Logo

It is currently 17 Aug 2017, 19:16

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  David Fincher
01 Mar 2009, 12:49 

The Curious Case of Benjamin Button

Wederom een film gezien die behoorlijk de hemel wordt ingeprezen maar waarvan ik niet echt onder de indruk ben. Het verhaal is bekend, Benjamin wordt oud geboren en leeft zn leven achterstevoren. Ondertussen ontmoet hij allerlei mensen....het lijkt het echte leven wel. De film begint met een vrouw op haar sterfbed die ook een deel van de voice over voor haar rekening neemt. Haar manier van praten en stemgeluid in tergend en niet om aan te horen. Gelukkig was ze niet de hele tijd aan het woord.

Een dikke pluim voor de grime en make-up....dat is echt een prestatie in deze film. Het verhaal is vooral.....lang......heeeeeel.....ergggg....lang. Te lang dus voor mijn gevoel. Ik heb de film in Cineworld gezien in Beverwijk. Daar hebben ze nog pauzes.....ik heb in Amsterdam al in geen 10 jaar (of langer) een pauze meegemaakt maar in Beverwijk bestaan ze nog.....pauzes. Had er dit keer geen moeite mee maar normaal vind ik dat vreselijk. Soms is een bioscoopervaring te gek maar als een film niet altijd even boeit dan begin ik me te ergeren aan mensen die wat tegen elkaar zeggen, lachen op ongepaste momenten etc. Ook 166 minuten lang in een stoel zitten gaat je opbreken. Ik verlangde ineens naar mn thuissituatie.....languit op de bank.

Anyway....beetje gemengde gevoelens over deze film. Aan de ene kant vind ik hem langdradig en saai maar aan de andere kant is het ook een vakkundig gemaakte film. Brad Pitt acteert op zich ook vrij eentonig. Je zou zelfs kunnen zeggen dat Benjamin maar een saai en oppervlakkig figuur is. En Cate Blanchet.....da's een persoonlijk iets.....ben niet zo weg van haar. Martin Koolhoven vertelde bij DWDD dat ie drie uur lang heeft zitten janken. Zelf heb ik geen enkel emotioneel moment ervaren.

Ik heb me niet zitten irriteren maar echt gegrepen of ontroerd ben ik ook zeer zeker niet. Dan blijft er dus een vakkundig gemaakte film over. Ik hoop dat Fincher weer een donkere thriller gaat maken en niet op deze "middle of the road" tour door blijft gaan. Beetje de Ilse de Lange van de film....deze Curious Case. Niemand zal zich er een buil aan vallen maar echt bijzonder is het ook weer niet. Degelijk.

7,3

Offline Profile  

01 Mar 2009, 18:06 

Zodiac (2007) 7/10

Prima geschoten en geen slechte film - alleen duurt hij met 160 minuten veel te lang. Een waarheidsgetrouwe verfilming van de zoektocht naar de Zodiac Killer levert daarvoor blijkbaar te weinig echt meeslepend materiaal. Zat op een gegeven moment te snakken naar een Harry Callahan om wat leven in de brouwerij te brengen - grappig genoeg dook Dirty Harry een kwartiertje later daadwerkelijk op in de film :)

Offline Profile  

14 Apr 2009, 23:37 

Zodiac - David Fincher - 2007

Een film die ik al heel lang wilde zien maar toch heeft het enige tijd geduurd voordat het zover was. True crime heeft me altijd gefascineerd en ik lees dan ook wel eens boeken over dat soort onderwerpen. De naam Zodiac was me al bekend maar ik heb nog niet eerder een film over deze serial killer gezien. Fincher benaderd het onderwerp op een realistische manier zonder de standaard spanningsopbouw van een fictief serial killer verhaal.

De film is lang maar kon me niet lang genoeg duren. Dit is werkelijk een prachtfilm met uitstekende regie, goed gekozen muziek, subtiele cgi en elke acteur past perfect in zn rol. Geen enkele acteur liet in mijn ogen een steekje vallen en het zijn dan ook allemaal acteurs die ik graag zie spelen. De voor mij vrij onbekende acteur Mark Ruffalo viel mij erg positief op. Ik leefde mee met de frustratie, de spanning en de morbide fascinatie. Het onbekende is erg angstaanjagend. Wie is de Zodiac, hoeveel moorden heeft hij op zn geweten, waarom pleegt hij de moorden? Veel vragen en weinig antwoorden wat het mysterie alleen maar verhoogd. Ik kan me erg goed voorstellen dat betrokkenen van de zaak volledig opgaan in het vinden van deze gek.

De film is doorspekt met details. Deed me wat denken aan het speurwerk in de film JFK. Vreemd dat deze film veel minder waardering heeft gekregen dan het vrij vervelende Benjamin Button. Voor Zodiac maakte Fincher het flauwe en standaardfilmpje Panic Room. Het is dus een beetje afwachten met Fincher. Zolang hij af en toe een donkere film als Seven of Zodiac aflevert, ben ik tevreden. Een film over Ted Bundy wellicht.....?

Zodiac is een film die ik eigenlijk de volgende dag meteen weer wilde opzetten. Ik ben echter nog een volle avond bezig geweest om alle docu's te bekijken op schijf twee. Naast een making of van de film zien we interviews met rechercheurs, overlevenden van de Zodiac en andere betrokkenen. Helemaal geweldig. Zo hoort een 2-disker te zijn. Een geweldige film met uitmuntende extra's. Een uitgave die vreselijk compleet is. Dit maakt meteen een van de beste dvd-uitgaves die ik in bezit heb. Een meesterwerk van een film incl zeer uitgebreide en interessante extra's.

9,3

Offline Profile  

29 Apr 2009, 15:21 

Fight Club
Een man (Edward Norton) ontmoet de excentrieke Tyler Durden (Brad Pitt) en richt daarmee een anarchistische beweging op.
Deze cultklassieker van David Fincher uit 1999 kent vele gezichten. Verleden en heden, realiteit en hallucinaties lopen door elkaar. Dat maakt Fight Club geen gemakkelijke film om naar te kijken. Het idee van de film is erg ingewikkeld en voor meerdere interpretaties vatbaar. De makers zijn er desondanks in geslaagd een gepeperde film af te leveren die stof tot nadenken geeft en daarmee niet na een paar uur uit je hoofd is gevlogen.

8/10

Image Image

Offline Profile  

30 Apr 2009, 11:30 

Seven (a.k.a. Se7en)
Brad Pitt en Morgan Freeman zijn op jacht naar een seriemoordenaar die zijn slachtoffers laat lijden op basis van de zeven zonden.
Politiethrillers zijn er zoveel – het zij in film-, het zij in serievorm – maar regisseur David Fincher is er in geslaagd een uitmuntende variant af te leveren. Het spel tussen Pitt en Freeman als het groentje tegenover de uitgebluste college is geweldig. Het patroon waarop de moordenaar te werk gaat is zeer sinister en draagt bij aan het lugubere gehalte van de film. De ontknoping is briljant en zeer beklemmend.
Kortom, Seven is een sinistere politiethriller die briljant is uitgewerkt!

8/10

Image

Offline Profile  

17 Jun 2009, 13:56 

The Curious Case of Benjamin Button *
Bizarre ruising tussen Forrest Gump en Titanic, en daarmee de eerste Fincher-film die op geen enkele manier iets interessants te bieden heeft. Misselijkmakend sentimenteel, en daarbij ook nog *on*ge*loof*lijk* lang... Francis Ford Coppola deed vrij recentelijk iets veel leukers met een vergelijkbaar gegeven in het ondergewaardeerde Youth Without Youth.

Offline Profile  

17 Jun 2009, 16:12 

Dr. Strangelove wrote:
The Curious Case of Benjamin Button *
Bizarre ruising tussen Forrest Gump en Titanic, en daarmee de eerste Fincher-film die op geen enkele manier iets interessants te bieden heeft. Misselijkmakend sentimenteel, en daarbij ook nog *on*ge*loof*lijk* lang...

Vond 'm in de bios nog wel te pruimen, maar hoe meer tijd er tussen komt te zitten, hoe meer ik me realiseer dat van die film maar heel weinig is blijven hangen. Visueel een kunststukje, maar verder?

Offline Profile  

18 Jun 2009, 15:49 

Visueel een kunststukje? God wat zag hij er als baby in het begin nep uit!

Offline Profile  

18 Jun 2009, 18:45 

Roi wrote:
Visueel een kunststukje? God wat zag hij er als baby in het begin nep uit!

Tja, het lijkt me dan ook niet eenvoudig om een bejaarde man enigszins geloofwaardig geboren te laten worden.

Ik doelde trouwens niet op de verschillende metamorfoses van Brad Pitt, maar op de beelden in het algemeen. Het gevecht met de onderzeeër vond ik een hoogtepunt in de film.

Offline Profile  

12 Jul 2009, 00:35 

The Curious Case of Benjamin Button
Benjamin Button (Brad Pitt) is als bejaarde man geboren en wordt naarmate de tijd verstrijkt alsmaar jonger.
Deze film werd voor dertien oscars genomineerd en verzilverde er drie. Geen slechte prestatie. Acteurs Brad Pitt en Cate Blanchett laten zich van hun beste kant zien. De leeftijdsverschillen zijn met uitstekende grime tot stand gebracht. Voor sommige fans van David Fincher zal het wennen zijn. Het uitgangspunt van een man die jonger wordt in plaats van ouder, is erg origineel te noemen. Dit leent zich voor groteske fantasietaferelen, maar dat is hier allerminst het geval. Fincher heeft zich bezig gehouden met een trage verhaalvertelling dat puur draait om de personages zonder al teveel tierlantijnen eromheen.
The Curious Case of Benjamin Button is een trage film die draait om verschillende personages door de jaren heen. Een lange maar mooie zit.

8/10

Offline Profile  

31 Jul 2009, 10:41 

Fight Club - Fincher - 1999

De film had ik jaren geleden voor t laatst gezien. Ik heb de "definitive" edition al geruime tijd in de kast liggen maar ik had maar geen zin om deze film op te zetten. Gisteravond toch maar even gedaan. Dit is een film die bij weinig mensen iets fout kan doen maar ik vond het eigenlijk maar een vervelende film. Zeer vakkundig gemaakt maar het komt bij mij erg over als een trucje. De film wil heel erg hard slim gevonden worden maar de "dieper" liggende gedachten zijn nogal voor de hand liggend. Bovendien is een anti-kapitalistische boodschap gebracht door multimiljonairs nogal.....tja.....vul zelf maar in....

Ik krijg maar geen binding met deze film. De acteurs doen hun best maar spelen karikaturen. Misschien is dat de reden waarom ik zo'n afstand blijf houden met de film. Meatloaf met tieten, een kettingrokende Marla......het zijn geen echte mensen van vlees en bloed. Pitt blinkt uit in rollen waar hij niet serieus hoeft te acteren dus dit is een perfecte rol voor hem. Norton brengt wel acteergewicht in de film en doet dat prima.

Misschien is dit een film die als je hem voor de 1e keer kijkt, veel indruk maakt. Ik weet nog dat ik hem de 1e keer goed vond. Maar na meerdere kijkbeurten vind ik hem steeds vervelender vinden. Fincher heeft in mijn ogen twee goede films gemaakt; Seven en Zodiac....toevallig beide over seriemoordemaars en vrij serieus gebracht. Dat is een stijl die ik hem liever zie hanteren.

De beeldkwaliteit van de dvd vind ik trouwens ook niet echt uitmuntend, die van Zodiac is vele malen scherper. Geen slechte film en er zitten vermakelijke scenes in maar over het algemeen geen film voor mij.

7.0

Offline Profile  

12 Oct 2009, 12:25 

Zodiac (2007) 8,5/10

Interessante film. Maar vooral de extra's op de 2-Disc zijn geweldig met zeer uitvoerige docu's over het hoe en waarom. En eigenlijk hebben vooral deze docu's mij weten te raken, en de film zelf niet eens zozeer. De film is wat mij betreft niet te lang ofzo, maar als de hoofdrolspeler (in een film als deze) niet tot je favorieten behoort, dan wordt het al gauw een beetje lastig.

Vanwege de lengte van de film en alle extra's (die wat dat betreft ook best wat gewicht in de schaal leggen), heb ik de afgelopen 3 dagen doorgebracht met een seriemoordernaar. En ik moet mijzelf echt inhouden om nu niet naar een boekhandel te gaan en het boek van Graysmith er ook nog achteraan te gooien.

Offline Profile  

20 Jul 2010, 23:31 

Fincher's Girl with the Dragon Tattoo Coming Dec. 2011

Sony's Columbia Pictures has set a Wednesday, December 21, 2011 release date for director David Fincher's The Girl with the Dragon Tattoo.

Written by Steve Zaillian, the film will be based on Stieg Larsson's posthumously published crime thriller trilogy, "The Millennium Series." The book describes the mystery surrounding the long-unsolved disappearance of an heiress. A journalist recently dinged by a libel case and a young female hacker try to resolve it, stirring up bundles of personal and industrial corruption along the way.

Director Niels Arden Oplev's Swedish adaptation of the film, starring Noomi Rapace, has earned an impressive $101.6 million worldwide. The follow-up, The Girl Who Played with Fire, has taken in $53.3 million so far. The third installment, The Girl Who Kicked the Hornets' Nest, has not been released here yet.

Sony Pictures Co-Chairman Amy Pascal recently told that the studio was planning on making it a trilogy with Fincher.

"We're doing the book. That's why we hired David Fincher. We're going to really do this, in all their glory. Otherwise why do it? They're very R-rated movies," she said. "It's the shock of what's really going on underneath the surface of society. If you don't actually make good on that, you haven't told the story."

She added that they are going to try to get the three movies out as fast as possible. "But, you know, we'll have the first one next Christmas. And hopefully, the next two as quick as I can get them. We're trying to figure that out now."

Pascal said that they had not cast the lead actress yet. "No, we are going to do a global search on her. Every actress in the world wants it. It's the greatest character for a girl since I-don't-know-what."

Comingsoon.net

Offline Profile  

21 Jul 2010, 00:17 

wel, het verhaal zal stilaan voor weinigen nog verrassingen bevatten, maar ik zie Fincher de Zweedse films wel overtreffen - kan nog best een hele aardige film worden.

Offline Profile  

19 Oct 2010, 10:15 

The Social Network (2010) 9/10

Kan niet zeggen dat ik van enthousiasme tegen de muren van de zaal stuiterde bij afloop, maar echt wel uitstekende cinema. Gedumpt door z'n liefje trekt de contact-gestoorde Zuckerberg zich terug achter z'n PC en een wraakoefening groeit uit tot een miljarden-business, waarna iedereen uit z'n omgeving een graantje tracht mee te pikken en hij bedolven raakt onder de rechtszaken. Over hoe mager het sociale leven van de ontwerper van een sociaal netwerk als Facebook eigenlijk is. Zuckerberg wordt weinig fraai geportretteerd, maar ietwat aandoenlijk als een emotioneel-gehandicapte eigenwijze nerd, terwijl vooral Napster-ontwerper Sean Parker moet het ontgelden als nietsontziende haai en de werkelijke badguy van de film blijkt. Weinig show-off momenten van Fincher terwijl hij een boeiend verhaal vertelt dat naadloze tijdsprongen maakt en er ondanks z'n onderwerp een voortdurende intensiteit in weet te houden, geholpen door de rusteloze soundtrack van Trent Reznor.

Offline Profile  

27 Oct 2010, 16:47 

Camera Obscura wrote:
wel, het verhaal zal stilaan voor weinigen nog verrassingen bevatten, maar ik zie Fincher de Zweedse films wel overtreffen - kan nog best een hele aardige film worden.

Zal heel erg afhangen van de casting van Lisbeth Salander...

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

27 Oct 2010, 17:46 

Noomi Rapace was ook nog een tijdje in de running, vreemd genoeg..
Zie haar juist liever niet in de remakes zie om zo nog een beetje het gevoel te houden dat ik naar iets 'nieuws' kijk.

Hoorde wel dat ze mogelijk in een nieuwe Alien-film gaat spelen. Lijkt me geknipt voor haar.

Offline Profile  

29 Oct 2010, 12:00 

Het is uiteindelijk het meisje dat Facebook inspireerde geworden.

Offline Profile  

12 Nov 2010, 15:09 

The Social Network (2010)

Was er niet zo van onder de indruk. De constructie waarbij het verhaal werd opgehangen aan de rechtszaakzittingen rond Zuckerberg vond ik wat gekunsteld. Leek me bij uitstek een verhaal (hoe bekend het verloop inmiddels ook is) dat chronologisch beter tot zijn recht zou komen, maar misschien is dat te gewoontjes voor Fincher. Pogingen tot humor lagen me helemaal niet en veel te veel 'uitleg' naar mijn smaak; de manier waarop Sean Parker werd geïntroduceerd was vreselijk flauw. Leek wel een slechte parodie op tienerkomedies. Voor de score had Trent Reznor flink zijn eigen album The Downward Spiral geplunderd, geloof ik. Gaf een heel vervreemdend effect voor zo'n 'normale' film. Vond ik dan wel weer grappig. En ergens ook niet. Zesje.

Last edited by Camera Obscura on 12 Nov 2010, 15:55, edited 1 time in total.

Offline Profile  

12 Nov 2010, 15:11 

Kaj wrote:
Het is uiteindelijk het meisje dat Facebook inspireerde geworden.

Was geloof ik mijn eerste kennismaking met haar en zij moet het personage van Lisbeth Salander vorm gaan geven? WTF!

Offline Profile  

13 Nov 2010, 14:37 

En de boatrace, wat vond je daar van?

Offline Profile  

14 Nov 2010, 09:43 

tsja, stilistisch een zijsprongetje ten opzichte van de rest van de film. Leek ook of 'ie andere filmstock gebruikte voor die scène, korrelig met allemaal vreemde jumpcuts. Vreemde montage. Beetje showy en ik zag het punt niet echt om zo af te wijken van de rest van film.
En als het Fincher erom te doen was spanning op te roepen, vond ik het niet zo geslaagd. Maar het lijkt me ook dat het geen kijker interesseert of de Winklevosses al dan niet zouden winnen. Het functioneert zo uitsluitend als bruggetje en als opmaat voor de mededeling in het clubhuis dat Zuckerberg internationaal was gegaan, de Winklevosses zowel met roeien als met alles in het leven niet zomaar hun verlies nemen, of, simpel gezegd, hun verloren roeirace te koppelen aan hun reeds verloren strijd met Zuckerberg. Ach, ik weet het niet. Vond het allemaal maar zozo.

Offline Profile  

14 Nov 2010, 11:48 

Van die boatrace herinner ik me vooral de Villa Vanthilt-look met weird opgeblazen contrast, helle kleuren en vreemde focus - waardoor alles er als speelgoedminatuurtjes begon uit te zien. Bij Villa Vanthilt gebruikt men dat sinds jaren in de intro. Heb me rot gezocht op het internet naar een stukje video, maar je zal het hiermee moeten doen - je kan er iets van zien in de eerste paar seconden:
http://www.een.be/programmas/villa-vant ... -wint-goud

Offline Profile  

16 Nov 2010, 02:16 

The Social Network (2010) 7,5/10

De ontstaansgeschiedenis van facebook is een dankbaar onderwerp en Fincher haalt er het meeste uit. Stilistisch houdt hij het - op de boatrace na - redelijk sober en richt hij zich met name op de constructie van het verhaal. Ik had niet zo'n moeite met het heen en weer schakelen tussen de zittingen en de feiten die er aan voorafgingen. Wat me eerder stoorde was dat de film soms toch heel ongenuanceerd uit de hoek komt en sommige personages (bv. Sean Parker) te karikaturaal neerzet. Zo vind ik het dubieus dat de voornaamste motivatie van Zuckerberg om facebook op te richten was dat hij bij bepaalde clubs wilde horen of dat hij indruk op meisjes wilde maken. Nu hij als jongste miljairdair ter wereld in een positie verkeert waar hij overal bij zou kunnen horen, leeft hij nog steeds een redelijk simpel leven dat voornamelijk op zijn werk is gericht. Maar goed, ik begrijp best dat je het soms niet zo nauw met de waarheid moet nemen om een interessante film te maken.

Nog even terzijde, dat miniatuur effect in de boatrace scène wordt bereikt door middel van tilt-shift lenzen waarmee je in staat bent het focus vlak te kantelen. Vreemd effect in een scène die toch al redelijk misplaatst aanvoelde.

Offline Profile  

16 Nov 2010, 11:48 

buzzmeekz wrote:
Nog even terzijde, dat miniatuur effect in de boatrace scène wordt bereikt door middel van tilt-shift lenzen waarmee je in staat bent het focus vlak te kantelen. Vreemd effect in een scène die toch al redelijk misplaatst aanvoelde.

Ah - dat klinkt al een stuk beter dan een 'villa vanthilt'-look :)

Rare keuze, ja - begrijp niet waar dat nu voor nodig was.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next