Logo

It is currently 19 Nov 2017, 12:19

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message

20 Jan 2006, 01:40 

KING KONG (Jackson, 2005)
Voor de tweede keer gezien, en voorbij het spektakel dat vooral mijn eerste mening domineerde (ik gaf de film een 9/10) overheersen nu minder positieve elementen. De tweede keer kijken valt de film vies tegen. Waarom? Kleinigheden worden duidelijk, er wordt duidelijk hoeveel de film leunt op het spektakel, gemiste kansen worden duidelijk en de film komt inconsistenter over als geheel.
Met kleinigheden bedoel ik domme slordigheden als het nu al beruchte greenscreen-stuk, de naam van Kong die Denham nooit kan weten (zal wel weer terugkomen in de Extended Edition), de zeer ongeloofwaardige Brontosaurus-kudde (vooral de mensen en wat er (niet) met ze gebeurt), de onnodige toevoeging van de Billy Elliot - Niet Onderdrukte Jaren-'30 Neger-relatie, de keuze om Jack Driscoll en Ann verliefd te laten worden en niet in de laatste plaats de afgrijselijke Peter Jackson-slowmotions.
Natuurlijk is het in essentie een avonturenfilm, en het schenken van spektakel kan de film ook niet kwalijk genomen worden. Echter, naast het spektakel zou je ook een briljante film mogen verwachten van iemand die 300 miljoen dollar krijgt om zijn favoriete film aller tijden te maken. Bij vlagen is de film briljant, maar daarover later meer. Overbodig spektakel is er echter ook, voornamelijk in de vorm van de overbodige overzichtsshots waarin Jackson grossiert. Ik vind CGI persoonlijk veel overtuigender als het binnen de grenzen van mogelijk camerawerk ligt, niet als een of andere hypothetische helikopter 600 meter aflegt en vloeiend om het shot heen draait binnen luttele seconden.
Gemiste kansen zijn het inheemse volk, dat aan de ene kant als een soort Maya-cultuur (compleet met perfect rechte trappen) geportretteerd wordt en dat niet opkijkt van het geometrisch vergevorderde schip van Kapitein Kretschmann, maar aan de andere kant niet echt kan praten, nog nooit van medische zorg gehoord heeft en simpelweg afgeschilderd wordt als een stelletje barbaren die gekke dansjes doen en sissend en kwijlend door het leven gaan. Het zijn geen Orks, Peter. Zeker naar Gunga Din, die andere klassieke avonturenfilm gekeken, Peter? Ook voelt de film mijn tweede keer meer aan als een aaneenschakeling van set-pieces.
Er zijn echter ook nog steeds goede dingen te ontdekken. In willekeurige volgorde.
- Bruce Baxter; een grappig, treffend personage, dat wel deed verlangen naar een lichtere toon in de film: Jackson neemt 't veel te serieus.
- De sfeer van de film. De sfeer is echt fantastisch neergezet; met sublieme production design, wonderlijke CGI (niet alleen Kong, maar vooral ook 'kleine' dingen zoals de boot, achtergronden en (niet zo klein) natuurlijk het New York uit de jaren '30.
- De relatie tussen Ann en Kong. Deze is vele malen beter dan die uit het origineel, en wat mij betreft is het hoe de film opgezet dient te worden. Intelligent!
- Natuurlijk Kong zelf. Een geweldig personage, volledig overtuigend en geloofwaardig. De speciale effecten zijn ongeëvenaard; en de vertolking van Serkis is wat mij betreft uitstekend.
- De spinnen. Deze befaamde deleted scene uit de versie van 1933 is hier ijzersterk, griezelig en gewoon goed. Twee dingen: Billy Elliot schiet *toevallig* alle insecten van Jack Driscoll af zonder die te raken, en als alles groter is op dit eiland; waarom de dinosaurussen ook niet? Het is niet echt een probleem; alleen doet het wel convenient aan dat de apen wel gegroeid zijn maar de dino's niet.
- Thomas Kretschmann. Wat een genot om naar hem te kijken! Geweldige acteur met veel charisma.
Vooral in de scènes met Kong (en vaak ook met Ann) is de film uitstekend te noemen. Op veel vlakken is de film echter ook onvoldoende. Het roept het gevoel op dat Jackson gewoon lekker een half jaartje langer erover had moeten doen.

Ik geef de film een 5/10. Dit is heel objectief gekeken; een 7/10 is meer mijn gevoelswaarde (maar de 5 is correct).

Offline Profile  

03 Feb 2006, 01:27 

Kan weinig toevoegen aan jouw stuk. Hoewel mijn grootste stoor punt was toch wel het langdradige van sommige stukken.

6+

Offline Profile  

03 Feb 2006, 13:05 

Moet zeggen dat ik er toch van onder de indruk was, had het niet verwacht..

Vondt echt dat Jack Black de rol van zijn leven speelde...

Offline Profile  

04 Feb 2006, 00:05 

Maar toch vond ik Jack Black een kleine mis cast. Om de een of andere reden vond ik zijn uiterlijk niet passen.

Offline Profile  

18 Apr 2006, 00:49 

Vond hem erg onevenwichtig, soms lichtvoetig, dan weer serieus en af en toe een halfslachtige poging om er een duister tintje aan te geven. Neemt niet weg dat het een erg onderhoudend spektakel is en ik me 3 uur lang bijna geen moment verveeld heb.

***1/2

Offline Profile  

19 Apr 2006, 11:32 

Ik heb me toendertijd in de bioscoop prima vermaakt. De film heeft absoluut zijn problemen, die waarschijnlijk in de thuisbioscoop veel duidelijker naar voren komen. Ik ben vaak ook erg voorzichtig om spektakelfilms op het kleine scherm te kijken. Het werd me ook duidelijk dat, ik noem maar, de LOTR films totaal niet meer werken op een televisie.

Celluloid uber alles!!

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ]