Logo

It is currently 19 Oct 2017, 03:47

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message

03 Nov 2008, 15:32 

Rourke gaat prijzen pakken voor The Wrestler. En, naar men fluistert, zit er een Oscar-nominatie aan te komen. Dat zou toch wat zijn.

Go Rourke!

Offline Profile  

06 Nov 2008, 21:24 

Springsteen´s schitterende song voor The Wrestler:

Quote:

Springsteen and Rourke

Bruce Springsteen and Mickey Rourke met at the Stone Pony back in the eighties. They became motorcycle cruising buddies in 1989 and 1990 when Springsteen was living in Los Angeles, CA. Rourke owned a short-lived club in Los Angeles called Rubber Club, and Springsteen is known to have made two onstage appearances in that club; on 10 Mar 1989, he joined local band The Mighty Hornets for one song (CC RIDER) and, on 25 Apr 1989, he joined an unidentified local band onstage for one song (STAND BY ME).

According to Aronofsky, Springsteen is a huge fan of Rourke's. He's seen every movie of his and he was hoping for him to get back on track making movies. He was following him and he wanted to know about his projects. Bruce heard about the movie so he called Mickey and asked him how he was doing. Mickey gave him the script; Bruce read it and said he loved it, nothing more.

Composition
Springsteen wrote THE WRESTLER in Europe during the Magic Tour, sometime between late May and early July 2008. In July, he called Rourke and Aronofsky complimenting them on the movie and adding that he wrote a song for the film's character. The song came while the movie was at the end of its editing phase. This late addition caused the movie's screening debut to take place at the end of the Venice Film Festival.

The Song
On THE WRESTLER, Springsteen handles guitar, piano, and vocals. Director Darren Aronofsky described it as "a wonderful acoustic piece; makes me choke up every time I hear it. [Springsteen] really captured the spirit of the film and Mickey [Rourke]'s character in the piece."

Offline Profile  

07 Jan 2009, 01:35 

Heb `m vanavond gezien. Gedownload idd. want ik denk niet dat ie hier in de buurt in de bios zal komen. Als dat toch gebeurt ga ik `m uiteraard nog een keer bekijken.

M`n recensie:

The Wrestler
Na 3 totaal verschillende soorten films gaat Darren Aronofsky in z`n nieuwste film opnieuw een andere richting op. Dit keer vertelt ie het verhaal van de aan lager wal geraakte worstelaar Randy "The Ram" Robinson. 20 jaar geleden ontzettend populair maar sindsdien is het bergafwaarts gegaan met z`n carriere. Nu doet ie nog slechts kleine wedstrijdjes en werkt ie part-time in een grote supermarkt. Totdat ie wordt gevraagd nog één keer mee te doen: een re-match van een legendarische wedstrijd ter ere van de 20e verjaardag van die wedstrijd...

Inderdaad: als je zo op het eerste gezicht het verhaal leest denk je dat het een pure formule film is en lijkt het uit te draaien op één groot cliché. Maar direct vanaf de eerste scene zie je al dat Aronofsky er absoluut geen 2 uur durend cliché van heeft gemaakt.
Hij ontwijkt handig de cliché`s die wel een dergelijk verhaal schuilen en maakt er een prachtig levensverhaal van, waarbij je al snel met het hoofdpersonage meeleeft.
De manier van filmen is rauw en documentaire achtig, het lijkt vaak echt alsof je naar een docu zit te kijken van een has-been. Vaak handheld gefilmd en The Ram op de voet volgend.
Mickey Rourke speelt de rol van z`n leven. Hij overtuigd zonder enige moeite en maakt van The Ram een gehavend personage die spijt heeft van veel dingen die hij in z`n leven fout heeft gedaan en daar nu mee moet proberen te leven. Een prachtige allround die alles in zich heeft, zowel een lach als een traan.

Een gewaagde keuze dus van Aronofsky om deze film te maken, waarmee hij z`n opgebouwde reputatie op het spel zette. Maar hij slaagt met vlag en wimpel. Een prachtige film waar je met plezier en ontroering naar zult kijken.
Subliem

8,8/10

Offline Profile  

07 Jan 2009, 02:41 

TheGodfather wrote:
Heb `m vanavond gezien. Gedownload idd. want ik denk niet dat ie hier in de buurt in de bios zal komen. Als dat toch gebeurt ga ik `m uiteraard nog een keer bekijken.

Hij komt hier in Groningen op 12 februari in de bios, gewoon in Pathé en niet eens in een filmhuis. Waarschijnlijk verwachten ze er veel van nu de film redelijk vaak positief in het nieuws is.

Ik heb hier ook een gekregen kopietje liggen, maar ik kan me nog steeds inhouden. 8)

Offline Profile  

07 Jan 2009, 22:44 

Bogart-Fan wrote:
TheGodfather wrote:

Hij komt hier in Groningen op 12 februari in de bios, gewoon in Pathé en niet eens in een filmhuis. Waarschijnlijk verwachten ze er veel van nu de film redelijk vaak positief in het nieuws is.

Ik heb hier ook een gekregen kopietje liggen, maar ik kan me nog steeds inhouden. 8)

Zal hier wel niet gebeuren aangezien de dichst bijzijnde Pathe op een uur rijden ligt (Eindhoven). Moeten maar weer eens hopen op Belgie...

Offline Profile  

12 Jan 2009, 13:36 

De eerste prijzen zijn binnen. Rourke én Springsteen hebben beiden de Golden Globe gewonnen.

Image

Offline Profile  

17 Feb 2009, 21:08 

Misschien een Darren Aronofsky-topic van maken?

The Wrestler (2008, Darren Aronofsky) ****
Darren Aronofsky is nooit een van mijn favoriete filmmakers geweest, vooral omdat Pi en Requiem for a Dream in mijn herinnering toch vooral gevalletjes van stijl over inhoud zijn (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het slechte films zijn). In The Wrestler heeft hij de wat schreeuwerige filmstijl uit die films ingewisseld voor een opvallend rustige. Kalm volgt hij een tijdsperiode uit het leven van worstelaar Randy 'The Ram' Robinson (Mickey Rourke) die zwaar op zijn retour is. Het is letterlijk volgen, want de camera volgt Randy meestal via een tracking shot waar we tegen zijn rug aan kijken (het versterkt ook het gevoel van opkomen bij een worstelwedstrijd). De bijpassende kale grauwe manier van filmen draagt verder bij om het vrij lege leven van Randy in beeld te brengen. Randy gaat niet om met vrienden of familie, alhoewel hij gedurende de film wel tracht aan te pappen met een stripper (Marisa Tomei) en probeert om de banden met zijn dochter (Evan Rachel Wood) weer aan te halen. Nu zal Aronofsky waarschijnlijk nooit een groot verhalenverteller worden en de relaties (en de bijbehorende keuzes van de personages) komen niet allemaal even lekker uit de verf. Gelukkig wordt de film gedragen door Mickey Rourke die een krachtige rol neerzet als uitgerangeerde worstelaar die geen afscheid kan nemen van het worstelen, omdat dat -hoe zielig ook- het enige is dat betekenis geeft aan zijn leven.

Offline Profile  

18 Feb 2009, 12:37 

Mooie nieuwe clip voor de Springsteen-song The Wrestler:

http://www.myspace.com:80/brucespringsteen

Offline Profile  

19 Feb 2009, 15:57 

Nu is 't officieel - Mickey Rourke is terug een superster. Dit bericht prijkte op de nieuwspagina van Yahoo, net boven "Ferry capsizes in Bangladesh with 60 onboard" en onder "Wireless carrier Sprint Nextel reports $1.6 billion loss in 4Q" :

http://www.yahoo.com/s/1032550

Offline Profile  

19 Feb 2009, 23:48 

Rourke is helemaal back! 8)

Dat hondje speelt natuurlijk wel even mooi in Once Upon A Time In Mexico, dus logisch dat het belangrijker is dan die ene ferry met slechts 60 man aan boord. Of 1 van die 60 reizigers moet een beroemde chihuahua in zijn handtas hebben gehad ....

Offline Profile  

27 Mar 2009, 12:59 

The Wrestler - Darren Aronofsky - 2008

Mooie karakterstudie van een man die teert op oude successen en het onvermogen heeft sociale contacten te onderhouden. De kracht van de film zit hem in de kleine dingen en daar heb ik volop van genoten. Rourke speelt een zeer sterke rol en heeft daar terecht prijzen mee gewonnen. De man is een zielige vertoning waar je meteen een zwak voor krijgt. Mooie, kleine acteerfilm. Aronofsky laat zn trucendoos thuis en geeft de film een rauwe, haast doco-achtige stijl mee.

8.0

Offline Profile  

26 Jul 2009, 16:16 

Pi (1998)

Aronofsky's debuut is een paranoide, originele, zwart-wit low budget film over een geniale (of gestoorde?) wiskundige die al jaren op zoek is naar een alles verklarende code. Hiermee zouden patronen in het dagelijks leven verklaard kunnen worden en die zouden weer gebruikt kunnen worden om de beurskoers te voorspellen, of om een 216 cijferige (6x6x6) code voor God uit de Joodse Thora te ontdekken. Zoiets. Ofzo...

Toen ik de film 10 jaar geleden voor de eerste keer zag vond ik het een meesterwerk. Nu na de derde kijkbeurt vind ik het gewoon 'een leuke film'. Het sci-fi achtige script, de prachtige cinematografie en het goede acteerwerk zijn allemaal bovengemiddeld. Ik kon me dit keer alleen niet aan de indruk onttrekken dat de film iets te graag wilde en wel heel erg zelfbewust was, met net iets te vreemde camerastandpunten of dialogen.

Neemt niet weg dat deze film lekker wegkijkt (hij duurt nog geen anderhalf uur) en eigenlijk geen moment verveelt. Dit komt voornamelijk omdat nooit duidelijk wordt of alles zich alleen in het zieke brein van de hoofdpersoon afspeelt, of dat het daadwerkelijk plaatsvindt. Niet het meesterwerk wat ik er ooit in zag, maar zeker een vermakelijke film.

7.5/10

Offline Profile  

30 Jul 2009, 22:40 

The Wrestler
De uitgerangeerde worstelaar Randy 'The Ram' Robinson (Mickey Rourke) slijt zijn dagen door voor een handjevol fans shows te geven.
Hoewel worstelen me totaal niet aanspreekt, is regisseur Darren Aronofsky er in geslaagd een geweldige film af te leveren. Rourke brengt een indrukwekkende performance als verouderde worstelaar die er nog het beste van probeert te maken, maar op vele fronten gedoemd is te falen. Je kunt als kijker de pijn van Rourke, zowel binnen als buiten de ring, voelen en dat bevestigt de vakkundigheid van Aronofsky's regie. Bijrollen van Marisa Tomei en Evan Rachel Wood zijn ook goed te noemen. Of je nu van worstelen houdt of niet, deze uitstekende film mag je niet missen.

8/10

Image

Offline Profile  

13 Nov 2009, 19:08 

The Wrestler (2008) 10/10

Zo - heb tijdens twee weken verlof als een zielige zak patatten een zestigtal films bekeken, en deze is het die me het meest onderuit haalde. Vond 'm absoluut perfect, niet in z'n minst door de geniale zet om Rourke te casten in de hoofdrol. Hield er ook van hoe hij tegenover stripster Tomei wordt geplaatst, hoe zij haar vrouwelijke en hij z'n mannelijke lichaam verkoopt - en hoe ze beiden kampen met hun leeftijd en de onwerkelijkheid van hun beroep.

Offline Profile  

12 Jan 2011, 22:05 

Pi (1998) - Aronofsky goes cyberpunk - enough said. 9/10

Requiem for a Dream (2000) - Met deze film bewees hij dat hij geen Japanse eendagsvlieg is. Een flitsende editing, een erg krachtige vertelstructuur en de beste Amerikaanse regie van de laatste 10 jaar vormen de ingrediënten voor de beste downfall-film aller tijden. Gekruid met de geweldige soundtrack van Mansell. - 10/10

The Fountain (2006) - Voor mij een ontgoocheling. Zes jaar wachten op de opvolger van twee pareltjes van films, en dan komt deze prent waar ik volledig niets mee aankan. Het boeide me helemaal niet en ondanks dat de film opnieuw van groot filmisch vakmanschap getuigt, was ik de film na een dag vergeten. Met een moeilijk thema is niets mis, maar het dramatische verhaaltje in combinatie met weirdness werkte niet voor mij. 5/10

The Wrestler (2008) - Aronofsky goes Hollywood. Nogal een standaard drama. Hij had het gerust aangekund de film wat rauwer te laten, en bijvoorbeeld het niet erg boeiende dochterpersonage weg te laten. Ik heb nooit veel met Rourke gehad, en zo uitmuntend vond ik zijn acteerprestatie niet. Nogal karikaturaal allemaal (en misschien daarom net passend bij zijn kop). Een muurbloempje. 7/10

Black Swan (2010) - Aronofsky is back. en kinda goes Cronenberg.

Plot: Balletdanseres Nina (Natalie Portman) maakt deel uit van een balletgezelschap waarbinnen hevige concurentie heerst. De belangrijkste danseres van dat moment, Beth (Winona Ryder), staat op het punt om te vertrekken en iedereen wil haar plaats innemen, te meer daar zij tot dan toe een hoofdrol vertolkte in het populaire Swan Lake ballet van Tsjaikovski. Volgens artistiek leider Yevna (Vincent Cassel) heeft ze zeker talent, maar mist ze het één en ander op het mentale vlak. Ook moet ze afrekenen met haar speelzieke rivale Lily (Mila Kunis) wil zij een kans maken om de hoofdrol te gaan vertolken.

Wat ik ervan vond: Tijdens het kijken van de film moest ik herhaaldelijk aan het eerste deel van Martyrs denken. Beide films hebben het over een soort escalerend mentaal proces bij het hoofdpersonage, dat als gevolg heeft dat het personage vanuit zijn eigen psyche met allerlei horrorkwellingen zit opgescheept. Om er uiteindelijk ook aan tenonder te gaan. Bij films als Black Swan en Martyrs moet je de horror niet (in de eerste plaats) zoeken in de gore of de enge visuele effecten, maar de psyche die achter de horror schuilt. Ik vind Black Swan dan ook geen psychologische thriller, laat staan een drama, maar psychologische horror waar ik meer van wakker ga liggen dan van de afgerukte ledematen of de gruwelijk schreeuwende Japanners uit andere horror.

Aronofsky is helemaal terug. Met The Fountain maakte hij een kunstwerkje dat ondanks zijn visuele pracht mij niet kon aanspreken door de abstracte inhoud. In The Wrestler vertelde hij een leuke karakterschets dat weliswaar me niet erg lang bijbleef. Met Black Swan heeft hij geen kunstwerkje of verhaal gemaakt, maar een Film, net zoals Requiem for a Dream een Film was die mij deed vermoeden dat Aronofsky een van de meest talentvolle regisseurs van onze generatie is. Black Swan bewijst dit.

Net zoals in RFAD presenteert Aronofsky ons een aanvankelijk sober portret van een bepaalde gesloten wereld waar je als buitenstaander moeilijk vat op kan krijgen. Het gekwelde personage van Portman daalt in een steeds diepere toestand, en de transformaties die daarbij horen escaleren mee met haar. Van kleine details zoals een knipogend schilderij tot de on stage transformatie ; het past allemaal erg goed in het plaatje. Ik moest denken aan het vroege werk van Polanski en Cronenberg (The Fly, anyone?)Vergezeld van een groezelige cinematografie en geweldige muziek (Mansell heeft goed begrepen dat Tsjaikovski staat als een huis en dat je aan een balletfilm niet te veel hoort te foefelen qua muziek) maakt deze plot dat ik steeds meer verrukt werd naarmate de film vorderde.

Verder zou ik ook nog wat kunnen zeggen over de sterke plot (ik vind de link tussen de sterke concurrentiestrijd, de paranoia die stress met zich meebrengt en de dualiteit van de zwarte en witte zwaan althans erg goed gevonden) en de geweldige acteerprestaties (Cassel straalt zoals steeds klasse uit, ook in het Engels), maar de sterkte hiervan spreekt zo voor zich bij het kijken van de film dat ik het maar aan de toeschouwer laat om hierover te beslissen.

Ik dacht niet dat Requiem for a Dream te overtreffen was, maar deze kan na herziening wel eens in de buurt komen - 10/10

Offline Profile  

Re: Darren Aronofsky
29 Aug 2011, 13:47 

BLACK SWAN (2010) vond ik bij tijden sterk, maar hij werd weleens onderuitgehaald door sporadisch platte beeldtaal die z'n visuele kracht dan als een stukgeslagen spiegel aan scherven sloeg. Pun fully intended. Natalie Portman is fenomenaal in de hoofdrol, zoals geweten 8/10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]