Logo

It is currently 18 Oct 2017, 13:18

Post new topic Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message

21 Mar 2009, 19:46 

Image

Fingers (1978) 7,5/10

Harvey Keitel zet een onvergetelijk personage neer als de hyperkinetische zoon van een louche geldschieter. Voor papa moet hij af en toe wanbetalers in de knieschijf schieten, maar eigenlijk ligt z'n ambitie elders, en wil hij piano spelen in Carnegie Hall. Voortreffelijk New Yorks locatiewerk in een originele en rauwe independent met kleurrijke karakters en zwarte comedy. Bijrollen voor o.a. Tisa Farrow en Jim Brown.

Offline Profile  

23 Mar 2009, 00:40 

tolpol wrote:

Fingers (1978) 7,5/10

Voortreffelijk New Yorks locatiewerk in een originele en rauwe independent met kleurrijke karakters en zwarte comedy.

Die heb ik ook al een tjjd op mijn lijstje staan. Moet daar nog eens werk van maken. Twee korte impressies van wat mindere ervaringen:

Up the Down Staircase (Robert Mulligan - 1967), 6/10

Sandy Dennis, fris in de schijnwerpers na alle aandacht rond Virginia Woolf, speelt hier een jonge naïeve lerares die haar pedagogische kwaliteiten mag beproeven op een probleemschool in The Bronx. Komt nogal krampachtig over als sociologisch pamflet of als goedbedoelde schreeuw om aandacht voor de problemen in het Amerikaanse onderwijssysteem en zal destijds aardig revolutionair zijn geweest door de echte locaties en gebruik van lokale figuranten, maar na tientallen vergelijkbare films is het inmiddels interessanter als historisch tijdsbeeld dan als interessant drama.

The Paper Chase (James Bridges - 1973), 6/10

Timothy Bottoms heeft het moeilijk als rechtenstudent op Harvard, helemaal omdat hij het aanlegt met de dochter van zijn professor, gespeeld door John Houseman, die er een Oscar mee in de wacht sleepte. Staat hier en daar als intelligent drama te boek. Op Harvard misschien. Nogal conventioneel en uiterst voorspelbaar drama en wie is er in hemelsnaam fan van Timothy Bottoms.

Offline Profile  

08 Apr 2009, 10:39 

Gisteren Castle Keep herbekeken - vond 'm zelfs nog beter dan eerst. Surrealisme troef en dialogen zwanger van betekenis in een anti-oorlogsfilm met een sterke 1969-sfeer en complexe afwisselend humanistisch/nihilistische inslag. Prachtig geschoten, ook.

9/10

Image

Offline Profile  

07 May 2009, 12:27 

Jeremiah Johnson (1972) 9/10

Het was lang geleden dat ik een film had gezien met een heuse 'prologue' en een 'intermission'. Het landschapsbeeld en de muziek zorgen op dat moment voor rust en overpeinzing. Interessant.

Many moons ago had ik hem al eens gezien, maar ik was compleet vergeten dat er in het eerste stuk best veel humor zit. En ook dat Jeremiah zowel een 'zoon' als een squaw in de maag gesplitst krijgt wist ik niet meer. Maar gek genoeg kon ik mij ogenschijnlijk weinigzeggende dingen (zoals een bepaalde eerste blik in het contact met de Crow indiaan, en zelfs enkele letterlijke uitspraken van Jeremiah) nog herinneren als de dag van gisteren. Ik denk dat de snelheid (of traagheid) van de film daar voor gezorg heeft.
Geweldig mooie film, met Redford in een voortreffelijke rol, die vanwege de mooie plaatjes ook nog eens een lust voor het oog is.

Image

Offline Profile  

08 May 2009, 23:07 

Image

Born to Win (1971) 7/10

George Segal als een junk die z'n tijd verdoet aan Times Square. Steeds op zoek naar een klusje, probeert hij ondertussen alles wat los of vast zit mee te gritsen. Karen Black is z'n vriendinnetje die hem terug straight wil krijgen, Paula Prentiss z'n ex die ook aan de heroine hangt en nu als hoertje aan geld raakt.

As gritty as they come - enkele momenten van zwarte humor, maar goedgezind zal je niet worden van het sombere en grimmige bestaan van een hopeloze junk. Goeie, geloofwaardige dialogen en personages, met een voortreffelijke George Segal. Bijrolletje voor Robert de Niro.

Offline Profile  

09 May 2009, 16:42 

Camera Obscura wrote:
Pretty Poison (Noel Black - 1968), 9/10

Deze zou ik niet laten liggen. Zo'n film die het zoeken naar films iedere keer weer de moeite waard maken. Anthony Perkins en Tuesday Weld stelen de show in deze geweldige film. Is al vaak gelauwerd als een soort verloren meesterwerkje, maar wordt toch zelden genoemd. Schijnt tot het DVD-tijdperk ook nooit eerder op enig home-format te zijn verschenen. Verdient toch meer aandacht.

Zonet gezien - bijzondere film. Anthony Perkins is weliswaar getypecast, maar is dan ook geknipt voor de rol, en Tuesday Weld wist me helemaal in te pakken met haar engelengezichtje. Die scene waarin ze een beetje op het lichaam van die nachtwaker zit te wippen in de rivier staat me meteen op het netvlies gebrand.

8,5/10

Offline Profile  

09 May 2009, 20:32 

tolpol wrote:
Camera Obscura wrote:
Pretty Poison (Noel Black - 1968), 9/10

Deze zou ik niet laten liggen.

Zonet gezien - bijzondere film.

8,5/10

Na bovenstaande juichrecensie heb ik het advies van Camera Obscura meteen gevolgd en heb ik deze blind aangeschaft, en vanavond eindelijk dan maar eens opgezet. Ik sluit me volledig aan bij de eerdere lovende woorden: een prachtfilm met een heerlijk zwart gevoel voor humor, die alle gangbare genrecliché's met succes weet te vermijden. En ook ik viel als een blok voor Tuesday Weld...

****1/2

Offline Profile  

09 May 2009, 23:38 

Image

The King of Marvin Gardens (1972) 6,5/10

Jack Nicholson heeft een radioprogramma in Philadelphia, en vult er 's avonds een uur met pseudo-autobiografische improvisatie-monologen. Op een dag krijgt hij telefoon van z'n broer die hij al in jaren niet meer zag. Bruce Dern is die broer, een mooie-praatjesverkoper die grootse plannen heeft in de vastgoedwereld, maar vooral luchtkastelen bouwt.

Bob Rafelson's Five Easy Pieces is een film die me nauw aan het hart ligt, en ik keek er dan ook naar uit nog een samenwerking met Nicholson uit die periode te zien. De setting is bijzonder - een leeggelopen Atlantic City in de wintertijd, met volop leegstand, verloedering en een paar verdwaalde bejaarden op het strand. De film wist me echter niet echt geboeid te houden, probeerde een trage sfeer op te bouwen, maar verveelde me daarbij vooral. Desalniettemin heeft hij zeker een paar heel mooie scènes - misschien zat ik niet in de juiste stemming om de film in z'n geheel te appreciëren.

Offline Profile  

10 May 2009, 01:24 

:) Tuesday Weld is eigenlijk de zoveelste actrice waar ik stiekum verliefd op ben. Onmogelijk om niet te vallen voor haar aanstekelijke lach.

Offline Profile  

10 May 2009, 03:24 

Tuesday Weld heeft, net als Kurt, een bijzondere link met de King: in 1961 speelde ze (als 18-jarige) met hem in Wild In The Country, en in 1988 speelde ze in Heartbreak Hotel.

Offline Profile  

15 Jun 2009, 10:07 

Image

Busting (1974)

Elliot Gould en Robert Blake als nonchalante detectives bij de zedenpolitie in LA. Normaal pakken ze alleen wat goedkope hoertjes op maar als ze op een gegeven moment op drugs en corruptie stuiten zijn ze vastberaden om daar wat aan te doen. Erg vermakelijke buddy cop movie met vooral een prachtige rol van Elliott Gould en zijn hangsnor. Onvoorspelbaar, grappig, sarcastisch, gewelddadig, groovy.

7.5/10

Offline Profile  

15 Jun 2009, 17:52 

Klinkt leuk! Robert Blake en Elliot Gould in één film = Double Gold

Offline Profile  

11 Jul 2009, 18:02 

Heeft iemand toevallig WUSA (1970) met Paul Newman wel eens gezien. Ik geloof niet dat er een DVD van is, maar op TV, internet of zo.. heel misschien.

Image

Offline Profile  

14 Jul 2009, 23:49 

tolpol wrote:
Joe (1970) 7,5/10

Gitzwarte en misantrope satire over de klasse- en generatiekloof tijdens de hippie-hoogdagen met een fantastische Peter Boyle (Wizard uit Taxi Driver) als een gefrustreerde racistische, sexistische, -ische, -ische metaalarbeider en Susan Sarandon in haar debuutrol. Sommige stukken doen geforceerd aan, maar dat mag geen probleem vormen - bijzondere film. Een paar unieke locatiebeelden van de hippe restaurantjes en cafés in New Yorks Greenwich Village.

Zonet nog 'ns opnieuw bekeken, en is ondanks wat mankementen toch zeker een film die ik aanvankelijk had ondergewaardeerd. Peter Boyle speelt hier de rol van z'n leven.

8,5/10

Offline Profile  

26 Jul 2009, 18:28 

Image

Short Eyes (1977) 8,5/10

Gritty gevangenisdrama waar tussen de inmates alles zo z'n eigen regeltjes heeft, en ook z'n eigen vorm van gerechtigheid, zoals blijkt wanneer een kinderverkrachter er voor de wolven wordt geworpen.

Een enkele scène komt zwaar geforceerd uit de lucht vallen, al erkent het script dit blijkbaar zelf want probeert het achteraf nog goed te praten, maar verder een uiterst geloofwaardige realistische stijl met ijzersterke acteerprestaties.

Curtis Mayfield verzorgt de titeltrack en heeft een klein bijrolletje.

Offline Profile  

02 Aug 2009, 14:52 

Image

Westworld (Michael Crichton - 1973), 7/10

James Brolin en Richard Benjamin gaan cowboytje spelen in het themapark Westworld, waar robots in de vorm van mensen voor een levensechte ervaring moeten zorgen. Overbodig te melden dat dit goed mis gaat. De robots beginnen kuren te vertonen en beginnen zich uit te leven op de gasten, en Brolin en Benjamin krijgen te maken met robot-gunslinger Yul Brynner. die niet opgeeft voor de beide heren onder de zoden liggen.

Nogal zot concept en iets meer opbouw en vooral achtergronden en duiding waarom het allemaal misgaat, zou wel leuk geweest zijn. Als het uit de hand loopt, lijken de wetenschappers net zo verbaasd als iedereen, hadden ze meer mee kunnen doen (zeker met een film die nu amper 90 minuten duurt), maar als je bereid bent dit door de vingers te zien, is het prima vermaak met een geweldige Yul Brynner in een uitermate creepy rol als de op hol geslagen robot en een zeer effectieve electronische score van Fred Carlin.

Offline Profile  

03 Aug 2009, 11:24 

Image

Soylent Green (Richard Fleischer - 1973), 4/10

Overbekende film, vermoed ik, maar ik had hem nooit eerder gezien.
Soort sci-fi detective-verhaal met een 'ecologische' boodschap met in de hoofdrol Charlton Heston in een grauw post-apocalyptisch New York waar men uitsluitend Soylent Green eet, groen synthetisch spul uit een rietje of zoiets. Vond het een vrij oninteressant moordmysterie/complot-thriller met een handvol indrukwekkende scènes, maar voor de rest kon ik er weinig van maken. Heb zelfs een paar keer teruggespoeld, omdat ik de draad kwijtraakte, maar bood mij niet echt soelaas, en de wat prekerige ecologische toon lijkt totaal niet aan iemand als Fleischer besteed. Hij had er misschien beter een kick-ass moordmysterie in een futuristische setting van kunnen maken en de preaching achterwege kunnen laten, maar dan zou de hele essentie van het verhaal natuurlijk verloren gaan. *zucht* Vind het maar een misbaksel eigenlijk. Wel een aardige bijrol trouwens van Edward G. Robinson.

Offline Profile  

17 Aug 2009, 15:19 

jim2873 wrote:
Busting (1974)

Elliot Gould en Robert Blake als nonchalante detectives bij de zedenpolitie in LA. Normaal pakken ze alleen wat goedkope hoertjes op maar als ze op een gegeven moment op drugs en corruptie stuiten zijn ze vastberaden om daar wat aan te doen. Erg vermakelijke buddy cop movie met vooral een prachtige rol van Elliott Gould en zijn hangsnor. Onvoorspelbaar, grappig, sarcastisch, gewelddadig, groovy.

7.5/10

Heel vermakelijke film inderdaad, die het voornamelijk moet hebben van het geweldige nonchalante acteerwerk van Gould en Blake. Jammer dat het verhaal weinig verrassend is en dat ze geen waardige schurk hebben gevonden om wat tegengewicht te bieden. Daarom slechts ***

Verder nog:

The Heartbreak Kid (Elaine May, 1972) ***1/2

Véél leuker dan die vreselijke Ben Stiller remake, maar ook niet zonder problemen. Charles Grodin, in een op het lijf geschreven rol, gaat pas getrouwd met zijn eveneens Joodse vrouw op huwelijksreis en wordt daar verliefd op de blonde 'shiksa' Cybill Shepherd. Dit leidt tot vele grappige en, door plaatsvervangende schaamte, vooral tenenkrommende momenten. In tegenstelling tot de remake toont Elaine May echter wél medeleven voor haar personages. Mijn enige kritiek is op het einde dat ik, zonder teveel weg te geven, te makkelijk en onverdiend vond.

Image

Offline Profile  

01 Sep 2009, 09:09 

Prime Cut (1972)

Had hier wel wat meer van verwacht. Ik snap de bedoeling, maar vond de uitvoering maar magertjes. De vreemde humor, de karikaturen, het hele laatste half uur (rennen, rennen, rennen, schieten, schieten), Sissy Spacek die alleen maar met grote ogen rondkijkt en Lee Marvin die doet wat ie eigenlijk altijd doet: de coole gangster / superheld 'spelen'. Het deed me allemaal vrij weinig of ik heb het wel eens beter gezien (Badlands, Point Blank, Night Moves).

Zaten wel een paar memorabele scenes in: de Hitchcock achtige achtervolging met de landbouwmachine en de beelden op de redneck kermis. Gene Hackman als de lompe vleesboer Mary Ann is fantastisch, maar had meer screentime moeten krijgen.

6/10

Offline Profile  

01 Sep 2009, 09:46 

The Friends of Eddie Coyle (1973)

Image
Eddie Coyle is eigenlijk maar een mislukte crimineel. Zijn carriere als kleine wapenhandelaar zit al jaren in het slop, en hij kijkt vanwege een klein vergrijp tegen 2 jaar cel aan. Tijd om met 'de vijand' te praten om iets te regelen.

Zeer realistische film over de Bostonse onderwereld in de jaren '70. Bijna helemaal op lokatie geschoten (parkeerplaatsen, poolhals en ijshockey stadions) en met bijna klinische regie van Peter Yates (Bullit). De dialogen lijken uit een Elmore Leonard misdaadroman te komen; veel realistischer krijg je het niet. Tel daarbij de prachtrol van Robert Mitchum, die de anti-held bijna sympathiek maakt, en je hebt één van de interessantste misdaadfilms uit de early 70's.

In mei voor het eerst op DVD verschenen (door Criterion).

8.5/10

Offline Profile  

01 Sep 2009, 13:05 

Evidence wrote:
Prime Cut (1972)

Had hier wel wat meer van verwacht. Ik snap de bedoeling, maar vond de uitvoering maar magertjes. De vreemde humor, de karikaturen, het hele laatste half uur (rennen, rennen, rennen, schieten, schieten), Sissy Spacek die alleen maar met grote ogen rondkijkt en Lee Marvin die doet wat ie eigenlijk altijd doet: de coole gangster / superheld 'spelen'. Het deed me allemaal vrij weinig of ik heb het wel eens beter gezien (Badlands, Point Blank, Night Moves).

Zaten wel een paar memorabele scenes in: de Hitchcock achtige achtervolging met de landbouwmachine en de beelden op de redneck kermis. Gene Hackman als de lompe vleesboer Mary Ann is fantastisch, maar had meer screentime moeten krijgen.

6/10

Je beschrijving is wel treffend voor de film, en toch vind ik hem geweldig. Misschien is het juist dat absurde, bijna surreële sfeertje dat me aanspreekt.

Offline Profile  

01 Sep 2009, 13:32 

Voor mij is Prime Cut ook zo'n film met alle juiste ingrediënten maar een ietwat onbevredigend geheel. Openingsscene is geweldig - wanneer een tiep door de worst wordt gedraaid - en de film heeft zo nog tal van leuke scenes, maar denk net als Evidence dat de te lang uitgesponnen laatste acte de film geen goed doet. Eigenlijk hebben we 't hoogtepunt er al opzitten na de maaidorser. Heb 'm al twee keer gezien, in de hoop er een tweede maal meer in te zien, maar nope. Toch een leuke - zij het gemankeerde - film.

Offline Profile  

01 Sep 2009, 13:49 

Oh, een geweldige film, zeker qua opbouw of spanningsboog, zal ik het niet noemen - moet het vooral hebben van een aantal uitzinnige set pieces en en de redelijk kranzinnige setting. Het is wel al jaren geleden dat ik hem gezien heb. Heb de film ook niet in de kast staan - ligt (hoop ik) nog ergens in een doos op zolder op een VHS opgenomen van TV.

Offline Profile  

15 Nov 2009, 12:26 

The King of Marvin Gardens (Bob Rafelson, 1972)

Tolpol vat eerder op deze pagina al samen wat schort en niet schort aan deze film. Hij kent prachtig geschoten beelden door Laszlo Kovacs (Easy Rider, The Last Picture Movie, Paper Moon), vooral te zien in het gebruik van kleur en compositie; werkelijk oogstrelend. Alleen het gammele verhaal rammelt maar wat voort, doordat scènes zich nergens bij elkaar optellen, en ging daardoor volledig aan mij voorbij. Jack Nicholson komt me een beetje verloren over in zijn low-key rol als radiomaker die zijn broer opzoekt in Atlantic City. De incoherentie in de vertelling komt het best naar voren aan het eind, wanneer onverwachts een dramatische conclusie het verhaal smoort zonder dat het enige emotionele impact heeft op de kijker. Als thematische opvolger van Five Easy Pieces (tweede samenwerking tussen Rafelson & Nicholson) is het een spijtige mislukking. 3.5

Offline Profile  

07 Dec 2009, 23:41 

Marlowe (1969, Paul Bogart)

Raymond Chandler film met James Garner als Philip Marlowe. Hij is geen Humphrey Bogart of Elliott Gould, maar zet wel een prima cynische detective neer in een kleurrijke 60's setting. Alleen de bijrollen zijn het kijken van de film eigenlijk al waard (Bruce Lee met stip op 1). Het script springt af en toe een beetje van de hak op de tak, waardoor er wat vreemde, losstaande scenes in lijken te zitten (met wederom Bruce Lee met stip op 1) maar dat stoort eigenlijk niet eens. Lekker sfeertje, prima plot en vooral goed acteerwerk.

7.5/10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next