Logo

It is currently 23 Nov 2017, 09:20

Post new topic Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
  New Hollywood/ New American Cinema, ca. 1967-1980
03 Jul 2008, 21:38 

Moderne Amerikaanse Cinema begint voor mij (en voor de meesten denk ik) ergens rond 1967, met films als Bonnie and Clyde, The Graduate, Point Blank en The President's Analyst.
Nog een interessante film gezien uit grofweg de periode 1967-80, die wel eens wat meer in de spotlights mag komen? Dump ze hier in dit topic.

Zie ook de topics:
Arthur Penn
Sam Peckinpah
Brian de Palma
Martin Scorsese
Robert Altman
Woody Allen
Roman Polanski
Francis Ford Coppola
John Boorman
John Schlesinger
William Friedkin
The Parallax View (1974)
The Hired Hand (1971)
John Cassavetes
Monte Hellman
Terence Malick
Car Chase/ Road Movies
Dennis Hopper

Electra Glide in Blue (James William Guercio - 1973), 9/10

Image

Recentelijk nog eens wat ingehaald, waaronder James William Guercio's enige film, die hij niet alleen zelf produceerde, maar tevens de muziek voor componeerde. Hoe dit juweeltje me zo lang is ontgaan, weet ik niet, maar wat een geweldige film is dit.

Robert Blake is motoragent John Wintergreen die ergens in het niemandsland van Arizona de highways in de gaten houdt en af en toe een boete uitdeelt. Zijn droom is om detective te worden, maar zijn geringe lengte en onwillige superieuren lijken verdere promotie in de weg te zitten, maar als op een dag een lokale sukkelaar dood in zijn huis wordt aangetroffen, is hij er van overtuigd dat er foul play in het spel is. Gelukkig heeft hij detective Harve Poole (Mitchell Ryan) op zijn hand, die besluit samen met Wintergreen de zaak te onderzoeken. Wat volgt is meer een symbolische zoektocht naar goed en kwaad dan een conventionele thriller. Robert Blake heeft een soort bovennatuurlijk charisma en is fantastisch als de idealistische motoragent, die langzaam zijn vertrouwen in het systeem kwijt raakt.

Alleen al de weergaloze cinematografie op locatie in Arizona maakt de film een must-see. De woestijn heeft er nog nooit zo mooi uitgezien, alles lijkt in een soort permanente groene gloed te zijn ondergedompeld (hier zou Guercio zelf verantwoordelijk voor zijn geweest). Voor de interieurscènes echter kon D.P. Conrad L. Hall helemaal zijn gang gaan, donker met een minimum aan extra belichting. De score van James William Guercio is trouwens ook prachtig, eigenlijk is alles aan de film geslaagd.

------------------------------------------------------------------------------------------

Ook pas gezien:

Klute (Alan J. Pakula - 1971), 8/10

Hoor eigenlijk zelden meer wat over deze film. Alan J. Pakula creëert meer sfeer dan echt een daadwerkelijk solide thriller, maar komt daarmee verbazingwekkend goed weg. En misschien wel Jane Fonda's beste rol en het uitzonderlijk goede locatiewerk in Harlem (en de rest van New York) maken het geheel een stuk levendiger en geloofwaardiger dan de meeste films.

Silent Running (Douglas Trumbull - 1972), 7/10

Bizarre science-fiction film van Douglas Trumbull (de special effects man van 2001:A Space Odyssey), met Bruce Dern als botanist op en ruimteschip met een aantal domes die de laatste nog levende planten herbergen die de mensheid kent. Meer een studie naar eenzaamheid, met een prachtige rol van Bruce Dern, maar wel een ietwat vreemde en weinig subtiele ecologische boodschap, die enigszins gedateerd overkomt, compleet met groene titelsong van Yoan Bez. Trumbull is duidelijk meer een effects man dan een groot regisseur, al is het niet makkelijk om met slechts 1 miljoen dollar een scf-fi film te maken, maar het is absoluut een interessant curiosum. De R1 DVD staat trouwens barstensvol extra's.

Last edited by Camera Obscura on 01 Aug 2010, 10:36, edited 6 times in total.

Offline Profile  

03 Jul 2008, 22:20 

Deed Klute jou in sommige scènes van stijl ook sterk aan een Italiaanse giallo denken? Herinner me een scène in een kledingsdepot of zo - leek haast iets van Sergio Martino.

Offline Profile  

04 Jul 2008, 15:37 

Image

Joe (1970) 7,5/10

Gitzwarte en misantrope satire over de klasse- en generatiekloof tijdens de hippie-hoogdagen met een fantastische Peter Boyle (Wizard uit Taxi Driver) als een gefrustreerde racistische, sexistische, -ische, -ische metaalarbeider en Susan Sarandon in haar debuutrol. Sommige stukken doen geforceerd aan, maar dat mag geen probleem vormen - bijzondere film. Een paar unieke locatiebeelden van de hippe restaurantjes en cafés in New Yorks Greenwich Village.

Last edited by tolpol on 05 Jul 2008, 01:52, edited 1 time in total.

Offline Profile  

04 Jul 2008, 18:28 

tolpol wrote:
Deed Klute jou in sommige scènes van stijl ook sterk aan een Italiaanse giallo denken? Herinner me een scène in een kledingsdepot of zo - leek haast iets van Sergio Martino.

De belichting is misschien wel wat Martino-achtig, wel wat donkerder en met minder contrast, iets realistischer. Het appartement van Jane Fonda deed me ook een beetje denken aan die van Suzy Kendall in Bird With a Crystal Plumage. Of het kan gewoon komen doordat vrouwen die gestalkt worden in hun eigen appartement bijna een vast ingrediënt is in veel Gialli.

Offline Profile  

04 Jul 2008, 18:50 

De volgende titels lijken me ook wel de moeite waard, tenzij mensen me nog tijdig willen waarschuwen dat het rotzooi is.

Marlowe (1969)
Up the Down Staircase (1967)
Suppose They gave a War and Nobody Came (1970)
Payday (1973)

Trouwens, films van bekende namen als Sydney Pollack en Hal Ashby, zoals They Shoot Horses Don't They? (1969) en Harold and Maude (1971) heb ik ook nog steeds niet gezien. Sterker nog, ook van Altman en Bogdanovich ontbreekt nog van alles - ach, er is nog zoveel te zien.

Offline Profile  

04 Jul 2008, 19:00 

Marlowe heb ik heel lang geleden op tv gezien, en daarvan herinner ik me alleen Bruce Lee die vakkundig een kantoor kort en klein slaat. De andere drie heb ik niet gezien - Payday lijkt me wel wat, staat al een tijdje op m'n Pacific wishlist.

Offline Profile  

04 Jul 2008, 19:19 

tolpol wrote:
Marlowe heb ik heel lang geleden op tv gezien, en daarvan herinner ik me alleen Bruce Lee die vakkundig een kantoor kort en klein slaat. De andere drie heb ik niet gezien - Payday lijkt me wel wat, staat al een tijdje op m'n Pacific wishlist.

Payday moet erg leuk zijn. Om in country/singer-songwriter sferen te blijven, ik heb Cisco Pike (1972) met Kris Kristofferson ook nog liggen, ook snel eens kijken.

Offline Profile  

04 Jul 2008, 19:45 

een paar minder gangbare favorieten uit die periode:

The Swimmer
Castle Keep
Medium Cool
Little Murders
Prime Cut
California Split
The White Dawn
Night Moves
Short Eyes

Offline Profile  

04 Jul 2008, 20:09 

jim2873 wrote:
een paar minder gangbare favorieten uit die periode:

The Swimmer
Castle Keep
Medium Cool
Little Murders
Prime Cut
California Split
The White Dawn
Night Moves
Short Eyes

Prime Cut is geweldig, alleen al door Sissy Spacek's fenomenale rol de moeite waard, en de achtervolging met die graandorser in dat graanveld zou Hitchcock jaloers maken - geweldige scène!

Night Moves ook pas bekeken, kan wat mij betreft niet genoeg aandacht krijgen. Zeer de moeite waard! Gene Hackman had überhaupt een erg goede reeks films in deze periode.

Castle Keep lijkt me trouwens wel een bizar curiosum, tzt maar eens bestellen.

Offline Profile  

05 Jul 2008, 00:28 

Ik zou daar aan willen toevoegen..

Warning Shot (1967)
Head (1968)
Lord Love a Duck (1966, valt dus eigenlijk net buiten de boot!)

Offline Profile  

05 Jul 2008, 01:57 

Image
Thunderbolt and Lightfoot (1974) 8/10

Een euhm road-buddy-heist-comedy met als duo Clint Eastwood en Jeff Bridges. Eastwood staat als priester (!) een preek te geven, wanneer een verwaaide man de kerk binnenwandelt en hem probeert neer te kogelen. Halsoverkop vlucht hij door een akkerveld, wat hem voor de gierende banden van Bridges in z'n vers gepikte Trans-Am brengt. Al snel blijkt Eastwood een nogal ongewone priester te zijn...

Pretentieloos voer voor de drive-in met onorthodoxe comedy en uitstekende chemie tussen de twee hoofdrolspelers - vooral Bridges zet een uiterst charmerende schelm neer. Debuutfilm van Michael Cimino en bijrol voor George Kennedy.

Offline Profile  

06 Jul 2008, 22:54 

Cisco Pike (Bill L. Norton - 1972), 8/10

Image

Veel typerender voor de periode kan je het nauwelijks krijgen. Laidback filmpje, niet alleen een leuk tijdsbeeld voor de betreffende periode, maar ook een interessant kijkje op de muziekscene van LA begin jaren '70. Maar belangrijker nog, het is ook een prima film, met een mooie soundtrack (oa van Kristofferson zelf natuurlijk), een paar live-optredens, leuk locatiewerk in LA, en je krijgt Gene Hackman, Karen Black en Hary Dean Stanton er ook nog bij. Wat wil je nog meer?

Kristofferson (in zijn debuutrol) speelt hier min of meer zichzelf als Cisco Pike, een aan lager wal geraakte muzikant, pothead en part-time dealer. Net uit de gevangenis wordt hij door een corrupte rechercheur (Gene Hackman) gedwongen een partij wiet te verhandelen, wat met de nodige moeilijkheden gepaard gaat. Zoals gezegd, couleur locale te over, Kristofferson is erg charismatisch en een reeks aan goede bijrollen van Gene Hackman (die zijn rol hier echt meer meegeeft dan alleen zijn tough-cop imago uit de The French Connection), Karen Black (ik heb echt een zwak voor haar, jammer dat ze hier zo weinig zingt), Harry Dean Stanton (die nooit ver weg is in dit soort films) en blaxploitation-icoon Antonio Fargas als een lokale pusher.

Het geheel is wat somber van toon, maar zeer de moeite waard. Leuke film! Steek er eentje bij op en geniet ervan.

Offline Profile  

06 Jul 2008, 23:01 

stephan73 wrote:
Ik zou daar aan willen toevoegen..

Lord Love a Duck (1966, valt dus eigenlijk net buiten de boot!)

Maakt niet uit, er zijn wel meer films van voor '67 die prima in dit topic zouden kunnen. Net als er ook uit 1975-80 (maar na '77 wordt het wel heel snel minder) veel films zijn die dezelfde feel hebben en hier ook wel in kunnen. Moest alleen ergens een afbakening maken.

Offline Profile  

10 Jul 2008, 10:04 

Leuk topic! Voor iedereen die Electra Glide in Blue nog niet heeft, hij is recentelijk OOP gegaan en nu nog voor een goede prijs te koop bij o.a. Amazon.

Offline Profile  

10 Jul 2008, 16:31 

Inderdaad, pas nog bij Pacific besteld. Net op tijd blijkbaar, is inmiddels ook daar discontinued..

Offline Profile  

15 Jul 2008, 20:26 

The Parallax View (Alan Paluka, 1974):

Dit is ook een enorme aanrader uit deze tijdsperiode. De prachtige widescreen-composities doen af en toe denken aan het werk van Antonioni en de thematiek van de geflipte paranoia als gevolg van politieke aanslagen komt op intrigerende wijze naar voren - zonder al te veel dramatische poespas.

Offline Profile  

18 Jul 2008, 15:27 

Nog een paar niet-vernoemde aanraders uit de periode - al zijn de meeste dan ook overbekend :

Macon County Line
The Seven-Ups
Dirty Mary, Crazy Larry
Race with the Devil
French Connection
Vanishing Point
Two-Lane Blacktop
Cockfighter
The Shooting
In the Heat of the Night
Targets
McCabe & Mrs. Miller
The Long Goodbye
3 Women
Five Easy Pieces
Carnal Knowledge
Play Misty for Me
Bring me the Head of Alfredo Garcia
Pat Garrett & Billy the Kid
Junior Bonner
The Getaway
The Missouri Breaks
The Warriors
Taking of Pelham One Two Three
Charley Varrick
In Cold Blood
Death Wish
The Yakuza
Midnight Cowboy
Marathon Man
Sisters
The Offence
Dog Day Afternoon
Serpico
Panic in Needle Park

Offline Profile  

Re: New Hollywood/ New American Cinema, 1967-1975
20 Jul 2008, 20:46 

Camera Obscura wrote:
... Recentelijk nog eens wat ingehaald, waaronder James William Guercio's enige film, die hij niet alleen zelf produceerde, maar tevens de muziek voor componeerde. Hoe dit juweeltje me zo lang is ontgaan, weet ik niet, maar wat een geweldige film is dit! ...

Heerlijke film inderdaad, kwam pas nog een vinyl rip tegen van de fijne soundtrack.
Heb hem even gerapidshared, voila:
http://rapidshare.com/files/131172088/e ... e.rar.html

Image

Offline Profile  

28 Jul 2008, 17:46 

No Way to Treat A Lady (Jack Smight - 1968), 7/10

Onderhoudende zwarte komedie met Rod Steiger als theatrale seriemoordenaar in New York, die een kat en muis spel speelt met George Segal, een goedmoedige Joodse detective met een moedercomplex.

Wat ongewone mix tussen een detectivefilm en romantische komedie, wat niet altijd even goed uit de verf komt, maar de drie hoofdrolspelers Rod Steiger, George Segal en Lee Remick kunnen de film met hun charisma makkelijk dragen en Rod Steiger mag zich als de seriemoordenaar zelfs uitleven met meerdere typetjes en accenten. Niet alles werkt even goed, maar de film zit vol snappy dialogen, leuk locatiewerk en vooral de chemie tussen Segal en Remick is bij vlagen een feest om te zien, evenals een keur aan goed gecaste bijrollen.

Offline Profile  

28 Jul 2008, 17:58 

The Hired Hand (1971, Peter Fonda) verdient ook wel meer aandacht
http://cinemavanti.nl/viewtopic.php?t=456

Offline Profile  

01 Aug 2008, 20:49 

Payday (Daryl Duke - 1973), 8/10

Meer singer-songwriter avonturen, ditmaal met Rip Torn in een indrukwekkende rol als de verbitterde country-artiest Maury Dann, die met een bont gezelschap van musici en groupies wordt gevolgd tijdens zijn tour door het Amerikaanse Zuiden.

Prima film, nogal somber van toon, en vooral een realistisch kijkje op het leven als artiest on the road, bijna documentaire-achtig door de cast en de locaties (veel mensen spelen soort van zichzelf), maar de film draait vooral om Rip Torn. Geen sympathiek karakter, een nietsontziende bully, die werkelijk voor niets en niemand uit de weg gaat. Maar het werkt, ergens zit er een hart en de film weet een goede balans te vinden. Een tragisch portret van een man die geestelijk en lichamelijk vrijwel continu op het randje verkeert.

Geschreven en geproduceerd door Don Carpenter, die de film deels baseerde op zijn eigen ervaringen als muziekmanager en concertpromotor.

Image

Offline Profile  

16 Aug 2008, 23:46 

Image

Stay Hungry (1976) 7,5/10

Eentje van Bob Rafelson, en net als in Five Easy Pieces gaat het ook hier om een welgestelde jongeman die zoekt naar authenticiteit in een compleet ander sociaal milieu en de conflicten die daaruit groeien. Wel is hij veel lichter van toon, al kan dat al eens wisselen - de eigenzinnige film laat zich niet makkelijk in een vakje stoppen.

Jeff Bridges speelt de hoofdrol, z'n ouders zijn pas overleden en hij is na omzwervingen terug komen wonen in het ouderlijke huis - zo'n southern mansion diep in Alabama. Z'n neefjes blijken te werken voor de vastgoedmafia, en hem wordt gevraagd de eigenaar van een fitnesszaak over te halen de boel te verkopen zodat ze een kantoorgebouw kunnen neerpoten in de blok.

Sterke cast, met naast Jeff Bridges een Sally Fields toen die nog een aantrekkelijk brutaal snoetje had, debuutrol voor Arnold Schwarzenegger en bijrollen voor mensen als Joe Spinell, Robert Englund en R.G. Armstrong.

Offline Profile  

28 Aug 2008, 21:45 

Periode maar wat opgerekt naar 1980, of voor sommige films nog later (Cutter's Way of iets dergelijks), om het maar wat ruimer te nemen. Vond de afbakening toch wat onbevredigend, ook al is 1977 toch wel een belangrijk keerpunt, en neemt daarna de hoeveelheid horror, B-serials, sequels en remakes en direct-to-video uit Hollywood explosief toe. Discussie welkom natuurlijk. Periodiseren doet nadenken, maar ik trek wellicht hele vreemde conclusies uit het materiaal dat ik voor handen heb.

Nog een selectie van wat sleutelfiguren uit betreffende periode en jaar van (Amerikaans) debuut (op basis van de index in Time Out Film Guide 2007). In enkele gevallen zal het wellicht niet hun daadwerkelijke debuut zijn, maar dan wel de eerste film die enige impact - commercieel of kritisch - heeft gehad. Het aantal debuterend regisseurs blijft na 1977 hoog, vooral omdat de filmproductie in de VS sterk blijft toenemen (na een historisch dieptepunt in 1963), wat vooral is toe te schrijven aan one-offers, B-filmers, independents en een explosie in direct-to-video horror en andere no-budget avonturen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Arthur Penn (1958)
John Cassavetes (1959)
Sam Peckinpah (1961)
Francis Ford Coppola (1963)
Andy Warhol (1963)
Paul Bartel (1965)

Woody Allen (1966)
Allen Bridges (1966)
Buzz Kulik (1966)
Mike Nichols (1966)
Sydney Pollack (1966)
Jack Smight (1966)

Robert Altman (1967) (zijn TV-werk en de documentaire The James Dean Story (1957) niet meegerekend)
Peter Bogdanovich (1967)
John Boorman (1967) (Amerikaans debuut)
Mel Brooks (1967)
Theodore J. Flicker (1967)
Paul Morrissey (1967)
Roman Polanski (1967) (Amerikaans debuut)
Mark Rydell (1967)
Stuart Rosenberg (1967)
Richard Rush (1967)
Frederick Wiseman (1967)

Jacques Demy (1968) (Amerikaanse debuut)
Brian de Palma (1968)
Bob Fosse (1968)
William Friedkin (1968)
Ulu Grosbard (1968)
John Wayne, Ray Kellogg (1968)
Richard Lester (1968) (Petulia, Amerikaans debuut)
Paul Newman (1968)
Frank Perry (1968)
Bob Rafelson (1968)
George A. Romero (1968)
Herbert Ross (1968)
Martin Scorsese (1968)
Peter Yates (1968) (Amerikaans debuut)

Dennis Hopper (1969)
Robert Kramer (1969)
Paul Mazursky (1969)
Larry Peerce (1969)
Michael Ritchie (1969)
Joseph Sargent (1969)
John Schlesinger (1969) (Amerikaans debuut)
Alan J. Pakula (1969)
John Waters (1969)
Haskell Wexler (1969)

Michelangelo Antonioni (1970) (Amerikaans debuut)
Hal Ashby (1970)
Robert Clouse (1970)
Brian G. Hutton (1970) (Amerikaans debuut)
George Lucas (1970)
Elaine May (1970)
Radley Metzger (1970)
Jack Nicholson (1970)
Carl Reiner (1970)
Richard C. Sarafrian (1970)

John G. Avildsen (1971)
Sean S. Cunningham (1971)
Clint Eastwood (1971)
Peter Fonda (1971)
Milos Forman (1971) (Amerikaans debuut)
Curtis Hanson (1971)
Henry Jaglom (1971)
Philip Kaufman (1971)
Jack Lemmon (1971)
Gordon Parks (1971)
Sydney Poitier (1971)
Steven Spielberg (1971)
Douglas Trumbull (1971)
Frank Zappa, Tony Palmer (1971)

Harold Becker (1972)
Bob Clark (1972)
Larry Cohen (1972)
Wes Craven (1972)
Dalton Trumbo (1972)

John Badham (1973)
James Bridges (1973)
Michael Crichton (1973)
Kirk Douglas (1973)
James William Guercio (1973)
Jonathan Kaplan (1973)
Carlo Lizzani (1973) (Amerikaans debuut)
Terence Malick (1973)
Harold Pinter (1973)

John Carpenter (1974)
Michael Cimino (1974)
Jonathan Demme (1974)
Tobe Hooper (1974)
Ivan Passer (1974) (Amerikaans debuut)
Charles B. Pierce (1974)

Walter Hill (1975)
Gene Wilder (1975)
Joseph Zito (1975)

Offline Profile  

05 Sep 2008, 00:26 

tolpol wrote:
Macon County Line (1974) 8,5/10

Twee jonge leeglopers verdrijven hun tijd met deugnieterij ergens diep in Texas - we openen meteen met een triootje met een dronken bimbo, waarna ze op de hielen gezeten door een kwade echtgenoot over de daken moeten rennen maar niet vooraleer ze met haar handtas gaan lopen. Meer vertel ik best niet, want het is mooi hoe het verhaal zich wendt. Dijk van een drive-in classic vol boeiende en geloofwaardige personages en een suspensevol verloop.

net gezien en vond het ook een prachtige film. geweldige rollen van de vint brothers en ook geoffrey lewis is memorabel op zijn manier. must-see!

****1/2

Offline Profile  

08 Sep 2008, 19:58 

The Lords of Flatbush (Martin Davidson, Stephen Verona - 1974), 7/10

Image

Nostalgisch portret van een viertal vetkuiven in het Flatbush van de jaren '50. Heeft allemaal niet zoveel om het lijf, meer een serie van amusante scenes, die alleen al de moeite waard zijn door het charisma van Sylvester Stallone en Henry Winkler. Stallone acteert hier trouwens meer dan in welke andere film ook die ik van hem gezien heb, ik schoot herhaaldelijk in de lach om zijn rol. Hij schreef ook veel van zijn eigen dialogen, en Henry Winkler doet de generale repetitie voor zijn rol als Fonzie in "Happy Days." Beste scene: Stallone die een ring moet kopen voor zijn meisje, en Perry King's onbetaalbare antwoord op de vraag van de vader van zijn meisje wat de Lords eigenlijk voor een club zijn: "Well, we're more like a social and athletics club."

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next