Logo

It is currently 20 Nov 2017, 03:54

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

17 Nov 2010, 19:30 

Ah, dat klinkt technisch onderlegder dan mijn omschrijving (al was de Villa van Hilt-look ook bijzonder) ;)

Blijft vreemd trouwens dat Zuckerberg geen meerderheidsbelang in Facebook (24 %) heeft. En Eduardo Saverin heeft nu 5 %? In de film wordt Savarin's aandeel door een extra aandelen-emissie gedecimeerd tot 0,0001 % of zoiets. Heeft 'ie zichzelf weer teruggekocht (ondanks zijn ruzie met Zuckerberg), of slaat dat stuk van de film nergens op? Ik kan het niet helemaal volgen..

Facebook-watchers die hier meer over weten?

Offline Profile  

18 Nov 2010, 11:25 

Hoe het nou precies zit met de eigendomsbelangen van facebook is inderdaad een raadsel. Vreemd dat de film zo'n afwijkende verdeling weergeeft aan het einde. Misschien dat een gedeelte van de schikking die Savarin heeft gekregen bestond uit aandelen?

Hoe het ook zij, hier zijn twee interessante artikelen over resp. Zuckerberg en Parker.

http://www.newyorker.com/reporting/2010/09/20/100920fa_fact_vargas
http://www.vanityfair.com/culture/features/2010/10/sean-parker-201010

Offline Profile  

19 Nov 2010, 02:04 

Camera Obscura wrote:
of slaat dat stuk van de film nergens op?
Wat in ieder geval niet met de werkelijkheid strookt is het hele verhaal rondom zijn ex als inspiratie voor facebook, de echte Zuckerberg heeft al sinds voor het lanceren van de site een vaste relatie. Maar Sorkin begreep kennelijk niet waarom iemand zo'n site zou maken zonder zo'n soort motivatie... :?

Offline Profile  

19 Nov 2010, 09:58 

Wacht even jongens, zeggen jullie nu dat Sorkin en Fincher een loopje met me hebben genomen?

Offline Profile  

19 Nov 2010, 23:03 

Het is nog erger: Hollywoodfilms in het algemeen verdraaien wel eens de waarheid en waar historische consensus over bestaat.

Offline Profile  

25 Nov 2010, 18:48 

Ik zal hem nog eens moeten zien om er een beter onderlegd oordeel over te vellen, maar ik vond het in ieder geval een uitstekende film, gemaakt met het buitengewone technische raffinement dat we van deze regisseur verwachten. Ik vond het prettig (en zeer uitzonderlijk) om weer eens een echte Amerikaanse 'talkie' mee te maken - er wordt zo veel en zo snel gepraat dat het vaak aandeed als een eerbetoon aan figuren als Howard Hawks en Preston Sturges. Het verschil in niveau met een script als dat van Inception spreekt wat dat betreft echt boekdelen.

Naast de goed gecaste hoofdrollen, het strakke tempo en het doortimmerde script was ik met name onder de indruk van de muziek van Trent Reznor en Atticus Ross, die een onheilspellende dimensie aan het geheel toevoegde. Daarnaast viel het me op hoe weinig interesse de film eigenlijk had voor wat sociale netwerken als Facebook eigenlijk zijn en wat ze doen. Voor een film die daadwerkelijk gaat over sociale netwerken, wende men zich tot de uitstekende documentaire Catfish (momenteel te zien op het IDFA!).

Offline Profile  

31 May 2011, 20:59 

Camera Obscura wrote:
Kaj wrote:
Het is uiteindelijk het meisje dat Facebook inspireerde geworden.

Was geloof ik mijn eerste kennismaking met haar en zij moet het personage van Lisbeth Salander vorm gaan geven? WTF!

Lisbeth Salander in een tutu?: http://www.huffingtonpost.com/2011/01/1 ... 08148.html

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

31 May 2011, 21:24 

Nou, met Salander in een tutu kan Fincher nooit verweten worden dat hij de film geen eigen draai wist te geven. Of het zal de impact van Black Swan zijn.

Offline Profile  

Re: David Fincher
04 Mar 2012, 15:54 

The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

Degelijke film maar echt indrukwekkend vond ik het allemaal niet. In het begin wordt je aan het denken gezet maar dik twee en half uur later blijkt dat eigenlijk helemaal voor niets. Die finale aan het eind werd ook maar een beetje afgeraffeld. Had hier echt wel meer van verwacht.

6/10

Offline Profile  

Re: David Fincher
05 Mar 2012, 12:06 

Ik vond er ook bar weinig aan: Fincher heeft duidelijk z'n best gedaan, maar de beperkingen van het bronmateriaal hebben zich duidelijk laten gelden. Rooney Mara deed het echt uitstekend, maar het blijft gewoon een flauwe en behoorlijk banale krimi. Als film was het (zoals verwacht) een stuk beter dan de nog veel slechtere Zweedse bewerking, maar in de Amerikaanse versie vond ik het dan wel weer irritant dat sommige personages Engels spreken met een Zweeds accent, terwijl anderen (zoals Craig) dat dan weer niet doen.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2