Logo

It is currently 17 Aug 2017, 21:16

Post new topic Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
  Re: Steven Spielberg
02 Nov 2011, 13:40 

De Franse recensies die een paar weken geleden al verschenen, waren ook overwegend negatief. De Vlaamse kranten daarentegen waren de week na de Brusselse première veel milder. Ik ben wel benieuwd hoe de Amerikaanse kritiek (en nog meer zelfs: het Amerikaanse publiek) erop zal reageren. Kuifje heeft daar niet bepaald dezelfde status als in Europa...

Offline Profile  

02 Nov 2011, 16:58 

Visueel had ik er persoonlijk weinig op aan te merken, maar verhaaltechnisch weet het een stuk minder te onderhouden. Ik had op een gegeven moment moeite om mijn aandacht erbij te houden. Daarnaast was ik er zelf niet van op de hoogte dat de twee films samen een verhaal vormen, was in de veronderstelling dat het twee aparte verhalen waren, daardoor nogal een abrupt einde. Openingscredits waren wel leuk gedaan trouwens.

Offline Profile  

02 Nov 2011, 20:20 

MvdH wrote:
Openingscredits waren wel leuk gedaan trouwens.

Helemaal mee eens: met afstand de leukste minuten uit de hele film!

Offline Profile  

02 Nov 2011, 22:06 

Camera Obscura wrote:
Dan heb je The Guardian gemist.
Die lees ik niet vaak nee. Maar mijn opmerking was als grapje bedoeld. Ik dacht dat die :wink: dat wel duidelijk zou maken... en ik was toevallig toen bezig met de voorbereiding voor een presentatie over Anti-Amerikanisme.

Offline Profile  

03 Nov 2011, 10:08 

Begrijp ik Kaj. Deed me het potje Spielberg-bashing in The Guardian gewoon even te binnen schieten, that's all. ;)

Offline Profile  

04 Nov 2011, 18:56 

Zonet gaan kijken samen met m'n neefje die al helemaal dolgedraaid was door het hypecircus en die vond het allemaal te gek, al zat hij achteraf maar door te bomen over de verschillen met de strips die hij als voorbereiding voor het eerst had gelezen.

Eigenlijk was het helemaal zoals ik het me had verwacht, en omdat ik me schrap zette door de makke kritieken hier op 't forum viel het me nog mee. Ja - het is een zielloze bedoening geworden, maar zo'n saai figuur als Kuifje, tja, wat moet je ermee. Er een film op baseren was al bij aanvang een slecht idee. Ben nooit fan geweest van de strips. Wel van Hergé's tekenstijl, maar niet van de brave oubollige verhaaltjes, en dat is uiteraard het enige wat rest vermits die klare lijn niet te vertalen bleek naar het scherm.

Was wel onder de indruk van de actiescenes, al bleef ik zelfs daar een afstand bewaren en voelde me amper betrokken, veeleer bewondering om het technische vernuft. En daar houdt het zowat bij op. Technisch bijzonder indrukwekkend. 7/10

Offline Profile  

15 Nov 2011, 15:44 

Dr. Strangelove wrote:
een overdreven getrouwe (en volstrekt irrelevante) bewerking van de boeken van Hergé

Wat bedoel je met 'irrelevant'? Dat in dit geval de verkeerde boeken bewerkt zijn, of dat het in zijn algemeenheid minder nodig was geweest de boeken als bron te gebruiken?

Heb er zelf met veel plezier naar gekeken. Zo rond de pauze vond ik het wat wegzakken - ik las overwegend lovende verhalen over de sequentie waarin de gebeurtenissen op het piratenschip en in de woestijn in elkaar overvloeien, maar dat duurde me wat te lang. Maar over het algemeen: leuk, bij momenten erg geestig en vlot genoeg. Prima.

Offline Profile  

15 Nov 2011, 21:43 

Jelger wrote:
Dr. Strangelove wrote:
een overdreven getrouwe (en volstrekt irrelevante) bewerking van de boeken van Hergé

Wat bedoel je met 'irrelevant'? Dat in dit geval de verkeerde boeken bewerkt zijn, of dat het in zijn algemeenheid minder nodig was geweest de boeken als bron te gebruiken?

Dat laatste. Hij doet niets interessants met het nogal verouderde bronmateriaal. Ter vergelijking: met zijn bewerking van het 19e-eeuwse War of the Worlds wist hij het archaïsche verhaal een eigentijdse draai te geven, en ook met zijn Indiana Jones-films (of in ieder geval: met de eerste drie) gaf hij ook een overtuigend moderne invulling aan behoorlijk bejaarde vormen van amusement. Kuifje is zo'n oubollige figuur, die had wat mij betreft ook wel wat opgefrist mogen worden. Of beter nog: niet verfilmen, en gewoon laten voor wat hij is - een ouderwetse stripheld van een voorbije generatie.

Offline Profile  

15 Nov 2011, 22:44 

Op die manier. Zit wat in - maar bij een in de negentiende eeuw verschenen en waarschijnlijk door weinig filmkijkers gelezen boek kun je je bronmateriaal misschien toch wat gemakkelijker terzijde schuiven. Van de Kuifje strips zijn er geloof ik 350 miljoen verkocht? En die zijn nog steeds populair; ik kan me voorstellen dat je je daar dan eerder door laat sturen bij het maken van een verfilming. En ja, Kuifje is een saaie lul, maar het zijn vaak genoeg de kleurrijke bijrollen die een film leuk maken.

Offline Profile  

16 Nov 2011, 10:02 

Het is maar aan wie je het vraagt: in veel Europese landen wordt Kuifje/Tintin inderdaad gezien als een vorm van cultureel erfgoed, terwijl de meeste Amerikanen er nog nooit van gehoord hebben. Naar mijn mening zijn de scenaristen met iets te veel respect voor het origineel aan de slag gegaan, en hinkt de film daardoor te veel heen en weer tussen een overdreven trouwe ode aan de stripboeken aan de ene kant, en een actiespektakel dat niks met Kuifje te maken heeft aan de andere. (Die idiote achtervolging en de slag met de hijskranen bijvoorbeeld hebben toch niks met Hergé of Kuifje te maken.) Overigens is Wes Anderson naar mijn idee de enige Amerikaanse regisseur die een geslaagde filmversie van Kuifje had kunnen maken, maar dat terzijde...

Offline Profile  

17 Nov 2011, 22:16 

Dr. Strangelove wrote:
een ouderwetse stripheld van een voorbije generatie.
Ik wist niet dat de mijne een voorbije generatie was... In mijn jeugd las haast ieder joch in mijn omgeving de strips.

Offline Profile  

18 Nov 2011, 17:27 

Het lijkt mij ook niet helemaal kloppen, Kuifje en Asterix domineren volgens mij nog steeds de striprekken in de boekhandel.

Maar over dat 'ouderwets': ik las ooit over de aanpassingen die gedaan zijn om de boeken (die in andere landen soms decennia later verschenen dan in België) over de grens toonbaar te houden. In een van de boeken was de Engelse brandweer bezig een brand te blussen met een brandslang op wielen, die is later vervangen door een moderne brandweerwagen. Ook waren Schotse soldaten in Palestina vervangen door Arabieren in een fictief Arabisch land om actueel te blijven en zijn er de nodige racistisch getekende negers ingewisseld voor neutraal geklede blanken. Best leuk om te lezen allemaal.

Offline Profile  

18 Nov 2011, 21:55 

Jelger wrote:
Het lijkt mij ook niet helemaal kloppen, Kuifje en Asterix domineren volgens mij nog steeds de striprekken in de boekhandel.

Dat is een beetje overdreven: Suske & Wiske en Donald Duck verkopen vele malen beter dan Kuifje, die tegenwoordig vooral de 'oudere jongere' nog aanspreekt. Ook Asterix doet het in Nederland qua verkoopcijfers een stuk beter, maar dat neemt niet weg dat er zeker nog altijd een grote interesse is in de avonturen van Kuifje als stripfiguur. Ik denk zelf dat dat vooral voortkomt uit de unieke manier waarop Hergé die verhalen in stripvorm wist te verbeelden: hij creëert een heel eigen wereld met zijn beroemde 'ligne claire' die striplezers in dit deel van Europa al decennia (en nog steeds) als vanzelf lijkt aan te spreken. Inhoudelijk zijn de personages en verhalen behoorlijk belegen, maar door de unieke manier van tekenen blijven de boeken nog altijd prikkelend en spannend.
Nu het verhaal van het stripboek "Het Geheim van de Eenhoorn" naar een ander medium is verhuisd, gaat de kracht van de striptekeningen verloren en houden we enkel de personages en de belangrijkste verhaallijn, en dan blijkt (voor mij in ieder geval) dat het brave en gedateerde verhaal in deze andere vorm toch weinig om het lijf heeft, en dat de charme van het origineel grotendeels verloren is gegaan. Niet omdat Spielberg niet trouw aan het boek is geweest, maar omdat Kuifje als actieheld in een Hollywoodfilm gewoon niet werkt. Nu lijkt hij (opnieuw: voor mij dus) een achterhaald en gedateerd figuur, terwijl ik nog steeds met veel plezier de boeken kan lezen.

Offline Profile  

18 Nov 2011, 22:48 

Dr. Strangelove wrote:
Nu lijkt hij (opnieuw: voor mij dus) een achterhaald en gedateerd figuur, terwijl ik nog steeds met veel plezier de boeken kan lezen.

Ah, ik proefde een soort afkeer bij je tegen de strips. Hier kan ik me wel in vinden; achterhaald is het allemaal zeker, maar inderdaad ook nog steeds erg leuk.

Offline Profile  

19 Nov 2011, 00:31 

Geenszins! Alle Kuifje-albums staan netjes bij mij op de plank (zelfs het weerzinwekkende "Kuifje in Afirka"), de cover van "Raket naar de Maan" hing tot voor kort in posterformaat in mijn woonkamer aan de muur, en ik heb waarschijnlijk nog ergens een paar Kuifje-t-shirts onderin een la liggen. Toch heeft de film me niet kunnen bekoren. Op mijn blog heb ik overigens wat beter m'n best gedaan om mijn gedachten hierover te verwoorden.

Offline Profile  

19 Nov 2011, 14:55 

Interessant verhaal. Ik zie nog wel wat koptitels staan die me boeiend lijken, zal binnenkort eens een uitgebreider kijkje nemen op je blog.

Offline Profile  

20 Nov 2011, 04:56 

Ah, dat zag ik dus ook helemaal verkeerd. Tja, het heeft wel iets oubolligs hier en daar, maar dat vond ik juist wel z'n charme hebben. Ik was van te voren juist bang dat de heren er een standaard moderne Hollywood held van zouden maken.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3