Logo

It is currently 27 Jul 2017, 00:29

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
  Comics
01 Mar 2006, 14:24 

Het interesseerde me eigenlijk nooit, totdat een vriend mij overtuigde om 'The Walking Dead' eens te proberen. Heb zojuist Vol.1 'Days Gone By' gelezen en moet toegeven, erg verslavend!

http://www.shakingthrough.net/comics/re ... _2004.html

Image

Offline Profile  

01 Mar 2006, 15:49 

Ben altijd fervent fan geweest van underground comics - wel al lang niet meer echt mee bezig, maar de Wierdo's, Zap's en dergelijke hangen nog steeds uit kasten allerlei te puilen ten huize mij. Heb ook een zwak voor Julie Doucet en Hate comics.

Offline Profile  

22 Jun 2006, 12:17 

Onlangs m'n jeugdliefde voor comics herontdekt door me wat verder te verdiepen in de 'graphic novel'. Ik had Maus als tiener wel gelezen, maar was nooit echt veel verder doorgedrongen in de wereld van de 'adult comic'. De laatste twee maanden heb ik me echter suf gekocht (en gelezen) in een verwoede poging een soort basisverzameling aan te leggen. Mijn favorieten tot nu toe:

* The Contract with God Trilogy (Will Eisner) - Het boek van stripmeester Will Eisner waarvoor hij de term 'graphic novel' voor het eerst bedacht, wordt zelfs overtroffen door de twee vervolgen die hij er later op schreef.

Image

* Watchmen (Alan Moore/Dave Gibbons) - Volgens de heersende consensus (en ook in mijn mening) de beste graphic novel in z'n soort tot nu toe. Geruchten over een verfilming doen al jaren de ronde, maar het lijkt mij een slecht idee. Dit is een stripboek pur sang.

Image

* Batman: The Dark Knight Returns (Frank Miller) - Nog zo'n roemruch hoogtepunt in de geschiedenis van het medium, en absoluut alle lof meer dan waard.

Image

* Bone (Jeff Smith) - Met 1330 pagina's een epos waar je 'u' tegen zegt. Geen enkele omschrijving weet dit unieke werk echt te vangen, maar ik heb het wel eens een kruising tussen Calvin & Hobbes en The Lord of the Rings horen noemen.

Image

* Louis Riel (Chester Brown) - Een biografie in stripvorm van een omstreden figuur uit de Canadese geschiedenis. Meesterlijk verteld, prachtig vormgegeven, en daarbovenop een fascinerend kijkje in een stukje geschiedenis dat weinigen buiten Canada zullen kennen.

Image

* The Sandman, Vol. 1: Preludes and Nocturnes (Neil Gaiman) - Mijn eerste kennismaking met deze veelgeprezen cyclus beviel me uitstekend: er wachten nog 10 delen!

Image

* Understanding Comics (Scott McCloud) - Een absoluut onmisbaar boek voor iedereen met ook maar enige interesse in stripboeken: een analytisch boek over stripboeken: hoe ze werken, wat ze met je doen, hoe ze verschillen van andere kunstvormen, etc. Allemaal in de vorm van een geweldig stripboek dat zo'n beetje alle mogelijkheden van het medium weet te benutten.

Image

Offline Profile  

22 Jun 2006, 14:07 

Quote:
* Watchmen (Alan Moore/Dave Gibbons) - Volgens de heersende consensus (en ook in mijn mening) de beste graphic novel in z'n soort tot nu toe. Geruchten over een verfilming doen al jaren de ronde, maar het lijkt mij een slecht idee. Dit is een stripboek pur sang.

Terry Gilliam is lang bezig geweest met een filmproject naar deze graphic novel. Wellicht de enige regisseur die aan het boek recht had kunnen doen. Helaas is het project dus afgeketst.

Hou zelf erg van het werk van Tardi, zowel Isabella Avondrood als de Nestor Burma-boeken.
Om een idee van zijn stijl te krijgen:
Image

En Hugo Pratt natuurlijk: Corto Maltese!
Image

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Last edited by Indy Goes Bananas on 22 Jun 2006, 14:18, edited 1 time in total.

Offline Profile  

22 Jun 2006, 14:16 

Indy Goes Bananas wrote:
Quote:

Terry Gilliam is lang bezig geweest met een filmproject naar deze graphic novel. Wellicht de enige regisseur die aan het boek recht had kunnen doen. Helaas is het project dus afgeketst.

Ik was ook lange tijd enthousiast over dit idee; ik had Watchmen zelfs voor het eerst ontdekt in het boek Gilliam on Gilliam. Maar na het meermalen te hebben gelezen, vraag ik me toch af of Gilliam in staat was geweest om de buitengewoon complexe plot ook maar enigszins begrijpelijk te maken/houden. Daarnaast kan ik me ook wel goed verplaatsen in de uitgesproken weerstand van auteur Alan Moore, die altijd heeft gezegd dat er maar één medium is waarin Watchmen tot z'n recht zou komen: dat van het stripverhaal.

Offline Profile  

22 Jun 2006, 14:22 

En wat lees ik hier nu weer?:
http://www.imdb.com/title/tt0409459/

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

22 Jun 2006, 14:35 

Dit is het meest recente (min of meer betrouwbare) bericht dat ik erover heb gevonden:
http://www.aint-it-cool-news.com/display.cgi?id=22841

Offline Profile  

22 Jun 2006, 15:10 

Image

Samber: Minder is Meer van Yslaire en Balac. Speelt zich af in een klein dorpje bij een verarmde bourgeois familie vlak voor de Franse revolutie. Eerste deel was ontzettend mooi - heel sfeervol, intrigerend verhaal en prachtige composities. Latere delen vond ik jammer genoeg veel minder, al bleef het wel erg mooi plaatjeswerk.

Image

Cyrrus van Andreas. Complexe mindfuck met fantastisch tekenwerk. Herinner me niet meer zoveel omdat 't toch al meer dan vijftien jaar geleden is dat ik 't las maar fuck ! Fantastisch werk. Drukte 't indertijd tot vervelens toe onder iedereens neus - zou 't nog 'ns uit de kast moeten trekken.

Last edited by tolpol on 03 Jul 2006, 23:02, edited 1 time in total.

Offline Profile  

22 Jun 2006, 16:08 

Heb wat zitten rondneuzen op 't net en vond een pdf. file van een Julie Doucet-comic, waar ik 't bovenaan over had. Nu is 't niet meteen wereldschokkend materiaal, maar iets bij Doucet spreekt me ontzettend aan. 't Is 'verfijnd ruw', als dat ergens op slaat. Blijft alleszins zeldzaam vrouwelijke tekenaars te zien en Doucet is altijd openhartig autobiografisch. Meestal blijft alles vaagweg wat in de lucht hangen en heeft 'n holderdebolder sfeertje waar ik erg van hou.

Offline Profile  

Hmmm.... mbt strips/beeldromans/webcomics
17 Aug 2006, 19:58 

Hmmm.... mbt strips/beeldromans/webcomics:

onderstaande brief van het Ministerie van Onderwijs uit 1948 is nog steeds van toepassing: :o

-------------------------------------

MINISTERIE VAN ONDERWIJS, KUNSTEN EN WETENSCHAPPEN

L.O. 45336
Verz. 27/10,48
R

Afd. L.O. No.45336
Betreffende: z.g. beeldromans

AAN de directeuren van Rijksscholen, de gemeentebesturen, de besturen van de van Rijkswege gesubsidieerde Nijverheidsscholen en de besturen van bijzondere scholen voor uitgebreid lager onderwijs.

's-Gravenhage, 19 October 1948

Het is mij bekend, dat een deel van de Nederlandse schooljeugd veelvuldig z.g beeldromans leest. Deze boekjes, die een samenhangende reeks tekeningen met een begeleidende tekst bevatten, zijn over het algemeen van een sensationeel gehalte zonder enige andere waarde.

Het is niet mogelijk tegen de drukken, uitgevers of verspreiders van "deze" romans strafrechtelijk op te treden, terwijl evenmin iets kan worden bereikt door geen papier beschikbaar te stellen, aangezien het voor deze uitgaven benodigde papier op de vrije markt verkrijgbaar is. Hoewel ik er van overtuigd ben, dat op de meeste scholen het lezen van deze boekjes zo veel mogelijk wordt tegengegaan, zal ik het toch op prijs stellen, indien gij het personeel Uwer scholen er, wellicht ten overvloede, op wilt wijzen, dat het gewenst is toe te zien, dat de leerlingen de beeldromans niet in de school brengen of onder hun makkers verspreiden. Naar de omstandigheden dit wenselijk maken, waren de leerlingen te wijzen op het zeer oppervlakkige karakter van deze lectuur en op de talrijke boeken, die hun belangstelling meer waard zijn.

DE MINISTER VAN ONDERWIJS, KUNSTEN EN WETENSCHAPPEN

J. Gielen

besturen bijz. scholen voor V.H.M.O.

-----------------------------------------------------

Bron (thumbnail):

Image
(of direct: http://img54.imageshack.us/img54/5062/c ... 948pr8.jpg )

Offline Profile  

14 Jan 2011, 19:45 

Leuke site voor Nederlandstalige comics. Je kan je eigen werk ook toevoegen.

http://comik.nl/

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ]