Logo

It is currently 17 Aug 2017, 19:18

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
  Wes Anderson
16 Mar 2008, 14:58 

Image

Wes Anderson (1969 - .....)

Ik zag nog geen topic over deze filmmaker met zn eigen, uitgesproken stijl. Ik vind zn films altijd wel wat heben. Zn nieuwste film mag zeker bekeken worden:

The Darjeeling Limited

Gisteravond deze film gezien in mn favoriete filmhuis, Kriterion. Wat een heerlijke film is dit! Zoals we wel van Wes Anderson kunnen verwachten, ziet de film er prachtig uit.....echt zo'n Andersonlook. Het verhaal heeft weinig om het lijf, drie broers trekken door India om spirituele verlichting te vinden, nader tot elkaar te komen en om hun moeder op te zoeken.

Ik denk dat ik dit wel zn beste film vind. Ik heb echt genoten. India wordt ook prachtig in beeld gebracht. De humor is volop aanwezig, alleen erg subtiel. Iedereen speelt geweldig in de film met wellicht een kleine voorsprong van Owen Wilson. Ben blij dat zn zelfmoordpoging is mislukt, vooral in dit soort films blinkt hij echt uit. Echt een feelgood movie, hier werd ik erg blij van. Aanrader om in de bios te zien, de dvd gaat er hier ook wel komen. Echt een film dat een bepaald gevoel oproept en daardoor uitermate geschikt om vaker op te zetten. Prachtfilm.

Offline Profile  

16 Apr 2008, 18:19 

Vond The Darjeeling Limited wel erg tegenvallen - deze spirituele buddy- bonding- en egotrip kon me werkelijk geen moment boeien. Kon me werkelijk niet identificeren met deze drie drongo's. Ondanks de Indiase locaties en de echte trein ziet alles er trouwens toch uit als een set. Maakt niet uit op welke locatie je Wes Anderson zou neerzetten, hij maakt er meestal wel zijn eigen droomwereld van, maar ik vond dit echt een vrij triviale zoektocht. Past wel helemaal bij deze tijd, dit vrijblijvend gekeuvel. En als het nou nog grappig was..

Offline Profile  

17 Apr 2008, 11:07 

overroepen cineast voor wat mij betreft

vond geen bal aan rushmore (wel lang geleden dat ik hem zag)
de rest vond ik ook niet zo super geniaal als velen willen laten uitschijnen

Offline Profile  

17 Apr 2008, 17:50 

The Life Aquatic with Steve Zissou - Wes Anderson - 2004

Zag de film voor t eerst op een dvd meegenomen uit Thailand met steeds heel irritant "copyright protected" onderaan in beeld. De film deed me toen niet zoveel. Nu voor de tweede keer heb ik er erg van genoten....maar waarom precies? Heel erg grappig is de film niet, het plot stelt niet zoveel voor maar toch is het leuk van begin tot eind.

Anderson creeert weer een geheel eigen universum. De decors, de kleding.....alles ziet er zeer mooi en eigen uit. Emotioneel pakt de film me niet zozeer en dat gebeurt eigenlijk zelden met een Andersonfilm. Als dat wel zou gebeuren dan zou ik zn films waarschijnlijk beter waarderen. Ben nu toch wel benieuwd naar Rushmore. Maar tot op heden vind ik the Darjeeling Limited nog steeds zn beste.

De SE van deze 2-disker is prima gevuld met leuke extra's. Gewoon overgenomen van de Criterion trouwens. Het interview voor een Italiaans programma is erg bizar (en in scene gezet als je t mij vraagt....de interviewer zit ook in de film). Een vreemde film die heerlijk wegkijkt. En moeilijk uit te leggen wat ik er nu leuk aan vind. Waarschijnlijk de geheel eigen wereld die Wes weet neer te zetten met zn vreemde personages.

Offline Profile  

17 Apr 2008, 18:11 

matt wrote:
overroepen cineast voor wat mij betreft

vond geen bal aan rushmore (wel lang geleden dat ik hem zag)
de rest vond ik ook niet zo super geniaal als velen willen laten uitschijnen

Rushmore vind ik dan weer wel geniaal, bijna super geniaal. Royal Tenenbaums gewoon geniaal en de The Life Aquatic al een heel stuk minder geniaal.

Offline Profile  

17 Apr 2008, 18:21 

Camera Obscura wrote:

Rushmore vind ik dan weer wel geniaal, bijna super geniaal.

Dit haalt me dan over de streep....meteen even besteld.

Offline Profile  

17 Apr 2008, 23:42 

Interessant die verschillen in mening. Rushmore kon me niet bekoren terwijl ik The Royal Tenebaums geweldig vond. The Darjeeling Limited was wel aardig met enkele leuke momenten, maar had het voor mij dan weer net niet helemaal.

Offline Profile  

18 Apr 2008, 00:00 

Camera Obscura wrote:
Rushmore vind ik dan weer wel geniaal, bijna super geniaal. Royal Tenenbaums gewoon geniaal en de The Life Aquatic al een heel stuk minder geniaal.

Zo is het.

Offline Profile  

25 Apr 2008, 13:15 

Rushmore - Wes Anderson - 1998

Zo zeg, wat heb ik intens genoten van deze film! Ik heb ook meerdere keren hard gelachen dus de humor is wat directer aanwezig in deze film dan in de latere films van Anderson. Tevens zitten er ook talloze subtiliteiten in. Wat een geweldig debuut.

Max Fischer, de slechtste student van Rushmore (terwijl hij talloze bezigheden met veel succes beoefend, leiderschapskwaliteiten bezit, heel goed kan managen....ehhh....hij kan heel veel dingen heel erg goed) wordt verliefd op een lerares. Zn vriend, de vader van twee etterbakken op Rushmore, Mr Blume (gespeeld door Bill Murray) wordt echter ook verliefd op die lerares. Rivaliteit volgt...

Er zitten talloze verwijzingen in naar andere films, heel erg leuk om die te ontdekken. Er zit zelfs een verwijzing in naar een latere film van Anderson, the Life Aquatic. Een dikke pluim voor Jason Schwartzman die een geweldige rol neerzet. Hij speelt perfect een jongen met onzekerheden maar die aan de andere kant alle waarheid in pacht heeft. Ook Bill Murray zet een sterke rol neer als de teneergeslagen vader en echtgenoot.

Dit kan wel eens uitgroeien tot een favoriet! Ik heb het gevoel dat het net zoals The Big Lebowski een heerlijke feel good movie is die je talloze keren kunt bekijken zonder dat het verveelt. Het lijkt ook wel een dikke middelvinger van Wes Anderson naar scholen en leersystemen. Max haalt slechte cijfers en wordt zelfs van Rushmore getrapt. Hij maakt echter de mooiste werkstukken en toneelstukken met het minste gemak. Talent en creativiteit zijn genoeg voor Max.

Een dikke aanrader deze film! Nu te koop bij play voor 5,50. Jammer dat er geen SE van is. Alleen de dure Criterion bevat extra's, deze versie is kaal. Deze zal snel weer mn speler vinden.

Offline Profile  

26 Oct 2009, 13:43 

The Royal Tenenbaums (Wes Anderson, 2001)
Al een aantal keren gezien en het blijft een heerlijke film. De cast vol bekende namen is erg goed, ook de namen waarvan je dat misschien niet echt verwacht. De humor ligt me wel en het script bevat veel details, hierdoor is het zeker geen straf om de film vaker te kijken. Verder ook een prima soundtrack. 8.3

Offline Profile  

11 Oct 2010, 20:12 

Fantastic Mr. Fox (Wes Anderson, 2009)
Vermakelijke verfilming van het boek van Roald Dahl door Wes Anderson. De animatie oogt fris en origineel en de film beschikt over een uitstekende stemmencast, het verhaal zelf kon me helaas wat minder boeien. Zoals altijd in de films van Anderson ook ditmaal weer een fijne soundtrack. 7.3

Offline Profile  

Re: Wes Anderson
26 Dec 2011, 17:21 

Vandaag Fantastic Mr. Fox gezien en ik vond hem werkelijk briljant. Wat een detail en creativiteit. Genoten van elke seconde. Ik kan hem niet lager dan een 10 geven, perfect.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ]