Logo

It is currently 20 Oct 2017, 01:20

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
  Disney films
21 Jan 2009, 21:07 

Ik zag dat er nog geen apart Disney topic bestaat, die lijkt me wel op zijn plaats aangezien deze films toch een stukje filmgeschiedenis vormen!

Hier alleen Disney films, dus geen Pixars.

Offline Profile  

21 Jan 2009, 21:07 

Enchanted, Kevin Lima (2007)
Ik ben blij dat Disney toch weer terug is gegaan naar haar roots, Pixar is nu eenmaal de koning van de 3D-animatiefilms en bijna niet overtreffen op dat gebied. Enchanted was een en al jeugdsentiment. Veel verwijzingen naar andere disneyfilms en in het begin en einde de oude bekende tekenstijl. De overgang naar de 'echte' wereld is consequent gedaan (de prinses gedraagt zich exact als in de wereld waar ze vandaan komt), en er zijn genoeg grappen die ook voor volwassenen leuk zijn. Jammer van de iets te lange speelduur en het wat inspiratieloze einde. Desalniettemin de moeite waard, als is het alleen maar vanwege het hilarische eekhoorntje. 7,0

Offline Profile  

18 Mar 2009, 00:13 

Pinocchio
Wilde eigenlijk de blu-ray kijken maar omdat de speler niet echt wilde meewerken heb ik de bij de blu-ray bijgevoegde dvd gekeken. En dat was weer smullen geblazen. Het beeld ziet er fenomenaal uit, het geluid is om van te smullen.
De film zelf is uiteraard nog steeds van geweldig, al ligt de moraal er wel erg dik op. Maar goed, dat is Disney eigen en het is ze vergeven. Ik heb wederom, voor de zoveelste keer, genoten van het verhaal van het houten mannetje.

8,5/10

Offline Profile  

06 Apr 2009, 16:14 

Pinocchio (1940) ***

Hier heb ik ooit als kind enkele fragmenten van gezien en ik kan me alleen herinneren dat ik het best wel eng vond, met name die scène waarin de kwade circuseigenaar Pinocchio in een kooi stopt. Maar ik vond Pinocchio zelf eigenlijk ook best wel eng, met die houterige ledematen, een altijd stralende glimlach en een compleet gebrek aan persoonlijkheid. Nu ik hem eindelijk helemaal heb gezien, vind ik hem toch een beetje tegenvallen. De tekenstijl is verbluffend mooi, er zitten geweldige figuren tussen, maar uiteindelijk bleef ik onverschillig tegenover Pinocchio's lot. Ik blijf het een eng poppetje vinden.

Offline Profile  

31 Oct 2009, 16:49 

Bolt (2008) 8/10

Was er helemaal door gecharmeerd en nam zonder probleem alle Disney-formules voor lief. Leuke karakters, mooi geanimeerd, heb er van genoten.

Offline Profile  

01 Nov 2009, 14:42 

Pinocchio *****
M'n favoriete oude Disney-film had ik al een tijd niet gezien, en was een lust voor het oog in HD - bijna té clean. De manier waarop het verhaal verloopt is volstrekt uniek, van de ene bizarre episode naar de volgende, terwijl er ook op een heel aparte manier met het verloop van tijd wordt omgegaan: sommige momenten worden extreem lang uitgerekt, terwijl er even later tussen twee schijnbaar opeenvolgende scènes een lange tijd lijkt te zijn verstreken. Dit geeft het geheel nog meer een dromerig, anti-realistisch karakter. Tenslotte is dit volgens mij de enige Disney-film waarin de verschillende belichamingen van het kwaad niet netjes aan het eind worden bestraft. Pinocchio schetst daarmee een onvoorspelbare, wrede, maar ook verleidelijke wereld waarin de keuze tussen goed en fout niet altijd zo makkelijk blijkt te zijn.

Offline Profile  

01 Nov 2009, 22:13 

Dr. Strangelove wrote:
Pinocchio *****
De manier waarop het verhaal verloopt is volstrekt uniek, van de ene bizarre episode naar de volgende, terwijl er ook op een heel aparte manier met het verloop van tijd wordt omgegaan: sommige momenten worden extreem lang uitgerekt, terwijl er even later tussen twee schijnbaar opeenvolgende scènes een lange tijd lijkt te zijn verstreken. Dit geeft het geheel nog meer een dromerig, anti-realistisch karakter.

Afgelopen week deze film samen met mijn dochter voor het eerst gezien: ook voor mij viel bij deze eerste kijkbeurt de onlogische 'narrative logic' op, vooral ook omdat ik dat in andere Disney films nog niet had gezien. Mijn eerste reactie was dat de makers hebben ingeschat dat het publiek er nauwelijks mee kon zitten, want in 1940 zal dit het visueel zo verpletterend zijn geweest dat verhaal technische bezwaren er snel bij wegvielen. Ik vond het wel punt van irritatie, maar dat zegt waarschijnlijk meer over mijn eigen persoonlijkheid :D

Snow White and the Seven Dwarfs hebben we de afgelopen maand vrij regelmatig gezien: nauwelijks te geloven dat Pinocchio maar 3 jaar later is.

Overigens gaat Sleeping Beauty ook binnenkort een eerste kijkbeurt krijgen: kon de blu-ray deals bij Play en Amazon niet aan mij voorbij laten gaan.

Offline Profile  

01 Nov 2009, 22:52 

peacekeeper wrote:
Overigens gaat Sleeping Beauty ook binnenkort een eerste kijkbeurt krijgen: kon de blu-ray deals bij Play en Amazon niet aan mij voorbij laten gaan.

Sleeping Beauty heb ik er vandaag meteen maar even achteraan gegooid. In HD zo mogelijk nog indrukwekkender qua beeldkwaliteit dan Pinocchio, en dat is maar goed ook, want er gebeurt in de film bar weinig. Zelfs met de zeer beperkte speelduur van 85 minuten zitten er lange scènes in die duidelijk de boel enkel rekken. Het grafisch ontwerp blijft echter bijzonder indrukwekkend, en de climax is ook behoorlijk spectaculair, dus dat maakt veel goed. ***1/2

Offline Profile  

07 Jun 2010, 09:15 

Dr. Strangelove wrote:
Pinocchio *****
Tenslotte is dit volgens mij de enige Disney-film waarin de verschillende belichamingen van het kwaad niet netjes aan het eind worden bestraft.

Gisteren heb ik de film voor het eerst in een jaar of tien gezien, dus geen idee of ik er eerder al een bezwaar in zag, maar het einde vind ik wel een serieus minpunt. Dat het kwaad niet bestraft wordt, prima. Maar terwijl iedereen zich slechts druk maakt om het welzijn van een houten kereltje en een seniele poppenmaker, eindigen honderden kinderen als werkezels in een zoutmijn. Het zal wel rustig zijn geweest op die school waar hij zo dringend naar toe moest.

Verder een prima film trouwens.

Offline Profile  

07 Jun 2010, 09:57 

Jelger wrote:
Dat het kwaad niet bestraft wordt, prima. Maar terwijl iedereen zich slechts druk maakt om het welzijn van een houten kereltje en een seniele poppenmaker, eindigen honderden kinderen als werkezels in een zoutmijn.

Ik begrijp het bezwaar niet zo goed: hadden de ezel-kindertjes aan het eind allemaal teruggetoverd en bevrijd moeten worden, zoals in die vreselijke scène in Indiana Jones and the Temple of Doom? Of had Pinocchio niet mogen ontsnappen? Ik vind het juist fantastisch dat er dmv de hele Pleasure Island-sequentie wordt aangegeven dat er vreselijke en onrechtvaardige dingen in de wereld gebeuren waar je voor op je hoede moet zijn. En wat het nóg fascinerender (en behoorlijk ironisch) maakt, is dat het verderfelijke pretpark behoorlijk lijkt op de latere Disneyland-attracties. Dat het kwaad niet wordt uitgelegd of opgelost, maakt het juist sterker. Of mogen Disney-films de kijker enkel een antiseptische, rooskleurige wereld voorhouden?

Offline Profile  

07 Jun 2010, 10:12 

Dr. Strangelove wrote:
Ik begrijp het bezwaar niet zo goed: hadden de ezel-kindertjes aan het eind allemaal teruggetoverd en bevrijd moeten worden, zoals in die vreselijke scène in Indiana Jones and the Temple of Doom? Of had Pinocchio niet mogen ontsnappen?

Nee hoor, prima dat die situatie verder niet wordt opgelost. Dat is inderdaad wel eens verfrissend. Het is het ophemelen van het oh zo fantastische karakter van Pinocchio wat me dwars zat. Dat hij zo onbaatzuchtig is en ontzettend dapper en weet ik wat allemaal. Hij redt inderdaad zijn vader, maar wat er met die kinderen gebeurt interesseert hem helemaal niets. Die hele familie - die blauwe fee voor het gemak maar even meegerekend - is gewoon een egocentrisch zooitje met enorme oogkleppen op. Dat was meer mijn punt, maar misschien zeur ik een beetje.

Offline Profile  

07 Jun 2010, 10:28 

Jelger wrote:
Het is het ophemelen van het oh zo fantastische karakter van Pinocchio wat me dwars zat. Dat hij zo onbaatzuchtig is en ontzettend dapper en weet ik wat allemaal.

Naar mijn idee maakt hij juist de hele film lang de verkeerde beslissingen, door een combinatie van naïviteit en eigenbelang. Pas op het moment dat hij na Pleasure Island met de consequenties van zijn daden wordt geconfronteerd, besluit hij iets voor een ander te doen, en offert hij uiteindelijk zichzelf op om een ander te redden. (Hoe het overigens mogelijk is dat hij eerst urenlang over de zeebodem wandelt, maar uiteindelijk vlakbij het strand weet te verdrinken, is natuurlijk een andere vraag.)
Je hebt wel gelijk als je aangeeft dat het wereldbeeld van de film uiteindelijk een vorm van egoïsme impliceert. Zeker als je bedenkt dat de film is gemaakt tijdens het begin van WOII, kun je de politieke boodschap van de film zien als een bevestiging van een Amerikaans beleid van isolationisme: Pinocchio moet gewoon leren thuis te blijven, binnen de veilige omgeving van z'n gezin, en het kwaad van de (overzeese) buitenwereld laten voor wat het is. Maar misschien ga ik daar dan wel weer te ver mee... ;)

Offline Profile  

07 Jun 2010, 10:42 

Dr. Strangelove wrote:
Je hebt wel gelijk als je aangeeft dat het wereldbeeld van de film uiteindelijk een vorm van egoïsme impliceert. Zeker als je bedenkt dat de film is gemaakt tijdens het begin van WOII, kun je de politieke boodschap van de film zien als een bevestiging van een Amerikaans beleid van isolationisme: Pinocchio moet gewoon leren thuis te blijven, binnen de veilige omgeving van z'n gezin, en het kwaad van de (overzeese) buitenwereld laten voor wat het is. Maar misschien ga ik daar dan wel weer te ver mee... ;)

Dat doet me eraan denken dat ik dringend de On the Front Lines filmpjes uit de Treasures-serie eens moet bekijken. Want ik zou niet weten of het karakter van het Pinocchio-personage en het verhaal van de film in lijn zijn met het boek en hoe groot de invloed van de politieke situatie van dat moment is geweest. Ik heb het idee dat de boodschap die jij noemt wat overtrokken is, maar misschien dat die DVD-box mijn mening flink zal veranderen.

Offline Profile  

07 Jun 2010, 12:08 

Jelger wrote:
Ik heb het idee dat de boodschap die jij noemt wat overtrokken is, maar misschien dat die DVD-box mijn mening flink zal veranderen.

Dat lijkt me onwaarschijnlijk: het materiaal in die box dateert uit de tijd waarin de Disney-studio door het Amerikaanse Oorlogsministerie was overgenomen, en zich daarom had toegelegd op de productie van propagandafilms die de oorlog expliciet steunden. Pinocchio stamt nog uit de tijd dat de meerderheid van Amerikanen zich liever niet met Europese perikelen wilden bemoeien, en Disney zelf een bekende Hitler-sympathisant was. (De nogal overdreven anti-Semitische figuur van Stromboli in de film getuigt ook van die problematiek.)

Offline Profile  

31 May 2011, 20:27 

Fantasia: troep. Die dirigent die voor ieder filmpje uitgebreid uit de doeken doet naar welk verhaal we gaan kijken, dat kan nog net. Maar de filmpjes zelf wisselden in kwaliteit van matig tot vreselijk saai (oke, het beroemde stuk met Mickey als tovenaarsleerling is prima). Allemaal flauwekul: laat een tekenfilm gewoon een tekenfilm zijn.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ]