Logo

It is currently 27 Jul 2017, 00:38

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
  The Stunt Man (Richard Rush, 1980)
11 Jul 2009, 18:44 

Bij nader inzien, verdient toch een apart topic. Bijzondere film. ;)

tolpol wrote:
The Stunt Man (1980) 8,5/10

Deze breekt waarschijnlijk het record van langst onbekeken film van m'n dvd-collectie, want stond om mij volslagen onduidelijke reden al zes jaar te wachten in de kast. Trok hem er nu eindelijk uit omdat - ons lijstjesproject indachtig - het vermelde productiejaar op de cover '79 is - terwijl imdb het over '80 heeft - oh well.

Een spel met realiteit en fictie, als een jongeman op de vlucht is voor de politie en terecht komt op een filmset waar de manipulatieve regisseur Peter O'Toole hem als vanzelfsprekend inlijft als stuntman in z'n bizarre oorlogsfilm. Wanneer het O'Toole's film is, of realiteit, het is onduidelijk want de grens ligt erg vaag - dat alles terwijl we ook gewoon een film zitten kijken. Tjokvol metaforen, een verhaal dat zich met één kijkbeurt niet laat vatten. Klinkt misschien nogal zwaarmoedig, maar is een speelse film, zij het zwart-komisch. Weird shit. Bijzonder.

Image

Heb deze zelf ook al een jaar of zes, en was, toen ik nog een mager plankje DVD's had, toch wel een tijdje één van mijn favoriete films, al was het maar omdat ik al sinds 1992 iedere editie van Leonard Maltin's Movie Guide kocht, en door hun enthousiaste beschrijving me eigenlijk al sinds 1994 ongeveer verheugde om de film te gaan zien (zat veel titels in een boekje neer te pennen, maar kon die nooit op VHS vinden natuurlijk, of moest ze importeren, maar had ik natuurlijk geen geld voor, plus ander VHS-systeem, blah). Maltin heb ik inmiddels niet zo bar veel meer aan, maar wat Hollywood aan gaat, hebben ze vaak wel rake omschrijvingen. Ze gaven The Stunt Man de maximale vier sterren:

An outrageous black comedy in which reality and make-believe blur. Fugitive Railsback stumbles onto a movie set, where he accidentally causes the death of their ace stunt man; director O'Toole offers to hide from the police- if he'll replace the stunt man. Crammed with first rate action and sly wit, plus a mesmerizing performance by O'Toole as the Christ-like Eli Cross. Attention must be paid, but the rewards are more than ample. Dazzlingly scripted (by Lawrence B. Marcus from Paul Brodeur's novel) and directed. Amusing score by Dominic Frontiere. Filmed in 1978.
(uit de versie van 2008)

De scène in en rondom het hotel blijft in mijn ogen één van de meest ingenieuze en knapst gefilmde en gemonteerde scènes die ik ken. Mijn mond viel echt open toen ik dat zag. Steve Railsback vind ik niet de meest charismatische acteur, maar met O'Toole maar vooral ook Barbara Hershey, Allen Garfield, Alex Rocco en eigenijk alleen maar bijzonder goede bijrollen, blijft het vrijwel continu een feest om naar te kijken.

Die extra disc op de set van Anchor Bay met die documentaire van Richard Rush is wel een beetje lachwekkend. Hij gaat soms als een blij kind de symboliek in bepaalde scènes uitleggen, waardoor alle magie natuurlijk verdwijnt - lijkt hij niet echt door te hebben. Spoort toch niet helemaal, die Rush. Hij heeft natuurlijk een paar legendarische zeperds op zijn naam staan, maar The Stunt Man is toch wel iets aparts. Bijna-meesterwerk op zijn minst.

Offline Profile  

Re: The Stunt Man (Richard Rush, 1980)
02 Nov 2011, 16:08 

Vandaag toevallig op deze site beland en deed meteen een belletje rinkelen:

http://www.hoteldel.com/about.aspx

Offline Profile  

03 Nov 2011, 10:06 

Ja ja, toevallig. Een 'luxury hot resort' volgens de site. Was je daarop aan het googlen voor je volgende vakantie?

En over restaurant 1500 OCEAN: 'Featuring one-of-a-kind, intimate indoor and outdoor settings and the freshest in Southland Coastal Cuisine, this captivating Coronado Island restaurant is sure to satisfy even the most discriminating palate.'

Prachtig, ik zit al bij de boekingsknop.

Er is zelfs een History of the Coronado blog (ongetwijfeld opgezet door een pr-medewerker van The Del) met allerlei flauwekul en trivia over Some Like It Hot en wanneer de eerste elektrisch verlichte Kerstboom in het Coronado stond, maar geen woord over The Stunt Man. Misschien vonden ze de film niks.

Offline Profile  

03 Nov 2011, 10:40 

Heb ook even gezocht en er staat wel een fotootje van de film in de "history"-sectie van hun fotogalerij:

http://www.hoteldel.com/uploadedImages/stuntman-jump(1).jpg

Offline Profile  

03 Nov 2011, 10:52 

Oh ja, de photo gallery. Wel goed verstopt zeg.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ]