Aparte lui allemaal, daar bij die re-enactment groepjes. Loop je zelf eigenlijk ook wel eens rond in uniform, Hitch-fan, aangezien je wel eens op militaria-beurzen komt?
Ik ben even te lui om het op te zoeken, maar er zijn trouwens wel wetsartikelen (de meeste landen hebben dit) dat je je niet voor mag doen als gezagsdrager of kledij of uniformen mag dragen die daar de schijn van wekken. Je mag bijvoorbeeld niet zomaar een uniform aantrekken en daarmee overal in en uit lopen en dat kan ook opgaan voor sommige historische uniformen. Een 'oud' uniform uit de jaren '90 kan immers ook al 'historisch' zijn. Een maat van me heeft ooit bij de legerdump een hele zooi materiaal gekocht en daar een combi van had gemaakt die waarschijnlijk in de verste niet leek op wat ooit voor een 'officieel' uniform moest doorgaan, maar toen hij daarmee over straat ging, is hij wel aangehouden. Dat liep allemaal op niets uit, waarschijnlijk omdat het hier wettelijk een beetje een grijs gebied betreft en het natuurlijk maar onschuldig vertoon was.
In Engeland lopen allemaal lui rond in uniformen uit WOI behangen met onderscheidingen en insignes die ze her en der hebben opgepikt, zonder dat ze ooit in het leger gediend hebben, en overal heb je dwazen rondlopen in Napoleontische uniformen. Strikt genomen zouden in de UK en Frankrijk deze mensen (buiten re-enactments of leden van historische verenigingen die veldslagen naspelen) in overtreding zijn. Alleen maakt over het algemeen niemand zich er druk over omdat er niet al te snel verwarring kan optreden met echte militairen en het bijna zonder uitzondering psychiatrische gevallen zijn. Bij mij woonde er ook jarenlang zo iemand in de straat.
Niet helemaal dezelfde discussie, maar op dit politieforum een discussie over het dragen van buitenlandse politie-uniformen:
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=21216