Logo

It is currently 21 Oct 2017, 01:27

Post new topic Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message

07 Feb 2006, 15:24 

Quote:
Ik vind ze alle drie prachtig maar interviews met overlevenden of drama als SPR en BoB zijn onvergelijkbare grootheden lijkt mij.

Daarom zeg ik er bij dat Shoah meer mijn ding is. Heel anders kan zeker meer je ding zijn.

Quote:
Wat is er in vredesnaam hip aan die scene?

Wat denk je zelf, hij heeft duideljik een bepaalde manier gekozen die extra veel ingewanden toont enzo. O ja en dan krijg ik waarschijnlijk het tegenargument, dat was in het echt ook zo. Maar ja Spielberg geeft er wel zijn draai aan en kiest om delen van de werkelijkheid weer te geven op een "hippe" manier. Het hele verhaal word bij mij mijn keel ingeduwt.

Quote:
Spielberg wilde met SPR eer betonen aan de soldaten die hun leven op het spel hebben gezet voor onze vrijheid. De landingsscene lijkt mij daarvoor essentieel omdat het buitengewone realisme van die scene de kijker niet alleen doet beseffen wat een ongelooflijke moed die mensen hebben gehad maar ook dat onze vrijheid tegen een zeer hoge prijs is verkregen en dat we daar zeer dankbaar voor mogen zijn.

Ja, zoiets kan je er bij elke oorlogsfilm wel uithalen waar veel mensen sneuvelen. Bovendien word dit weer eens door mijn keel heen gedrukt, wat bij mij niet werkt.

Quote:
En wat is er mis met Amerikaanse drama aspecten?

Alles gaat in plankgas terwijl ik hou van films die een stapje terug nemen.
Dat is een stijl die bij mij niet werkt, alleen als je alleen vermaak wilt bieden. Deze film is mij ook absoluut niet bijgebleven, terwijl hij duidelijk een film wilde maken die wel bijblijft.

Ik twijfel ook niet aan de kwaliteiten van Spielberg. Maar een regisseur moet je liggen of niet, elke goede regisseur heeft immers een eigen stijl. Sommige kunnen zich ook niet vinden in bijvoorbeeld Tarkovsky of Tarr, maar om nou te zeggen dat ze weinig kwaliteiten hebben gaat een beetje ver omdat ze toch vele fans hebben.

Offline Profile  

09 Feb 2006, 21:39 

Vanmiddag Munich gezien...
Vond 'm niet slecht, maar het is ook geen meesterwerk.

Fotografie en actiescènes waren dik in orde, reconstructie van de gijzeling was goed, acteerwerk was ook goed (nou ja, de Europese acteurs dan), psychologie was een beetje gekunsteld vond ik maar was acceptabel. Grootste manco vond ik het middengedeelte: dat was een beetje saai. Het afwerken van die drie aanslagen was nodig voor het script maar vergde teveel verteltijd. Na de tweede had ik het wel gezien. Ook de afwikkeling van het plot vond ik een beetje teleurstellend: het was een beetje te duidelijk dat Spielberg niemand voor het hoofd wilde stoten en iedereen een beetje gelijk gaf.

Ach, nou ja...

De film was bij tijd en wijle een beetje onevenwichtig, wilde actiefilm en psychologisch drama tegelijk zijn, wat niet zo goed werkte (mede door Bana?). Maar een slèchte film vond ik het niet. Ik kom tot:Image
(Waarom moest trouwens uitgerekend die Nederlandse huurmoordenares vol met haar memmen in beeld? Onder het motto: die Nederlandse krijgen we wel zo gek? Vond het raar en niet functioneel.)

Offline Profile  

19 Feb 2006, 16:28 

Munich ****1/2
Spielberg maakt een politieke film! En ook nog een goede, die doet denken aan de beste uit het genre politieke thrillers uit de jaren '70, zoals 3 Days of the Condor en All the President's Men. Dat de boodschap er wel erg dik bovenop ligt (zie de laatste shot), neem ik graag voor lief.

Offline Profile  

08 Mar 2006, 13:23 

Jaws - Steven Spielberg (1975)

Dertig jaar later staat Spielbergs meesterwerk nog altijd als een huis. Het knapste aspect van de film is voor mij toch de timing. Spielberg weet door middel van puur audioviuele middelen de spanning schitterend op te drijven, om vervolgens, elke keer opnieuw, precies op het juiste moment toe te slaan. Langzaam bouwt hij de film op naar een geweldige climax, en heel het avontuur op de boot is werkelijk geniaal te noemen (het eenvoudig maar dodelijk efficient gebruik van gele vaten is werkelijk schitterend). Het motto 'less is more' werkt Spielberg tot in de perfectie uit, en de haai ziet er, door een geslaagde afwisseling tussen de mechanische haai en authentieke natuurbeelden, nog altijd overtuigend uit.
John Williams' muziek behoeft ook geen verdere uitleg, en het is waarschijnlijk zijn meest memorabele samenwerking met Spielberg. De dialogen zijn heerlijk en in bepaalde gevallen legendarisch, en de acteurs perfect gecast. Robert Shaw is heerlijk als cynische jager en Roy Scheider en Richard Dreyfuss zijn even neurotisch als hun personages, en daarom uitermate geschikt voor hun rollen. Alle auteurselementen zijn weer aanwezig, en het is heerlijk om te zien hoe Spielberg ook hier weer speelt met de 'strijd' tussen links en rechts Amerika, en de strijd tussen de 'morele middeklasse' en de 'arrogante overheid(instanties).
Toch vind ik 'Jaws' niet helemaal perfect. Ja, de film is subliem gemaakt, maar toch heb ik na elke kijkbeurt het gevoel 'iets' te missen, vermoedelijk enige diepgang. Want hoewel de film een briljante en puur cinematische 'hell of a ride' is die blijft nazinderen, is de film toch geen meesterwerk van dat kaliber waar je als kijker ook nog dagen, weken, maanden en jaren over na blijft denken. 'Jaws' blijft, ondanks deze randkritiek, ook na dertig jaar nog een absolute klassieker en een fenomeen.

9/10

I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean

Offline Profile  

19 Mar 2006, 18:36 

Schreef hier enige tijd geleden het volgende over;

Hoewel de film verre van perfect is, moet ik zeggen dat de film indruk op me heeft gemaakt. Een inhoudelijke behandeling van de film laat ik achterwege, maar een aantal punten van lof en kritiek wil ik wel uiten.

Als eerste moet ik mededelen dat ik begrijp dat de film als pro-Israel wordt bestempeld. Ikzelf als nuchtere Nederlander vind dit niet storend of vervelend. Maar in een wereld waarin Geert Wilders tientallen doodsbedreigingen krijgt omdat hij een paar spotprentjes op zijn site plaatst, kan ik me voorstellen dat in bepaalde landen en in bepaalde groepen de spanning wat hoog oploopt.

Het begin van de film is ijzingwekkend. De montage van filmbeelden en journaalbeelden roept een ernstige vorm van realisme op. Het haasje-over door de Amerikaanse atleten is ietwat overtrokken. Goed gekozen, maar ik kan me niet voorstellen dat topsporters een nacht voor ze moeten spelen (wordt gezegd; "je gaat winnen morgen") nog heftig gaan stappen. Ik snap de politieke lading van de actie, maar als je er over nadenkt mis ik een geloofwaardig element.

De gijzeling die gedurende de film wordt afgerond en afgespeeld is ook fantastisch gedaan. Ultragewelddadig, angstig en bangelijk echt. Op een gegeven moment zie je ook de vertwijfeling in de ogen van de terroristen. 'Waar zijn we aan begonnen en hoe komen we hier vandaan' zie je ze denken. De climax gelijk met een zeldzame sexscene in een Spielberg film was voor mij te overtrokken. Ik zal het trouwens wel fout gezien hebben, maar zien we Avner nou als geschminkte man tijdens de slotaanval in de helikopter? Dat hij er niet bij was is duidelijk, maar verplaatst hij zichzelf in zijn gedachten alsof hij aanwezig was? Of zie ik spoken?

Dan de lengte van de film? Lang, ja. Maar te lang? Nee. Zolang een film 'een verhaal blijft vertellen' mag een film lang duren. Minpunt vond ik dat het eind haast te snel overkwam gezien de rest van de film. Alles wordt in het begin duidelijk en lang uitgelegd, terwijl het einde haast in sneltreinvaart werd afgedaan gezien het overige tempo van de film.

Het team. Wat ik mee zat, en noem me een nitpicker, maar waarom stel je een team samen dat NIET geschikt is voor hetgene zij gaat doen. Ik snap het element van onbekenden in verband met 'ontkenbaarheid', maar waarom selecteer je in godes (of in allahs)naam een bomontmantelaar als bommenmaker? De mossad is 's werelds BESTE geheime dienst, dus ik denk dat daar genoeg materiaal rondloopt voor deze missie. Avner heeft natuurlijk een pre omdat hij als bodyguard van de Min-Pres. altijd goed zijn werk heeft gedaan en hij Europese roots heeft, maar maakt dat hem een geschikte teamleider? Ik weet het niet. Ook de rol van Craig kwam mij ietwat over als een vreemde eend in de bijt. Ik begrijp dat niet Joodsaandoende looks een pre zijn omdat Israel dan kan blijven ontkennen, maar in mijn optiek waren de mannen te 'licht' voor deze missie. De morele kwesties van de mannen vond ik geweldig. Ze vangen de missie aan uit een soort van moreel en nationaal plichtsbesef, maar als de maanden en jaren? wegtikken vragen de mannen zich af of het wel waard was om alles op te geven. Want waarvoor doen ze het? Nationale roem? Nee, ze bestaan niet. Geen lintje, een handdruk is alles wat ze krijgen.

Eric Bana. Ik mag de man. Punt. Voor mij komt hij weg met zijn prestatie, ook in de emotioneel geladen scenes. Hij is geen rasacteur, maar de telefoonscene met zijn dochter deed mij een brok in de keel bezorgen. Een andere sterke scene is de eerste moord. De twijfel. Heet u ...? Ja, dat ben ik...En dan nog de twijfel in beide, doen we het? Ja, de volgende scene van bloed en melk was geweldig.

Spielberg. Zie Bana. Ik mag de man. Ondanks zijn voorliefde voor happy endings en zijn bekende basisprincipes in films, mag ik veel van zijn films graag zien. In deze film gooit hij bepaalde principes echter overboord. Een ultragewelddadige film op bepaalde plekken. Haast Peckinpah achtig geweld zoals iemand al terecht opmerkte. En dan eerdergenoemde sexscene. Voor mij niet geheel passend gezien de montage met de eindgeneriek, maar wel 'gedurfd' van Steven.

Munich is het niet politieke steekspel geworden wat ik dacht. De morele strijd binnen de hoofdrolspelers weegt zwaarder dan het politieke belang, maar een goede film is absoluut wel. Steven, meer van dit aub!

groeten,
Coen

Offline Profile  

19 Mar 2006, 19:13 

wmvankoppen wrote:
(Waarom moest trouwens uitgerekend die Nederlandse huurmoordenares vol met haar memmen in beeld? Onder het motto: die Nederlandse krijgen we wel zo gek? Vond het raar en niet functioneel.)

Het is een Canadese actrice. Het was functioneel voor haar eindscene: ze had hun respect niet en het verwees naar hun kameraad.

Offline Profile  

16 Jul 2006, 17:55 

Na al deze lovende woorden was ik toch wel teleurgesteld. De film zit degelijk in elkaar maar vond het nooit echt bijzonder worden en naar spanning moest ik ook hard zoeken. Het is geen echt slechte film, heb me wel 'vermaakt', maar op een paar uitzonderingen na raakte het me allemaal niet. Het acteerwerk kwam ook erg afstandelijk op me over, alsof ze te hard hun best deden om op een bepaalde manier hun zinnen te spuwen... een zesje.

Offline Profile  

18 Sep 2006, 16:42 

Munich – Steven Spielberg (2005)

Sinds 9/11 is Steven Spielberg een interessante weg ingeslagen, en met het meesterlijke ‘Munich’ trekt hij die lijn rustig verder. Nagenoeg alles klopt aan één van de meest indrukwekkende films uit Spielbergs oeuvre. ‘Munich’ is spannend, visueel opwindend, puik geacteerd en vooral schitterend en intelligent geschreven door topscenaristen Tony Kushner en Eric Roth. De kritiek op de volgens velen mislukte seksscène is volgens mij erg overdreven en waarschijnlijk te wijten aan Spielbergs reputatie als a-seksueel cineast. Het enige puntje van randkritiek is de ongelukkige plaatsing van de verder indrukwekkend gereconstrueerde flashbacks. In plaats van de scènes in het begin van de film objectief aan elkaar te plakken, kiest Spielberg ervoor ze in het hoofd van Avner te laten afspelen, wat helaas op geen enkele manier gemotiveerd kan worden, aangezien Avner niet bij het gebeuren betrokken was. Dit is slecht een randkritiek op een verder briljante film, waarvan de ‘fietspomp-scene’ nu al een klassieker is. Bovendien weet Spielberg, na het teleurstellende einde van ‘War of the Worlds’, deze film met een perfecte slotscène wel geslaagd af te ronden. Briljant.

9/10

I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean

Offline Profile  

20 Oct 2007, 09:24 

The Sugarland Express (1974) ***1/2

Niet altijd even sterk maar toch best een geinig filmpje van Spielberg.
Enkele hoogtepunten:
- De spectaculaire crash van de nieuwsploeg, heb het wel 5 x teruggespoeld om te checken of dat nou echt gebeurde. Echt een idiote stunt.
- Het slotakkoord, past qua toon misschien niet echt bij de rest van de film maar wat mij betreft een erg sterk einde.
- De cinematografie van Vilmos Zsigmond, wist van tevoren niet dat hij verantwoordelijk was maar tijdens de allerlaatste scene met de 2 politie agenten dacht ik ineens 'Hey! Zsigmond?'. Het laatste shot voelt namelijk heel erg als het begin van Fonda's 'The Hired Hand'.

Offline Profile  

19 Jan 2008, 14:15 

Munich

Spielberg staat niet boven aan mn lijstje dus duurde het even voordat ik me aan Munich waagde. En ik moet zeggen.....zeker de beste van Spielberg sinds jaren. De look van de film vind ik erg geslaagd, de jaren 70 komen goed over. Het hele idee, een geheime groep mensen die andere mensen elimineren, spreekt me erg aan. Een groep die onder de oppervlakte opereerd, zulke thema's boeien me wel en zag ik bv ook terug in L'Armee des Ombres van Melville, een op alle fronten betere film overigens. Ook mag ik Eric Bana graag zien, ondanks zn beperkingen. Van Daniel Graig ben ik nog steeds niet gecharmeerd. De thrillerscenes von ik zeer sterk. Eigenlijk vond ik de film erg goed en hoopte ik gedurende de film dat Spielberg het niet zou verkloten. Nu is dat een groot woord maar helaas waren er weer zat momenten die ik zeer zeker minder vond.
Spielberg wil graag onpartijdig zijn maar ik vond de film toch zeer zeker richting Israel en Joden in het algemeen gaan. Tja...en Spielberg wil met deze film niet alleen vermaken....hij heeft ook een boodschap. En verdomd....daar kwam de paplepel weer. Het lag er dus in veel scenes weer te dik bovenop. De scene waarin Avner sex heeft met zn vrouw en dat die beelden werden afgewisseld met slachtingen vond ik zeer storend. Te theatraal, niet subtiel....heel jammer. Ook de Twin Towers kwamen weer even pontificaal in beeld....ook weer TE duidelijke symboliek. Geweld resulteerd alleen maar in meer geweld. Waar is thuis? Dat soort thema's wordt in Munich aangehaald...maar wel op zn Spielbergs. De thema's mis je niet, ze worden in kant en klare brokken aangeleverd. Een ander typisch voorbeeld vond ik de scene met het meisje en de bom. Een vrij makkelijke manier weer. Oh God...een klein meisje....de bom zal toch niet afgaan? Pfff....gelukkig hebben de bommensmijters ook nog een geweten en wordt het vege kinderlijfje nog op tijd gered. Het is gewoon de stijl van Spielberg en daar zal geen verandering in komen. Het sentimentele zal er altijd wel in zitten. Ook grote thema's en het goed willen doen zal niet veranderen. Een beetje het Bono-effect.
De film wil van alles zijn; onpartijdig, een thriller, een film met een boodschap, een karakterstudie, een dramafilm. Spielberg heeft een goede film afgeleverd, zn beste sinds jaren. Toch zitten er elementen in die ervoor zorgen dat het geen meesterwerk wordt voor mij. Als het theatrale, het sentimentele en de overduidelijke boodschap(pen) minder waren geweest, had het in mijn ogen beter uitgepakt. Maar een Spielberg met een zeer scherp randje zonder sentiment bestaat niet. Ik zal me daar bij neer moeten leggen. Het is een lange film maar heeft me van begin tot eind geboeid. Eentje die ik vast nog vaker zal zien. Topper dus maar helaas niet DE topper die het in mijn ogen had kunnen zijn.

Offline Profile  

07 Feb 2008, 23:28 

Munich (2005) 7/10

Heb 'm ook nu pas gezien dankzij de wow-prijzen van cd-wow.

Kon wel appreciëren dat Spielberg kritiek en sympathie voor beide zijdes toont in het Israel/Palestina conflict, maar wat duurt-ie lang! Kan absoluut zijn speelduur niet rechtvaardigen - als karakter wordt alleen Bana uitgediept, de andere leden van z'n team krijgen nauwelijks een gezicht - en zelfs bij Bana miste ik diepgang, tenslotte duurt de film haast drie uur.

Die uren worden ook niet besteed aan diepe uitgraving van het Midden-Oosten conflict - vond de scene met het sigarettenkwartiertje in Griekenland wel goed, maar maar voor zo'n lange film - meh. Verveling zette zich meermaals in, teveel scènes over weer maar eens een moordaanslag - halverwege ging de film een tijdje door de knieëen.

Niet slecht, maar ook niet bijzonder goed.

Offline Profile  

08 Feb 2008, 19:43 

Twee jaar geleden in de bioscoop gezien en inderdaad veel te lang voor wat een compacte spannende thriller had kunnen zijn. Om politiek commentaar te leveren is Spielberg teveel humanist en in zijn wereld zijn alle mensen uiteindelijk goed. Je kan het natuurlijk ook overdrijven, maar een gezonde dosis cynisme heb ik persoonlijk echt nodig voor dit soort films. Ieder zijn eigen visie natuurlijk, maar Speilberg's mensbeeld is zo ongeveer het tegenovergestelde van de mijne, dus ik loop nooit warm voor de manier waarop hij dergelijke thema's behandelt. Filmisch natuurlijk weer buitengewoon knap. Hij kan meesterlijk een spannende scène opbouwen, maar had gewoon korter gemoeten.

Offline Profile  

04 Jun 2008, 18:32 

Close Encounters of the Third Kind (1977)
De enige grote topper van Spielberg die ik nog moest zijn. Gelukkig had ik de special edition liggen die een ietwat andere montage kreeg dan zijn voorganger van 1977. Zo zie je Richard Dreyfuss bijvoorbeeld het schip ingaan en krijgen we meer beelden van de ‘’goedaardige’’ buitenaardse wezens te zien.

Allereerst weer een uiterst spannende eerste halfuur waar we de eerste beelden te zien krijgen van de vliegende schotels. De beruchte spanning die je bijna laat bezwijken onder je eigen stoel vervolgens krijgen we een ietwat langdradige karakterstudie die voor mij wat krachtiger mocht uitgevoerd worden. Maar als ze eindelijk op de plek terecht gekomen zijn, is de intense spanning ook weer terug onder je huid.

De typische Spielberg perikelen zoals bijvoorbeeld de onbetrouwbare autoriteiten worden hier wel heel nadrukkelijk onder de aandacht gebracht. De mooiste suggestie die Spielberg wekt is nog wel dat er redding plaats vindt en de uiteindelijk verlossing nabij is. Verder vond ik de licht-en-geluidshow ademwegnemend en de muziek annex taal in de film van John Williams een machtige ervaring. De nog jonge Spielberg op zijn best.

Offline Profile  

10 Nov 2008, 14:11 

Empire of the Sun - Steven Spielberg - 1987

Een vrij stuurloze film van Spielberg. Een erg lange zit met veel voortkabbelende scenes. De film doet er erg lang over om zn eindbestemming te bereiken waarbij er eigenlijk niet een climax is. Eerder een voor de hand liggend einde. Het verhaal gaat over een Engels jongetje (een jonge Chistian Bale) die tijdens de 2e wereldoorlog in een Jappankamp terecht komt. Zonder ouders moet hij opgroeien in een harde wereld. Hij wordt daarbij geholpen door Basie (John Malkovich). Deze Basie is meteen het meest interessante aan de film omdat je heen en weer geslingerd wordt tussen sympathie en afkeer. Deze man helpt wanneer het hem uitkomt maar is vooral met zichzelf bezig. Een constatering die de kleine jongen op een gegeven moment ook zal ondervinden. Maar heeft Spielberg daar zo'n lange film voor nodig? Wat wil de beste man nu zeggen met deze film?

Als coming of age film in oorlogstijd gaat een Ivan's Childhood bv veel dieper. In deze film blijft het allemaal erg braafjes. Geen moment voel je de dreiging van de Japanners en het kamp. De jongen sluit zelfs een oppervlakkige vriendschap met een Japanse jongen. En hiermee wil Spielberg weer een gooi doen naar sentimenteel geneuzel. Kijk hoe de jeugd nog onbevangen en puur is!! Gelukkig heb ik deze film op een zondagmiddag gekeken. Echt slecht is het allemaal niet maar het is zo nietszeggend en oppervlakkig. Spielberg weet zich in deze film duidelijk geen raad met grote thema's. Hij verpakt het in een soort betoverende wereld voor de jongen maar raakt kant nog wal. De muziekscore vind ik van het erge soort. Engelenzang tijdens sentimentele of betoverende scenes...je kent het wel. Er probeert zo krampachtig magie opgewekt te worden.

Een Spielbergfilm is altijd vakkundig gemaakt, dus ook deze. Echter het sentimentele en humane in zn films roepen bij mij altijd het "braafste jongetje van de klas" gevoel op. Schop eens tegen schenen, deel eens een mokerslag uit...maak een statement! Tegen het einde worden alle eindjes weer aan elkaar geknoopt en kan het publiek met een tevreden gevoel naar huis. In tegenstelling tot een Ivan's Childhood die je bij wijze van spreken een stomp in de maag wil verkopen. Erg degelijk deze film. Een 6,5.

Offline Profile  

30 Dec 2008, 12:29 

Kudo's voor het betoog hier vóór de erkenning van de kwaliteiten van Spielberg als regisseur. Dat hij een zeer commercieel filmmaker is hoeft inderdaad niet te betekenen dat hij artistiek niet meer zeer begaafd kan zijn.

Ik heb inmiddels alle feature length films van Spielberg gezien (uitgezonderd 1941) en er zitten er maar weinig tussen waar ik me niet kostelijk mee vermaakt heb. Hét knapste van hem vind ik dat hij vrijwel alle genres succesvol heeft aangepakt. De historische film, oorlogsfilm, thriller, horror, drama, komedie, romantiek, sci-fi etc. Het enige dat eigenlijk nog mist is een echte misdaadthriller, bijvoorbeeld een serial killer film als Se7en of een maffia film.

Spielberg is misschien wel verantwoordelijk voor mijn interesse in film. Ik ben echt opgegroeid met de Indiana Jones films en Jurassic Park. Die videobanden zijn echt gedraaid totdat ze versleten waren.

Mijn favoriete film van Spielberg blijft toch Jurassic Park. In mijn ogen een perfecte blockbuster, nog beter dan Jaws. Andere favorieten zijn de Indiana Jones films (de originele, IV was een grote teleurstelling), Saving Private Ryan, Minority Report, Schindler's List en het ondergewaardeerde Catch me if you Can. Een vreemde eend in de bijt is A.I. Grote tegenvaller vond ik Always, die heb ik niet eens meer in de collectie. Duel vond ik overigens ook erg goed, een zeer spannende film.

Ik ben het overigens wel eens met de veelgehoorde kritiek op Spielberg dat hij nogal eens oversentimenteel wil zijn. Niet zelden kregen prima films door een einde dat een tikkeltje té zoetsappig was, toch een rare bijsmaak.

Offline Profile  

18 Apr 2009, 02:31 

Empire`s World Exclusive: First Look At Tintin!

Offline Profile  

14 Jul 2009, 17:03 

Duel (1971)

De nachtmerrie van elke chauffeur: een vrachtwagen! die in uw gat duwt! en je voorbij steekt!! Bleef niet de gehele rit even boeiend, maar zaten toch meer dan genoeg leuke stukken in. Goeie rol en casting van de truck.

Offline Profile  

01 Oct 2009, 19:16 

zowiezo vind ik spielberg gruwelijk overschat. naast een aantal toppers zit minstens evenveel shit; deze middag voor het eerst close encounters of the third kind gezien en sorry, ik vind dit maar een matige film. misschien een 6 of maximum een 7 als ik in een zeer milde bui zou zijn. helemaal geen classic in mijn ogen

Offline Profile  

01 Oct 2009, 23:46 

Waarom dan?

vind Close Encounters niet meer zo goed als ik hem vroeger vond, maar nog steeds een aardig staaltje "magie", ahum, vooral in het laatste half uur.

Offline Profile  

15 Oct 2009, 23:59 

Saving Private Ryan
De beginscène uit deze film is één van de meest iconische scènes ooit. De gevechtscènes zijn prachtig geschoten. De acteurs leveren ook prima werk. De bijrol van Jeremy Davies vond ik er boven uit steken. Toch blijf ik van mening dat Steven Spielberg's oorlogsfilm ietwat overrated is. Een goede film is het zeker, maar er bestaan zeker betere oorlogsfilms. Het ietwat dik aangezette patriottisme blijf ik altijd wat dubieus vinden. Maar ach, zo lang het de Amerikanen zelf maar tevreden stelt.

8,0/10

Offline Profile  

Re: Steven Spielberg
31 Oct 2011, 15:08 

Vorige week ben ik naar het langverwachte mo-cap-debakel The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn geweest, en zoals de trailers al een beetje deden vermoeden, was het weinig bijzonders. De film als geheel blijft steken tussen een overdreven getrouwe (en volstrekt irrelevante) bewerking van de boeken van Hergé aan de ene kant, en een Indiana Jones-achtig avonturenspektakel aan de andere. De film komt hier en daar een beetje tot leven, soms omdat Spielberg iets van z'n genie voor actie en mise-en-scène te voorschijn tovert, en soms omdat Andy Serkis (als enige in de hele digitale cast) een beetje op dreef raakt met z'n Kapitein Haddock. Daarmee is het eindresultaat geen volledige mislukking, maar gezien het talent dat ermee gemoeid is, had dit toch vele malen beter moeten zijn. 5/10

Offline Profile  

31 Oct 2011, 16:21 

Ik lees op vele fora dat de animatie zo vreselijk goed geslaagd is. Als ik de trailer bekijk, lijkt het mij heel erg op van die tussenfilmpjes bij videogames. Beetje zielloos en erg computer-achtig. Deze film trekt me dus voor geen meter.

Offline Profile  

31 Oct 2011, 21:57 

De motion-capture is zeker overtuigend gedaan, en laat qua technisch vernuft weinig te wensen over. Maar dat is bij lange na niet genoeg om de film overeind te houden.

Offline Profile  

02 Nov 2011, 01:39 

Toch typisch, de eerste die ik er echt negatief over hoor is een Amerikaan. ;)

Offline Profile  

02 Nov 2011, 02:57 

Dan heb je The Guardian gemist. Daar hebben ze een waar offensief ingezet om de film de grond in te schrijven. Maar liefst één, twee, drie (amper een review, maar vandaag nog een sneer) negatieve reviews.

Wel een pleidooi vóór de gebruikte motion capture-techniekenvan Stuart Heritage: Motion capture: from those dead eyes to Andy Serkis, six reasons to love it

Maar daar tegenover maar liefst drie negatieve artikelen over de gebruikte animatie- en motion capture-technieken:
How could they do this to Tintin?
Tintin and the Uncanny Valley: when CGI gets too real
The Adventures of Tintin is great art crudely redrawn

Kortom, The Guardian blijft trappen. Prima natuurlijk, ze hebben meestal meerdere reviews van grote films, maar de boodschap is nu wel duidelijk. Misschien moeten ze nu even verder gaan.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next