Logo

It is currently 24 Nov 2017, 02:03

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
  The Descent (2005)
04 Feb 2006, 23:53 

Kleine spoilers in dit stuk :)
Je blijft het horen: "het is niet mijn genre". Daar kan ik weinig mee. Als je een horror gaat afkraken op zijn genreconventies (stereotypes oa) is het einde zoek. Je kunt een Hitchcock ook afkraken op zijn happy endings, maar wat heb je daar aan. Dan ga je voorbij aan het doel van de film.

Natuurlijk had ik wel een raar gevoel toen die Gollum in beeld kwam. Maar ja, Wie niet? Iedereen dacht dat die gozer in Mount Doom was gevallen, maar niets in minder waar. Misschien heeft hij zijn paringsdriften nog aangesproken, voordat hij een enkeltje naar Mount Doom boekte. Who knows...

Want de verhalen over de film waren er wel naar natuurlijk: Zes vrouwen, een grot en wat enge beesten. Toen ik dat eerst shot zag van zo'n beest dacht ik ook van een koude kermis thuis te komen. Er was gedurende de hele film een aardig beklemmende sfeer aanwezig, maar op dat punt dacht ik: Is dit alles?

En ja, toen gingen ze met die camera die grot af. Staat er ineens zo'n Gollum tussen. Nou, ik schrok me dus echt de tering. Het is juist de kunst om de genreconventies in je voordeel te gebruiken en ik ben een redelijke 'sucker' voor dat soort momenten. Daar ben ik gewoon eerlijk in. Alhoewel, ik vond dat je af en toe de onervarenheid als een regisseur zag, soms zag je een schrikmoment mijlenver aankomen. Maar ik moet zeggen dat de regisseur dat over het algemeen zeer aardig lukte. Ik ben dus echt een paar keer goed geschrokken.

En ja, dat einde. Hoe fout wil je het hebben, gewoon heerlijk. Als je een Saw, een Saw II of een Se7en kijkt is dat niet los van de nodige pretenties. "Kijk eens hoe briljant we bezig zijn" is dan vaak het motto. Dit zal toch liggen aan de wat negatieve connotatie van de horrorfilm, maar als je dan zo'n heerlijk einde hebt, denk je: Waarom maken ze niet meer van dit soort films?

Natuurlijk slaat het, net als in Evil Dead-films om maar wat te noemen, totaal nergens op. Het komt allemaal volledig uit de lucht vallen, maar dat is ook gewoon het mooie van deze film. Als de film gewoon neemt zoals die is, kun je gewoon een mooie avond beleven.

Offline Profile  

Re: The Descent
05 Feb 2006, 01:42 

Vincent wrote:

En ja, dat einde. Hoe fout wil je het hebben, gewoon heerlijk. Als je een Saw, een Saw II of een Se7en kijkt is dat niet los van de nodige pretenties. "Kijk eens hoe briljant we bezig zijn" is dan vaak het motto. Dit zal toch liggen aan de wat negatieve connotatie van de horrorfilm, maar als je dan zo'n heerlijk einde hebt, denk je: Waarom maken ze niet meer van dit soort films?

Ik begrijp eigenlijk niet geheel wat je hier nu mee wilt zeggen. Vond het zelf in ieder geval oprecht een sterk einde. Niks fouts dus.

Wat ik zelf overigens erg sterk vond is dat Marshall, na de cliche-matige edoch zeer doeltreffende eerste helft, de kijker gedurende de tweede helft, wanneer de actie begint, werkelijk geen seconde rust meer gunt. Geen adempauzes, geen humoristische verwijzingen etc. Zat echt op het puntje van mijn stoel, het merendeel van de zaal met mij. Maar goed, ben dan ook een watje en zij blijkbaar ook... :roll:

Offline Profile  

05 Feb 2006, 04:19 

Ik snap alle commotie rond The Descent eerlijk gezegd niet helemaal. 't Is een volkomen ironie-loze horror, en die zijn dun gezaaid momenteel, maar verder ? De eerste helft vond ik wel erg sterk. Gevoel van beklemming werd heel goed overgebracht, de nauwe tunnels, de nipte ontsnapping aan de instorting, de oversteek van de ravijn.

Maar vanaf het moment dat de creatures in het spel gegooid werden vond ik het een heel pak minder. Vond ze eigenlijk nooit beangstigend. Ik besef dat je bij een horror je nooit teveel vragen mag stellen, maar hier werd het zo gepresenteerd dat je niet anders kon, en ik vond het allemaal te onrealistisch. Kan me wel neerleggen bij een volkomen geïsoleerde evolutietak blablabla - geen ongewone onzin, geen enkel probleem. Maar dat ze mensen niet opmerken op tien centimeter afstand omdat die met veel moeite hun adem inhouden ging er bij mij niet in. Of dat ze met hun hand op een borstkas- met een waarschijnlijk ontzettend bonzend hart - de onderliggende persoon niet opmerken, met dan nog de hitte van een fakkel er vlak naast. Neen. Fluisterende stemmen op een paar meter afstand - in een grot ! - worden ook niet opgemerkt. Dwaas van me, maar het verknoeide voor mij de ganse tweede helft.

Offline Profile  

Re: The Descent
05 Feb 2006, 13:44 

Snap denk ik wel wat Vincent bedoelt, de manier waarop 1 van die dames verandert in een soort vrouwelijke rambo en compleet over-the-top gaat is natuurlijk allesbehalve realistisch maar wel uiterst vermakelijk. Ik ergerde me ook wel aan de punten die tolpol aanhaalde, als ze daar iets meer aandacht aan hadden besteed dan was de film een stuk beter geweest. Heb me prima vermaakt maar het is er niet eentje die ik nog vaker zal kijken. Leuke rollercoaster ride voor een keertje.

Offline Profile  

18 Feb 2006, 23:24 

Ik vond The Descent smerig en een beetje eng :oops: Voortaan zal ik de popcorn achterlaten als ik een horror film ga kijken in de bioscoop.
Toen ik die neef van Gollum zag schrok ik zo hard dat ik weinig popcron in mijn bakkie had :oops:

Offline Profile  

22 Feb 2006, 12:31 

Ik zag toevallig dat het Engelse filmtijdschrift Sight and Sound deze film in zijn Top 10 over 2005 had staan. Ik ga hem nu toch even bekijken.

Offline Profile  

16 Mar 2006, 18:56 

Ik was een avondje alleen thuis, dus een perfecte aangelegenheid voor the descent om te dalen naar mijn dvdspeler. Ik had de film al eens gezien, maar dat was op een brakke (stereo)installatie en een tv die matig omspringt met het zwartcontrast. Hoog tijd om de film eens op mijn setje te gaan bekijken en aangezien allebei mijn buren gaan verhuizen, vond ik het niet nodig enige vorm van fatsoen qua geluid te hanteren.

Om meteen maar met de deur in huis te vallen om het even clichematig te brengen, the descent is een uitstekende film. Uiteraard hebben we een en ander al vaker en misschien ook wel beter gezien, maar regisseur Neil Marshall weet precies hoe hij het filmspelletje moet spelen.

We maken in den beginne kennis met de droevige geschiedenis rond Sarah en haar man en kind. Bij een tragisch ongeval verliest zij zowel haar man als haar dochter.

Flashforward via de beproefde 'one year later' techniek en dolletjes. Een groep meiden trekken erop uit. Lekker samen een weekend weg waarbij de boel de boel gelaten kan worden en waarbij de drank rijkelijk vloeit. Om het weekend toch enige sportieve glans te geven, staat een afdaling in een makkelijk grottenstelsel op de agenda. Juno, de meest ervaren klimster van de dames heeft een op het oog simpele route uitgedokterd, maar al snel wordt duidelijk dat de moeilijkheidsgraad hoger is dan men in eerste instantie dacht. Juno heeft eenieder namelijk naar een nog niet ontgonnen stelsel gebracht om gezamenlijk de tocht tot een goed einde te brengen omzodoende het stelsel een officiele naam te mogen geven. Dit stelsel is echter verre van simpel en via heerlijk claustrofobische shots worden wij als kijker in de problematiek meegezogen.

De nauwe doorgangen en instortende tunnels blijken echter de minste van de zorgen van de dames als zij grofweg halverwege de film [spoiler]worden geconfronteerd met wezens die als 'crawlers' worden aangeduid. Denk Gollum en vermenigvuldig dit een aantal malen. Een aantal malen qua engheid en uitstraling, maar ook een aantal malen qua hoeveelheid. De dames moeten letterlijk vechten en rennen voor hun leven en zoals het een goede horror betaamt, vallen de meisjes 1 voor 1 totdat enkel nog de hoofdrolspelers over zijn.

Na de zorgvuldige spannigsopbouw en de goed getimede introductie van de wezens weet Marshall ons te trakteren op een wellicht overbodige, maar wel interessante verhaallijn. Een van de dames heeft een andere iets zeer pijnlijks geflikt in het verleden en dat was niet slim. De toch al zo dunne scheidslijn tussen leven en dood wordt hierdoor nog iets dunner...[/spoiler]

Ik heb op het forum veel kritiek op de film gelezen, maar deze is onterecht. Punt. Ja, de film buit enkele cliches uit, maar regisseur Marshall bouwt de spanning goed op en weet in de relatief korte tijd (90 minuten) zowaar een stuk characterbuilding te schetsen. Voor een horrorfilm is dit een absolute plus.

Over het einde wordt ook veel gesproken, maar in mijn ogen is dit ook duidelijk.[spoiler]We zijn Sarah die alles niet meer op een rijtje heeft en a la apocapypse now de bloedpoel is ontstegen een afgrond invallen. Vervolgens zien we haar verlichting. De andere uitgang, ze rent weg, snel naar de auto, ze stapt in en rijdt weg om na enige tijd de auto aan de kant te zetten en in huilen uit te barsten....maar dit is slechts een inbeelding, een droom, wishfull thinking...Sarah wordt wakker en de camera zoomt uit...gezien de afstand ondergronds is er ook voor haar geen hoop. Ze is de laatst overgeblevene, maar ze zal op zeker sterven. Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat mensen het einde als een minpunt ervaren en denken dat het een brug is naar the descent II of iets dergelijks[/spoiler]

Er kan niets anders geconcludeerd worden dat the descent in zijn genre meer dan geslaagd te noemen is. Chapeau voor Neil Marshall en zijn actrices. De film had gemakkelijk kunnen vervallen in een cheesy girlpower film, maar dat is absoluut niet het geval. 8/10

Offline Profile  

17 Mar 2006, 17:28 

ik denk dat ik gewoon niet gemaakt ben voor horrorfilms zonder lol. Ik kan uitermate genieten van Evil Dead en The Toxic Avenger maar zodra het echt serieus wordt dan haak ik af. Ook deze film neemt zich weer veels te veel serieus. Toch waren er ook wat scenes die mij konden bekoren. Vooral het begin en het einde vond ik sterk. De rest keek ik op automatische piloot. Aardige film maar ook niet meer dan dat.

Edit: Achteraf gezien klopt het niet helemaal want ik hou wel erg veel van oude serieuze horror films zoals kwaidan en house of wax.

dvds

Offline Profile  

22 Mar 2006, 17:47 

Blijkbaar vond men het einde te ambigu voor de Amerikaanse markt, want The Descent wordt door Lionsgate gereleased met een aangepast upbeat einde : http://www.fangoria.com/news_article.php?id=5749 :?

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ]