Logo

It is currently 24 Nov 2017, 15:00

Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

08 Feb 2010, 21:08 

Ben ik de enige die deze film vond tegenvallen? Al na de eerste paar scenes was het naar mijn idee constant een herhaling van zetten. Contstant wordt een scene zorgvuldig opgebouwd, maar vervolgens blijft het sluitstuk uit. Dat pakt soms goed uit (het verhaal bij een van de rabbijnen met de tekst in iemands tanden) en het is natuurlijk het idee van de hele film (de zoektocht naar betekenisgeving is zinloos). Echter, na een tijdje had ik dat idee wel gehad eigenlijk en vond ik A Serious Man bij vlagen zelf wat saai.

Offline Profile  

22 Feb 2010, 23:25 

Fargo (Ethan Coen & Joel Coen, 1996)
Heerlijke film van de Coens, met name de scenes met Steve Buscemi en Peter Stormare, wat een prachtig duo is dat. Verder ook een prima rol van Frances McDormand. 8.0

Offline Profile  

25 Jun 2010, 05:20 

A Serious Man gezien en sluit me ook volmondig bij het positieve kamp aan. Vond ook de manier waarop de quantummechanica (mijn euh broodwinning, dus extra gevoelige snaar :wink: ) doorheen de film verweven zat mooi gedaan.
Hier een goed stukje erover die er veel zaken uithaalt die me ontgaan waren ook.

Offline Profile  

25 Jun 2010, 12:53 

kuzine wrote:
A Serious Man gezien en sluit me ook volmondig bij het positieve kamp aan. Vond ook de manier waarop de quantummechanica (mijn euh broodwinning, dus extra gevoelige snaar :wink: ) doorheen de film verweven zat mooi gedaan.
Hier een goed stukje erover die er veel zaken uithaalt die me ontgaan waren ook.

Inmiddels vier keer gezien in even zoveel maanden, en m'n waardering voor A Serious Man als een van de ware meesterwerken van de Coens blijft maar doorstijgen. Bedankt voor de link! Hier is er nog eentje, van Jim Emerson: http://blogs.suntimes.com/scanners/2010 ... oscie.html

Leuke discussie ook in de comments eronder!

Offline Profile  

28 Mar 2011, 17:33 

True Grit (2010), 8/10

Beetje voor me uitgeschoven omdat ik hem het liefst in de bioscoop wilde zien en heb er (had niet anders verwacht) zeer van genoten. En ik kon de lichtkomische Fordian touch ook wel waarderen, al zijn de Coens natuurlijk veel geestiger. Misschien moeten ze meer Westerns gaan maken. En ik weet nu ook dat als je een kamp opslaat in de buitenlucht je er een touw omheen moet leggen tegen de slangen, dus het was ook nog een leerzame avond.

Offline Profile  

28 Mar 2011, 19:29 

Ik vond de komische momenten juist een storende noot in een overigens verder prima film. Ik had vooraf gehoopt en gerekend op een film die veel grimmiger en duisterder van toon zou zijn, in de trant van No Country for Old Men. In veel opzichten voldeed de film hieraan middels de opsmukloze productie en grafische geweldsscenes, maar zoals gezegd, de humor vond ik daar wel afbreuk aandoen, botste toch behoorlijk.
Ook een scene als die met de slangen had m.i. meer weg van een avonturenfilm a la Indiana Jones en de epiloog had voor mij achterwege kunnen blijven.
Natuurlijk is de film als hommage aan de westerns van weleer bedoeld en op dat vlak ook geslaagd, maar zoals gezegd, ik had het persoonlijk graag wat minder luchtig gezien.

Puike film dus maar geen meesterwerk, wat jammer is daar dit bij de Coens toch bijna de norm is.

8

Offline Profile  

29 Mar 2011, 18:17 

Moest het eerste half uur wel wennen aan de dwaze slapstick-elementen in het verhaal. Vooral Jeff Bridges als Rooster Cogburn had misschien een beetje in toom kunnen worden gehouden, werd soms wel erg clownesk, maar naarmate de film vorderde trok dat wel bij. Misschien had een grimmiger aanpak inderdaad beter gewerkt, maar het is een heel bewuste keuze die ze gemaakt hebben. Blijft verder speculeren op wat het had kunnen zijn en No Country For Old Men is samen met Blood Simple toch ook wel de donkerste film die ze tot nu toe gemaakt hebben.

Maar het blijft een beetje een luxeprobleem met de Coens. Ze lijken altijd zo moeiteloos alle kanten op te kunnen en weg te komen met die balanceer-act tussen slapstick en tamelijk lugubere geweldsuitbarstingen. Ook hier weer, vond ik. En soms kunnen meer expliciete geweldsuitbarstingen juist veel effectiever zijn en harder aankomen in combinatie met een wat luchtiger komische toon. Case in point, Fargo.

Ik heb trouwens de Hathaway-versie niet gezien. Die zou wat grimmiger zijn, meen ik.

Offline Profile  

30 Mar 2011, 21:09 

Wat je zegt, de Coens hebben bewust gekozen voor deze balans van humor en geweld, en wat dat betreft zijn ze meer dan geslaagd in hun opzet de film te maken die ze voor ogen hadden. Had zelf alleen gehoopt op een soort moderne Peckinpah maar dan met de stijlvolle flair van de Coens.
Bij Fargo werkt die mix inderdaad perfect, misschien hang ik met Westerns ook te zeer vast aan het stereotype van een genadeloos oord vol dood en verderf, er zal toen ook wel genoeg te lachen zijn geweest.

Maar een nieuwe kijkbeurt met bijgestelde verwachtigen zal de film vast in mijn achting doen stijgen.

Misschien dat de Coens ooit Blood Meridian verfilmen, dat zou een film zijn.

Offline Profile  

Re: Coen brothers (Joel and Ethan Coen)
24 Dec 2012, 11:35 

True Grit - Coen Brothers - 2010

Het is toch altijd weer een verrassing waar de Coen-broertjes mee op de proppen komen. No country for Old Man vind ik subliem maar wat daarna kwam doet me weer wat hoop verliezen. Ik zag laatst a Serious Man en die was leuk maar toch geen topper. Nu dan True Grit gezien en dat is absoluut een competent gemaakte film...

Echter, miste ik die duidelijk Coen-touch. Het bleek een 1 op 1 remake te zijn van het origineel met The Duke. Helaas weinig verrassingen dus. Ik had gehoopt dat ze er wat meer mee hadden gedaan. De man in zijn berenvel was een scene die enigszins anders was maar daar bleef het dan ook bij. Als ik het origineel niet eerder had gezien, zou ik deze wellicht wat hoger waarderen. Nu blijft het bij een degelijk gemaakte film waar eigenlijk weinig mis mee is. Toch deed het me niet zoveel. Ik miste spanning, humor of ontroering. Ik denk toch dat ik het origineel eerder op zal zetten dan deze remake.

Deze versie wordt toch overal behoorlijk bejubeld. Dat snap ik niet helemaal moet ik zeggen.

7,2

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2