Logo

It is currently 20 Nov 2017, 06:13

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message

17 Jan 2006, 10:56 

Jarhead ***
Het idee om een film over de verveling van de bloedlustige soldaten tijdens de 1ste Golfoorlog te maken is prima, maar de uitwerking van Sam Mendes laat wat te wensen over. Om de verveling "interessant" te maken voor de kijker worden er allemaal subplotjes geïntroduceerd aan de hand stereotype personages. De Latino soldaat met een zwangere vrouw thuis, de zwijgzame soldaat met een mysterieus verleden, etc. Het geheel is onderhoudend, maar naar mijn idee te schematisch en oppervlakkig. Los van de plot, zijn de beelden wel prachtig (de kerst-vuurwerk scene, de brandende olievelden) en is de muziek ook goed. Ik ben het wel met Maikel eens dat er misschien te veel populaire muziek in wordt gebruikt, zeker dat nu een vast ingredient in elke oorlogsfilm lijkt te zijn en zodoende licht clichématig overkomt. Al met al de moeite om een keer gezien te hebben, maar de verwachtingen worden niet ingelost.

Offline Profile  

16 Feb 2006, 19:28 

Nou, ik vond de scène waarin de mariniers uitbundig 'meeleven' met de helicopteraanvalscène uit Apocalypse Now anders wel van een huiveringwekkende intensiteit. Editor Walter Murch moet hier op zijn minst dubbele gevoelens bij hebben gehad toen hij die scène monteerde.
Deed me overigens sterk denken aan mijn eigen ervaring toen ik als dienstplichtig soldaat Platoon zag in de kazerne in 't Harde, maar da's een ander verhaal.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ]