Logo

It is currently 27 May 2017, 10:04

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
  Dennis Hopper
01 Jun 2010, 10:59 

Image

Dennis Hopper, de regisseur

# Easy Rider (1969)
# The Last Movie (1971)
# Out Of The Blue (1980)
# Colors (1988)
# Catchfire (1990)
# The Hot Spot (1990)
# Chasers (1994)
# Homeless (2000)

Offline Profile  

01 Jun 2010, 11:00 

Image

Out Of The Blue (1980)

Heb hem deze week twee keer bekeken en weet het nu zeker, Out Of The Blue is een ondergewaardeerd meesterwerk. Iedereen heeft het altijd over Easy Rider en dat is zeker een fantastische film maar deze doet er echt niet voor onder. Je zou het zelfs kunnen zien als een soort vervolg. Als Hopper's personage Billy uit Easy Rider 10 jaar later nog had geleefd had hij best eens kunnen eindigen als Hopper's personage Don in Out Of The Blue.

Heb ook het audiocommentaar met Dennis Hopper beluisterd en is zeer de moeite waard. Heel erg spraakzaam is hij niet maar de keren dat hij wat zegt is het altijd interessant. Hij heeft duidelijk een visie omtrent het regisseren en het is ook leuk om te horen dat hij op verschillende manieren is beinvloed door o.a. Truffaut en Fellini.

De muziek in de film is ook geweldig. De theme song is van niemand minder dan Neil Young en er zijn ook memorable muziekmomenten met o.a. Elvis en de Canadese punkband The Pointed Sticks

Oh ja, moet natuurlijk ook wat zeggen over Linda Manz... briljante rol.

De film is misschien niet perfect maar toch: 10/10

Offline Profile  

01 Jun 2010, 11:22 

Hou ook erg veel van de film, heb 'm zelf twee keer gezien, en gaf 'm laatst 9/10, maar twijfelde toen ook om een 10 te geven. Wellicht hak ik een volgende keer de knoop door. Vind 'm zelf eigenlijk beter dan Easy Rider. Linda Manz is inderdaad briljant in haar onvergetelijke hoofdrol. Heb jammer genoeg een nogal crummy uitgave - de Anchor Bay met audiocommentaar is enkel nog te vinden voor waanzinnige bedragen.

Heeft iemand The Last Movie gezien? Heb er een nauwelijks bekijkbare achttiende generatie VHS-rip van, weet niet of ik me op die manier eraan ga wagen.

Offline Profile  

01 Jun 2010, 11:33 

Out Of The Blue pan&scan? De film moet echt in zijn originele 1.85:1 formaat gezien worden. Zoveel mooie shots die in p&s nooit dezelfde indruk kunnen maken. Maar ja, zoals je zei, moeilijk verkrijgbaar.

Was ook al lang op zoek naar The Last Movie en heb hem toevallig gisteren gevonden als download:
http://www.worldscinema.com/2010/05/den ... -1971.html

Kwaliteit is alleen niet geweldig, waarschijnlijk dezelfde VHS rip. Geloof niet dat er concrete plannen zijn om de film uit te brengen dus ga me er toch aan wagen denk ik.

Offline Profile  

01 Jun 2010, 11:41 

Image

Gaat om deze uitgave - zie dat hij op dvdprofiler als 1.33:1 p&s erop staat, maar da's verkeerd, want gaat om een letterboxed 1.85:1 transfer. Probleem is vooral de slechte compressie, zit vol digitale foutjes. Op m'n tv ziet het er nog okee uit, maar op m'n projectiescherm is 't maar lelijk. Desondanks toch een film die ik er zo weer in zou gooien, maar tja, zonde dat hij er zo uitziet.

Offline Profile  

01 Jun 2010, 18:41 

jim2873 wrote:
Was ook al lang op zoek naar The Last Movie en heb hem toevallig gisteren gevonden als download:

Kwaliteit is alleen niet geweldig, waarschijnlijk dezelfde VHS rip. Geloof niet dat er concrete plannen zijn om de film uit te brengen dus ga me er toch aan wagen denk ik.

Zijn de screenshots die erbij staan representatief? Die zien er alleszins stukken beter uit dan de rip die ik al heb.

Offline Profile  

01 Jun 2010, 19:09 

tolpol wrote:
Zijn de screenshots die erbij staan representatief? Die zien er alleszins stukken beter uit dan de rip die ik al heb.

Nee, totaal niet. Hij is fullscreen en allesbehalve strak. Ben wel benieuwd waar die screenshots vandaan komen want dat ziet er inderdaad veel beter uit.

Offline Profile  

02 Jun 2010, 10:34 

Easy Rider (1969)

Was minstens 5 jaar geleden dat ik hem gezien had dus het werd weer eens tijd. Vind het nog steeds een fantastische film maar Out Of The Blue blijft zeker mijn favoriet. Nu ik ze achter elkaar heb gezien viel me wel ineens iets op, beide films hebben een fanfare scene die door de hoofdrolspeler verstoord wordt. Vanaf nu fanfares spotten in Dennis Hopper films :)

9/10

Offline Profile  

03 Jun 2010, 03:01 

Out of the Blue

Image

"I just got a brilliant kick in the belly," zei Edward G. Robinson toen hij in 1953 op Cannes Le salaire de la peur zag. Dit citaat was het eerste dat in me opkwam na het zien van Out of the Blue, Dennis Hoppers vergeten meesterwerk. Oorspronkelijk was hij slechts aangenomen om te acteren, maar na twee weken op de set nam hij de regie over, herschreef het script, voegde nieuwe locaties toe en maakte er zijn beste film van (van het werk dat ik althans zag - The Last Movie en Colors staan nog op de lijst om te kijken). Zelf zet hij ook een ijzersterke ingehouden rol neer, maar moet hij zijn meerdere erkennen in Linda Manz (die enkele jaren daarvoor debuteerde in Days of Heaven). Zij speelt de hoofdrol, de vijftienjarige Cebe. Hard, stoer en toch ook kwetsbaar. Soms vang je glimpsen op van het bange kind onder het punker exterieur. Hopper is haar alcoholische vader, die na vijf jaar uit de gevangenis komt voor het doodrijden van een schoolbus vol kinderen. Cebe, geobsedeerd door Elvis, punk en de truck van haar pa, hoopt haar vader terug te krijgen en daarmee het gezinsleven van vroeger. Hoewel ze dat waarschijnlijk zelf niet doorheeft. De zaken ontsporen echter nogal, waarbij het de vraag is of er ooit een spoor was. Dat iedereen getraumatiseerd is door die ene dag vijf jaar eerder is wel duidelijk.

Hopper zag Out of the Blue als een soort vervolg op Easy Rider, als zijn personage het overleeft had en nu tien jaar later een poging had gedaan om de Amerikaanse droom op een meer doorsnee manier te vinden. In deze film schets hij een nog grauwer, naarder beeld van Amerika dan in zijn doorbraak, en doet dat op een briljante, sfeervolle manier. Daarbij maakt hij subliem gebruik van de muziek van o.a. Elvis Presley, de Pointed Sticks en vooral Neil Young, aan wiens My My, Hey Hey (Out of the Blue) de titel is ontleend. Het nummer wordt ook meerdere keren als een soort thema ingezet, en aan het eind van de film heeft het een hele andere betekenis gekregen dan aan het begin. Waar het gebruik van het lied (en de film in het algemeen) nog iets flinks melancholisch heeft, heerst later een sfeer van verdoemenis en hopeloosheid. Ik ben er nog niet helemaal uit waar de film precies allemaal over ging en welke thema's allemaal wel niet aan bod kwamen, en ga 'm graag nog een keer kijken om daar beter achter te komen. Maar ook om hem nog eens te ervaren. Want los van de betekenis zit Out of the Blue vol prachtige scènes en beeldtaal die nog wel even door mijn hoofd zal blijven spoken. En dan dat intense einde...

Offline Profile  

03 Jun 2010, 09:23 

Kaj wrote:
Hopper zag Out of the Blue als een soort vervolg op Easy Rider, als zijn personage het overleeft had en nu tien jaar later een poging had gedaan om de Amerikaanse droom op een meer doorsnee manier te vinden...

Het waren wel vooral anderen die de film op deze manier zagen. In het audiocommentaar vertelt Hopper dat hij dit zelf tijdens het schrijven/filmen nooit bewust in gedachten heeft gehad.

Offline Profile  

03 Jun 2010, 11:58 

out of the blue nooit gezien. blijkbaar uit in duitsland (koch) met audiocommentaar

Offline Profile  

03 Jun 2010, 11:59 

In de Calgary Herald vandaag nog wat anecdotes van Julia Frittaion over Dennis Hopper en de opnames in Vancouver van Out of the Blue, of CeBe, zoals de titel in eerste instantie luidde.

http://www.calgaryherald.com/entertainm ... story.html

Offline Profile  

03 Jun 2010, 12:18 

matt wrote:
out of the blue nooit gezien. blijkbaar uit in duitsland (koch) met audiocommentaar

Mooie uitgave, maar net als de Anchor Bay out of print.
http://www.g-wie-gorilla.de/content/view/571/2/

Bildformat 1.85:1 (16:9)
Tonformat Dolby Digital 2.0
Sprachen Deutsch, Englisch

DVD-Extras
· Audiokommentar von Dennis Hopper, Produzent Paul Lewis und Verleiher
John Alain Simon
· Zwei deutsche Synchronfassungen (Kino und TV)
· Englischer Originaltrailer
· Radiospot, gesprochen von Jack Nicholson
· 16-seitiges Booklet von Thomas Willmann
· 90-minütiges Interview mit Dennis Hopper (Disc 2)

Offline Profile  

03 Jun 2010, 16:40 

jim2873 wrote:
Kaj wrote:
Hopper zag Out of the Blue als een soort vervolg op Easy Rider, als zijn personage het overleeft had en nu tien jaar later een poging had gedaan om de Amerikaanse droom op een meer doorsnee manier te vinden...

Het waren wel vooral anderen die de film op deze manier zagen. In het audiocommentaar vertelt Hopper dat hij dit zelf tijdens het schrijven/filmen nooit bewust in gedachten heeft gehad.
Verdomde IMDb trivia...

Offline Profile  

11 Feb 2011, 11:12 

tolpol wrote:
jim2873 wrote:

Toch de VHS-rip maar gekeken en ondanks de matige kwaliteit was ik zeer onder de indruk. Zijn eerste drie films zijn gewoon stuk voor stuk briljant. Hoop echt dat er nog een betere versie uitkomt, gezien die screenshots zou dat op een of andere manier toch mogelijk moeten zijn.

Out of the Blue (1980) 10/10
The Last Movie (1971) 9/10
Easy Rider (1969) 9/10

Image

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ]