Logo

It is currently 19 Nov 2017, 16:20

Post new topic Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message

10 Jan 2010, 13:24 

Evidence wrote:
The Friends of Eddie Coyle (1973)

Image
Eddie Coyle is eigenlijk maar een mislukte crimineel. Zijn carriere als kleine wapenhandelaar zit al jaren in het slop, en hij kijkt vanwege een klein vergrijp tegen 2 jaar cel aan. Tijd om met 'de vijand' te praten om iets te regelen.

Zeer realistische film over de Bostonse onderwereld in de jaren '70. Bijna helemaal op lokatie geschoten (parkeerplaatsen, poolhals en ijshockey stadions) en met bijna klinische regie van Peter Yates (Bullit). De dialogen lijken uit een Elmore Leonard misdaadroman te komen; veel realistischer krijg je het niet. Tel daarbij de prachtrol van Robert Mitchum, die de anti-held bijna sympathiek maakt, en je hebt één van de interessantste misdaadfilms uit de early 70's.

In mei voor het eerst op DVD verschenen (door Criterion).

8.5/10

Ook gekeken en inderdaad een fantastische film. Toch raar dat ik al die jaren niets over deze film gehoord heb, puur omdat hij niet op dvd beschikbaar was. Vraag me af hoeveel van dit soort meesterlijke films uit de jaren 70 nog in de anonimiteit rondzwerven, wachtend op een dvd release.

9/10

Offline Profile  

11 Jan 2010, 12:27 

The New Centurions (1972) 6/10

Realistisch en episodisch drama dat een groepje L.A.-cops volgt, en dan vooral het duo Stacey Keach en George C. Scott. Weinig actie - veeleer een psychologisch portret, waarbij de meeste aandacht gaat naar de thuissituatie van Keach en hoe hij die combineert met z'n werk. De flikken worden kritiekloos positief afgeschilderd, als maatschappelijke werkers met een pistool op zak - weinig geloofwaardig. Echt knetteren doet het niet - maar met z'n deprimerende verhaal was dat ook niet meteen de bedoeling. Toch de moeite door de acteurs - vooral Scott is weer ijzersterk.

Offline Profile  

16 Feb 2010, 10:36 

The Silent Partner (1978, Daryl Duke)

Saaie bankmedewerker Elliot Gould komt achter een plan van psychoot Christopher Plummer (Herr Von Trapp uit de Sound of Music), trekt vervolgens zijn eigen plan en wat volgt is een interessant kat-en-muisspel met wat gewelddadige uitspattingen.
Technisch niet perfect, maar lekkere 70's stijl (in Toronto i.p.v. New York), goed uitgewerkte karakters en een creepy badguy. Het script van Curtis Hanson (L.A. Confidential) is lekker strak en wordt alsmaar donkerder naarmate de film vordert.
Niet zo bekend, maar minstens zo leuk als Charley Varrick en Point Blank.

8/10

Offline Profile  

16 Feb 2010, 11:44 

Smile (Michael Ritchie, 1975)

Laatst weer eens opnieuw bekeken, en dat viel zeker niet tegen: een pittige satire die aan de hand van een regionale 'Young American Miss'-verkiezing de algehele banaliteit en hypocrisie van de Amerikaanse kleinburgerij te kakken zet. De meisjes zelf (waaronder Colleen Camp, Annette O'Toole, en Melanie Griffith) worden heel netjes in hun waarde gelaten; het is vooral de volwassen organisatoren van dit soort spektakels die het moeten ontgelden. Bruce Dern als Bob 'Big Bob' Freelander is helemaal in z'n element, en het geheel doet op een prettige manier 'Altmanesque' aan.

8/10

Offline Profile  

07 Mar 2010, 17:02 

Image

The Candidate (Michael Ritchie, 1972)
Ik had de dvd al een tijdje op m'n wish list staan, maar het feit dat het een open-matte fullscreen transfer is, weerhield me er nog altijd van hem blind aan te schaffen. Gisteravond trof ik de film echter bij toeval op Canvas, en ook nog in perfect ogend 16:9-formaat.
Robert Redford is perfect gecast in deze politieke satire over de zoon van een succesvolle politicus die als kansloze kandidaat tegen een onverslaanbare senator geen blad voor de mond neemt in zijn symbolisch bedoelde campagne, maar uiteraard al heel snel over moet gaan op verwaterde compromissen en imago-management naarmate z'n populariteit toeneemt. In 1972 werd de film afgedaan als een té cynische en overtrokken kijk op de Amerikaanase politiek; maar net als Network lijkt de satire eerder profetisch, en doet de film nu juist uitermate realistisch aan. Daarbij heeft de campagne binnen de film bizar veel overeenkomsten met de recente Obama-verkiezingen, zeker nu blijkt dat in de politiek uiteindelijk veel meer komt kijken dan een hoopvol perspectief uitgesproken door een charismatische jonge held. Naast Redford ook met 70s-favorieten Peter Boyle, Allen Garfield, en de immer imposante veteraan Melvyn Douglas.

9/10

Offline Profile  

13 Mar 2010, 00:29 

Fear Is the Key (1972, Michael Tuchner)

Ik dacht vanwege de cover en omschrijving iets leuks gevonden te hebben, maar het is niet voor niets dat niemand deze film kent. Beroerd script en nog beroerder acteerwerk. Paar leuke scenes, een geinige car chase en de score is wel ok (het blijven natuurlijk wel de seventies). Oh ja, en Ben Kingsley met haar! Maar snel vergeten dit.

4/10

Offline Profile  

06 Apr 2010, 09:58 

jim2873 wrote:
tolpol wrote:
Straight Time (1978) 8,5/10

Dustin Hoffman als een inbreker die na zes jaar San Quentin vastbesloten is het rechte pad te volgen. Maar dat wordt hem door moeilijke parole-wetgeving en een klootzak van een parole-officier allerminst makkelijk gemaakt.

Meeslepend en realistisch misdaaddrama naar een boek van Eddie Bunker - die ook een kleine cameo heeft - met vooral uitstekende acteerprestaties van Hoffman, Harry Dean Stanton, Emmet Walsh, Gary Busey en een negentienjarige Theresa Russell.

Helemaal mee eens, vond hem ook erg goed. Zou zomaar eens mijn favoriete Hoffman film kunnen worden. Naast de al genoemde acteurs maakt ook Kathy Bates hier een prima debuut.

Dustin Hoffman met een raar snorretje, een reeks aan goede bijrollen, Harry Dean Stanton zingt een liedje en veel aparte locaties. Hele andere kant van Los Angeles die je zelden ziet in films. Beviel me wel.

Offline Profile  

12 Apr 2010, 00:12 

Image

The Seven-Ups (Philip D'Antoni - 1973), 9/10

Rauwe politiefilm van Philip D'Antoni en het productieteam achter Bullitt en The French Connection met Roy Scheider aan het hoofd van een mottig groepje undercover agenten, die het voorzien hebben op een bende die mafiabazen kidnapt voor grote sommen losgeld.

Veel '70s genrekoppen, een fantastische carchase, winterse New Yorkse locaties en net als voor The French Connection weer een geweldige score van Don Ellis. '70s New York crime gaat er bij mij altijd in als koek en het verhaal wordt misschien wat routineus afgewerkt, maar bakken met sfeer en technisch echt een uitstekende film. Goeie rollen ook van Tony Lo Bianco als Roy Scheider's jeugdvriend, Richard Lynch in een geweldige rol als één van de kidnappers en - we zijn in New York of niet - Joe Spinell duikt ook weer op, ditmaal als ongelukkige kruimeldief die er van alle kanten flink van langs krijgt.

Op de DVD staat ook nog een aardige vintage featurette over het filmen van de carchase met stuntman Bill Hickman (die ook een rol heeft als één van de kidnappers) en regisseur en producent D'Antoni, die destijds wel behoorlijk voorop liepen als het ging om het filmen van dit soort urban carchases - toch echt wel hun handelsmerk.

Offline Profile  

12 Apr 2010, 08:41 

Is ook de film waar Bill Lustig het vak zou hebben geleerd door rond te hangen op de set. Meende dat je hem in de docu een keertje ziet rondschuifelen op de achtergrond, maar misschien beeld ik me wat in.

Offline Profile  

12 Apr 2010, 14:18 

Schuifelde Lustig daar rond? Grappig. Zal later nog 's kijken of ik hem spot.

Offline Profile  

26 Jul 2010, 11:33 

Scarecrow (1973) 8/10

Pacino en Hackman als twee drifters die door het lot samengebracht worden en uiteindelijk met mekaar blijven optrekken ondanks de sterke tegenstellingen. Maar 't zijn alletwee onvolwassen loners - Hackman als een domme bullebak die om de haverklap in vechtpartijen verzeild raakt, met Pacino daartegenover als een naieve kinderlijke ziel. Verhaaltje deed me sterk denken aan Midnight Cowboy, en het heeft allemaal nogal een sterk seen-that-done-that gehalte, maar toch erg van genoten, vooral dankzij het sterke spel van de twee. Onderweg lopen ze Richard Lynch nog tegen het lijf - gedenkwaardige bijrol.

Offline Profile  

16 Aug 2010, 22:45 

mooi man
http://www.criterion.com/boxsets/769-am ... -bbs-story

Offline Profile  

16 Aug 2010, 23:08 

Heel mooi man.

Offline Profile  

17 Aug 2010, 10:48 

Maar waar gaat het toch heen met Blu-Ray, als het Criterion is die zulke titels uitbrengt. We zitten weer volop in Laserdisc-tijden, lijkt het.

Offline Profile  

25 Aug 2010, 00:33 

tolpol wrote:
Gisteren Castle Keep herbekeken - vond 'm zelfs nog beter dan eerst. Surrealisme troef en dialogen zwanger van betekenis in een anti-oorlogsfilm met een sterke 1969-sfeer en complexe afwisselend humanistisch/nihilistische inslag. Prachtig geschoten, ook.

9/10

Image

Wat een wonderbaarlijk stukje 60s psychedelia, met inderdaad geweldige dialogen, wondermooi geschoten, een prachtige score en een cast om van te dromen. Peter Falk, Burt Lancaster, Bruce Dern, Patrick o'Neal. Fantastische film.

Offline Profile  

11 Sep 2010, 13:10 

Bad Company (1972) 7/10

Speelt zich af tijdens de Amerikaanse burgeroorlog, wanneer een brave methodist geen zin heeft in verplichte legerdienst en op de vlucht slaat. Noodgedwongen sluit hij zich aan bij Jeff Bridges die de plak zwaait over een groepje jonge kruimeldieven, en samen maken ze de gevaarlijke tocht westwaarts, op zoek naar een nieuwe start. Heeft een paar heel sterke scenes, maar het geheel vond ik minder bevredigend. Misschien omdat het allemaal nogal episodisch blijft, maar ook omdat Bridges z'n zwakke tegenacteur moeiteloos naar huis speelt.

Offline Profile  

11 Oct 2010, 20:11 

Macon County Line (Richard Compton, 1974)
Kort nadat drie onschuldige jongeren een klein dorpje in Georgia binnen rijden worden ze onterecht verdacht van moord. De vrouw van de sheriff is op brute manier om het leven gebracht en het dorp verdenkt hen ervan. Gebaseerd op een waar gebeud incident in de herst van 1954. Ik dacht een rauwe jaren '70 aktiefilm te gaan kijken (o.a. vanwege de tagline: "They're on the bad side of the wrong man"), maar dat bleek niet echt het geval. Een tegenvaller was het echter zeker niet! Het tempo ligt misschien met name in het begin wat laag, maar de opbouw van de film is perfect. Met name het einde van de film vond ik erg sterk. Geeft de film toch altijd nog wat extras mee wanneer je weet dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Verder mooi geschoten plaatjes, goede soundtrack en sterk acteerwerk. Aanrader dit! 8.0

Offline Profile  

22 Nov 2010, 00:11 

Dr. Strangelove wrote:
Image

The Candidate (Michael Ritchie, 1972)
Ik had de dvd al een tijdje op m'n wish list staan, maar het feit dat het een open-matte fullscreen transfer is, weerhield me er nog altijd van hem blind aan te schaffen. Gisteravond trof ik de film echter bij toeval op Canvas, en ook nog in perfect ogend 16:9-formaat.
Robert Redford is perfect gecast in deze politieke satire over de zoon van een succesvolle politicus die als kansloze kandidaat tegen een onverslaanbare senator geen blad voor de mond neemt in zijn symbolisch bedoelde campagne, maar uiteraard al heel snel over moet gaan op verwaterde compromissen en imago-management naarmate z'n populariteit toeneemt. In 1972 werd de film afgedaan als een té cynische en overtrokken kijk op de Amerikaanase politiek; maar net als Network lijkt de satire eerder profetisch, en doet de film nu juist uitermate realistisch aan. Daarbij heeft de campagne binnen de film bizar veel overeenkomsten met de recente Obama-verkiezingen, zeker nu blijkt dat in de politiek uiteindelijk veel meer komt kijken dan een hoopvol perspectief uitgesproken door een charismatische jonge held. Naast Redford ook met 70s-favorieten Peter Boyle, Allen Garfield, en de immer imposante veteraan Melvyn Douglas.

9/10

Moeilijk te geloven dat dit destijds door sommigen als overtrokken of overdreven cynisch werd gezien. Hoe dan ook, het gekonkel achter de schermen en alle (op zich natuurlijk cynische en manipulatieve) media-strategieën zullen nu ongetwijfeld voor niemand meer nieuws zijn, maar dat doet er voor de film zelf niet echt toe. Verder weinig aan te voegen. Met een vlijmscherp script van Jeremy Larner, de favoriete 70s suspects in de cast en Michael Ritchie's no nonsense regie zit je gebeiteld.

Offline Profile  

05 Jan 2011, 21:31 

Evidence wrote:
Fear Is the Key (1972, Michael Tuchner)

Ik dacht vanwege de cover en omschrijving iets leuks gevonden te hebben, maar het is niet voor niets dat niemand deze film kent. Beroerd script en nog beroerder acteerwerk. Paar leuke scenes, een geinige car chase en de score is wel ok (het blijven natuurlijk wel de seventies). Oh ja, en Ben Kingsley met haar! Maar snel vergeten dit.

4/10

Overigens wel een volbloed UK-productie, meen ik. Doet er verder niet toe hoor en staat hier verder helemaal niet gek met de Amerikaanse setting en grotendeels Amerikaanse cast - lijkt zich ook heel bewust te presenteren als 'Amerikaanse' film'. Maar goed, ik had beter naar je moeten luisteren. Het is inderdaad een waardeloos prul.

Offline Profile  

05 Jan 2011, 21:40 

Oy vey - had deze over het hoofd gezien als Britse film in dit topic, en heb me ondertussen ook al laten lokken door de cover en cast. Gelukkig vind ik 'm niet meteen terug tussen m'n onbekeken stapels.

Offline Profile  

23 Jan 2011, 14:38 

Camera Obscura wrote:
Westworld (Michael Crichton - 1973), 7/10

James Brolin en Richard Benjamin gaan cowboytje spelen in het themapark Westworld, waar robots in de vorm van mensen voor een levensechte ervaring moeten zorgen. Overbodig te melden dat dit goed mis gaat.

Voor het eerst in jaren maar weer eens opgezet, en hij viel toch wat tegen. Ik vind het een geinig concept, en de film heeft sterke momenten (vooral in het laatste halfuur). Maar er wordt inderdaad maar weinig met het idee gedaan, en zelfs met z'n ultra-korte speelduur zit er veel overbodige herhaling in, en heeft de film maar bar weinig vaart. Leuk om een aantal iconische scènes, en om de invloed die de film heeft gehad op latere films: naast de overduidelijke overeenkomsten met Michael Crichtons eigen Jurassic Park zie ik in de op hol geslagen robot gespeeld door Yul Brynner ook een voorloper van The Terminator (inclusief de POV-shots van de robot). 6/10

Offline Profile  

24 Jan 2011, 01:57 

Is Futureworld eigenlijk de moeite of kan ik die beter overslaan..?

Offline Profile  

Re: New Hollywood/ New American Cinema, ca. 1967-1980
03 Jul 2011, 20:10 

Keek net Heaven's Gate van Michael Cimino en vond op youtube de volgende goede documentaire in 8 delen:

The Making and Unmaking of Heaven's Gate

Offline Profile  

02 Sep 2011, 16:17 

Opnames van rond 1965 met o.a. Natalie Wood, Julie Andrews en Mike Nichols, opgenomen bij Roddy McDowall's huis. Soort who's who van 60s Hollywood. Erg leuk om te zien.

http://thefilmexperience.net/blog/2011/ ... place.html

Offline Profile  

15 Apr 2012, 09:29 

Bonnie and Clyde - Arthur Penn - 1967

Deze had ik nog nooit gezien en het bleek voor mij helaas een vreselijke film. Dat komt met name door de irritante personages en belabberde acteerprestaties. Zelfs Gene Hackman, die ik normaal altijd wel goed vindt, speelt bijzonder over the top. Ik had geen enkele keer een connectie met de personages of het verhaal. De beginscene en de eindscene zijn wel erg sterk maar alles daartussenin helaas een stuk minder. Faye Dunaway is het hoogtepunt van de film. Door de muziek en manier van acteren, leek het af en toe wel een slapstick. Nee, deze film is helaas totaal niet aan mij besteed.

4,5

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next