Logo

It is currently 20 Oct 2017, 01:33

Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
  Robert Altman
25 Jan 2006, 18:28 

ImageRobert Altman (1925 - 2006)

-------------------------------------------------------------

Ik heb het topic over Robert Altman hier geplaatst, omdat Altman voor mij zo'n beetje de verpersoonlijking is van de vele opwindende vernieuwingen die in deze periode zouden plaatsvinden. Uiteraard heeft Altman ook na deze periode nog vele films gemaakt en deze films kunnen hier uiteraard ook allemaal de revue passeren.

Hoewel Robert Altman altijd vrijwel direct verbonden wordt met ensembledrama's met vele personages en in elkaar gewoven verhaallijnen, is dit maar een kant van Altman. Daarnaast heeft hij namelijk vele andere pareltjes op zijn naam staan, die meer dan de moeite waard zijn. Altman's grootste verdienste ligt echter toch wel bij zijn ensembledrama's, waarbij hij de notie van het aantal karakters en verhaallijnen in een film naar een absoluut maximum dreef. Hierbij gebruikte hij vaak een ontzettend drukke geluidsband, waarbij mensen constant door elkaar heen praten en muziek een belangrijke rol speelt. Altman's wereld is eem bewust rommelige wereld met veel ruimte voor improvisatie. Met deze elementen ging hij dwars in tegen alles waar Klassiek Hollywood voor stond.

Toch putte hij tegelijkertijd vrolijk uit Klassiek Hollywood, vooral in zijn vermogen om bestaande genres binnenste buiten te keren en genrespecifieke kenmerken op een unieke wijze te gebruiken. Film noir, Western, buddyfilm, musical en thriller zijn maar enkele genres die Altman in een nieuw jasje wist te stoppen.

Wat is de beste Altman film? Erg moeilijk te zeggen natuurlijk. Toch wordt de film 'Nashville' vaak genoemd in dit opzicht, al is het enkel omdat de formele vernieuwingen van Altman in dit meesterwerk hun apex bereiken. Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter uit naar zijn hoogst persoonlijke en ongrijpbare '3 Women'.

Altman werd meermalen genomineerd voor een Oscar voor zijn regie: 'MASH', 'Nashville', 'The Player', 'Short Cuts' en 'Gosford Park'. Hij won er echter geen. Daarom is het ook niet meer dan terecht dat Altman bij de aankomende Oscar uitreikingen een Oscar voor zijn complete oeuvre uitgereikt krijgt, want hij is zonder twijfel een van de meest eigenzinnige en interessante Amerikaanse filmmakers van de afgelopen 30 jaar.

http://comingsoon.net/news/topnews.php?id=12662

Hier volgt mijn reactie op Vincent & Theo die ik net gezien heb:

Vincent & Theo (1990). Robert Altman maakte deze film op het moment dat hij nog steeds werkzaam was in de krochten van de filmindustrie, waar hij voor iedere film overal financiering vandaan moest schrapen (iets wat uiteraard pas weer enigszins zou veranderen met zijn kortstondige comeback met ‘The Player’ en ‘Short Cuts’). Deze film is dan ook een Frans-Nederlandse coproductie, wat ook als gevolg heeft dat de film vol zit met Nederlandse acteurs als Hans Kesting en Peter Tuinman. De film verhaalt de problematische geschiedenis van Vincent Van Gogh (Tim Roth) en diens broer Theo (Paul Rhys) en doet dat op een voor Altman typerende wijze. Het scenario van Julian Mitchell is voor Altman de perfecte manier om het verhaal van Van Gogh zonder enige vorm van sentiment in beeld te brengen. Het kloppende hart van deze film wordt gevormd door de twee opmerkelijke prestaties van Roth en Rhys die beiden hun beste beentje voor zetten. Samen met zijn (op dat moment) vaste cameraman Jean Lepine brengt Altman het geheel op zijn volstrekt unieke manier in beeld: altijd die ellenlange zooms en die gracieuze camerabewegingen, waarbij Altman vrijwel altijd een camerabeweging boven een cut stelt. Ook vrijwel iedere scène begint op Altmaniaanse wijze: een close-up van iets relatief onbelangrijks wordt gevolgd door een uitzoomende camera die vervolgens de gehele situatie in de scène aan het licht brengt. Ik heb de stijl van Altman altijd tegelijkertijd zowel afstandelijk als betrokken gevonden; dankzij zijn cynische inslag is Altman niet in staat om valse sentimenten te brengen en zijn vele zooms suggereren een afstandelijkheid. Toch heeft hij immer een sympathiek oog voor zijn karakters. In een cruciale scène in deze film verwoordt Altman deze afstandelijk-betrokken stijl opmerkelijk op visuele wijze: we zien een longshot van Vincent die in een maïsveld zit te schilderen. We zien dat hij een pistool pakt en hij begint verder het veld in te lopen, van de camera af. De camera komt niet dichterbij zoals je zou verwachten, maar beweegt zelf ook naar achter, waardoor de afstand tussen de kijker en de protagonist enkel nog groter wordt. Vincent schiet zichzelf in zijn zij, valt naar beneden en krabbelt na verloop van tijd weer op. Hij begint naar de camera toe te lopen, waarop de camera zelf ook richting Vincent beweegt. Het is deze prachtige tegenstellende manier van filmen die voor mij Altman’s unieke stijl symboliseert.

Verder bevat deze film talloze geweldige scènes, (vooral een scène in een veld vol met grote paardebloemen waarbij de camera snel van bloemt tot bloem ‘hopt’!), ook al is de film met 140 minuten wellicht iets aan de te lange kant. Aan de andere kant stelt deze lange speelduur de kijker juist weer in staat om de eeuwige strijd tussen genialiteit en gekte, tussen kunst en commercie zelf ook te voelen. Ik heb me ook geen moment verveeld. De muziek is ook al van hoog niveau en even iconoclastisch als Altman zelf: van pling-ploing avant-garde tot droevige pianomuziek, het kan allemaal. Al met al is dit niet Altman’s beste film uiteraard, maar zonder enige twijfel een film die behoort tot de bovenste regionen van het Altman universum. Het wordt denk ik eens tijd dat ik Altman definitief naar mijn absoluut favoriete cineasten promoveer, voor zover ik dat nog niet gedaan had.

Gekeken films

Offline Profile  

25 Jan 2006, 18:50 

3 Women vind ik ook zijn meest briljante film.
tien favorieten:

1. 3 Women
2. Nashville
3. Short Cuts
4. McCabe & Mrs. Miller
5. The Player
6. A Prairie Home Companion
7. The Long Goodbye
8. Gosford Park
9. The Company
10. Thieves Like Us

Last edited by melville on 12 Dec 2006, 19:28, edited 2 times in total.

Offline Profile  

25 Jan 2006, 18:56 

Mijn top 10:

1. 3 Women
2. Nashville
3. Short Cuts
4. The Player
5. Gosford Park
6. The Long Goodbye
7. Tanner '88
8. McCabe & Mrs. Miller
9. The Company
10. Images

MASH heb ik veel te lang geleden gezien en kan ik dus niet meer goed over oordelen.

Gekeken films

Offline Profile  

30 Jan 2006, 15:08 

Mijn Altman-Top 10:

1. Short Cuts
2. Nashville
3. McCabe & Mrs. Miller
4. The Player
5. 3 Women
6. MASH
7. Gosford Park
8. A Wedding
9. California Split
10. Secret Honor

Offline Profile  

30 Jan 2006, 15:22 

mijn favorieten op dit moment:
Short Cuts (1993)
Nashville (1975)
The Long Goodbye (1973)

iets minder favoriet maar nog steeds uitstekende films:
MASH (1970)
Fool for Love (1985)
McCabe & Mrs. Miller (1971)

allesbehalve favoriet:
Popeye (1980)

3 Women, The Player en California Split moet ik hoognodig eens zien.

Offline Profile  

31 Jan 2006, 13:25 

25 april komt er een nieuwe r1 Altman box met:

MASH (1970) 1-disc
A Wedding (1978)
Quintet (1979)
A Perfect Couple (1979)

Quintet krijgt niet al te beste recensies maar ben er wel erg benieuwd naar.

Image

Offline Profile  

01 Feb 2006, 12:26 

jim2873 wrote:
25 april komt er een nieuwe r1 Altman box met:

MASH (1970) 1-disc
A Wedding (1978)
Quintet (1979)
A Perfect Couple (1979)

Quintet krijgt niet al te beste recensies maar ben er wel erg benieuwd naar.

Quintet is idd een film waar ik al heel lang benieuwd naar ben, vooral omdat het een volstrekt prul schijnt te zijn dat toch volledig uniek is. Geweldig nieuws!

Gekeken films

Offline Profile  

14 Feb 2006, 14:26 

Image

Altman's radio drama steals the show at Berlin

Robert Altman's new film A Prairie Home Companion has emerged as a frontrunner to win the prestigious Golden Bear award at the Berlin film festival after critics left its screening in raptures.

The movie, which in common with many of Altman's films features an ensemble cast, centres on events backstage at the final broadcast of an old-fashioned US radio show. Veterans Meryl Streep, Kevin Kline, Tommy Lee Jones, Lily Tomlin and Woody Harrelson are joined by newcomer Lindsay Lohan in a rare appearance outside the teen movie sphere. It also features Garrison Keillor, the real-life host of the titular show which is still heard by millions of listeners around the world every week. Keillor also wrote the screenplay.

Streep told reporters at the festival: "There's something about the world that Garrison Keillor creates that locates a place in our childhood, in Americans' childhood. We grew up listening to the radio in a more innocent time." Streep and Tomlin play sisters who combine to put on a country music act, while Harrelson and John C Reilly are a cowboy singing duo. The film was shot in the same Fitzgerald Theatre in St Paul, Minnesota, which is home to the radio show. Altman said: "We tried in the film to capture the soul of Garrison's humour, his way of communication and the show generally."

The Guardian

Offline Profile  

19 Mar 2006, 10:11 

Short Cuts ****½

Altman's tour de force. Fascinerend, realistisch en vol rake observaties. Prachtig !

Schitterende uitgave trouwens van Criterion, met een karrenvracht waardevolle extra's.

Offline Profile  

29 Mar 2006, 00:22 

heb er een Altman favoriet bij...

California Split (1974) ****1/2

Heerlijke komedie/drama over 2 compulsieve gokkers, prachtig neergezet door Elliot Gould en George Segal. Altman lapt zoals wel vaker de 'regels' aan zijn laars en laat meerdere dialogen dwars door elkaar heen lopen. Soms chaotisch maar des te realistischer, daar hou ik wel van. Adlibbing van de 2 hoofdrolspelers is op momenten ook erg sterk.

'There was Droopy ... Sleepy ... Dumbo?'

Image

Offline Profile  

30 Mar 2006, 12:27 

California Split was inderdaad erg genieten. De manische dialogen van Segal en Gould zijn geniaal in hun waanzin en de stuurloze plot geeft de film een spannende onvoorspelbaarheid. De Altman kenmerken zijn duidelijk aanwezig, maar de film deed me soms meer aan Cassavetes denken.

Offline Profile  

18 May 2006, 20:39 

De Robert Altman Collection op DVDBeaver. Mijn exemplaar komt binnenkort binnen als het goed is.

Overigens is zijn laatste film A Prairie Home Companion ook in Amerika door de critici bijna in complete extase ontvangen. Men sprak van een absoluut meesterwerk, een van zijn allerbeste films en een typische film van een gelauwerd regisseur die de dynamiek van cinema volledig in de vingers had. Ik zou bijna willen zeggen: ik kan niet wachten, maar ik vrees dat ik nog heel lang zal moeten wachten eer ie hier te zien is :cry:

Gekeken films

Offline Profile  

09 Jul 2006, 14:41 

Tanner '88 (1988) ****

Zes uur durende mini-serie waarbij de fictieve presidentskandidaat Jack Tanner zich mengt in de echte campagne strijd van 1988. Het is een mockumentary maar vooral ook een politieke satire waarbij fictie en realiteit soms dwars door elkaar heen lopen. De hoofdrolspelers zijn allemaal fictief maar ook komen er politici, journalisten en acteurs langs die zichzelf spelen of vaak ook gewoon 'zijn'. Mooie serie die ondanks enkele schrikbarende Jaren 80 outfits nog steeds zeer actueel is.

Image

Offline Profile  

24 Jul 2006, 22:06 

A Prairie Home Companion komt 10 oktober uit op R1.

Specs en art

Offline Profile  

20 Aug 2006, 18:33 

melville wrote:
A Prairie Home Companion komt 10 oktober uit op R1.

Specs en art

Ik kijk echt uit naar deze film. Vanaf 21 december ook in de bioscoop. Dus ik denk dat ik daar maar op wacht.

Offline Profile  

15 Sep 2006, 18:11 

Secret Honor (1984) ***1/2

One-man show van Philip Baker Hall. Hij speelt Richard Nixon die in zijn nadagen terugblikt op zijn carriere en doet dat vloekend, zuipend, dansend, zingend en tierend alsof hij door de duivel bezeten is. Geweldig acteerwerk van Philip Baker Hall maar weet eigenlijk te weinig van Nixon en zijn loopbaan om al zijn tirades te vatten. Na een tijdje wordt het ook wel erg vermoeiend om naar te kijken.

Image

Offline Profile  

30 Oct 2006, 15:21 

Tanner on Tanner (2004) ***1/2

Tanner '88 wordt 16 jaar later nog eens dunnetjes overgedaan en is bijna net zo leuk als de originele serie. De dochter van voormalige presidentskandidaat Jack Tanner maakt een documentaire over Jack en de perikelen van het campagne voeren. De politiek is deze keer wat meer op de achtergrond en eigenlijk is het meer een mockumentary/satire over documentairemakers en de media. Hier en daar zijn er grappige cameos van o.a. martin Scorsese, Steve Buscemi en Robert Redford. Ik raad wel aan om eerst Tanner '88 te kijken want anders mis je nogal wat noodzakelijke achtergrond.

Offline Profile  

21 Nov 2006, 19:14 

Robert Altman is overleden op 81 jarige leeftijd. Treurig nieuws.

http://www.cnn.com/2006/SHOWBIZ/Movies/11/21/obit.altman.ap/

Offline Profile  

21 Nov 2006, 19:32 

erg onverwacht. treurig inderdaad :(

Offline Profile  

21 Nov 2006, 23:00 

Triest inderdaad. Mede doordat hij nog steeds films maakte op hoog niveau (Gosford Park). Ik heb zijn nieuwe film nog niet gezien. RIP.

Offline Profile  

22 Nov 2006, 10:56 

In het harnas gestorven. R.I.P.

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

23 Nov 2006, 14:35 

One of the greats. Jammer dat hij niet nog een film kon maken maar hij laat een schitterend oeuvre na.

Offline Profile  

26 Nov 2006, 00:56 

Absoluut: een groot verlies, maar tegelijk een mooie gelegenheid om eindelijk te beginnen aan het boek Altman on Altman, en daarnaast heb ik vanmiddag ook maar weer eens California Split opgezet - een van de minder bekende meesterwerken van deze grillige grootmeester.

Offline Profile  

26 Nov 2006, 10:45 

Dr. Strangelove wrote:
Absoluut: een groot verlies, maar tegelijk een mooie gelegenheid om eindelijk te beginnen aan het boek Altman on Altman, en daarnaast heb ik vanmiddag ook maar weer eens California Split opgezet - een van de minder bekende meesterwerken van deze grillige grootmeester.

Laat even weten hoe het boek is, ben nog op zoek naar een interessant boek over Altman.

Offline Profile  

12 Dec 2006, 19:29 

A Prairie Home Companion (2006) ****½
Altmans laatste voelt als een heerlijk warm bad. Een ensemblefilm maar voor een groot deel plotloos; dat het de laatste radio-uitzending is is meer een gegeven dan een rode draad. Maar een gemis is dat niet. Net als The Company is dit een film waarbij je kunt wegdommelen als je dat wil (Altman en Kline merken in het audiocommentaar humoristisch op dat de 'Bad Jokes'-skit als geroepen komt). Je kunt volop genieten van allerlei visuele details maar ook van de acteurs en non-acteurs die duidelijk ruimte hebben gekregen voor eigen invulling. Heel jammer dat hij er niet meer is. Altman liet met zijn recentste films zien op gevorderde leeftijd nog altijd een zeer oorspronkelijke filmmaker te zijn, in tegenstelling tot bv Scorsese en Spielberg.

De top 10 maar even ge-update. Gosford Park er ook bijgezet aangezien ik die was vergeten.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next