Logo

It is currently 19 Oct 2017, 20:10

Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Woody Allen
24 Jan 2006, 02:04 

ImageWoody Allen (1935 - ....)

-----------------------------------------

MATCH POINT (Allen, 2005)
In Hannah and her sisters, mijn favoriete Woody Allen-film, gebruikt Allen ironische tussentitels die feitelijk nergens op slaan. Hiermee wilt hij aangeven dat we aan alles kopjes geven, hoe zinloos dat eigenlijk ook is. In Match point draait het ook om geluk. "De bal die het net raakt kan eroverheen vallen, of terugvallen", opent de film en blijft een belangrijk thema. Mede door deze opzet kan Allen een film construeren (zo voelt het echt) die door zijn (altijd open mogelijkheid tot) willekeurigheid altijd onvoorspelbaar en spannend blijft. De film is fantastisch geregisseerd: altijd is alles duidelijk dat duidelijk moet zijn; wat in zo'n genuanceerde film altijd een opgave is. Natuurlijk helpen de geweldige dialogen van Woody (elke zucht schrijft 'ie op), en het feit dat hij ze allebei regelt, dus. Ook de acteurs zijn prima: Scarlett Johansson is heerlijk verleidelijk (die stem :cry:), en Jonathan Rhys-Meyers is knap ambigu.
De film is nu al bekend als "die Londense Allen". Londen is direct te herkennen, en mooier dan ik ooit gezien heb in beeld gebracht; maar Allen is minder duidelijk aanwezig. Gelukkig leidt dit niet tot September-achtige praktijken (saaaaai!), maar tot een boeiende, uitdagende en geweldige film; waarmee ik vind dat Allen een uniek werk binnen zijn oeuvre heeft gemaakt. Toegegeven, ik heb Crimes and misdemeanors nog nooit gezien (schijnbaar dezelfde thema's), maar ik zeg het toch.

Uitstekend, Woody.

9/10

Offline Profile  

Woody Allen
27 Jan 2006, 16:48 

ANOTHER WOMAN (Allen, 1988)
Alweer een ijzersterke film van Woody Allen, die anders voelt dan zijn meeste films. Prachtig korrelig geschoten door Sven Nykvist (vaste cameraman van Ingmar Bergman en onlangs cameraman bij Match point), overtuigend geacteerd door de mooie Gena Rowlands en vooral fantastisch geschreven door Allen's vaste scenarist. Marion Post (Rowlands) is een georganiseerde, aantrekkelijke en zeer intelligente vrouw die alles voor elkaar lijkt te hebben. Dat heeft ze ook, maar tegen een emotionele prijs. Er is geen plaats voor onbevangenheid in haar gecreëerde wereld en ze is diep van binnen ook ongelukkig. Ze is getrouwd met een succesvol hartchirurg (Ian Holm) en dit is voor beide het tweede huwelijk. Marion's stiefdochter kijkt erg tegen haar op. Wanneer Marion in haar kantoor een gesprek hoort tussen de psychiater die naast haar über-nette (net als zijzelf) kantoor praktiseert en diens patiënte (Mia Farrow), verandert haar leven. Ze hoort de jeugdige vrouw en haar ongeluk aan en begint zich af te vragen of ze haar leven niet verkeerd geregeld heeft door alles zo goed te regelen. Ze begint te twijfelen over alles, en wij zien haar op haar meest persoonlijke momenten en zien haar meest persoonlijke herinneringen. Door de teksten, de situaties, de cinematografie en het acteerwerk van Rowlands is dit een zeer persoonlijke en indrukwekkende, goede film geworden. Meestal hou ik niet zo van zijn volbloedsdrama's (September, bijvoorbeeld) omdat ze zo serieus zijn. Another woman is ook serieus (wat wil je anders met 'volbloed drama'?), maar heeft niet als doel een serieuze film te heten. Alle personages zijn subliem gecast.

"...for here there is no place
that does not see you. You must change your life."

- leest Marion uit Archaïsch torso van Apollo van Rilke. Het is duidelijk wat Allen's inspiratie is geweest ;).

Een ondergewaardeerde Allen!

Offline Profile  

27 Jan 2006, 17:46 

ha goed om te weten!!

denk dat ik er maximum nog 3 moet zien waarvan ik er nog 1 in mijn collectie zitten heb :) Another woman :) Heb hem grotendeels uitgesteld omdat ik meest Woody Allen dramas serieus traag vind en daarom alleen maar op bepaalde momenten kijk, als ik in de juiste mood ben dus.

Offline Profile  

06 Aug 2006, 10:34 

Match Point (2005) ***1/2

Helaas niet zo goed als ik had verwacht. Met name de eerste helft vond ik de dialogen wat onnatuurlijk overkomen en de introductie van de karakters duurde me ook wat te lang. Prima om karakters de tijd te geven maar dan moet je uiteindelijk wel het resultaat er van zien. De drastische wending aan het eind van de film kwam bij mij in ieder geval erg ongeloofwaardig over. Ook waren er hier en daar wat scenes waar onnodig een loopje met de realiteit werd genomen. Heb me zeker niet verveeld maar kan niet zeggen dat Woody Allen terug aan zijn top is. Scarlett Johansson was wel een lust voor het oog, dat kan ik niet ontkennen.

Offline Profile  

30 Sep 2006, 20:16 

Godard ontmoet Woody.

Meetin' WA

Offline Profile  

Re: Woody Allen
09 Oct 2006, 18:39 

Joris van Laarhoven wrote:
ANOTHER WOMAN (Allen, 1988)

Een ondergewaardeerde Allen!

Another Woman staat anders bij velen te boek als een van Allen's allerbesten.

Offline Profile  

17 Oct 2006, 12:04 

Match point een tijdje geleden gezien en vond het idd goed voor woody zijn eerste film in de UK

Woody is altijd goed in het weergeven van lustvolle relaties imo. De plotwist op het einde deed me idd aan crimes & misdameanors denken maar vond het zeker wel genietbaar. Had het niet zien aankomen.

Offline Profile  

16 Nov 2006, 22:59 

Scoop
Na Match Point (2005, Woody Allen) heeft Woody Allen weer gekozen voor de locatie Londen, daarnaast neemt Scarlett Johansson wederom een van de hoofdrollen voor haar rekening. Geen diepere betekenissen rondom klassenverschillen dit keer, gewoon een mysterieus verhaallijntje om de combinatie van schoolkrantjournalist Johansson en “vaderâ€

Offline Profile  

15 Aug 2007, 19:37 

Hollywood Ending (2002), 8/10

Mmm, misschien wel de leukste Allen sinds DECONSTRUCTING HARRY. Allen speelt eigenlijk zichzelf als een uit de gratie geraakte regisseur, die de kans krijgt om via zijn ex-vrouw (Tea Leoni) weer eens een grote film te regisseren. Dit gaat natuurlijk fout, vooral als hij psychosomatisch blind wordt en besluit om gewoon verder te gaan met de film. Ontzettend ver gezocht, maar ik heb er hartelijk om gelachen.

Image

Offline Profile  

13 Nov 2007, 12:53 

Cassandra's Dream (2007) ****

Deze film zet de serieuze toon voort van Match Point. Wederom speelt het verhaal zich af in Engeland en weer gaat het om een moord en de gevolgen daarvan. McEwan en Farrell spelen voortreffelijk en ook de Britse dialogen klinken overtuigend. Ik ben blij dat Allen deze richting doorzet, na Scoop en al die flauwekul films voor Match Point.

Offline Profile  

20 Aug 2008, 22:47 

Frank en vrij interview met Woody:

http://www.villagevoice.com/2008-08-12/ ... dy-allen/1

Larry David gaat meedoen in zijn nieuwste film Whatever Works (2009). Oh boy..

Offline Profile  

16 Feb 2009, 16:44 

A word with Woody, zie http://www.irishtimes.com/newspaper/the ... 33738.html

Offline Profile  

05 Apr 2009, 15:21 

Stardust Memories (1980)

Wat een geweldige film. De invloed van Fellini's 8 1/2 is duidelijk aanwezig maar toch weet Woody Allen er een heel eigen draai aan te geven. Ik denk zelfs dat ik meer genoten heb van deze film dan van 8 1/2. Woody Allen's beste? Zou zo maar eens kunnen.

9/10

Image

Offline Profile  

07 Apr 2009, 16:44 

jim2873 wrote:
Stardust Memories (1980)

Wat een geweldige film. De invloed van Fellini's 8 1/2 is duidelijk aanwezig maar toch weet Woody Allen er een heel eigen draai aan te geven. Ik denk zelfs dat ik meer genoten heb van deze film dan van 8 1/2. Woody Allen's beste? Zou zo maar eens kunnen.

9/10

Image

Meteen maar besteld. Ben al een tijdje bezig alle Allen-films te (her-)bekijken, maar Stardust Memories nog steeds niet gezien. A Midsummer Night's Sex Comedy (1982) ook maar meteen erbij gegooid. Samen met Alice (1990) zijn dat dan de enigen die ik nog moet zien.

Ben al een tijdje bezig met een Allen-marathon, dus pak allemaal je Allen's uit de kast en doe mee!

Ik ben nu druk met de jaren '90 - Celebrity (1998) wordt mijn volgende Allen.

Offline Profile  

27 Apr 2009, 08:57 

Annie Hall (1977)

Omdat ik vanavond naar Annie Clark ga en dit haar favoriete film is leek het me een goed moment om hem eens opnieuw te kijken. Het was alweer een jaar of 10 geleden dat ik hem voor het eerst en laatst zag dus het mocht wel weer. Conclusie: zou ook zomaar Woody Allen's beste kunnen zijn. Heerlijke film.

9/10

Offline Profile  

27 Apr 2009, 11:01 

niet veel van Allen gezien maar ik krijg het er nog steeds niet warm van.
vind hem en zijn films zwaar overschat

Offline Profile  

27 Apr 2009, 16:35 

matt wrote:
niet veel van Allen gezien maar ik krijg het er nog steeds niet warm van.
vind hem en zijn films zwaar overschat

Welke heb je tot nu toe gezien? Kijk in ieder geval Annie Hall of Stardust Memories. Als je het daar niet een beetje warm van krijgt dan is het gewoon je ding niet.

Offline Profile  

22 May 2009, 12:49 

The Purple Rose of Cairo (1985)

Zwaar genoten van deze. Leuk scenario (deed meer dan eens aan C. Kaufman denken ook), schone vertolkingen en (zucht) romantiek!

Offline Profile  

23 May 2009, 10:33 

Purple Rose of Cairo is een geweldige film. En niets zo geestig als de personages uit de film die in gesprek gaan met het publiek en de producers van de film.

'I'm a genuine countess with a lot of dough, and if that's your wife, she's a tub of guts'

Offline Profile  

02 Jun 2009, 17:37 

Hannah and Her Sisters (1986)

En dit was er weer boenk recht op. Uitmuntende cast, met Wiest als uitblinkster. Laatste half uur is mss het beste dat ik al van Allen zag.

Offline Profile  

12 Aug 2009, 10:01 

September (1987)

Volgens sommige één van de saaiste films van Woody Allen. Ik vind het een prima melodrama met zijn favoriete thema's: driehoeksverhoudingen, liefde, verlies, ouder worden, etc. Overduidelijk op een set gefilmd (dichte luxaflex), maar dat draagt wel weer bij aan het gevoel dat het om een theaterregistratie gaat (van een Bergman stuk ofzo). Alle karakters zijn druk op zoek naar liefde, maar durven het of niet uit te spreken of krijgen het van de verkeerde persoon. Of in het geval van de moeder (prachtrol van Elaine Stritch): ze heeft totaal geen idee wat liefde is. Zal zeker niet in mijn top 10 Woody Allen films komen, maar dat heeft meer te maken met de grote hoeveelheid topfilms die hij heeft afgeleverd dan met de kwaliteit van deze film.

7/10

Offline Profile  

20 Aug 2009, 09:53 

Broadway Danny Rose (1984)

Geinig tussendoortje van Allen over een agent voor mislukte Broadway artiesten (tap dansers die een been missen, glazendraaiers, stotterende buiksprekers) die door een misverstand achterna gezeten wordt door mafiosi. Weer een hoop flauwe maar wel leuke grappen, mooie zwart/wit cinematografie en een hoop comedians / artiesten die gewoon zichzelf spelen.

7/10

Offline Profile  

20 Aug 2009, 14:38 

Ik vind het fantastisch dat de film wordt verteld aan de hand van een verhaal van Sandy Baron. Alleen zal hij voor mij altijd "Jack Clompus" uit Seinfeld blijven.

Offline Profile  

20 Aug 2009, 15:14 

Haha Jack Klompus!
- "What kind of pen is that?"
- "This pen? This is an astronaut pen, it writes upside down, they use this in space!"

Offline Profile  

18 Nov 2009, 23:35 

Net Sweet and Lowdown weer eens gekeken. Uitgave van Indies. Een pan en scan versie in 4:3. What the@##$%%??? Waarom?? Indies. Wat een klotemaatschappij.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next