoveel gehad.

Offline Profile  

15 Aug 2006, 19:34 

Djet3k wrote:

Wild Bill vind ik toch enigszins een teleurstellende western. Bridges acteert best goed, maar ik ergerde me vaak aan Barkin. Tijdje terug trouwens dat ik deze film gezien heb.

Wat verstaat men onder een moderne western?
Een film vanaf 1990? Ik zie dat iemand Pale Rider uit '85 noemt. In een andere topic wordt Silverado uit '85 genoemd. Qua film vind ik Pale Rider meer een klassieke western dan Silverado uit '85. Young Guns I+II uit '88 en '90 vind ik wel moderne westerns. Ik denk dat je niet zomaar een jaartal kunt noemen, maar moet kijken naar de kenmerken en de thematiek van de film.

Offline Profile  

28 Feb 2007, 12:48 

Over het algemeen vallen de moderne westerns (lees: vanaf 1990?) behoorlijk tegen, vooral wanneer je ze afzet tegenover de westerns uit de gloriedagen van de jaren '40 en '50. Echter, het nog niet genoemde Open Range (Kevin Costner, 2003) is hierop een grote uitzondering.

Offline Profile  

05 Mar 2007, 23:50 

ondertussen hab ik wild bill ook gezien en was inderdaad redelijk teleurstellend, voelde aan als 100% myth verhaal

Offline Profile  

Moderne Westerns
17 Feb 2008, 14:05 

3:10 to Yuma

Kan een spoiler inzitten....zo hier en daar....

De film begint allemaal leuk en aardig. Ik heb ook lange tijd zitten te genieten. Ik snap ook wel wat de film wil zeggen.....maar ik pik het gewoon niet. Ik wil niets verklappen maar het karakter Ben (Russel Crowe) maakt nogal een karakterontwikkleling mee met de nodige handelingen die daarbij gepaard gaan, die op mij zeer geforceerd overkwamen. Zo zat ik meerdere malen van "maar waarom, en hoe kan dat nou....en dat is niet echt logisch etc". Een vriend van mij had hetzelfde gevoel. Cristian Bale speelt wel weer erg goed. Het einde van de film had wel wat weg van "Last train from Gun Hill". Wel mee vermaakt maar het hele idee van "het licht ineens zien doordat ik in aanraking kom met een man die ik respecteer" ging er bij mij niet echt in. Had veel beter kunnen zijn met een iets ander script....in mijn ogen. Jammer...ik had er veel meer van verwacht en hoopte op weer een knaller van een moderne Western. Ook cgi-ontploffingen vind ik niets....geef mij maar het echte ouderwetse buskruit.

Offline Profile  

16 Apr 2008, 15:46 

The Proposition

De film had ik al eens gezien met vrienden en op een kleine tv. Nu beviel me deze film stukken beter in alle rust en op een grotere tv. De beelden zijn hypnotiserend mooi, het acteerwerk erg goed en de muziek van Nick Cave is ook zeker een pluspunt.

Het script komt ook van Cave en dat heeft ie prima gedaan. Het tempo is rustig maar boeit steeds. Ben ik trouwens de enige die zich mateloos irriteerde aan het personage van Emily Watson? Je zal maar zo'n vrouw hebben, wat een irritant stuk vreten. Eigenlijk vind ik Watson in veel van haar rollen erg irritant, speelt ze gewoon goed zulke rollen of ligt het aan haar zelf en is het gewoon een irritante vrouw?

Een prachtige film met een prachtig einde. Erg van genoten.

Offline Profile  

30 Jul 2008, 13:56 

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)
Een moderne Western topper, alleen jammer van die laatste 10 (extra) minuten die voor mij afdoen aan de film.

Offline Profile  

25 Nov 2008, 11:56 

Wanneer is een western modern...vanaf welke periode? Anyway...de volgende film was in ieder geval modern in die tijd :D :

Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)

Deze bekende Western had ik nog niet gezien. Een leuke, luchtige film. De plaatjes in de film zijn prachtig, de landschappen komen heel mooi tot zn recht. De wisselwerking tussen Newman en Redford is ook prima. In die film zitten drie muzikale intermezzo's die een beetje de vaart uit de film halen. Tijdens een van de drie muzikale stukken zien we alleen sepia foto's en dat duurt net even te lang. Ook de fietsscene met het nummer " Raindrops are falling on my head" komt nu wat gedateerd over. Ik zag trouwens wat overeenkomsten met The Wild Bunch zoals de eindscene. Hoogtepunt is de lange achtervolging. Had voor mij echt een topper geweest als ze toch voor een wat serieuzere aanpak hadden gekozen. Maar juist omdat de aanpak zo anders is, wordt het wel een revolutionaire Western genoemd. Dus mijn kritiek wordt juist als pluspunt ervaren. Prima vermaak maar dat niet genoeg indruk maakt om zich tussen de toppers te scharen.

Offline Profile  

26 Nov 2008, 20:44 

Nou uit de jaren '60 lijkt me iig niet..

Gewoon vanaf de jaren '90 lijkt mij.

Offline Profile  

28 Jun 2009, 11:50 

3:10 to Yuma (2007)

Had de film al eens gezien op een klein pruttvtje.....vond er toen niet veel aan. Maarrrrr.....nu op Blu Ray was het toch een ander verhaal. Jaja....mn eerste Blu Ray experience! Wat een beeld! Heb me echt lopen vergapen aan landschappen en rimpels op gezichten. Het geluid klonk ook lekker vet. De ommekeer van Crowe kon ik nu ook wat beter plaatsen. Aardige film, geen hoogvlieger maar gewoon een prima western. Maar wat een geheel andere belevenis. Elk detail krijg je voor je kiezen. Te gek gewoon.

7,5

Offline Profile  

28 Jun 2009, 13:03 

Verdubbeling van je cijfer. :shock:

Wat stelt je cijfer dan uberhaupt nog voor..?

Nu spreek je vooral over een ''Prima Film'' dat denk ik vooral komt door de Blu-ray. Lees je eerste commentaar eens. Daar zit een kern van waarheid in die je nu niet behandeld. Alsof je dat bij de herkijk niet bent opgevallen. Bijvoorbeeld de Cgi-ontploffingen. :|

Offline Profile  

28 Jun 2009, 13:21 

Klopt helemaal....haha :wink:

Was me inderdaad aan het vergapen aan de beeldkwaliteit. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de film nu wel beter tot me heb genomen. De eerste keer was op een zeer klein teeveetje incl slap geouwehoer van een vriend van me. Soms is een beoordeling inderdaad een momentopname. Geen echte knaller deze film maar gisteravond vond ik die 7,5 wel gerechtvaardigd.....

Offline Profile  

29 Jun 2009, 13:35 

Dan ben ik wel benieuwd of de volgende films ook een herkansing krijgen bij jou...

The Boondock Saints
Juno
Wanted
Saw II
Phone Booth
Lord of War
Céline et Julie vont en bateau
Ober
Un long dimanche de fiançaille

:twisted:

Offline Profile  

29 Jun 2009, 13:40 

Céline et Julie vont en bateau en Un long dimanche de fiançaille krijgen nog wel eens een herkansing van me. De rest niet.....

Maarre....een mens mag toch zn mening bijstellen.....mijdunkt!

Offline Profile  

29 Jun 2009, 18:49 

Klopt, mijn vraag is dan weer: wat stelt jou en mijn cijfer dan uberhaupt nog voor?

Wie weet valt een herkijk van L'Humanité tegen..? Wat stelt die negen dan nog voor? Is alles dan nog maar een momentopname. Eeuwig zoekende dat je de film nuttigt op juiste plaats, juiste tijd en met de juiste mensen..?

Misschien een leuke discussie voor een ander topic. :P

Offline Profile  

29 Jun 2009, 19:02 

Djiezus, zullen we dit forum maar opdoeken en alleen nog maar films kijken in plaats van erover te praten?

Offline Profile  

30 Jun 2009, 13:27 

Ik zeg al niks meer... :roll:

Offline Profile  

30 Jun 2009, 13:39 

verhoeven wrote:
Klopt, mijn vraag is dan weer: wat stelt jou en mijn cijfer dan uberhaupt nog voor?

Wie weet valt een herkijk van L'Humanité tegen..? Wat stelt die negen dan nog voor? Is alles dan nog maar een momentopname. Eeuwig zoekende dat je de film nuttigt op juiste plaats, juiste tijd en met de juiste mensen..?

Misschien een leuke discussie voor een ander topic. :P

Om je eigen quote maar eens te citeren: "Een eerste indruk is zelden het definitieve oordeel over een film. Waarschijnlijk bestaat er niet eens zoiets als een definitief oordeel. Kunst heeft tijd nodig om zich in ons hoofd en hart te nestelen".

Meestal veranderd mijn oordeel niet (of maar lichtelijk) maar soms kun je een film inderdaad op een verkeerd moment hebben bekeken. Was je er nog niet klaar voor, keek je een film op een kleine tv etc etc. Niets staat vast. Zo kun je soms een film totaal verkeerd beoordelen....omdat bv een verwachting niet werd ingelost. Bij een 2e kijkbeurt kan een oordeel dan milder zijn. Andersom kan natuurlijk ook. Of je kijkt Zombieslaughtermayhem deel 8 om 4.00 snachts terwijl je een halve fles whiskey in je mik hebt en je vind het allemaal prachtig.....kijk je diezelfde film met je nuchtere bek om een uurtje of 11.00 zondagochtend....kan het zomaar een totaal andere ervaring opleveren... :wink:

Offline Profile  

30 Jun 2009, 21:15 

Voor mij is film wel een momentopnamen. De eerste keer dat je een film kijkt ben je jonger en heb je misschien een andere kijk op het leven dan later, misschien wel zelfs dankzij die film? Een film kan je raken omdat je ook met dezelfde problemen loopt als de hoofdpersoon, later kan je dat misschien afdoen als flauwekul maar eerder ben je erdoor gegrepen!

Een film kan je ogen openen over wat allemaal kan in film, als je die film jaren later kijkt en het ondertussen 100x nagedaan en verbeterd is geef je het natuurlijk een ander cijfer.

Juist daarom is het ook zo leuk om zo'n 'dubbele' review te lezen. Ze zijn persoonlijk maar vertellen toch veel over de film.

Offline Profile  

30 Jun 2009, 22:28 

Roi wrote:
De eerste keer dat je een film kijkt ben je jonger en heb je misschien een andere kijk op het leven dan later,

Toen ik tien was, holde ik na het zien van een film als een waanzinnige door het huis en beukte met mijn hoofd tegen de keukendeur. Niets veranderd sinds die tijd.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next