Logo

It is currently 27 May 2017, 10:03

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ] 
Author Message
  Clint Eastwood
17 Apr 2009, 04:24 

Image

Mystic River ****1/2

De tweede keer nadat ik hem in de bios zag, en soms is het wel een zegen dat mijn geheugen soms een gatenkaas is wat betreft het herinneren van plots. Het was alsof ik hem weer voor het eerst zag, en daar had ik wel weer zin in na Changeling en Gran Torino, die ik beiden ook erg goed vond. Eastwood is een beheersde verhalenverteller, eigenlijk een beetje zoals Shyamalan qua dramatische invulling, maar minder silly. Hij neemt zijn tijd en vertelt alles op een conventionele manier, maar is binnen die lijnen zo vakkundig bezig dat dat weer een ouderwets meeslepende film oplevert.

Offline Profile  

17 Apr 2009, 11:44 

Mogen hier ook Eastwood-vehikels in, die hij zelf niet regisseerde?

The Gauntlet (1977) 6/10

Eastwood als een dommige flik die eropuit gestuurd wordt naar Las Vegas. Daar moet hij een hoertje uit de gevangenis halen en naar een rechtszaal in Phoenix begeleiden, waar ze kroongetuige is in een mafia-proces. Las Vegas naar Phoenix - da's een heel eind, met de mafia in je nek - want die ziet z'n kans schoon om de blonde bimbo definitief het zwijgen op te leggen.

Pretentieloos voer voor de drive-in - soms ronduit slecht geregisseerd, vooral de actiescenes zijn zwak. Nogal problematisch dus, voor een actiefilm. Zo is er een lang uitgesponnen sekwentie met Eastwood en Sondra Locke op een chopper, achtervolgd door een helicopter - zonder enige spanning duurt die veel te lang, om dan ondanks explosies en vuurballen te eindigen met een schouderophaal. Het einde van de film voelt net zo - gewoon een slag in het water.

Bizar is dan wel dat ik me er toch uitstekend mee heb vermaakt. Een soort van fascinerend non-event. Ga 'm zeker nog een paar keer bekijken - maar het is en blijft troep.

Offline Profile  

17 Apr 2009, 21:18 

The Gauntlet is inderdaad wel ontstellend slecht gemaakte troep, en de premisse met "hoertje met hart van goud" Sondra Locke en redder in nood Eastwood is ook wel van het niveau stuiverromannetje. Volstrekt ongeloofwaardig plot ook. Toch vond ik het niet onvermakelijk - lag misschien aan de ongeveer paar duizend patronen/ kogels die er doorheen werden gejaagd, plus wat fikse explosies, et voila, we hebben een film.

Offline Profile  

13 May 2009, 14:35 

Changeling (2008)

Viel me een beetje tegen. De eerste helft zat ik nog wel lekker in de film maar de ongeloofwaardigheden en cliches begonnen zich op den duur wel op te stapelen en het laatste uur was mijn interesse dan ook flink weggezakt. Angelina Jolie speelt wel goed en het op waarheden gebaseerde verhaal is op zich best boeiend dus echt verspilde tijd is het niet, had er alleen veel meer van verwacht.

7/10

Offline Profile  

09 Jun 2009, 10:55 

Meer nieuws van het Eastwood-front. Die man gaat waarschijnlijk films blijven maken tot zijn honderste. Hij is al een tijdje bezig aan een film over Nelson Mandela, met als titel ofwel The Human Factor ofwel Invictus, nog niet helemaal duidelijk op dit moment, gebaseerd op het boek van John Carlin, "The Human Factor: Nelson Mandela and the Game that Changed the World."

Zie verder Variety en Incontention.

Offline Profile  

30 Jun 2009, 16:25 

Letters from Iwo Jima - Clint Eastwood - 2006

Ik vond Flags of our Fathers een behoorlijke kleffe bedoening en daarom had ik niet direct de behoefte om Iwo Jima te gaan zien. Hij is in ieder geval beter maar nog steeds geen echte topper. Ten eerste had de film wat korter mogen duren. Tegen de helft wist ik wel hoe het verder allemaal zou verlopen. Brieven naar het thuisfront om sympathie op te wekken en aan het front laten zien hoe kut het allemaal is. De film doet dan ook wat al zoveel oorlogsfilms hebben gedaan.

Een aardig concept om een oorlogsituatie van twee kanten te belichten, dat zeker. Helaas vond ik de grauwe, kleurloze look wel erg aan de saaie kant. Het is een degelijke film, vakkundig gemaakt. De film raakte me nergens terwijl dat volgens mij wel de bedoeling moest zijn. Oorlog is zinloos, zover is duidelijk.

7,5

Offline Profile  

12 Jul 2009, 19:40 

Changeling
Los Angeles, 1928. Christine Collins (Angelina Jolie) raakt haar zoon kwijt. De LAPD komt met de verkeerde jongen aanzetten. Om gezichtsverlies te voorkomen, stoppen ze Collins in een gesticht. Ze blijft doorzetten om de waarheid boven tafel te krijgen.
Regisseur Clint Eastwood is er wederom in geslaagd een knappe film te verwezenlijken. De strijd die wordt gevoerd is tweeledig: het verdriet om het kind en die met de corrupte politie. Dit is erg indrukwekkend in beeld gebracht door middel van een sterk verhaal. Het is een waar genot om te zien hoe Collins met steun de juridische strijd tegen de bureaucratische corruptie aangaat. Jolie's acteerwerk is ijzersterk, maar ook de bijrollen van John Malkovich en Jeffrey Donovan zijn goed te noemen. Een sterke en meeslepende prent.

8/10

Offline Profile  

17 Jul 2009, 19:41 

The Enforcer ***1/2

Deeltje drie met vieze Harry. Deze keer wat komischer dan de voorgangers. Hoe fout cynisch het soms ook is, het was af en toe flink lachen ('Personnel that's for assholes'). Het grietje Cagney (of was het Lacy?) vond ik wat minder te pruimen, maar gelukkig is Clint er die de film draagt. Iets vrijblijvender dan deel 1 en 2, en minder memorabel, maar niettemin 90 minuten topvermaak.

Offline Profile  

20 Jul 2009, 16:19 

Magnum Force (1973)

In mijn gedachte was dit een 'aardige' sequel van Dirty Harry, maar na jaren weer eens bekeken en het is gewoon een fantastische sequel. Na het eigen rechtertje spelen in Dirty Harry wordt in Magnum Force de andere kant van de medaille getoond: wat gebeurt er als inderdaad een aantal willekeurige cops het recht in eigen hand nemen? In deel één was de villain nog een gestoorde linkse hippie, ditmaal zijn het een aantal rechtse, conservatieve figuren waar Harry Callahan achteraan gaat. Origineel en leuk vervolg, zeker omdat ze makkelijk voor more-of-the-same hadden kunnen kiezen.

Ik ken de DVD versie niet, maar de Blu-ray heeft een interessant audio commentaar van screenwriter John Milius en een leuke, korte documentaire waar o.a. wat oude reviews van Dirty Harry voorbij komen (Pauline Kael die het een fascistisch misbaksel vond).

8/10

Offline Profile  

22 Jul 2009, 10:26 

Gran Torino (2008), 5/10

Ik was er niet zo kapot van. Clint als reactionaire brompot die orde op zaken stelt in 'the hood' in Detroit, en ondertussen een paar uitgekauwde levenslessen leert over vriendschap, racisme, ouderdom en als levensmotto dat een echte vent aan zijn eigen auto en huis hoort te kunnen sleutelen. Eastwood heeft natuurlijk charisma genoeg, en is ook vaardig genoeg als filmmaker om de ergste valkuilen te ontlopen, maar naar mijn smaak hebben we een dergelijk reactionaire-loner-verandert-in-menslievende-do-gooder inmiddels wel vaak genoeg gezien.

Een schematisch opgebouwd script waarbij iedere 'wending' in Eastwood's denken en handelen met joekels van rode signalen wordt aangegeven (stel je toch voor dat je het als kijker niet meekrijgt), opvallend slecht acteerwerk aan Vietnamese zijde (echt pijnlijk gewoon, zelden gezien in films van dit kaliber) en Eastwood die zijn Dirty Harry-imago zo flauw uitspeelt, dat het gewoon een beetje lachwekkend wordt. Tuurlijk speelt hij de draak met zijn imago, maar kan toch niet de bedoeling zijn dat de film voor een groot deel op flauwe vigilante-grapjes moet draaien. Er zit een handvol mooie momenten in en een verrassend einde, maar was niet genoeg om het te redden.

EDIT: ik maakte van Walt's buren Vietnamezen, maar het zijn 'Hmong.'

Last edited by Camera Obscura on 24 Jul 2009, 00:55, edited 2 times in total.

Offline Profile  

22 Jul 2009, 10:52 

Ben het helemaal eens met bovenstaand stukje m.u.v. het einde. Dat vond ik niet verrassend maar over-the-top en totaal ongeloofwaardig. Die Hmong 'gangsters' waren lachwekkend, dat karakter van die pastoor een miscast en die uitleggende dialogen (vooral tussen die zonen van Clint) tenenkrommend.

Vreemde is dat de film overladen wordt met 5 star reviews. Om een of andere reden ben ik toch tot een 6/10 gekomen.

Offline Profile  

22 Jul 2009, 12:56 

Evidence wrote:
Ben het helemaal eens met bovenstaand stukje m.u.v. het einde. Dat vond ik niet verrassend maar over-the-top en totaal ongeloofwaardig.

klopt eigenlijk wel. Verrassend klinkt veel positiever dan ik eigenlijk bedoelde. Het verraste me nogal, maar niet op een positieve manier - gewoon een absurd einde eigenlijk.

Offline Profile  

08 Aug 2009, 17:19 

Unforgiven (1992)

Uitstekende film van en met Eastwood, waarin een behoorlijk onromantisch maar waarschijnlijk realistisch beeld geschetst wordt van 'Het Wilde Westen'. Geen sigaar kauwende cowboys die als een soort van Robin Hood de ene na de andere gerechtvaardigde moord begaan, maar oude boeren, egoistische klootzakken, mediageile leugenaars en cowboys die van hun paard vallen. Het verhaal van deze anti-western is simpel, maar de onderliggende thema's zijn dat zeker niet.

Mooie cast (naast Eastwood o.a. Gene Hackman, Morgan Freeman en Richard Harris) en knap van de scriptschrijver dat al deze sterren slechts de screentime krijgen die hun karakters nodig hebben. Geen onnodige scenes met ego shots (zoals in zo'n beetje elke willekeurige film met Pacino van de laatste 10 jaar), maar oerdegelijke shots met bovengemiddeld acteerwerk (vooral van Hackman).

8/10

Offline Profile  

27 Aug 2009, 10:58 

Changeling (2008)

Het verhaal van een moeder die na de vermissing van haar zoontje een ander kind krijgt opgedrongen van de politie is fascinerend, zeker als je bedenkt dat het waar gebeurd is. Helaas zit de verfilming van Eastwood vol met clichés en voelt hij zich geroepen om het zo al ongelofelijke verhaal nog eens extra aan te dikken. Het geheel duurt ook minstens een half uur te lang.

Over Jolie ben ik ook niet echt te spreken: misschien acteert ze wel goed, maar ze ziet er gewoon te freaky uit met die grote lippen en ogen. Ze heeft een leuk uiterlijk voor een actiefilm, maar in dramatische rollen werkt dit in haar nadeel. Het helpt daarbij niet dat haar overdreven make-up in deze film volledig misplaatst is: een alleenstaande moeder met zulke make-up zou in de jaren '20/'30 beslist voor sloerie zijn uitgemaakt.

Maar ondanks de inbreng van Eastwood blijft het een fascinerend verhaal, die haarscherp de ondergeschikte positie van vrouwen en de daarmee gepaarde onmacht in het begin van de vorige eeuw illustreert.

6/10

Offline Profile  

18 Sep 2009, 11:23 

Gran Torino - Clint Eastwood - 2008

De films van Clint vind ik over het algemeen erg sentimenteel en boodschappen worden best met grote gebaren en aanwijzingen gebracht. Echter bij Gran Torino zat ik direct in de film en liet me niet meer los. Clint speelt een heerlijk cynische Walt, een karakter waar ik om moest lachen en waar ik sympathie voor voelde. Alleen Clint kan in zulke mooie volzinnen al bijtend andere mensen beledigen. Op papier zit het er weer klef uit; "oude brompot ontdooit door zn vriendelijke buren en weet een hechte vriendschap met ze op te bouwen". Echter kwam het op mij naturel over. Ok....de "gang" was wat overdreven en niet iedereen acteerde even goed maar daar keek ik al doorheen omdat Clint zo'n geweldig personage neerzette. Met een knipoog maar toch ook weer serieus. Ik moet niets van Jamie Cullum hebben maar toen ik tijdens de eindcredits Clint hoorde zingen en later Jamie....daar ging dan toch die traan. Ik was gewoon diep ontroerd. Prachtige film dus en zeker Clints beste van de afgelopen jaren naar mijn idee.

9,2

Offline Profile  

18 Sep 2009, 23:16 

Gran Torino ****
Na het zeer middelmatige Changeling en een trailer die me het ergste deed vermoeden, had ik deze nieuwste Clint Eastwood Joint steeds weten te vermijden, maar uiteindelijk viel hij me eerlijk gezegd alles mee. De ergste cliché's en vals sentiment worden (nipt) vermeden, en het geheel grijpt toch heel aardig in elkaar. De climax vond ik niet echt storend: als bewuste variatie op de onvermijdelijke gewelddadige ontknoping (e.g. Unforgiven) vond ik het juist wel aardig. Ook stoorde ik me niet aan de eendimensioinale gangbangers; maar wél aan de vlakke karakterisering van de hebberige, egoïstische familieleden. De manier waarop die werden neergezet, deed ook erg denken aan de 'white trash' familie in Million Dollar Baby, waarin ze wat mij betreft de zwakste schakel vormden in een véél slechtere film.

Offline Profile  

06 Oct 2009, 22:43 

Heb enkele maanden geleden de drie eerste Dirty Harry-films herbekeken - de eerste drie zou ik als volgt waarderen:

Dirty Harry (1971) 9/10
Magnum Force (1973) 8/10
The Enforcer (1976) 6/10

Vanavond het vierde deel opgezet - zag ik nooit eerder.

Sudden Impact (1983) 6/10

Eastwood als vigilante cop Dirty Harry tegenover Locke die ondertussen in een Female Revenge-film speelt. Nogal wat momenten van botte regie - de fades naar Locke's flashbacks bijvoorbeeld, ugh - maar ook een paar sterke beelden, vooral in de finale. Tempo loopt nogal ongemakkelijk met een lang opgebouwde opening en blijft traag, met veel herhaling en allang duidelijke openbaringen. Bij tijden toch vrij vermakelijk. Alhoewel - dat scheten latend bulldog mormeltje - what the ?

Offline Profile  

07 Oct 2009, 23:00 

The Dead Pool (1988) 6/10

Doet bij tijden haast aan een giallo denken, met veel aandacht voor de mysterieuze moordenaar inclusief POV-moorden - zij het nagenoeg bloedloos om een hoge leeftijdsrating te vermijden. Bijrollen voor Liam Neeson en een bekkentrekkende Jim Carrey die aan metal-mime doet op Guns'n'Roses. In tegenstelling tot de rest van de serie niet in scope geschoten, waardoor hij een beetje als een televisieproductie voelt.

Erg middelmatig, behalve de waanzinnige autoachtervolging, waarbij Eastwood probeert te ontkomen aan een zoemend telegeleid autootje, dat daarbij over de heuvels van SF schiet alsof Steve McQueen met de hendeltjes zit te klooien.

Offline Profile  

27 Nov 2009, 00:02 

Changeling
Eastwood weet altijd weer een film te maken die er voor zorgt dat zelfs de meest optimistische persoon de neiging krijgt van een brug te springen. Ook 'Changeling' is lange tijd weer een opeenstapeling van de ergste ellende die een mens kan overkomen. En juist omdat de films van Eastwood geen dramatische score of weet ik wat voor gekunstelde beeldtrucjes bezitten, werkt het. Ondanks de nodige onwaarschijnlijkheden (de moeder die zich na een vlotte babbel van een agent laat verleiden een ander jongetje als haar zoontje mee te nemen) nam ik het hele verhaal zonder morren voor lief. Mystic River was geweldig, Million Dollar Baby was geweldig en Changeling is ook geweldig.

Offline Profile  

20 Sep 2010, 20:33 

The Eiger Sanction (Clint Eastwood, 1975)
Een van de eerste films waarbij Eastwood zowel als acteur was te zien en ook achter de camera stond. The Eiger Sanction is zeker geen hoogstaande film, maar toch nog vermakelijk. Voornamelijk door de foute dialogen en het lekker simpele (James Bond-achtige) script. Verder de nodige mooie shots van het beklimmen van de Eiger. 7.0

Offline Profile  

Re: Clint Eastwood
10 Jan 2012, 12:46 

J. Edgar (2011)
Beetje dubbel gevoel aan overgehouden. Om te beginnen; zeker geen slechte film. Acteerwerk is prima, mooie sets/ sfeer en een pluim voor de make-up department. Script steekt helaas wat minder goed in elkaar. Het tempo ligt wel behoorlijk hoog, de ruim twee uur gingen behoorlijk snel voorbij, maar helaas kon Clint Eastwood niet heel goed kiezen of hij nu voor het levensverhaal van Hoover ging of voor de geschiedenis voor de FBI. Focus ligt toch wel wat meer op Hoover maar omdat beide punten toch behoorlijk aan bod komen is het allemaal een beetje een net niet film geworden. Geen slechte film, maar had wel het idee dat er aanzienlijk meer in had gezeten. 7.2

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]