Logo

It is currently 23 May 2017, 03:05

Post new topic Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Author Message
  Re: New Hollywood/ New American Cinema, ca. 1967-1980
09 May 2013, 13:51 

A Safe Place - Henry Jaglom - 1971

Het is pijnlijk om te zien hoe debuterend regissuer Henry Jaglom overduidelijk een Amerikaanse artfilm wil maken naar Europees voorbeeld. Het relaas van een meisje (Tuesday Weld) dat blijkbaar niet kan en wil opgroeien biedt te weinig aanknopingspunten om betrokken te raken. De vreemde editing waarin heden en verleden met elkaar vervlochten raakt, is in deze film niet boeiend maar vermoeiend. De film heeft weinig te zeggen en probeert dat te verbloemen door interessantdoenerij.

Na een vrij slepend eerste uur komt Jack Nickolson de film binnengewandeld en wordt het welliswaar interessant. Met name de scene waarin Jack en Tuesday met elkaar lopen te flikflooien terwijl ze steeds gestoord worden door een derde persoon is echt goed. Ook het mooie koppie van Tuesday is geen straf om naar te kijken (wow!). Toch geef ik de film geen dikke onvoldoende omdat het toch fascinerend is om te zien hoe de film vreselijk zijn best doet maar toch hopeloos faalt. Het is echt een film van zijn tijd en dat is ook best leuk om te zien. Wat moet Orson Welles van het eindproduct gedacht hebben die een beetje door de film slentert als goochelaar?

De 360 graden shots van Jack Nickolson op een dak terwijl hij een broodje eet is een mooi voorbeeld van nietszeggende montage.

Bizarre mislukking en daarom stiekum best geinig om te zien.

5.0

Offline Profile  

Re: New Hollywood/ New American Cinema, ca. 1967-1980
25 Jun 2013, 14:03 

ik vind juist de ouderwetse amerikaanse films leuk, hitchcock is een groot meester in mijn ogen.. Breakfast at Tiffany's, To catch a thief, Sabrina dat soort films.. maar dit is ook weer een persoonlijke smaak he! Ik kan er nu even niet opkomen maar er is ook een film waarin een man zijn vrouw helemaal gek maakt waardoor zij uiteindelijk in een psychiatrisch huis terechtkomt, weet iemand hoe deze heet? dat is wel n goede film ook!

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5